וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נפרדת: מאות השתתפו בטקס האשכבה לחיים טופול בתיאטרון הקאמרי

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 11:52

הציבור הגיע לחלוק כבוד לשחקן התיאטרון והקולנוע האהוב ("סאלח שבתי", "כנר על הגג"), שהלך לעולמו בגיל 87. שר התרבות: "הוא היה הישראלי היפה". רבקה מיכאלי: "טופול, היית בטופ, תמיד על גג העולם. נוח בשלום"

מאות השתתפו בטקס האשכבה לחיים טופול בתיאטרון הקאמרי בתל אביב/מערכת וואלה!

ארונו של שחקן התיאטרון והקלנוע האהוב חיים טופול הונח הבוקר (שישי) בתיאטרון הקאמרי, שם נערך לו טקס אשכבה. מאות בני אדם הגיעו לחלוק לו כבוד בטקס, שבו נאמו בין היתר שר התרבות מיקי זוהר, רבקה מיכאלי, עודד קוטלר, גבי עמרני והבת עדי טופול. בהמשך היום תיערך הלוויתו של טופול בבית העלמין בקבוצת שילר.

"אבא עשה דברים מופלאים באמת", אמר הבוקר לוואלה! תרבות בנו, עומר טופול. "הסוף מאוד הגביל אותו, המחלה הזאת, זה היה עצוב לראות. הוא היה מוקף בביתו באהבה, במשפחה, כל הנכדים באו מכל העולם והתקבצו סביבו. אנחנו שרנו לו את כל השירים שהוא אוהב, שירי ארץ ישראל היפה מה שנקרא, שרנו לו למשל את כל השירים של בצל ירוק. הוא עזב אותנו ברוגע ובשלווה. אני שמח בשבילו. אבא השתחרר. הוא באמת השתחרר".

גליה טופול, הבן עומר טופול והבת עדי טופול, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
האלמנה גליה טופול, וילדיו של טופול עומר ועדי, היום/ראובן קסטרו

הבת, עדי טופול, ספדה גם לאביהם בשיחה עם וואלה! תרבות. "אבא היה מצוין, אבל הוא לא התכוון. הוא פשוט עשה. הוא לא חשב על מה יגידו. הוא זז מהר. לא עצר לשנייה. הוא עשה את זה כי היה צריך להביא כסף הביתה. חוץ מזה, הוא היה מאוד טוב בזה, ואהב את זה", אמרה.

על הבמה אמרה בתו עדי, בהספד שחתם את טקס האשכבה בקאמרי, בעודה פונה לארונו של טופול: "טוב, אבא, הבנו, יאללה, צא. תקשיבו, זה ממש לא הגיוני. אני חייבת להגיד שכל מה שנאמר מדהים, והקבלה של האהבה מכולם זה לא ייאומן. תודה לכולכם שבאתם לחלוק כבוד אחרון לאבא שלנו, חיים טופול. נוהגים לצרף לשמו את התואר השחקן חיים טופול, אבל האמת היא שהוא היה אדם ברוך כשרונות כך שהתואר הזה אינו משקף כראוי את מהותו. הוא שחקן וזמר ומשורר וסופר ומאייר ופסל וממציא ויזם ופילנטרופ ופרפקציוניסט בכל אחד מהתחומים האלה. ולמרות כל זאת, הצליח להשאר אדם נחמד ואהוב. אבל הוא הצטיין בלהיות הבן והאח והבעל והאבא והסבא הכי טוב בעולם. הוא היה איש שהשריש בנו את מורשתו ואת התרבות הייחודית שגורמות לכולנו לשאוף להיות כמוהו - ישראלים חמים, רגישים ושוחרי הומור".

"מדהים לראות איך נגע בכל כך הרבה אנשים, שלוקחים את לכתו מאיתנו לגמרי אישית וגורמים לנו להרגיש שלמרות הכל אנחנו באמת משפחה אחת גדולה. כמי שקיבל את המדינה כמתנת בר מצווה, הוא חש אחריות גדולה וראה לנכון להקדיש למדינה את כל מרצו ויכולותיו. הוא תמיד חיפש באיזה תחומים יוכל לתרום ולשם הפנה את עשייתו, ומכיוון שהיה כריזמטי ביסודו, היה מסוגל לסחוף את כל הסובבים אותו עד שהמטרה הושגה. וכך קרה, שכאשר פול ניומן הביא לחלקו את הרעיון להקים כפר נופש לילדים עם מחלות מסכנות חיים, הוא נרתם כולו ורתם את מיטב אנשי המקצוע בתיכנון והקמת הכפר הטוב ביותר שניתן לדמיין. זה מכבר חגג כפר נהר הירדן עשור של פעילות שמהותה לחגוג את החיים ללא תנאי או הגבלה. אנחנו מקווים שהעשייה הברוכה הזאת תמשך, וילדים רבים נוספים יזכו לחייך".

ישראל נפרדת מחיים טופול

טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
ארונו של טופול בתיאטרון הקאמרי, הבוקר/ראובן קסטרו

לפני תחילת האשכבה, השחקנית איילת זורר ספדה לטופול בשיחה עם וואלה! תרבות: "טופול היה נשמה מאוד גדולה. תסתכל על הפוסטר שלו כאן, מה שיש בפנים יצא החוצה. היה לו מסלול מבורך ואולי אפילו ידוע מראש. הוא היה השחקן הישראלי הראשון שהצליח בעולם. הוא נתן השראה לי ולהרבה אנשים. ועשה עבודה מבורכת. המשפחה ביקשה שנמשיך את הקמפיין של כפר נהר הירדן (כפר נופש לילדים הסובלים ממחלות כרוניות, שטופול שיש כנשיא העמותה שמפעילה אותו - ש"ב), כי זאת המורשת שלו וזאת אולי המתנה הכי גדולה וחשובה. היא תמשיך לאורך כל השנים עם הילדים החולים שמגיעים לכפר לנופש, מורשת ממש מבורכת. אנחנו רק מקווים שאנשים בזכות זה יזכרו בו, במורשת שלו, ייכנסו לאתר של הכפר ויתרמו".

עוד בוואלה!

"בעולם ידעו להגיד 'טופול' אפילו יותר ממה שידעו להגיד ישראל"

לכתבה המלאה
הזמרת דורית ראובני, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הזמרת דורית ראובני, היום/ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זהר, היום/ראובן קסטרו
רבקה מיכאלי, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
רבקה מיכאלי, היום/ראובן קסטרו

הטקס נפתח בביצוע של הזמרת דורית ראובני לשיר "היה לי חבר, היה לי אח". בהמשך, לכבוד כפר נהר הירדן, שרה ראובני גם את "אלעד ירד אל הירדן".

שר התרבות מיקי זוהר, אמר כי טופול היה "אחד מענקי עולם התרבות שהצמיחה מדינת ישראל".

"חיים היה שחקן שהותיר על כולנו חותם רב ויצירותיו ייזכרו לעד חקוקים בתרבות הישראלית.
בסאלח שבתי שגילם, הוא היטיב לייצג בחינניות ובהומור את המחלוקות קשות בחברה הישראלית המגוונת של ימי המדינה הצעירה. חיים עשה זאת גם דרך טוביה החולב בהצגה 'כנר על הגג' ובעוד תפקידים רבים, שאותם ביצע בכישרון אדיר וייחודי", אמר זהר. "מעבר להיותו שחקן, זמר, סופר, משורר וצייר, לחיים הייתה אכפתיות אמיתית מהמתרחש בעם ישראל, אכפתיות שאותה ביטא במעורבות חברתית ובהתנדבות".

השחקן אורי לוי, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
השחקן אורי לוי, היום/ראובן קסטרו
גבי עמרני, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
השחקן גבי עמרני, היום/ראובן קסטרו

"חיים טופול היה ללא ספק - הישראלי היפה", הוסיף זהר. "בימים אלו, בהם החברה בישראל מפולגת ונתונה במחלוקת קשה, אין לי ספק שחיים היה רוצה לראות אותנו מאוחדים, מצליחים לדבר, להקשיב ולהגיע להסכמות. זה אפשרי וזה הכרחי על מנת לשמור על הבית שכולנו אוהבים. אל לנו לשכוח לרגע שכולנו אחים וכולנו אוהבים את המדינה המופלאה הזאת".

רבקה מיכאלי ספדה לטופול על הבמה. "זה בוקר עצוב לכולם. זה מוזר, אני עומדת פה ורוצה להגיד לחיים טופול, שגדול ממני רק בשנתיים: חיים, גדלתי עליך. טופול היה כוכב להקת הנח"ל, מפקד הלהקה, שיודע להיות שטותניק בעיקר בחברת אורי זוהר. השתתף בסרטים 'סאלח שבתי' ו'כנר על הגג', ובמאי הסרט האחרון סיפר שבחר בטופול כשהיה צעיר מפני שראה בו 'שחקן שהיה גאה להיות יהודי'. טופול, היית בטופ, תמיד על גג העולם. נוח בשלום. להתראות".

עודד קוטלר, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
עודד קוטלר, היום/ראובן קסטרו

גבי עמרני, שהיה חבר לצד טופול בלהקת הנח"ל ובבצל ירוק, ספד לו על הבמה. "חיים הביא מתנות וכבוד לארץ", ספד. "חיים, אתה הולך מאיתנו אבל משאיר לנו המון. תודה רבה לך, חיים, ועוד נזכה לחוויות ולספר הלאה והלאה. ואיך אמר הבלונדיני עם העיניים הכחולות? 'סאלאמת חבר'!".

עוד ספדו לו על הבמה חבריו אורי לוי ואורי סלונים. במהלך טקס האשכבה, מאות האנשים בקהל קמו על רגליו ומחאו כפיים ממושכות ככבוד אחרון לטופול, מול ארונו על הבמה.

רפי קישון לצידו של עומר טופול, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
רפי קישון, בנו של אפרים קישון יוצר "סאלח שבתי", לצידו של עומר טופול, היום/ראובן קסטרו
משפחת טופול, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מחיאות כפיים אחרונות לטופול, היום/ראובן קסטרו
יעקב בודו, טקס אשכבה לשחקן חיים טופול, תיאטרון הקאמרי, תל אביב, 10 במרץ 2023. ראובן קסטרו
יענקלה בודו ליד ארונו של טופול, היום/ראובן קסטרו

טופול בן ה-87 זכה להצלחה ענקית בארץ ובעולם, וזכור בין היתר בזכות תפקידיו כסאלח שבתי וכטוביה החולב במחזה ובסרט "כנר על הגג". הוא קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, היה מועמד לפרס האוסקר ולפרס הטוני וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. בנוסף, היה פעיל כסופר, צייר, מדבב, זמר ומפיק.

בתחילת יוני 2022 נודע כי טופול סובל מאלצהיימר. בנו עומר סיפר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כי כשהוענק לו פרס ישראל ב-2015 האלצהיימר היה במצב התחלתי, ועוד לא הרגישו בכך. אבל בשנה החולפת, בגלל מצבו הרפואי, כבר לא יכול היה להגיע לקבל את פרס יו"ר הכנסת שבו זכה על מפעל חייו - כפר נהר הירדן המיועד לילדים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully