וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב גפן משבח את שלמה ארצי שוויתר על פרס ישראל: "כל הכבוד לו על האומץ והיושרה"

עודכן לאחרונה: 26.3.2023 / 21:43

אחרי שהמוזיקאי שלמה ארצי החליט לוותר על פרס ישראל במחאה על המהפכה המשפטית, מתייצבים כמה מהאמנים בארץ לצדו. אביב גפן: "עוד נגיע לארץ חדשה". מאיר ישראל: "מאוד מרגש". יהודה עדר: "הוא יכול לרשום לעצמו 'קיבלתי את הפרס ואמרתי לו לא'. הוא צודק, זה לא זמן לחגיגה"

שלמה ארצי מדבר על המצב בהיכל מנורה, 2 במרץ 2023/יח"צ

אחרי שהמוזיקאי שלמה ארצי החליט לוותר על פרס ישראל במחאה על המהפכה המשפטית, מתייצבים כמה מהאמנים בארץ לצדו. מאיר ישראל, המתופף שמלווה את ארצי כבר קרוב ל-40 שנה, אמר לוואלה! תרבות: "זה מאוד מרגש. במצבנו עם מה שקורה במדינה לעשות כזה דבר זה ענק. זה דבר גדול לוותר על פרס ישראל בגלל המצב ובגלל הכאוס הזה שהגענו אליו. כל הכבוד לו". המוזיקאי אביב גפן חיזק אותו אף הוא כשכתב ברשתות החברתיות: "עוד נגיע לארץ חדשה. כל הכבוד לשלמה ארצי על האומץ והיושרה".

המפיק המוזיקלי יהודה עדר, חברו של ארצי ומי שעבד איתו על ארבעה אלבומים, אמר לוואלה! תרבות: "זה מדהים. כתבתי לשלמה: 'כל הכבוד, שותף חיים'. ידעתי שזה עומד לקרות אבל דיברנו על מה הוא הולך להגיד. הוא ניסח את התגובה שלו בצורה מושלמת. בתגובה שלו התחברתי במיוחד למילים 'אני רועד בכל גופי ונפשי', שהעידו על כך שהוא התרגש מאוד מזה שהוא זכה, והתרגש לא פחות מזה שהוא צריך לסרב את זה, ועשה את זה בשיא הסטייל.

"שלמה עשה את הדבר היחידי המתבקש. קודם כל הוא זכה בפרס. הכי מגיע לו לזכות, על היצירה והישראליות המדהימה שלו, על כל כך הרבה אנשים שהכניס לחיים שלו ואני אחד מהם. לא ייאמן איזה דרך הוא עושה. זה נורא מרגש. הוא יכול לרשום לעצמו: קיבלתי את פרס ישראל ואמרתי לו לא. הוא החליט שבזמן הזה הוא לא יכול לקבל את זה ואני חושב שהוא צודק. זה לא זמן לחגיגה".

אביב גפן. מערכת וואלה!, מערכת וואלה!
אביב גפן/מערכת וואלה!, מערכת וואלה!

המוזיקאי דני רובס, שליווה בתחילת דרכו כגיטריסט את שלמה ארצי, אמר לוואלה! תרבות: "שלמה ארצי זכה כבר מזמן בפרס הגדול ביותר שאמן יכול לקבל, והיום באצילותו קיבל רק חותמת רשמית על כך. הוא איש דגול, מוסרי, חושב וכואב. אני גאה בו מאוד".

יזהר אשדות אמר לוואלה! תרבות: "זה צעד אמיץ מצידו של שלמה, שמסמן עמדה ברורה יותר מהמילים שציפו ממנו להגיד. בתקופה בה השלטון מאיים על בסיס הדמוקרטיה, אין ערך לטקסים ולפרסים שהוא מחלק".

דבל'ה גליקמן, שהיה חבר בלהקת חיל הים לצד ארצי, אמר לוואלה! תרבות: "אני חושב שזה מעשה נכון ומתבקש ומאוד מעריך את הצעד הזה, מה גם שזה פרס כספי".

שר התרבות מיקי זוהר מסר בתגובה: "אני מצר על ההחלטה. אני סבור שהשסע הגדול שנוצר בעם ישראל מחייב את כולנו לפנות לצד המאחד ולא למפלג. דקלון ראוי מאוד לפרס ושמחתי לשמוע על בחירתו". מנגד, חבר הכנסת רם שפע (העבודה) מסר: "כבוד! שלמה ארצי נכנס לאירוע". חבר הכנסת אחמד טיבי צייץ: שלמה ארצי? דקלון?? המועמד הראוי ביותר בתקופה זו לפרס ישראל (2023) בתחום הזמר העברי הוא הצל".

שלמה ארצי. אלעד דבי,
שלמה ארצי/אלעד דבי

ארצי כאמור החליט לוותר על הפרס ומסר: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הזמר העברי. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי כזמר וכיוצר. אבל בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס ולכן אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה.

"אני שר למעלה מ-50 שנה לכולם, וכולם תמיד היו אהובים וראויים בעיניי, מבלי להבדיל בין חשיבה פוליטית, חילונית, דתית, עדתית או מגדרית. להיות חלק מהפסקול של מדינת ישראל - זה הפרס האמיתי בו זכיתי. אני רועד בכל גופי ונפשי כי אני מלא בדאגה מהפילוג, מהקרע, מהשבר שנקלענו אליו. אנא עצרו, דברו, ותשקוט הארץ. כי פרס ישראל שאני הכי מאחל לנו ולעצמי זה את ישראל האהובה, המחבקת, הדמוקרטית שאליה שרתי כל חיי ושעליה גדלתי ב-73 שנותיי וגידלתי בה את ילדיי ונכדיי".

במקום ארצי יקבל את פרס שראל בתחום הזמר העברי יוסי הלוי - המכונה דקלון, מחלוצי המוזיקה הים תיכונית הישראלית. ועדת הפרס ציינה כי "בשירתו דקלון העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית: נעים זמירות ישראל". עוד ציינה הועדה בנימוקים לבחירה כי "דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני הקשת בחברה הישראלית וכן הוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים".

  • עוד באותו נושא:
  • שלמה ארצי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully