וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרת הפנטזיה המרתקת של נטפליקס חזרה, ואנחנו מאוהבים בכל הדמויות

30.3.2023 / 0:05

"צל ועצם" אולי יושבת על תבניות מוכרות ולעוסות של הז'אנר, אבל יש לה יתרונות גדולים: היא ממוקדת מאוד, מצליחה לשמור על אנרגיה ועניין לכל אורכה, יפה לעין ומציגה שפע של דמויות מרתקות. רק חבל שהפרק האחרון שלה קצת מקרטע. זהירות: ספוילרים

טריילר של הסדרה "צל ועצם"/נטפליקס

כשמתיישבים לראות בנטפליקס את אחת מסדרות הז'אנר הגדולות שלה, אי אפשר אף פעם לדעת מה נקבל. מצד אחד היא מוכנה להשקיע כסף רב בכותרי פנטזיה אהובים; ומצד שני, מבית היוצר הזה יוצאים הרבה פעמים מוצרים רדודים שמשטחים את הסיפורים, או מפספסים לחלוטין את הקסם של יצירות המקור. כשהעונה הראשונה של "צל ועצם" עלתה לנטפליקס ב-2021, מעריציה החוששים נשמו לרווחה - העיבוד לספרים ב"יקום הגרישה" של הסופרת הישראלית-אמריקנית לי ברדוגו התברר כמוצלח, והסדרה חודשה במהירות לעונה נוספת. שנתיים של עיכובי הפקה אחר כך, והנה החודש עלתה העונה השנייה לצפייה.

העלילה עוקבת אחרי אלינה סטרקוב (ג'סי מיי לין), קרטוגרפית-חיילת בצבא המלכותי של ממלכת ראבקה, שגדלה בבית יתומים לצד חבר ילדותה, הגשש מאל (ארצ'י רנו). הקשר בין השניים הוא מעמודי התווך של הסדרה, קשר של משפחה-מבחירה שהופך לאהבה גדולה. מהפרק הראשון ברור לנו שמאל ילך אחרי אלינה עד סוף העולם, וגם היא מצידה תהיה מוכנה להקריב הכול למענו. ממלכת ראבקה חצויה לשניים על ידי תופעה על טבעית שנקראת "כפל הצל", אזור חשוך מלא במפלצות רצחניות, שלחצות אותו לצד השני של המדינה זו משימה כמעט בלתי אפשרית, בטח לא בלי צבא של "גרישות" - האנשים שנולדים עם יכולת להפעיל מניפולציה על הטבע - להשפיע על הרוח, לזמן אש או מים, לרפא את החולים או לעצור את ליבם של אויבים. בקיצור, יש בעולם הזה קסם, אבל לא כולם יכולים להשתמש בו.

"גרישות" הן גם התקווה היחידה של המדינה ובו זמנית זו גם קבוצה שמעוררת שנאה ופחד בשאר האוכלוסייה. בעונה הראשונה גילתה אלינה שהיא למעשה "גרישה" שמחזיקה בכוח נדיר ביותר - הכוח לזמן את אור השמש בעוצמות אדירות. בתוך יום היא הופכת לתקוותה של אומה שלמה, כי האגדה אומרת ש"מזמנת השמש" תוכל להרוס את "כפל הצל" ולשים קץ לסבל והסכנה. לכולם סביבה יש אינטרסים שונים לניצול הכוח שלה, ובראש כל הזוממים נמצא הגנרל קריגן, מפקד צבא ה"גרישה", שמחזיק בעצמו בכוח אדיר ממדים - ואפל.

מתוך "צל ועצם" 2. COURTESY OF NETFLIX,
קשר שהופך לאהבה גדולה. גיבורי "צל ועצם" 2/COURTESY OF NETFLIX

העולם הזה - העשיר בחוקי קסם ומיתולוגיה, אבל גם בהיררכיות חברתיות, פוליטיקות והבניות תרבותיות שמבוססות באופן כללי על רוסיה הצארית של המאה ה-19 - שואב אותנו מיד לתוך הקסם שלו. לצורך העיבוד הטלוויזיוני נלקחו כמה החלטות אמיצות, והיוצרים (וביניהם ברדוגו) הניחו לעצמם לסטות מחומר המקור בדיוק במידה הנכונה כדי להתאים אותו למסך. הסדרה היא למעשה שילוב עלילות של כמה ספרים בעולם שיצרה ברדוגו, ולא עוקבת במדויק אחרי ההתפתחות הסיפורית שבמקור. השינויים באופן כללי פועלים לטובתה, בעיקר ההחלטה לגייס את חבורת "העורבים", דמויות מטרילוגיה מאוחרת יותר, לתוך העלילה של הטרילוגיה העיקרית. ההרפתקאות של החבורה הזאת מוסיפות קסם רב, גיוון עלילתי ואיזון הומוריסטי.

זה אולי לא הוגן, אבל קשה לא להשוות את "צל ועצם" ל"קרניבל רואו", סדרת פנטזיה נוספת שגם היא חזרה החודש אחרי עונה ראשונה מצליחה למדי, והפסקה של כמה שנים טובות באשמת מגפת הקורונה. שתיהן מציירות עולמות פנטזיה מורכבים ביותר, עם מיתולוגיה, שיטת מעמדות ושלל דמויות צבעוניות, ובשתיהן יש סיפור אהבה גדול מהחיים שהוא הלב של העלילה. בהשוואה הזאת, "צל ועצם" מנצחת בענק, וזאת אפילו שהיא לא מתיימרת לעשות כל כך הרבה כמו "קרניבל רואו", ובמידה רבה גם פחות מקורית ממנה, והרבה יותר מזכירה סיפורים רבים שכבר ראינו בגרסאות רבות בעבר. ועם זאת, יש לה יתרון גדול: היא ממוקדת מאוד ויודעת בדיוק מה הכיוון שלה. האינטרסים של כל דמות ברורים מההתחלה וכבר מהעונה הראשונה התנועה של העלילה זרמה תמיד לאותה נקודה ספציפית בסוף העונה השנייה. היא מספקת מספיק אוויר ומצליחה להכניס קלילות וצבע, גם כשהיא מראה לנו סצנות קשות ואלימות, וזאת לעומת הכובד הבלתי נסבל של "קרניבל רואו".

עוד בוואלה!

"צל ועצם" מגוללת סיפור פנטזיה שגרתי, אבל הדמויות בה מעוררות אהדה

לכתבה המלאה

אז נכון שאפשר למצוא פה הרבה מהתבניות הידועות של סיפור פנטזיה, תמות ידועות של מלחמת אור בחושך והפיתוי של הצד האפל; של פערים חברתיים ואנשים תאבי כוח; וכמובן, התבנית הידועה של הצעירה שחשבה שהיא הכי לא מיוחדת שיש, ופתאום מגלה שיש לה יעוד שישנה את גורל העולם כולו. אבל כמובן שמה שחשוב זה לא כמה פעמים ראינו את זה במקום אחר, אלא מה עושים עם זה הפעם. הסדרה של נטפליקס מצליחה לשמור על אנרגיה ועניין לכל אורכה, והיא יפה לעין גם בעיצוב שלה וגם באפקטים המיוחדים המשובחים. והחלק הטוב ביותר: יש בה שפע של דמויות מרתקות ומורכבות שעוברות תהליכים, עם קאסט שמפגין משחק מאופק שעוזר להתאהב בהן אחת אחת ולהיות מושקעים ביחסים ביניהן.

מכאן ואילך: ספוילרים.

מתוך "צל ועצם" 2. DÁVID LUKÁCS/NETFLIX,
ראש כל הזוממים: הגנרל קריגן. "צל ועצם" 2/DÁVID LUKÁCS/NETFLIX

אם אלינה סטרקוב התחילה את הסדרה בתור נערה צעירה ונאיבית למדי, שהרגישה קטנה וחסרת משמעות בעולם, אז בפתח העונה השנייה היא כבר לא כל כך תמימה. היא כבר הכירה את הכוח העצום שקיים בתוכה בתור מזמנת השמש, וגם נחשפה לרוע ושאפתנות ללא גבול במאבק מול גנרל קריגן, מזמן האופל. כל מה שהיא בסך הכול רצתה זה להיות חיילת וקרטוגרפית, ולעולם לא לעזוב את מאל. במקום זה, היא מוצאת את עצמה ככלי שרת לכל מיני בעלי אינטרסים. יש הקוראים לה קדושה, יש המאשימים אותה בכל האסונות שפקדו את הממלכה מאז שהתגלה כוחה, הפרס על ראשה ענק ולכל העולם יש אינטרס לתפוס אותה. היא נאלצת להילחם על גורל הממלכה וגם על הסיכוי לחיים של אושר עם אהוב ליבה, ולהתמודד עם ההבנה ששני הדברים האלה מבטלים זה את זה.

בעונה החדשה מפנקים אותנו גם בסיפור הרקע של הפושע המסתורי קאז ברקר (פרדי קרטר), אחת הדמויות הכי מרתקות בסדרה. כשהמלחמה שלו עם האויב שלו, הארכי-פושע המסוכן פקה רולינס, מגיעה לשיא, אנחנו גם זוכים להבין מה הטראומה שחיה בנפשו ומנהלת אותו. פתאום מאוד ברור למה הוא כמו שהוא, ומדוע הוא לא מאפשר לעצמו להתקרב לאף אחד, אפילו לא לאנשים שמוכנים למות למענו, אותם הוא אוהב בכל ליבו.

"צל ועצם" 2. TIMEA SAGHY/NETFLIX,
מהדמויות הכי מרתקות בסדרה. קאז ואינז' מתוך "צל ועצם" 2/TIMEA SAGHY/NETFLIX

העונה השנייה מפוצצת בקווי עלילה שנשזרים סביב הסיפור העיקרי, שהוא החיפוש אחרי האמצעים להביס את קריגן. כולם מתנקזים לקליימקס הצפוי - הקרב הסופי במלחמה בין כוחות האור לכוחות החושך, בין אלינה מזמנת השמש שלנו לבין קיריגן האפל. אף שכאמור, הכול הוביל לכאן לאורך כל הסדרה, איכשהו העימות האחרון הזה ביניהם הוא קצת אנטי-קלמטי. לעומת שאר העונה, דווקא הבימוי בפרק האחרון קצת מקרטע. רגעים גדולים וחשובים שאמורים להיות מלאים ברגש, כמו מותו של מאל, לא מצליחים לחדור ללב או לשכנע באמינותם (אני לא חושבת שאף אחד האמין אפילו לשבריר שנייה שמאל יישאר מת). באופן אירוני, סיפור האהבה החשוב והגורלי של אלינה ומאל, מחוויר פתאום לעומת סצנה יפיפייה ועוצרת נשימה בין קאז לאינז', שנדמה שחיכינו לה נצח. לאחר שהיו מאוהבים ללא מילים וללא מחוות רומנטיות מלבד מבטים מלאי כמיהה, זכינו לרגע שבו נאמרו סוף סוף הדברים החשובים באמת. קאז ניסה לעשות צעד ללא השריון הבלתי חדיר שלו ולהתקרב לאינז', ואילו היא לקחה צעד אחורה, לאחר שהבינה שהוא לא במקום רגשי להחזיר לה את האהבה שמגיעה לה.

הרבה קצוות נסגרו בפרק הזה, ובהחלט קיבלנו את הרושם שתם פרק בהיסטוריה של ראבקה, והגיבורים שלנו יכולים סוף סוף קצת לנוח ולהתחיל לשקם מערכות יחסים, וגם מדינות ואומות. ועם זאת, מספיק דברים נשארו פתוחים ללא מענה, רומזים על המשך שיבוא. מה יהיה על אינז' וקאז, ומהי המשימה המסוכנת שזה עתה לקחו על עצמם "העורבים"? מה יהיה על מתיאס שנשאר תקוע בכלא? ובעיקר, מה לעזאזל קרה לנסיך ניקולאי ולאלינה עצמה בסצנה האחרונה? למרות שנטפליקס לא הכריזה רשמית על חידוש הסדרה לעונה שלישית, הדרך שבה היא הסתיימה מעורר תקווה שעוד נקבל תשובות לכל השאלות שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully