וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צל ועצם" מגוללת סיפור פנטזיה שגרתי, אבל הדמויות בה מעוררות אהדה

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 10:58

עלילת סדרת הענק החדשה של "נטפליקס" מתארת סיפור חניכה מן השורה, וגם הביצוע שגרתי להפליא ורצוף מהלכי עלילה שתראו אותם מגיעים מראש. יחד עם זאת, היא מיטיבה לשרטט גיבורים חביבים, ובעיקר ליצור ביניהם חיבור שקשה לא להזדהות איתו

טריילר של הסדרה "צל ועצם"/נטפליקס

בשבת האחרונה ציין העולם עשור ל"משחקי הכס", סדרת הפנטזיה שסללה את הדרך לעידן חדש של הפקות ענק טלוויזיוניות. הזיכרון של סופה המר עדיין טרי בדעתם של הצופים, קורבן לחיפזון ולהיעדרו של חומר המקור שעליו התבססה הסדרה, ספריו של ג'ורג' ר"ר מרטין.

העיבוד הטלוויזיוני של "צל ועצם", שעולה היום (שישי) בנטפליקס, חב כמובן חוב גדול ל"משחקי הכס". כמוה גם הסדרה החדשה, שיצר אריק הייזרר (תסריטאי "קופסת הציפורים" ו"המפגש"), היא אפוס החולש על פני ארצות ותרבויות רבות. גם הפעם מדובר בעולם שהוא פרי דמיונה המפורט של לי ברדוגו, מחברת הספרים שעליהם מבוססת הסדרה, שידרוש מכם להיות עם מפה שלו בהישג יד. גם במקרה הזה ההפקה שופעת ועשירה ומרשימה, גם כאן כולם מדברים במבטא בריטי, גם פה יש יצורים מעופפים מזרי אימה וכן הלאה. בכל זאת, ישנם גם מספר הבדלים מהותיים: "צל ועצם" פונה במקור אל קהל צעיר יותר, בני נוער. מרכיב הפנטזיה בה הרבה יותר דומיננטי ונוכח על כל שעל. ואולי הכי חשוב - העונה הראשונה בעיבוד הטלוויזיוני עולה כשכל הספרים ב"טרילוגיית הגרישה" כבר ראו אור.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הסדרה "צל ועצם", בן בארנס. נטפליקס/דיוויד אפלבי,
ארכיטיפים מוכרים. בן בארנס, "צל ועצם"/נטפליקס/דיוויד אפלבי

סיפור המעשה של "צל ועצם" עוקב אחר אלינה סטרקוב (ג'סי מיי לי), צעירה שמשמשת כמציירת מפות בשירות צבאי. בילדותה בבית היתומים היא גדלה עם מאל (ארצ'י רנו), כיום חייל אף הוא, שהיה ונשאר חברה הטוב, אף שאלינה בעליל מעוניינת ביותר מזה. צבאם חונה בסמוך ל"קפל הצל", שממת אופל שחוצצת בין מזרח למערב, וחצייתה מסוכנת להפליא בשל מפלצות שמעופפות בה. כאשר מאל נכלל בחוליה הנאלצת לחצות את קפל הצל, אלינה מצרפת את עצמה כדי לא לאבד אותו.

בעולם שמתארת הסדרה קיימים מעמדות ברורים ומופרדים: ישנם הגרישה, בעלי יכולות קסומים מסוגים שונים, וישנם כל היתר. הניסיון של אלינה למנוע מהדרכים של מאל ושלה להתפצל, מקבל תפנית אירונית כאשר במהלך חציית קפל הצל היא מגלה בעצמה כוח שלא ידעה שקיים בה. כזה שיכול לשנות את גורלו של עולמה מוכה המלחמה, אך גם משנה את גורלה שלה: אלינה נשלחת אל ארמון המלך על ידי ראש המסדר, הגנרל השחור (בן בארנס, "ווסטוורלד"), שם עליה לעבור אימונים כדי למטב את יכולותיה.

התיאור נשמע כמו סיפור חניכה מן השורה, וגם הביצוע די כזה. למען האמת, כל מעשיית הפנטזיה של "צל ועצם" שגרתית להפליא. לראשונה בחייה אלינה מקבלת חדר משלה, נשלפת מהאלמוניות שלה, נחשפת אל הפוליטיקות הקטנות של הארמון, שם לא ברור על מי היא יכולה לסמוך ועל מי לא. הטוויסטים יהיו ברורים לכם מהרגע הראשון, ומרבית הדמויות שנקרות בדרכה הן ארכיטיפים מוכרים. למרות זאת, "צל ועצם" מספקת חוויית צפייה קולחת ומהנה, מכמה סיבות.

עוד בוואלה!

שיר של תקווה: "נשות הלעולם לא" היא הרבה יותר מהשערורייה שנקשרה ביוצר שלה

לכתבה המלאה
הסדרה "צל ועצם". נטפליקס,
יכולים לסמוך זה על זה. ג'סי מיי לי וארצ'י רנו כאלינה ומאל, "צל ועצם"/נטפליקס

ראשית, העולם שהסדרה מתארת מעניין. יותר מדי יצירות פנטזיה מתבססות על אירופה - ובעיקר אנגליה - של ימי הביניים. "צל ועצם" מבססת את רַבקה, הארץ שבמרכז הסיפור, דווקא על רוסיה הקיסרית, כולל שחזור של המעמדות, הלבוש, הטכנולוגיה וכיוצא בזה. בנוסף, חלק ניכר מהמנוע העלילתי של הסדרה מושתת על בני אדם ששונאים את השונה. עבורנו, הצופים היהודים, קשה לנתק את המורשת הזו מהזיכרון הקולקטיבי עקוב הדם של פרעות וקוזקים. לי ברדוגו עצמה היא יהודיה שנולדה בירושלים לאב ממוצא מרוקאי ואם ממוצא רוסי, בטרם עקרה עם אמה לארצות הברית כילדה.

אמנם "צל ועצם" לא משרטטת אומה מסוימת שניתן להצביע עליה כעל אלגוריה לעם היהודי, אבל המוטיבים לאורכה של העונה הראשונה - שכל שמונת פרקיה נשלחו לביקורת - עוסקים בקסנופוביה כל הזמן. הגם שהגרישה מאכלסים את מוקדי הכוח בעולם ורואים בכל האחרים נחותים, לא תמיד זה היה ככה. לפני מאות שנים הם עצמם היו נרדפים ומבוזרים, עד שהתלכדו וניצלו את היתרונות הברורים שלהם. גם כיום, אף שהגרישה הוא המעמד השלט, אנשיו ויכולותיהם נתפסים כתועבה על ידי הפיירדאנים, בני ארץ הפיירדה הצפונית, שמנסים לטהר את העולם מנוכחות הקסם. אלינה עצמה היא בחלקה בת לאומת השו האן שבדרום, מה שמקנה לה עיניים מלוכסנות ובוז תמידי משלל גזענים.

הסדרה "צל ועצם". נטפליקס/דיוויד אפלבי,
אחד הדברים החכמים שעשתה הסדרה הייתה להוסיף אותם. "צל ועצם"/נטפליקס/דיוויד אפלבי

מה שעוד עובד לטובתה של "צל ועצם" הוא גיבוריה. ההרפתקאות שלהם אמנם לא מקוריות והם עצמם לא עמוקים במיוחד, אך הם פשוט מעוררי חיבה - לא מעט בזכות הליהוק. ג'סי מיי לי מאצילה קסם אישי רב על דמותה של אלינה, רנו משכנע כמישהו שהוא גם ידידותי ונגיש וגם בלתי מושג, גם יומיומי וגם עשוי ללא חת. הכימיה ביניהם כובשת ומוסיפה כוח רב לסיפור על שני חברים/נאהבים/בני משפחה שגורמים רבי עוצמה מפרידים ביניהם.

אחד המהלכים הכי חכמים של העיבוד הטלוויזיוני הוא לא להסתפק בספר שעל שמו הוא קרוי אלא לשזור בו גם את "שישה עורבים", רומן נוסף של ברדוגו במסגרת אותו עולם. במקור אין לו קשר לאלינה ומאל, ולמעשה עלילתו מתרחשת לאחר מכן: צוות של גנבים הפועל בקטרדאם - המקבילה לאמסטרדם בימי תור הזהב של הולנד, שנמצאת בצד השני של קפל הצל - לוקח על עצמו ג'וב אולטרה-מסוכן.

הסדרה "צל ועצם". נטפליקס/דיוויד אפלבי,
משפחה חלופית. "צל ועצם"/נטפליקס/דיוויד אפלבי

בסדרה המשימה שלהם משתלבת עם הסיפור הגדול, מה שמזריק כיף ואקשן של סרטי שודים אל מיתולוגיה קלאסית על אור ואפלה. מעבר לכך, הנוכחות של שלוש הדמויות המרכיבות את הצוות - המנהיג חמור הסבר קאז (פרדי קרטר), המתנקשת האתלטית אינז' (אמיטה סומן) והאקדוחן והפורץ חובב הכיף ג'ספר (קיט יאנג) - מחדדת את הרעיון המרכזי של "צל ועצם". הרעיון שעוזר לה להתגבר על מה שפחות מרשים בה. ככל שההיכרות עמם מעמיקה, ניכר כי שלושת הגנבים הם לא סתם עמיתים ארעיים למקצוע, אלא כאלה שמצאו זה בזה קשר אנושי חיוני והדוק. זה גם הדין עם אלינה ומאל - מאז ילדותם התלושה, האחר היה להם למשענת. הם חולקים היסטוריה וצלקות ויחפשו אחד את השני גם אם יהיו בצדדים שונים של העולם.

בכך טמון כוחה של הסדרה. על אף המסעות והתמורות של הגיבורים, בבסיסה היא סיפור על בית, לא משנה היכן הוא, ועל חיפוש אחר משפחה, לא משנה אם אין קשר דם כלל. גם במסגרת מעט חבוטה כמו של "צל ועצם", זה רגש שקשה לא להתחבר אליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully