וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם חדשות 12 וגם כאן 11 שידרו תחקירים סותרים על הספארי. רק אחד מהם הצליח לשכנע

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 8:42

התחקיר של כאן 11 התמקד בנושא אחד ברור והוא תופעת ההטרדות המיניות בספארי. באולפן שישי כיוונו הרבה יותר גבוה, והתוצאה היא תפסת מרובה לא תפסת. אולפן שישי ניסו להגן על הווטרינר הראשי, אך בכאן 11 הציגו עדויות של ממש על הטרדה מינית. אז מי כאן באמת הקורבן?

אבל בספארי: הקרנף רובי מת/שירה ענבר דנין

רמת גן כמרקחה. לא אחד אלא שני תחקירים שודרו בסוף השבוע על המתרחש בספארי. ממש באותן הדקות בהן שודר באולפן שישי של קשת 12 תחקיר המעלה טענות קשות כלפי עיריית רמת גן ומנכ"ל הספארי אורן בן-יוסף, בכאן 11 שודר תחקיר נוסף שהתמקד בתלונות על הטרדות מיניות ותרבות ארגונית בעייתית, גם הן בספארי ברמת גן. רק שהכתבות לא משלימות זו את זו. להפך, הן יוצרות תמונות סותרות לגמרי, כאילו פורטל ליקום מקביל נפער איפשהו בין שער הכניסה לחצר הדובות.

על מה כולם בכל זאת מסכימים? ראשית, שתקיפות והטרדות מיניות הן דבר פסול שמחייב חקירה יסודית ונקיטת פעולות בהתאם לתוצאותיה. זאת ועוד, לכל הצדדים ברור כי הספארי ברמת גן הוא מקום עבודה לא סטנדרטי שבו העבודה מרגישה כמו שליחות ורוב אנשי המקצוע נשארים בו שנים ארוכות, מתוך אהבה ומחויבות לבעלי החיים שלבריאותם ורווחתם הם ערבים. בשתי הכתבות יש גם גורם ברור שהחל את שרשרת האירועים המדוברת - תחילת עבודתו של בן-יוסף כמנכ"ל הספארי בשנת 2019, שהזניקה מספר תהליכי עומק ושינויים ארוכי טווח. כאן פחות או יותר מסתיימת נקודת ההשקה והטיימליין מתחיל להתפצל. אותם אנשים שמוצגים בתחקיר אחד בתור קורבנות הם הנבלים בשני, כשכל צד מתיימר להיות זה שמבקש להגן על ביטחונן של העובדות במקום.

ספארי יגאל הורביץ הורוביץ שגית. קשת 12, צילום מסך
יגאל ושגית הורוביץ/צילום מסך, קשת 12

אם להאמין לכתבתו של שי גל באולפן שישי, הספארי נתון תחת שלטון אימים שמוביל המנכ"ל החדש, כולל ציטוטים שמתארים "ריקבון מוסרי בלתי נסבל" ומקום שהפך "לא מוגן בכלל לנשים". המרואיינים המרכזיים הם ד"ר יגאל ושגית הורוביץ, לשעבר עובדי הנהלת הספארי ששימשו כווטרינר הראשי והדוברת, אך עזבו את העבודה בכאב רב השנה. התמונה המצטיירת מעדותם, לצד אלה של מרואיינים ומרואיינות נוספות, כל כך לא מחמיאה שאפשר לצפות שעוד רגע יופיע גם ג'ורג' הווטרינר מ"הפרלמנט" ויספר איך הכריחו אותו להפסיד קוף במשחק פוקר.

התחקיר מציג שרשרת אירועים על פיה המנכ"ל ביקש לפטר את ד"ר הורוביץ בשל היותו דעתן מדי. האמצעי שאיפשר לו לעשות זאת, לכאורה, היה האשמות בהטרדה מינית, אשר נאספו נגדו על ידי הספארי וחברה חיצונית שנשכרה לחקור את הנושא, אך עשתה זאת באופן לא מקצועי וללא ראיות מספקות. אם זה לא מספיק, הוא מוסיף שבחר להתראיין רק בגלל הפחד שראה בעיניי חבריו שעדיין עובדים בספארי.

תחקיר כאן 11:

בתחקיר של יפעת גליק בכאן 11, לעומת זאת, אנו רואים קולגה מסוג אחר, וגם מקום עבודה מעט שונה מהסיפור המרגש על "מקום עבודה שהוא בית" שהציגה שגית הורוביץ. בתחקיר של גל הוזכרו העדויות על הטרדה מינית ללא פירוט על תוכנן, בעוד גליק הציגה פירוט של התנהגות סדרתית ומתמשכת מצד הורוביץ - כולל נגיעות ומסאז'ים לא רצויים, הפתעה מחוץ למקלחת או הטרדות מילוליות.

מתלוננת אחת סיפרה בפנים גלויות על לילה לבן בעבודה שהוביל אותה להימלט מנגיעותיו של הווטרינר הראשי בה ובעובדת נוספת. אחרת ציינה כי חששה להיכנס למשרדו לבדה והביאה איתה בני לוויה. בחדשות השבת ששודרו למחרת התחקיר עידכנה גליק כי לא פחות מ-11 עובדים עזבו או פוטרו בעקבות תלונות על הטרדות מיניות בשנתיים האחרונות. המנכ"ל בן יוסף ומנהלת משאבי האנוש בספארי, אור ברנר הן, דיברו אף הם על הזנחה של שנים שאיפשרה תרבות ארגונית לא הולמת בעליל. לא פרי רקוב אחד, אלא תופעה שלמה.

ספארי. קשת 12, צילום מסך
מנהלת הסוואנה שהתלוננה נגד הורוביץ על הטרדה/צילום מסך, קשת 12

ומצד שני, בתחקיר של קשת 12 עולות טענות כי המצב הבעייתי לא נפתר בתקופתו של בן יוסף, להפך. לטענתו, חברת הבדיקה החיצונית התעקשה על תלונות כנגד ד"ר הורוביץ, כולל עדויות של עובדות לשעבר כמו "גרמו לי להודות בדברים שלא היו ולא קרו" או "הן לחצו ספציפית שאני אספר להן משהו על יגאל". אגב, גם בתוך עדויות אלה נשמעה אמירה על תרבות "מאוד מקובלת" שאיפשרה הטרדות, אשר לא טופלו כהלכה, מה שמעלה את השאלה מה בעצם הטענה כאן - שהטענות פוברקו ונגבו בכוח, או שהחקירה לא הייתה מספיק יסודית ולמעשה התופעה גדולה אפילו יותר מזו שטופלה בפועל?

בקיצור, בלאגן אחד גדול, ואפילו לא דיברנו על הופעת האורח המפתיעה של אברי גלעד שמפציע לפתע בתחקיר של כאן 11 כדי לדבר על העימות שלו עם כרמל שאמה הכהן וסגנו רועי ברזילי סביב הפרשה, עימות שעבר בינתיים לפייסבוק עם פוסטים בנושא שפירסמו כל השלושה בסוף השבוע.

עוד בוואלה!

ג'ק ניקולסון נראה לראשונה מזה שנה וחצי. צפו

לכתבה המלאה
ספארי יגאל הורביץ הורוביץ. קשת 12, צילום מסך
הורוביץ/צילום מסך, קשת 12

אבל בתוך כל הבלגן הזה עולה השאלה האם בכלל אפשרי לדבר במקביל על כל כך הרבה טענות שונות וסותרות, והאם זה בכלל הוגן לעסוק בתופעה רחבה כזו של הטרדות מיניות בנשימה אחת עם סוגיות אחרות הקשורות לניהול הספארי. התחקיר של כאן 11 התמקד בנושא אחד ברור והוא תופעת ההטרדות המיניות במקום, שכאמור, אפילו בכתבה של הערוץ המתחרה נשמעה אמירה שמאששת את קיומה במידה מסוימת. האם זה אומר שהתחקיר כולו הוא אמת לאמיתה? אין דרך לדעת, כמובן, אבל לפחות התמונה שהוא מציג ספציפית וקוהרנטית.

באולפן שישי כיוונו הרבה יותר גבוה, והתוצאה היא תפסת מרובה לא תפסת. התחקיר טוען כי הספארי "מתפורר מבפנים", ביודעין ובמכוון, עם עיגולי פינות בענייני רישוי בנייה, חקירות עקומות ומסולפות של תלונות נגד עובדים, טיפול לקוי בבעלי החיים והכול מאותה סיבה - אינטרסים זרים של עיריית רמת גן לצמצם את שטחי הספארי. המניע לכאורה עולה רק ברגע האחרון ומוזכר בכמה משפטים, על אף חשיבותו לסיפור. בכלל, כל סעיף כאן מצדיק תחקיר שלם, אך בפועל הכל נדחק איכשהו לכ-22 דקות, חלק ניכר מהן הוקדש לכתב ההגנה של הווטרינר הראשי לשעבר. וכשבערוץ אחר נשמעות תלונות ברורות נגדו, העדות על התלונות שנאספו בכוח מעובדות שכלל לא נפגעו כבר לא מספיק כדי להציג אותו כקורבן של המערכת.

בל נשכח שאחרי כל הסיפורים האלה ישנם גם בעלי החיים, שלטענת אולפן שישי משלמים בעצמם מחיר על המלחמה הפנימית בין ההנהלה והעובדים. כ-70 אנטילופות, אנו למדים, נטרפו בשנה האחרונה בספארי על ידי תנים. חיות אחרות סבלו מטיפול לקוי בשל חילופי התפקידים בצוות. אך ההתייחסות למצב בעלי החיים מופיעה בכזו אגביות שהיא יוצרת משוואה לא הוגנת, כאילו למתלוננות על הטרדה מינית שהובילו לעזיבת אנשי צוות יש אחריות בפגיעה בבעלי החיים. כמעט בטוח שלא המרואיינות ולא עורכי התחקיר התכוונו לרמוז זאת, אבל כשעוברים כל כך מהר בין הסיפורים, יכולה להיווצר תחושה שזה המצב. ברור לגמרי שלשתי המהדורות ולמרואיינים.ות משני הצדדים היו רק כוונות טובות, אבל התוצאה היא תחקיר שבסיומו הצופה נשאל עם יותר שאלות משהיו לו לפני הצפייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully