וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאן את נוסעת", "מסע לפולין", "יומני בודפשט": המלצות צפייה לערב יום השואה והגבורה 2023

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 10:47

כמדי שנה מוקדש ערב יום השואה והגבורה בערוצים השונים לשידורים הולמים. בין היתר ישודרו סרטי התעודה "לאן את נוסעת", "יומני בודפשט", "קלרספלד: סיפור אהבה", "סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית", סרט הדרמה "שיעורים בפרסית" ועוד. אלה התכנים החדשים בערוצים

בחזרה למיידנק - מתוך הסרט התיעודי "לאן את נוסעת"/HOT8

בכאן בוקס/ערוץ היוטיוב של כאן, הבחירה של ניצה
סרט בבימויו של אורי ברבש, שזכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה 2022. סיפורה של ניצה, ילדה ניצולת שואה שעלתה לבד לישראל. היא אומצה על ידי משפחה ששכלה את בנה היחיד במלחמת העצמאות ועמדה במוקד מאבק משפטי בין אמה המאמצת לאמה הביולוגית, שאיבדה את בעלה הראשון ואת שלושת ילדיה בשואה. ניצה יוצאת למסע שבמהלכו היא נחשפת לפסק הדין שניתן ב-1952 וקבע את גורלה. הילדה האבודה שזיכרונה נמחק, נקרעת בין האם הביולוגית לאם המאמצת, בין זיכרון טראומטי לשכחה מנחמת.

בכאן חינוכית ב-20:00, מסע לפולין
סרט תיעודי המציג את זיכרון השואה דרך נקודת המבט של בני הנוער באותה התקופה. חמישה שחקנים ושחקניות צעירים המשתתפים בסדרות שונות של כאן חינוכית, יוצאים במסגרת הסרט למסע משותף בפולין כדי להתחקות אחר ההיסטוריה של מי שהיו בני נוער בגילם כשפרצה מלחמת העולם השנייה. במהלך המסע הם נחשפים לסיפורים אישיים וקולקטיביים של בני נוער בזמן המלחמה, מגלים מה היו החלומות והשאיפות של בני ובנות נוער יהודים פולניים בזמן המלחמה, למדו מה הייתה מציאות החיים שנכפתה עליהם, מתוודעים לבחירות שעשו ולמה שעלה בגורלם ובגורל בני משפחתם. משתתפים אמיר בנאי, רומי אבירם, אלעד תורג'מן, תום אמסלם, אופק בן מאיר. ביימה אילת הלר.

בקשת 12 ב-21:15 זיכרון בסלון 2023
משדר מיוחד בהשתתפות נשיא המדינה ורעייתו יצחק ומיכל הרצוג, סיון רהב מאיר, עדינה בר שלום, עברי לידר, אליאנה תדהר, חיים אתגר וניצול השואה מרדכי צ'כנובר, שיחלוק את זכרונותיו האישיים.

בכאן 11 ב-21:25, יומני בודפשט
סרט תיעודי העוקב אחר אירועי השנה האחרונה של מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי העיר בודפשט בהונגריה, כפי שתועדו ביומנים אישיים, שנכתבו בזמן אמת, על ידי יהודים ושכניהם הנוצרים, תושבי בודפשט. היומנים הפרטיים מתעדים מנקודות המבט השונות את ההתדרדרות היומיומית, את רדיפת היהודים, את הקרבות שכמעט החריבו את העיר ואת ההתפכחות שבאה עם סיום המלחמה. היומנים המוצגים בסרט נבחרו מתוך מאה יומנים שנכתבו על ידי "אנשים פשוטים" ומספרים על השמועות, התקוות והבשורות המרות. היומנים מפרטים באופן אינטימי וללא כל מסננים את רגשותיהם של הכותבים, תפיסות עולמם ולעתים גם חושפים סודות אפלים. במאי: שי פוגלמן.

בקשת 12 ב-22:20, בכל זאת אינני נפרד
מופע הוקרה לניצולי השואה והמתנדבים למענם שמשודר מבית העם בירושלים. בהנחיית אביב אלוש ובהשתתפות הראל סקעת, עמיר בניון, ששי ומאי קשת, יונה אליאן, רמי קליינשטיין, נופיה ידידיה, יעל אלקנה, משה לאון, לימור לבנת והלהקות הצבאיות.

ברשת 13 ב-22:30, כי עליך לחיות - סיפורו של שלמה פרל
עם הכיבוש הגרמני החליטו הוריו של שלמה פרל לשלוח אותו ואת אחיו - אל השטח שסופח על ידי ברית המועצות. שלמה נקלט בבית ילדים ובעת הפלישה הגרמנית בשנת 1941 נמלט והתחזה לגרמני.

בערוץ 14 ב-23:15, זיכרון בסלון
יו''ר הכנסת, ח''כ אמיר אוחנה, יארח את שורדת השואה טובה פדר, אשר תספר לקהל של בני נוער וצעירים את קורותיה בזמן המלחמה ותענה לשאלותיהם. הזמר נמרוד לב ישיר.

בקשת 12 ב-23:30, אני קתרין לזר
סיפורה של ניצולת שואה בשם זמירה גרנית שבתקופת השואה התחבאה כילדה בעלת זהות בדויה בכפר צרפתי אצל משפחת איכרים. במשך עשרות שנים היא שמרה את הסיפור בבטן, ואז בגיל 70 החליטה לצאת למסע של גילוי העבר והזהות האמיתית שלה. לאורך מסע בארץ ובצרפת זמירה מגלה על עצמה דברים שונים משזכרה. המסע חושף זיכרונות אישיים שנדחקו מהתודעה. בנוסף למצלמה שמלווה את המסע לצרפת, יוצרי הסרט עושים שימוש בטכנולוגיית AI על מנת ליצור דימויים שיעזרו להחיות את הזיכרון האישי של זמירה.

עוד בוואלה!

ריקלה קפצה מהרכבת לפונאר והצטרפה לפרטיזנים. השירים שלה תיעדו הכול

לכתבה המלאה
יומני בודפשט. כאן 11,
בשנה האחרונה של המלחמה. "יומני בודפשט"/כאן 11

למנויי יס

ביס מוביז דרמה ב-21:00, שיעורים בפרסית
דרמת מלחמה עטורת שבחים. יהודי ממוצא בלגי מובל למחנה ריכוז במהלך מלחמת העולם השנייה. כדי להתחמק ממוות הוא מתחזה לפרסי, ונאלץ לזייף לימודי פרסית לקצין גרמני המתכנן לפתוח מסעדה באיראן. גרמניה/רוסיה, 2020.

ביס ויאודי, פרא אדם
סיפורו של במאי ברודווי המהולל ויוצר הקולנוע שהקדים את זמנו, ג'ק גרפיין. גרפיין נולד ב-1930 למשפחה יהודית בצ'כוסלובקיה. בגיל 13, במהלך מלחמת העולם השנייה, נשלח לאושוויץ, שם שרד את הסלקציה של מנגלה ונשלח לעבודות כפייה. משם התגלגל ל-11 מחנות ריכוז אחרים ושרד, אולם כל משפחתו נספתה. לאחר ששוחרר מברגן בלזן היגר לארה"ב. במנהטן התקבל לסדנת משחק. עד מהרה פגש את לי שטרסבורג ויחדיו הקימו את "הסטודיו למשחק", שהביא לקולנוע האמריקאי את שיטת המשחק המבוססת על הטכניקה של סטניסלבסקי (משחק תוך הפעלת זיכרון רגשי). בינתיים נישא לשחקנית היהודייה המצליחה קרול בייקר, ובהמשך דרכו הפך לבמאי וליוצר קולנוע, עבד עם ארתור מילר, סמואל בקט, מרלון ברנדו, טוני קרטיס, וגילה לעולם את בן גזארה, סטיב מקווין ורבים אחרים.
בסרטה החדש הבמאית טסה לואיז-סלומה חושפת בפני הצופים את המוח היצירתי של האמן, שהקדיש את חייו לחיפוש אחר מסלולים חדשים שיסייעו לו להתמודד עם טראומות העבר. לאט לאט היא שוזרת את העדויות והזיכרונות העשירים של גרפיין עצמו עם מוטיבים ויזואליים חדשניים, דימויים ארכיוניים וסצנות קולנוע, לצד שיחות עם שחקנים מרכזיים שגרפיין השפיע עליהם. שכבה אחר שכבה היא חושפת את העיסוק האמנותי הנרחב שלו בסוגיות חברתיות כגון פאשיזם, פולחן המיליטריזם, גזענות והפרדה בארה"ב, כוח מגדרי, אלימות מינית ואונס. גרפיין, שהלך לעולמו לפני שנתיים בגיל 89, מראה כיצד טרגדיה היסטורית ואמנות חוברות ליצירת כוח מניע, וחזון בלתי מתפשר.
השחקן ווילם דפו מקריין את הסרט, שישודר ביום שלישי ב-21:00 ביס דוקו.

ביס דוקו ב-22:00, קלרספלד: סיפור אהבה
סיפורם מעורר ההשראה של זוג ציידי הנאצים - ביאטה קלרספלד בת ה-83 ובעלה סרג' בן ה-86. השניים מוכרים כציידי נאצים צרפתים האחראים על איתור והבאה לדין של פושעי מלחמה רבים, ביניהם קלאוס ברבי, ראש הגסטפו בעיר ליון, פול טובייה, שפעל כראש המודיעין תחת ברבי, ומוריס פאפון, קצין משטרה בממשלת וישי, ששירת לאחר מכן כמפקד משטרה בפריז ואף מונה לשר בממשלת צרפת. הזוג קלרספלד פועלים כבר עשרות שנים למען זכרון השואה, העמדת פושעי מלחמה לדין והנצחת הקורבנות היהודים של שואת יהודי צרפת.
הבמאים מייק לרנר ומרטין הרינג ("פוסי ריוט: תפילת פאנק") מביאים בסרטם החדש סיפור אהבה נוגע ללב, ששוזר את העבר של בני הזוג, את המאבק המתמשך שלהם למען הבאתם לדין של פושעי המלחמה, וכעת בשנות ה-80 לחייהם, את מאבקם נגד תנועת הימין הקיצוני המתחדשת באירופה.

ביס סינמטק, ספריית יום השואה
בין היתר עולים מחדש הסרטים הבאים:
באפלה (הדרמה המועמדת לאוסקר בבימויה של אניישקה הולנד על רקע הכיבוש הנאצי של לבוב. 2011).
אידה (הדרמה זוכת פרס האוסקר על אישה צעירה המנסה להתחקות אחר שורשיה בפולין של אחרי המלחמה. 2013)
ילדי פלא (שלושה ילדים מנסים לשרוד את התופת בעזרת האהבה למוזיקה שמחברת ביניהם. 2011)

מתוך הסרט "שיעורים בפרסית". קולנוע לב,
מתוך הסרט "שיעורים בפרסית"/קולנוע לב

למנויי הוט

בהוט ויאודי, זיכרון בסלון
מיזם "זיכרון בסלון" מבקש להבטיח שזכרון השואה יישאר חי ורלוונטי גם ביום שבו לא יהיו שורדי שואה שיוכלו למסור את עדותם. במסגרת שיתוף פעולה עם "זיכרון בסלון" הופקו וצולמו חמישה סיפורים של שורדי שואה, עדויות המספרות נרטיבים שכמעט ולא נחשפו כמו שואת יהודת סלוניקי, צפון אפריקה, ברית המועצות לשעבר ועוד.

בהוט 8 ב-16:20, סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית
איך נראו החיים באמת עבור אלו שחיו תחת שלטונו של היטלר? סרטים ביתיים של אזרחים בגרמניה משנת 1936 התגלו ומציעים תובנה ייחודית וחדשה על הלך הרוח בימים שלפני מלחמת העולם השנייה ובמהלך ימיה הראשונים. זהו תיעוד לא רק של מה שראו, אלא גם של מה שידעו. בנוסף לסרטונים הביתיים, הסרט משרטט את התקדמות המלחמה דרך יומנים אישיים של תושבי גרמניה, חלקם מסוחררים מהתרגשות ממה שהשיג היטלר ואילו אחרים נחרדים מההשפעה שהייתה על חבריהם ומשפחותיהם. שני חלקים.

בהוט 8 ב-18:20, היטלר והשרפה ברייכסטאג
סיפור עלייתו לשלטון של היטלר על רקע הפלת הרפובליקה בתחילת שנות ה-30, והצתת בניין הרייכסטאג ב-1933. הקומוניסטים הואשמו בהצתה ובחור הולנדי נעצר כאשם, אך החשד נפל על הנאצים בעצמם, שדאגו לכך שייעצרו מאות אנשים בעקבות זאת. שני חלקים.

בהוט 8 ב-21:00, לאן את נוסעת
יעקב גלעד, האיש שכתב את האלבום המיתולוגי "אפר ואבק", נוסע לראשונה לפולין עם אמו, הסופרת וניצולת השואה הלינה בירנבאום, בעקבות נתיב ההישרדות שלה. במסעם המשותף, במהלכו היא מקדמת את ספרה החדש ופוגשת את מעריציה, יעקב מגלה את אכזריות הפוליטיקה של הזיכרון ומנסה להבין איך ייתכן שאמו כה אהובה ומוכרת בפולין בעוד בישראל היא נשכחה לחלוטין. כשהוא שב לארץ הוא מגלה מכתב מצהיב ומעליב שקיבלה אמו מ"יד ושם" לפני יותר מ-50 שנה. מדוע היא אינה חלק מהקאנון של סופרי השואה? מה בסיפור ההישרדות של אמו לא התאים לממסד שהופקד על עיצוב הזיכרון? תסריט ובימוי: יסמין קיני.

בהוט 8 ב-22:00, שלוש דקות
שלוש דקות של צלולואיד, סרטון נדיר שצולם ב-1938, זהו הזיכרון היחיד שנותר מהעיירה היהודית נאשיילסק שבפולין. איזה סיפור עולה מן הצפייה? ומה ניתן, אם בכלל, להציל משכחה? הלנה בונהם-קרטר מספקת את הקריינות לסרט.

בהוט סינמה 1 ב-22:00, שיעורים בפרסית
דרמת מלחמה עטורת שבחים. יהודי ממוצא בלגי מובל למחנה ריכוז במהלך מלחמת העולם השנייה. כדי להתחמק ממוות הוא מתחזה לפרסי, ונאלץ לזייף לימודי פרסית לקצין גרמני המתכנן לפתוח מסעדה באיראן. גרמניה/רוסיה, 2020.

בהוט 8 ב-23:10, סין ופליטי השואה
לאחר ליל הבדולח הבינו יהודי גרמניה ואוסטריה שהם בסכנה אמיתית תחת המשטר הנאצי. בחיפושיהם אחר מקום לברוח אליו הם גילו שהקונסול הסיני בווינה מחלק אשרות לשנחאי. כך הגיעו כ-20,000 פליטים לשנחאי, רעבו והצטופפו בשכונות עוני, אך ניצלו ממוות.

הלינה בירנבאום בסרט התיעודי "לאן את נוסעת", HOT8. עידן גליקזליג,
אהובה ומוכרת בפולין. מתוך "לאן את נוסעת"/עידן גליקזליג

למנויי סלקום טיוי

ערוץ עדויות ניצולים
גם השנה, זו השנה הרביעית ברציפות, סלקום משתפת פעולה עם ארגון "יד ושם" בפרויקט תיעוד מיוחד. במסגרת שיתוף הפעולה מצלם הארגון כל שנה עדויות של ניצולים ששרדו את התופת, בחרו לשתף את סיפורם ותועדו על ידי אנשי מקצוע באופן רגיש ומכבד. לצד העדויות יוקרנו תשדירים של פרויקט "לאסוף את השברים", מבצע לאומי להצלת פריטים אישיים מתקופת השואה בהובלת יד ושם, הקורא לשורדי השואה ולבני משפחותיהם לחפש ולמסור כל מסמך, תצלום או חפץ מתקופת השואה למשמרת עולם ביד ושם. הערוץ יישאר באוויר עד לערב יום הזיכרון.

סרטי שואה ישראלים
צילי, פנסיון פראכט, הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס, החטאים, החוב.

סרטי שואה בין-לאומיים
הפסנתרן, הבן של שאול, טרנזיט, אשתו של שומר גן החיות.

דוקו
אושוויץ בצבע: הסיפור שלא סופר, ניצולה אחת זוכרת, 50 ילדים: ההצלה של מר וגברת קראוס.

למנויי פרטנר טיוי

סרטי שואה

האיש עם לב הברזל, משחק החיקוי, הבן של שאול, התפסן היה מרגל, רשימת שינדלר, חיים נסתרים, שיר השמות, סודות שמורים, ממזרים חברי כבוד (בצאת יום השואה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully