וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יהונתן גפן הוא האדם הכי מבריק שפגשתי בחיי, הוא היה המשורר הכי ישראלי"

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 20:20

הבמאי אלדד זיו, חברו הקרוב של גפן, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "הוא מולטי מדיונר: משורר, סופר, מחזאי, צייר, יש לו ראייה ויזואלית. אין מדיה אחת שהוא לא ידע לעשות בצורה הכי מקצועית". שלמה ארצי: "היה מגדולי הכותבים הישראלים. חד, משפיע שגידל דור כותבים"

יהנתן גפן בהופעה/יח"צ

עולם התרבות בהלם ממותו בגיל 76 של ענק התרבות - המשורר, הפזמונאי, הסופר והעיתונאי יהונתן גפן.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לגפן: "יהונתן גפן נפטר, ואיתו הלך מאיתנו חיוך שובבי ונצחי, של מי שידע ללכוד את הרגעים הקטנים ביותר והגדולים ביותר, ולהפוך אותם לטקסטים נצחיים. קשה לדמיין את הוויית היצירה הישראלית, את הפזמונים שלנו, את עולמות הספרות והתיאטרון - ללא תרומתו הייחודית והבלתי-נשכחת. איבדנו היום בטרם-עת יוצר חד ונפלא, יחיד מסוגו, בן למשפחה עתירת זכויות שגם זכה להעמיד אחריו דור שני, יוצר ומוכשר, שכולנו מתברכים בכישרונו. הנסיך הקטן מהעמק, בן נהלל שהיה ללוחם ולקצין, מי שאהב את הארץ ואת אנשיה, ודווקא בשל כך לא חסך מהם את שבט ביקורתו השנונה. נכסי צאן הברזל שהותיר לנו הם מורשת נצח ואנדרטה חיה ולא פחות מכך בועטת - לפועלו המרשים, הייחודי והישראלי כל כך".

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד ספד לו בחשבון הטוויטר שלו: "לפני זמן קצר נפטר אחי הגדול יהונתן גפן. יש לו שיר שנקרא הנסיך הקטן מפלוגה ב': 'ואם אי פעם תגיעו לכאן, תדעו שכאן הוא חרש צנח, וקול הנפילה מעולם לא נשמע, בגלל החול הרך'. החול עדיין רך, אבל קול הנפילה נשמע היטב. איבדנו היום קול ישראלי חשוב ואהוב. יהי זכרו ברוך".

המוזיקאי שלמה ארצי ספד לו בפוסט שכתב: "יהונתן גפן היה מגדולי הכותבים הישראלים. חד, משפיע ואמיץ שגידל דור כותבים אחריו. 'הנסיך הקטן מפלוגה ב' הוא השיר הראשון שעולה על דעתי לקראת יום הזיכרון. רק יהונתן היה יכול לנסח הגדרה מהסוג הזה. חייל ישראלי, נסיך קטן שנופל בקרב במדבר. או 'יונתן סע הביתה, קח רכבת קח אווירון, קח מתנה קטנה לילד'. מה יותר יפה משורות שיש בהן רצון עז לחזור לארץ? 8 שנים הופיע יונתן בני כגיטריסט מלווה של יהונתן גפן ובכל רגע אהב אותו. חיבוק לאביב, שירה ולמשפחה".

יהונתן גפן. ראובן קסטרו
יהונתן גפן/ראובן קסטרו

חברו ושותפו הוותיק דויד ברוזה ספד לגפן בעמוד האינסטגרם שלו: "אחי היית ולנצח תשאר. שרנו, כתבנו, שימחנו, בכינו, נלחמנו, נצחנו, הפסדנו, המשכנו... לימדת אותי כאח גדול ואשא את תובנותך בשירנו, ושירתך... אוהב, דויד".

מתי כספי ספד לגפן בשיחה עם וואלה! תרבות: "עצוב לי על כך שיהונתן גפן נפטר. הוא היה באמת איש אמיץ, אמר את מה שהוא חושב מבלי לפחוד ולא התמהמה. והיה כותב נפלא. כתבנו שלושה שירים משמעותיים ביחד - אחד זה 'דקה דומייה', השני זה 'מקום לדאגה' והשלישי והאחרון זה 'שיר לזכרנו'. אני כבר מתחיל להתגעגע אליו".

יוני רכטר ספד בעמוד הפייסבוק שלו: "יונתן גפן נפטר. בשנות העשרים שלי נפגשתי איתו לראשונה והלחנתי את שירי ה'כבש ה-16' ומאז לא נותק הקשר. ה'כבש' המשיך לחיות בתיאטרון (במחזה שכתב מיקי גורביץ) ובעוד הרבה הפקות כולל באין ספור בתי ספר. ואני נוכחתי בכך ששירי הילדים של יונתן לעולם לא מתיישנים. יש בהם פשטות ואמת עמוקה שרק ילד יכול לבטא בישירות כזו שלא תיראה מלאכותית. העולם שהם מבטאים הוא מנקודת המבט של הילד הרגיש והפגיע, זה שרק 'האיש עם החורים בגרביים לא יוצא לו מהראש' זה שחווה את הגן הסגור או זה שאבא שלו חזר מאילת עם צדף אבל בעצם לא לקח אותו לשם. מותו הוא לדעתי אבדה גדולה לתרבות הישראלית. יהי זכרו ברוך".

גידי גוב ספד לגפן בעמוד הפייסבוק שלו: "הנסיך הקטן מת פתאום. יונתן יקירי, שרנו על כבשים ושוקולד וסבא וסבתא ושיר ערש מופלא לשירה, ואין ילד שלא מכיר את הכבש השישה עשר המיוחד. כל כך הרבה עולם הבאת לחיינו, חיבוק וגעגוע שמתחיל עכשיו, גידי".

יהונתן, שירה ואביב גפן. ראובן קסטרו
יהונתן, אביב, שירה ונורית גפן/ראובן קסטרו
אביב ויהונתן גפן במסיבת עיתונאים פסטיבל ראשון לציון , אוגוסט 2017. צילום : ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
יהונתן ואביב גפן/ראובן קסטרו, צילום : ראובן קסטרו

האמן והבמאי אלדד זיו, חברו הטוב של גפן, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "יהונתן הוא האדם הכי מבריק שפגשתי בחיי. איש עם חירות אמנותית שקשה למצוא במחוזות האלה. הוא מולטי מדיונר: משורר, סופר, מחזאי, צייר, יש לו ראייה ויזואלית. אין מדיה אחת שהוא לא ידע לעשות בצורה הכי מקצועית ומבריקה. הנימוס אף פעם לא עצר אותו כדי להתפרע. הוא איש אמיץ.

"הוא היה חבר מאוד קרוב. הכרנו כשהתחלתי לביים את המחזות שלו, ושיתפנו פעולה בהרבה דברים אחרים. הוא היה בן בית, כמו משפחה. בנאדם מאוד אהוב עליי, על המשפחה שלי, על הילדים שלי שאהבו אותו. זה האדם הקרוב ביותר שאיבדתי. התכתבנו לפני שבוע, הוא התקשר אליי כשהייתי בניו יורק, וכאב את לכתו של מאיר שלו. חדר העבודה שלי מלא בתמונות משותפות שלנו. אני לא מאמין שהוא איננו. עצוב לי נורא".

יהודה פוליקר כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "'פחות אבל כואב' - המילים המדהימות והנוגעות של יהונתן גפן. הייתה לי זכות גדולה להכיר אותו ולגעת בשיריו, יהי זכרו ברוך".

יהונתן ונורית גפן. משה שי, פלאש 90
יהונתן ונורית גפן/פלאש 90, משה שי
יהונתן גפן. ראובן קסטרו
יהונתן גפן/ראובן קסטרו

המוזיקאי יהודה עדר ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "יהונתן גפן היה הכי המשורר הכי ישראלי בעיני. הוא מלך השפה הישראלית, מלך הפזמון הישראלי. הופעתי איתו ועם דויד ברוזה במלחמת לבנון. הוא היה עם טי שירט, ג'ינס וחולצה צבאית עם דרגות סגן עליה. הוא היה מאוד פוליטי, במלחמה שהייתה מאוד פוליטית. אם היית מתחיל להתווכח איתו - אכלת אותה, כי הוא מלך ההתבטאות וההתנצחות, אבל גם בשיא ההומור. העבודות המשותפות שלו עם דויד ברוזה ועם יצחק קלפטר היו נפלאות. בתקופת תמוז הוא פרץ בתכנית עם דני ליטני. הבן שלי הלחין כמה דברים שכתב, והוא היה מדהים פשוט. כל דבר שהוא כתב היה הכי הכי ישראלי".

המוזיקאי מיקי גבריאלוב נפרד מחברו הטוב בפוסט שפרסם: "יהונתן גפן נתן לי את ההזדמנות הראשונה כזמר ואף כתב לי שירים שנהיו נצחיים. וזה לא היה סיפור של חורף בלבד תקופה בה נעלמים טובי היוצרים שלנו".

מיקה קרני, שהופיעה בשנים האחרונות לצד גפן, במופע המבוסס על שירי הילדים שלו, ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "קודם כל הוא חבר. הוא באמת חבר, כמו חברים של פעם, שתמיד דאג ותמיד התקשר לשאול מה איתי. חבר אמת. הוא איש מקסים ומצחיק ושנון ואמיץ. גדלתי על השירים שלו, ראיתי את 'הכבש ה-16' בתור ילדה שלוש פעמים, והייתה לי את הזכות לשיר את השירים האלה לצדו בשנים האחרונות. הוא תמיד אמר שאנחנו כמו משפחה. אני מאוד עצובה. זאת אבדה גדולה. ואני מקווה שהוא יעשה חיים בגן עדן".

יהונתן גפן. בוריס כרמי; אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית, אתר רשמי
יהונתן גפן/אתר רשמי, בוריס כרמי; אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית
דני ליטני, נורית גלרון, רפי רשף, יהונתן גפן, יונתן גפן, נורית גפן, גילה אלמגור. ראובן קסטרו
יהונתן גפן עם דני ליטני, נורית גלרון, רפי רשף, נורית גפן וגילה אלמגור/ראובן קסטרו

שר התרבות והספורט מיקי זוהר ספד לו: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של המשורר והסופר יהונתן גפן, שכתב, בין השאר, את ילדותנו בתבנית נוף המולדת ברגש ובעוצמה רבים. יהונתן זכרו לברכה כתב סיפורים ושירים שיישארו עמנו לנצח ויתנגנו בקרבנו עוד שנים רבות, כהדהוד של הישראליות".

חברת הכנסת מירב כהן ("יש עתיד") ספדה לגפן: "יהונתן גפן לא היה רק משורר חד פעמי, סופר ענק, עיתונאי חד, ומי שידע לנסח ילדים יותר טוב מכל ילד. יהונתן גפן ידע לכתוב את ארץ ישראל כפי שאף אחד אחר לא ידע. הוא היטיב לנסח את תולדותיה של ישראל, ארץ אהבתו, ברגישות, בביקורת, ובעיקר באהבה שאין שנייה לה. קורות חייו וכתביו של יהונתן גפן שזורים בהיסטוריה של המדינה הזו, וקריאת ספריו ושיריו, גם היום, שקולה לצעידה בשבילי הזכרונות של הארץ הזו. נוח על משכבך בשלום".

חבר הכנסת דני דנון ("ליכוד") ספד: "גפן כתב במו ידיו את הפסקול הישראלי. 'מקום לדאגה', 'הכבש השישה עשר', 'הנסיך הקטן מפלוגה ב' - כולם היו בניו. אי אפשר לדמיין את התרבות הישראלית בלי הקול שלו, שהיה מלווה תמיד בקורטוב צחוק אבל גם בדמעה בצד העין".

יונתן גפן  07/08/2017. ראובן קסטרו
יהונתן גפן/ראובן קסטרו

יהונתן גפן, עיתונאי, משורר וסופר שזכה להצלחה גדולה לאורך עשורים, הלך לעולמו בגיל 76. גפן, יליד נהלל ובן למשפחת דיין, היה בעל טור קבוע בעיתון מעריב במשך כ-40 שנה, ופרסם ספרים רבים למבוגרים ולילדים ושירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי.

בין ספריו המוכרים ניתן למנות את "הכבש השישה-עשר", הנחשב לאחד מספרי הילדים האהובים ביותר בישראל (ולתקליט קלאסי), ואת "אישה יקרה" ו"חומר טוב". ובין שיריו - "מקום לדאגה", "הנסיך הקטן", "הילדה הכי יפה בגן", "יהיה טוב", "אין מדינה לאהבה", "שיר לשירה", "פחות אבל כואב", "לוקח ת'זמן", "בלדה לנאיבית", "איך שיר נולד", "יכול להיות שזה נגמר", "אני אוהב שוקולד", "גן סגור", "אחינועם לא יודעת" ועוד רבים. הוא אף תרגם לא מעט שירים מצליחים, בהם "טמבל" של ולדימיר ויסוצקי, שירי "האישה שאיתי" ועוד.

יהונתן גפן. נמרוד סונדרס
יהונתן גפן/נמרוד סונדרס

לאורך השנים העלה מופעים רבים, בין היתר עם דני ליטני, כתב כמה מחזות, ובעשור האחרון גם הוביל את תכנית הטלוויזיה "אומרים שהיה פה". גפן נחשב לאיש שמאל, ונודע כמבקר חריף של המציאות הישראלית, ועורר לא פעם זעם רב.

גפן הוא אביהם של המוזיקאי אביב גפן והבמאית והסופרת שירה גפן. מנישואיו השניים יש לו בת נוספת בשם נטאשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully