וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפתח קצור (בנצי מ"אסקימו לימון"): "דבורה קידר הייתה שחקנית יוצאת דופן. אהבתי אותה"

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 16:14

השחקן שגילם את בנה של השחקנית שמתה בגיל 98, אמר לוואלה! תרבות כי קידר "הצליחה לייצר דמות אייקונית ולא בכדי. היא אמרה לי שהיא עייפה קצת. אמרתי לה לקחת את הזמן, שאנחנו לא ממהרים". ליא קניג: "כואב לי הלב שדבורה הלכה, כי היא מסמלת את התרבות הישראלית"

יחצ/יחצ

"דבורה קידר אמרה לי שהיא עייפה קצת. אמרתי לה לקחת את הזמן, שאנחנו לא ממהרים" - כך סיפר היום (רביעי) לוואלה! תרבות השחקן יפתח קצור, שגילם בסרטי "אסקימו לימון" את בנה של קידר, שהלכה לעולמה היום בגיל 98.

"המוות של דבורה מתחבר למוות של אמי הפרטית, שהלכה לעולמה לפני חודשיים, בגיל 94. אמי הייתה חיונית וחדה וכל כולה רצתה לחיות. באיזשהו אופן זה מחבר אותי לדמות של דבורה", אמר קצור. "דבורה הייתה אשה מקסימה, נהדרת ושחקנית יוצאת דופן. היא התקשרה לנחם אותי על מות אמי לפני כחודשיים, זאת הייתה שיחתנו האחרונה. סיכמנו להיפגש. חבל שזה לא יצא".

"במישור האנושי דבורה הייתה אדם מאוד פתוח, ייחודית מאוד. אהבתי אותה ברמה האישית. במישור המקצועי, אני חושבת שהיא הצליחה לייצר דמות אייקונית ולא בכדי. כשהייתי ביפן עם 'אסקימו' תמיד אמרו לי שהדמות של אמא שלי בסרט היא 'דמות של אמא יפנית טיפוסית'. זה רק מראה לך את האייקוניות, את היכולת של דבורה לעשות דמות אוניברסלית עם דברים שיש בכל אמא. באופן משעשע, זה מדגיש את פער הדורות הנצחי, תמיד יש פער דורות בין הורים לילדים. הדמות של דבורה לכדה את העניין הזה, וגם את עניין האמא נודניקית שרודפת אחריך", הוסיף.

"דבורה עמדה על הבמות עד גיל מאוד מאוחר. היה בה את הכוח, החיוניות, העוצמה הפנימית והגנים שאפשרו לה לשחק בכמה הצגות ולהנות ממה שהיא עושה בגיל מבוגר. כשדיברתי איתה בטלפון, היא אמרה לי 'וואו, אני לא מאמינה, אני עוד מעט בת 100. אני מפחדת מהמספר הזה'. והיא אמרה לי שהיא עייפה קצת. אמרתי לה לקחת את הזמן, שאנחנו לא ממהרים. כולנו חושבים שצריך לקחת את הזמן ולא למהר, אבל החיים זורמים ונוזלים, ומה שלא נעשה היום כבר לא נעשה. דיברנו על לעשות הצגה ביחד, לעשות משהו משותף. זה נשאר בגדר כפפה שאיש לא הרים אותה בזמן. לחשוב איזה כיף הפסדתי שזה לא קרה. יכולתי מאוד להנות מלעמוד איתה על הבמה. אבל אנחנו, כמו תמיד, נזכרים מאוחר מדי. יהי זכרה מאוד ברוך".

דבורה קידר בטקס פרסי אמ"י בו זכתה בפרס למפעל חיים. מגד גוזני
"אדם מאוד פתוח, ייחודית מאוד". דבורה קידר/מגד גוזני

"דבורה הייתה אשה נפלאה. הייתי איתה בקשר לפני כמה חודשים. היא דיברה איתי מאוד בצלילות. אני מכיר אותה שנים. היה תענוג לעבוד איתה", אמר לוואלה! תרבות השחקן צחי נוי, שכיכב גם הוא לצד קידר ב"אסקימו לימון". "בסצנות המשותפות איתה, למשל בסצנה שעפו הקונדומים, היא עשתה את זה בכיף, היא לא נגעלה מהסיפור, והיו צחוקים איתה, כל הזמן. היא הייתה אשה נהדרת, שתנוח בשלום. היא תחסר לי".

כלת פרס ישראל, השחקנית ליא קניג, ספדה אף היא לקידר בשיחה עם וואלה! תרבות: "כואב לי הלב שדבורה הלכה, כי היא מסמלת את התרבות הישראלית. כשאני חושבת על הדרך שהיא עשתה פה בארץ בתרבות, מההתחלה ועד הסוף, על כמה שהיא תרמה, אז זה גורם לי רק לבכות ולהגיד שחבל שככה בסופו של דבר צריך לגמור. אני מאוד מצטערת וכואב לי הלב. היא היתה פרטנרית נהדרת, שחקנית חכמה, אינטליגנטית, מלאת חן ועם טיימינג נפלא. כל דבר טוב שאפשר להגיד על אמן - היא הייתה. ככה היא גמרה. אז כואב לי הלב".

"היא זכתה לכל כך הרבה הערצה"

"דבורה הייתה שחקנית מאוד מאוד מוכשרת ולמודת ניסיון", החמיא לה גם חתן פרס ישראל עודד קוטלר, בשיחה עם וואלה! תרבות. "הדבר המייחד אותה היה שדווקא בבגרותה היא קיבלה איזה קידום עצמי אדיר, נהייתה מבוקשת מאוד, הרבה יותר מאשר בימי צעירותה. בין שחקנים יש תמיד הפרדות - לא רק בכישרון אלא גם במראה, ודבורה לא הייתה בעיני מנהלי התיאטרון הצעירה החתיכה, והיא אהבה את זה גם שנותנים לה תפקידי אופי מיוחדים וקיצוניים. ככל שאתה מתבגר, המנעד של התפקידים האלה גדל, וככה היא באמת עשתה את הקריירה הכי מצליחה שלה דווקא בגיל היותר מבוגר, וזכתה לכל כך הרבה הערצה ואהבה, גם על ידי שחקנים ששיחקו איתה, במאים שעבדו איתה - והקהל. ואגב, מקרה דומה קורה עם ליא קניג, תראה איזו הצלחה יש לה כשהיא עולה לבמה היום".

קידר נולדה בשנת 1924 בליטא ובגיל כמה חודשים עלתה לארץ עם הוריה. את דרכה החלה בסטודיו למשחק של תיאטרון הבימה, ובהמשך שיחקה גם בתיאטראות נוספים כתיאטרון הקאמרי ובית ליסין. בין ההצגות בהן שיחקה "המלך אובו", "חתונת הדמים", "לאחר הנפילה", "קרום", "נומה עמק", "פילומנה", "חמץ" "היורשת", "מועדון האלמנות העליזות" ו"החותנת", ובהצגה "המאהב".

עוד בוואלה!

"מספיק לצעוק, תנו למתים לחיות": היצירה האחרונה של מאיר שלו נחשפת

לכתבה המלאה
דבורה קידר. אביב חופי
"כל דבר טוב שאפשר להגיד על אמן - היא הייתה". קידר/אביב חופי

קידר כיכבה רבות גם בקולנוע הישראלי, כמו בסרטים "אולי תרדו משם", "הבן האובד", "התמהוני" "מתנה משמיים" ו"מבצע יונתן". ב-1978 שיחקה קידר את אמו של בנצי, באחד מתפקידיה הזכורים ביותר בסרט "אסקימו לימון", כמו גם בכל בסרטי ההמשך. ב-1993 בסרט "נקמתו של איציק פינקלשטיין" עליו היתה זכתה בפרס אופיר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר. ב-2014, בגיל 90, השתתפה קידר בסדרה "זגורי אימפריה". ב-2009 קיבלה קידר את אות יקיר העיר תל אביב-יפו. בשנת 2015 זכתה שוב קידר בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר בטקס פרסי אופיר על משחקה בסרט "ציפורי חול".

קידר הותירה אחריה בן ובת, ארבעה נכדים וחמישה נינים. טקס האשכבה יתקיים בתיאטרון הבימה ופרטים נוספים על טקס הלוויה והאשכבה ימסרו בהמשך היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully