וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמאה אנשי ספרות: לא נגיש יצירות לוועדות פרסים ממשלתיות

29.6.2023 / 12:27

לאחר נסיון שר התרבות למנות לוועד נאמני פרסי הספרות רק תומכים של נתניהו, הודיעו כמאה אנשי ספרות, בהם חיים באר, צרויה שלו ודרור משעני, כי לא יגישו את יצירותיהם לוועדות ממשלתיות. כמו כן הודיעו עשרות אנשי אקדמיה וספרות כי יימנעו מלשבת בוועדות שיפוט הפרסים

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בראיון עם טל שלו באולפן וואלה! 28 ביוני 2023. ראובן קסטרו
שר התרבות מיקי זוהר, השבוע באולפן וואלה/ראובן קסטרו

כמאה אנשי ספרות (סופרים, עורכים ומתרגמים), ובהם צרויה שלו, חיים באר, יהודית קציר, דורית רביניאן, דרור משעני ואורלי קסטל בלום, חתמו על הצהרה כי לא יגישו את יצירותיהם הספרותיות לוועדות פרסים ממשלתיות שימונו כך. זאת בעקבות נסיונו של שר התרבות מיקי זוהר למנות לוועד הנאמנים של פרסי הספרות של משרד התרבות אך ורק תומכים בולטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו - גדי טאוב, נוה דרומי ובני ציפר, שבינתיים נאלץ להסיר את מועמדותו.

בהצהרת אנשי הספרות נכתב: "בעקבות הודעת השר מיקי זוהר, כי ימנה לחבר הנאמנים של פרסי הספרות במשרדו את נאמני השלטון - שלטון המבקש לחוקק חוקים אנטי דמוקרטיים, גזעניים, לאומניים, מיזוגניים והומופובים - אנחנו, סופרות וסופרים, עורכות ועורכים, מתרגמות ומתרגמים, מצהירות ומצהירים כי לא נגיש יצירות ספרותיות לוועדות פרסים ממשלתיות שימונו באופן הזה".

"פרסי משרד התרבות ובהם פרס היצירה ע"ש לוי אשכול, פרס למתרגמים, פרס לספרי ביכורים, פרס לספרות ילדים ונוער ע"ש דבורה עומר ופרס העריכה, הם מקור חיוני מאין כמותו לתמיכה כלכלית ולגושפנקא של איכות ליוצרים בתחומי הספרות - כאשר הם מוענקים בידי שופטים בעלי ידע, מוניטין ותפיסת עולם ספרותיים", הוסיפו החותמים. "מינוי פוליטי של שופטים המגויסים בידי שליחי השלטון השואף לדיקטטורה יקעקע את אמינותם של הפרסים וירוקן אותם מערכם".

השבוע נודע כי השר זוהר מעוניין למנות את ציפר, טאוב ודרומי לוועד הנאמנים שבוחר את שופטי פרסי הספרות של משרד התרבות. השר זוהר שלח בשבוע שעבר מכתב לד"ר חיים פרלוק, יו"ר המועצה לתרבות ואמנות, וליואב אריאל, יו"ר מדור ספרות במועצה, עם העלאת שמות תומכי נתניהו לוועד. מוקדם יותר השבוע פנה וואלה! תרבות בשאלה לשר זוהר: האם נראה בעינך ראוי למנות לוועד הנאמנים של פרסי הספרות אך ורק שלושה אנשים המזוהים בתמיכתם בבנימין נתניהו, במקום לתת ביטוי למגוון רחב יותר של אנשים? השר זוהר השיב לוואלה! תרבות: "מדובר במינויים ראויים של אנשים המתאימים לתפקיד. הזיהוי עליו אתם מדברים הוא זלזול בהישגים הרבים של אלו שמונו על ידי לתפקיד. משילות היא דבר נכון וראוי לכל מי שמקבל את אמון הציבור".

דורית רביניאן בהשקת ספרו של אבי גבאי במרכז עינב ת"א, 4 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
מחותמות העצומה. דורית רביניאן/ניב אהרונסון

בהמשך השבוע, עיתון הארץ אסר על בני ציפר להתמנות לוועד הנאמנים. ציפר, שעורך את מדור "תרבות וספרות" בהארץ, ונחשב למקורב לבנימין ושרה נתניהו, נענה לבקשת העיתון. "הסכמתי להיות בוועדה בתום לב", אמר ציפר לוואלה! תרבות, "חשבתי שזה כבוד ושיערתי שבחרו אותי מטעמים מקצועיים, כי אני עורך ספרותי ומנהל פסטיבל המשוררים במטולה, אז יש לי ניסיון. לא חשבתי שבחרו בי בגלל שאני מקורב לנתניהו. מה שקרה שזה הוכתם בפוליטיקה. אני חושב שמשרד התרבות עשה טעות טאקטית, בכך שבחר בצורה בוטה שלושה אנשים שמזוהים עם הימין, גם אם הם אנשים ראויים. גם לי זה היה שוק לראות את התמונה שלי ליד טאוב ודרומי. אמרתי כן. אבל הייתי צריך לבקש רשות מהעיתון. לא עשיתי את זה. חשבתי שזה משהו תמים כזה, וגם הם לא היו שמים לב לזה אלמלא זה היה כל כך בוטה, הבחירה בשלושה אנשים שמזוהים עם נתניהו. אז בהארץ הורו לי להוציא את מועמדותי, וכך עשיתי".

בהארץ פורסם היום (חמישי) כי בנוסף למחאת אנשי הספרות נגד המינויים הפוליטיים של מיקי זוהר, הודיעו היום עשרות אנשי אקדמיה וספרות כי יימנעו מלשבת בוועדות השיפוט של הפרסים. בין החותמים על ההצהרה, שיזמו פרופ' חיים וייס וד"ר דודו רוטמן, נמצאים החוקרים פרופ' אריאל הירשפלד, פרופ' יגאל שוורץ, פרופ' עליזה שנהר ופרופ' גלית חזן רוקם, העורכת והמתרגמת הלית ישורון והסופר אתגר קרת. "בעקבות החלטת שר התרבות והספורט, מר מיקי זוהר, על סדרת מינויים פוליטיים לא ראויים לוועד הנאמנים של פרסי הספרות", נכתב בהצהרה, "אנו החתומים והחתומות מטה מודיעים כי כל עוד לא ישונה הרכב הוועד, נסרב לקחת חלק בוועדות הפרסים אותם מעניק משרד התרבות. אנו עושים זאת בכאב גדול, אך לא נוכל לשתף פעולה עם גורם שכל תכליתו השחתת הספרות המקומית ופגיעה אנושה ביוצרות וביוצרים שפרסים אלו יקרים להם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חיים באר 28 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מחותמי העצומה. חיים באר/ראובן קסטרו

על הצהרת אנשי הספרות חתומים חיים באר, דרור משעני, צרויה שלו, אורלי קסטל בלום, יהודית קציר, דורית רביניאן, נועה ידלין, יערה שחורי, יעל נאמן, שרה שילה, נעם פרתום, אלי אליהו, יונתן יבין, ג'סיקה כהן, דנה כספי, שהם סמיט, מיכל בן נפתלי, אסף שור, שפרה קורנפלד, תמי שם טוב, דנה אמיר, דפנה בן צבי, גליה עוז, אילנה ברנשטיין, שרי שביט, איריס לעאל, מיכל שלו, משה רון, עופרה עופר אורן, ליאת אלקיים, ארנית כהן ברק, רועי חן, עלמה גניהר, שרי גוטמן, יונתן שגיב, מוטי פוגל, צילה אלעזר, בני מר, שרון אס, דנה אלעזר-הלוי, יניב איצקוביץ, נוית בראל, איריס אליה כהן, תמר קפלנסקי, רינת שניידובר, מיה טבת דיין, רעות בן יעקב, מעין איתן, אריאל הורוביץ, עמליה רוזנבלום, רות עפרוני, דורית ויסמן, כנרת רוזנבלום, רות אלמוג, דריה שועלי, מגי אוצרי, שירלי אברמי, שרית סרדס-טרוטינו, דינה עזריאל, כרמית סחר, איילת שני, ארנה קזין, עינת בדי, יעל בן ברוך, אילן גורן, ענבל אשל כהניסקי, תמר לזר, שירז אפיק, מירב הלפרין, ד"ר חנה סקרה, רחלי דור רפפורט, גיא עד, אורית גרוס, שלומית נעים נאור, מיכל פז-קלפ, מירי גלעד, טלי הרדאבל, תמר ורטה זהבי, מרב זקס-פורטל, הדס ליבוביץ, מירב משולם לוי, ד"ר דיתי רונן, מיה מיטב, ענבל מלכה, ענת גוטמן, גור אילני, מיקי אלעזר, בת שבע דורי, חמוטל צמיר, נעמה יונג, אמיר זיו, שני הדר, עיינה ארדל ותמר בראון אלקלס.

  • עוד באותו נושא:
  • מיקי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully