וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז 1960: שביתה משולבת של התסריטאים והשחקנים משתקת את הוליווד

13.7.2023 / 11:20

אחרי שהמו"מ עם התסריטאים התפוצץ והוביל לשביתה שנפתחה במאי, גם ההסכם של חברות ההפקה האמריקאיות עם גילדת השחקנים פג הבוקר. 160 אלף החברים יפסיקו מיד כל פעילות, והמשמעויות הקצרות וארוכות הטווח על התעשייה והכלכלה עשויות להיות קשות

טריילר הסרט "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות- חלק ראשון"/פורום פילם

72 ימים לאחר פרוץ שביתת התסריטאים בהוליווד, חברי גילדת השחקנים בארה"ב צפויים לצאת גם הם לשביתה. על פי הודעת נשיאת הגילדה, פראן דרשר ("נני"), האולפנים הציגו הצעות מעליבות ולא מכבדות כלפי מרבית הסוגיות שהציגו השחקנים. לכן מאוחר יותר היום (מחר בבוקר בשעון לוס אנג'לס), ייתכנסו הדירקטורים כדי לאשר את ההחלטה ולהפוך את השביתה לרשמית. בהודעה נכתב: "האולפנים וחברות הסטרימינג לא העריכו את עוצמת הנחישות של החברים שלנו. הם עומדים לגלות אותה במלואה".

בכך נכנסת תעשיית הבידור בארה"ב לסיטואציה שלא התרחשה 63 שנים. 160 אלף השחקנים שמרכיבים את גילדת השחקנים (SAG-AFTRA) מצטרפים אף הם לשביתה, לאחר שההסכם שלהם מול ארגון העל של חברות ההפקה האמריקאיות (AMPTP) פג. כמו במקרה של התסריטאים, גם לשביתה הזו קדמו שבועות ארוכים של מו"מ, שבהם הקשיחו ראשי חברות ההפקה עמדות וסירבו להתגמש לדרישות שהוצבו בפניהם על ידי נציגי השחקנים. ובעוד, כאמור, שביתה משולבת כזאת כבר התרחשה ב-1960, תעשיית הבידור המודרנית שונה באופן דרמטי בהשוואה לאז. מה שאומר שבפועל אנחנו עומדים בפני סיטואציה חסרת תקדים.

פראן דרשר, יושבת ראש איגוד השחקנים בארה"ב. Paul Morigi/Getty Images for The Recording Academy, GettyImages
,לא העריכו את עוצמת הנחישות". השחקנית פראן דרשר ("נני"), יו"ר איגוד השחקנים בארה"ב/GettyImages, Paul Morigi/Getty Images for The Recording Academy

מה הן דרישות השחקנים?

בדומה לתסריטאים, גם השחקנים דורשים העלאה משמעותית של שכר המינימום באופן שישקף את עליית האינפלציה, את האופי הנוכחי של עולם הטלוויזיה (עונות קצרות יותר, הפסקות גדולות יותר בין עונות, הצורך "לקפוץ" מפרויקט לפרויקט כדי להתפרנס), וכן את הרווחים שגורפות חברות הסטרימינג הגדולות.

דרישה נוספת (אף היא זהה לזו של התסריטאים) היא שינוי מהותי במודל התמלוגים. הנוסחה הנוכחית לתמלוגים משקפת את העולם הישן של טלוויזיה לינארית, בה זכו השחקנים לתשלומים נאים עבור כל שידור נוסף של התוכן בו השתתפו. חברות הסטרימינג יצרו לעצמן מודל נפרד ונדיב הרבה פחות של תמלוגים. השחקנים מצפים שהנוסחה תכלול תשלום גדול יותר של תמלוגים עבור תכנים פופולריים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נושא שמטריד מאוד את כל האיגודים הוא הבינה המלאכותית. בגלל שמדובר בתחום חדש, הוא פרוץ כיום לחלוטין עם השלכות פוטנציאליות מסוכנות. כך, למשל, אין כל רגולציה לגבי הזכות "להחזיר מתים לחיים" באמצעות שחזור שלהם בעזרת בינה מלאכותית (כפי שנעשה כבר עם קארי פישר)

נושא שמטריד מאוד את כל האיגודים המקצועיים הוא הבינה המלאכותית. בגלל שמדובר בתחום חדש, הוא פרוץ כיום לחלוטין עם השלכות פוטנציאליות מסוכנות. כך, למשל, אין כל רגולציה לגבי הזכות "להחזיר מתים לחיים" באמצעות שחזור שלהם בעזרת בינה מלאכותית (כפי שנעשה כבר עם קארי פישר). בנוסף, שימוש בטכנולוגיה למעשה שולל מהשחקנים את השליטה על גופם וקולם, שכן ניתן לשנות אותם בהתאם למטרות האולפנים בעזרת תוכנות בינה מלאכותיות. לבסוף, טכנולוגיות "דיפ פייק" הופכות למעשה את השחקנים האמיתיים לבלתי נדרשים, מכיוון שאפשר "להלביש" אותם דיגיטלית על גוף אחר ולהשתמש בו. השחקנים דורשים לעגן ברגולציה קשיחה את השאלות האלה ואחרות, ולייצר מודל פיצוי הוגן לשחקנים שלמעשה משמשים כמאמנים למערכות בינה מלאכותיות, המשתמשות בהם כדי ללמוד לייצר העתקים.

לבסוף, דורשים השחקנים צמצום משמעותי במודל של אודישנים מוקלטים מראש, שלמעשה מונעים קשר ישיר עם מפיקים ומלהקים כפי שהיה בעבר, ומייצרים חוסר בהירות לגבי הסיבה לשלילת תפקיד משחקנים ופותחים פתח לניצול שלהם. הם מצפים שמודלים אחרים (כמו האודישנים הקלאסיים של הופעה פיזית בפני מלהקים) יהפכו לנפוצים הרבה יותר.

השחקנים עצמם, אגב, נחושים עוד הרבה יותר מכך ולוחצים על נציגיהם בדיונים לא להתפשר. "ייתכן שחברי הגילדה מוכנים להקריב מעצמם באופן שההנהגה לא מוכנה", טענו 300 שחקנים מובילים (ובהם מריל סטריפ, ג'ניפר לורנס, בוב אודנקירק ובן סטילר) במכתב ששיגרו אל הנהלת גילדת השחקנים בסוף יוני. "אנחנו נמצאים בצומת דרכים חסר תקדים בתעשייה, ומה שנתפס כעסקה טובה בשנים אחרות - הוא פשוט לא מספיק טוב כיום. אנחנו מרגישים שהמשכורות שלנו, המקצוענות, החופש היצירתי וכוחנו כאיגוד, נחלשו בעשור האחרון".

משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות- חלק ראשון'. פורום פילם,
אהבתם את החלק הראשון? עכשיו תיאלצו לחכות הרבה זמן לשני. "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות"/פורום פילם

מה הן המשמעויות של השביתה על תעשיית הבידור?

"המטרה הסופית היא למשוך זמן עד שחברי האיגוד יתחילו לאבד את הדירות והבתים שלהם". גורם אחר ציין שמדובר ב"צעד אכזרי אבל מתבקש". על פי אותם גורמים האסטרטגיה היא לשחוק את התסריטאים עד החורף, אז הם מעריכים שכספי הסיוע שמעניקה הגילדה לשובתים יאזלו

הפקות רבות כבר נעצרו בעקבות שביתת התסריטאים, ובהן "דרדוויל: נולד מחדש", "מיליארדים", "ניתוק", "דברים מוזרים", "קוברה קאי", "בית הספר היסודי אבוט", "אימה אמריקאית", "אנדור", "פה גדול", "אמילי בפריז", "צהובות", "אופוריה" (שנדחתה עד 2026) ועוד. אלא שהפקות רבות מתנהלות מחוץ לגבולות ארה"ב ולכן המשיכו את פעילותן על אף השביתה. כעת גם הן ייאלצו להפסיק את הצילומים, כשרבים מהאנשים מול המצלמות יעזבו את הסטים ויעברו לצד של המפגינים.

בצד הקולנועי של עולם הבידור ההשלכות צפויות להיות חמורות לא פחות. אולפנים כמו דיסני כבר הודיעו על שינויים בלוחות הזמנים של סרטים עתידיים, בין היתר בשל השלכות שביתת התסריטאים. עם נטישת השחקנים, השינויים יהיו מיידיים הרבה יותר, חלקם לסרטים שיועדו לעלות כבר בעונת החורף הקרובה. בין יתר ההפקות הגדולות שמצולמות כעת: "גלדיאטור 2", החלק השני של "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות", "ונום 3", "דדפול 3" והסרט "מושבע מספר 2" בבימויו של קלינט איסטווד. כמובן שככל שהשביתה תיגרר אל חודשי החורף, עוד ועוד הפקות שמתוכננות לחלק הראשון של 2024 לא יוכלו להתכנס לצילומים, וההשלכות על לוחות הזמנים של השנים הבאות רק יחריפו.

כאן זה לא נגמר, שכן השחקנים לא צפויים להשתתף גם באירועים חגיגיים ויוקרתיים כמו טקס האמי, האוסקר או כנסי ענק כמו קומיק קון. כבר כעת נראה שטקס האמי ה-75 יידחה מחודש ספטמבר הקרוב לינואר 2024. כמובן, השחקנים גם לא יתייצבו לפרמיירות החגיגיות או יקדמו את הסרטים והסדרות בכל דרך שהיא. עונת הסתיו היא גם עונת הפסטיבלים היוקרתיים, ובהם פסטיבל ונציה, פסטיבל טורונטו, פסטיבל טלורייד ואחרים, שנכון לעכשיו יתנהלו ללא נוכחות של שחקנים או תסריטאים.

שביתה ממושכת עשויה לפגוע עוד יותר בטלוויזיה הליניארית המדשדשת גם כך, ולדחוף עוד ועוד צופים לזרועות חברות הסטרימינג הגדולות עם הקטלוגים העשירים שיכולים לחפות על היעדר תכנים חדשים. המשמעות היא שהתעשייה, שעברה בשנה האחרונה כמה גלי פיטורים כואבים, עשויה להידרש להידוקי חגורה נוספים כתוצאה מהפסדים כלכליים. אנליסטים בכירים אף מזהירים שלאורך זמן, שביתה שכזו עשויה לדחוף קהלים צעירים באופן נרחב עוד יותר אל אלטרנטיבות כמו טיקטוק ויוטיוב, שלא תלויות בגילדות או בתסריטאים כדי לייצר תכנים חדשים בכמויות אדירות.

טד סרנדוס, מנכ"ל שותף של נטפליקס. Richard Shotwell/Invision/AP, AP
שהתסריטאים ירעבו. מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס/AP, Richard Shotwell/Invision/AP

מה קורה במו"מ עם התסריטאים?

השחקנים מצטרפים, כאמור, לתסריטאים שכבר שובתים חודשיים וחצי. אם התחושה היא שלאף אחד לא בוער לחזור לדיונים איתם, הרי שזהו בדיוק המצב - כפי שתיארו בקרירות מבחילה גורמים בארגון העל של חברות ההפקה. "המטרה הסופית היא למשוך זמן עד שחברי האיגוד יתחילו לאבד את הדירות והבתים שלהם". גורם אחר ציין שמדובר ב"צעד אכזרי אבל מתבקש". על פי אותם גורמים האסטרטגיה היא לשחוק את התסריטאים עד החורף, אז הם מעריכים שכספי הסיוע שמעניקה הגילדה לשובתים יאזלו, לפני שתעלה האפשרות לחדש את השיחות עמם.

חברות הסטרימינג הגדולות, ובהן וורנר, דיסני, אפל, נטפליקס ואמזון, נחושות על פי הדיווחים לשבור את הארגון, כך שחבריו יסכימו לפשרות כשלא יוכלו לפרנס את משפחותיהם. הקשחת העמדות הזאת נובעת מהקטלוגים הענקיים שמחזיקות החברות, עם כמויות תוכן שיספיקו למנויים לתקופה ארוכה. בנוסף, חלקן (כמו נטפליקס), פשוט משנות פוקוס ומעבירות את הדגש להפקות זרות - שם העבודה נמשכת כרגיל.

מריל סטריפ. Arturo Holmes/Getty Images, GettyImages
השחקנים יותר קרביים מההנהגה. מריל סטריפ/GettyImages, Arturo Holmes/Getty Images

כמה זמן צפויה להימשך השביתה?

אף שכולנו היינו רוצים לחיות בעולם של ודאות, אין כרגע דדליין אמיתי שניתן לצייר באופק. הקשחת העמדות של חברות ההפקה מעידה על נוחות שלהן בסיטואציה, אל מול מרבית התסריטאים והשחקנים שלא יכולים להרשות לעצמם להישאר בבית חודשים ארוכים. על אף החזות הנוצצת של הכוכבים בחזית, מרבית מחברי האיגודים מרוויחים משכורות מינימום וזקוקים לעבודה כדי לסגור את החודש. סביבם מעגלים רבים שקשורים בתעשייה נפגעים, ומשפיעים בתורם גם על הכלכלה. כזכור, שביתת התסריטאים ב-2007 גרמה לבדה להפסדים בשיעור של יותר מ-2 מיליארד דולר למדינת קליפורניה.

ניתן להצביע גם על טקטיקה של "הפרד ומשול" שמנהלות חברות ההפקה, בניסיון למנוע מהאיגודים לנהל מו"מ אחיד מולן. כך הן סגרו הסכם נפרד מול גילדת הבמאים בתחילת יוני, וניהלו מו"מ עם השחקנים בעודם משאירים את התסריטאים מחוץ לשולחן הדיונים. ובכל זאת, גם בעמדה הקשיחה הזו יש לא מעט העמדת פנים. הרבה מאוד כסף ותקוות הושקעו בפרויקטים שמעוכבים ונדחים כעת, ולאורך זמן גם השורה התחתונה של האולפנים עשויה להיפגע משביתה ממושכת. כעת זו בעיקר שאלה של מי יהיו נחושים יותר במאבק הזה, שנעשה מעל הראש של האנשים שמממנים את כל התעשייה הזאת - אנחנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully