וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדרות האהובות עליכם לא יחזרו בקרוב למסך: שביתת תסריטאים החלה בהוליווד

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 22:03

אחרי מו"מ שארך חודשים, הכריזה היום גילדת התסריטאים האמריקאית על שביתה, לראשונה מאז 2007. כל הסדרות והסרטים שנמצאים בשלבי כתיבה בארצות הברית, והפקות המצויות בשלבי צילום לא יוכלו לשפץ ולשפר תסריטים על הסט. המשמעות היא השפעה עצומה על המסכים שלנו. כל הפרטים

נא להכיר: וונסדיי אדמס/נטפליקס

לראשונה מזה 16 שנים, חלקים נרחבים מתעשיית הבידור האמריקאית נכנסים להקפאה עד למועד לא ידוע. הסכם העבודה בין ארגון העל של חברות ההפקה האמריקאית (AMPTP) וגילדת התסריטאים (Writers Guild of America) פג הבוקר (שלישי) לאחר שמשא ומתן שהתנהל בשבועות האחרונים בין הצדדים נכשל סופית שעות ספורות לפני שפקע המועד שנקבע מראש לסיום ההסכם. בהצבעה שנערכה לפני מספר חודשים, הצביע רוב מוחץ של יותר מ-97% מחברי ארגון התסריטאים בעד השביתה. הם מפסיקים ממלאכתם ובימים הקרובים יחלו רבים מהם להפגין מול האולפנים בחוף המערבי והמזרחי.

מהן הסיבות לשביתה?

המבנה של תעשיית הבידור האמריקאית השתנה דרמטית בעשור האחרון, עם עלייתם של שירותי הסטרימינג וההשקעה המאסיבית בהם מצד חברות הטכנולוגיה והבידור הגדולות בעולם. כשהתהליך הזה החל נדמה היה שמדובר בגן עדן לכל אנשי המקצוע: רעב אדיר לתכנים מכל סוג, תחרות קשה על כישרונות, אפשרות ליצור תכני נישה לקהלים ספציפיים כפי שלא קרה מעולם בעבר ועוד. אלא שהאוטופיה הזאת נגמרה מהר מאוד.

בתקופה שבה תעשיית הטלוויזיה נשלטה על ידי רשתות הברודקאסט, תסריטאים נשכרו לכתיבת עונות בנות 20 פרקים ויותר, שלמעשה הקנו ביטחון תעסוקתי לאורך מרבית השנה. בנוסף, הם היו זכאים לתמלוגים נאים במקרה שהסדרה הצליחה ונמכרה לאחר מכן לשידור בסינדיקציה. בימי הסטרימינג היציבות הזאת נעלמה. מרבית הסדרות החדשות בנויות מעונות של שמונה עד עשרה פרקים, וחברות הסטרימינג כלל לא משתפות מידע בנוגע לתוכן מצליח כך שאין דרך לגבות תמלוגים בהתאם לכך. המשמעות היא שהתסריטאים משתכרים פחות ונדרשים לקפוץ מעבודה לעבודה מספר פעמים לאורך השנה.

על פי נתוני ה-WGA, כ-50% מהתסריטאים החברים בארגון מרוויחים משכורת מינימום, ובראייה לאחור השכר הממוצע הצטמק בכ-23% (בשקלול אינפלציה). אלא שזאת רק ההתחלה. חברות הסטרימינג הגדולות פיתחו שיטות עבודה חדשות שנועדו לחסוך בעלויות, וביניהן חדרי כותבים מצומצמים (Mini-Roomsׂ). שניים או שלושה תסריטאים שנשכרים כדי לכתוב את הפרקים הראשונים של סדרה אחת או מספר סדרות בפרק זמן מצומצם ובשכר נמוך. כך החברות יכולות להחזיק בבת אחת במספר סדרות בפיתוח עם פרקים כתובים, ולבחור במה מתוכן להשקיע לעונה שלמה. התסריטאים לא מקבלים תגמול במקרה שהסדרה שהחלו לכתוב מתקדמת, או זוכים להבטחה לחזור ולכתוב את הפרקים הנותרים בעונה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד בוואלה!

"עצבים" ("BEEF"): הסדרה של נטפליקס כל כך טובה כי היא מתגנבת אלינו מלמטה

לכתבה המלאה

מה שקונאן אובריאן עשה בשביתה הקודמת בלי תסריטאים

נושא נוסף שמטריד מאוד את חברי האיגוד הוא בינה מלאכותית. השימוש בשירותים כמו Chat GPT הולך וצובר תאוצה והחשש הוא שלא ירחק היום שבו פרקים שלמים ייכתבו על ידי מחשב. כבר היום לא חסרות סדרות שנראות כאילו נבנו על בסיס אלגוריתם של "דברים שאנשים אוהבים לראות", אבל אלו עדיין אנשי מקצוע שכותבים אותם תחת ההנחיות של חברות הסטרימינג. התסריטאים דורשים לייצר רגולציה ברורה של אופי השימוש בשירותי הבינה המלאכותית, כדי לשמור על יכולתם להתפרנס גם בעתיד.

לבסוף, התעשייה עצמה נמצאת במצב משברי כבר תקופה ארוכה. כל החברות המובילות בתחום הטלוויזיה הפסידו בשנים האחרונים עשרות רבות של מיליארדי דולרים, בשל הצורך לבנות ספריות תוכן ולהשקיע בתוכן מקורי. הרעיון היה שההשקעה הזאת תחזיר את עצמה בעתיד, כשעוד ועוד משתמשים יתחברו וישלמו לחברות, אלא שהמודל הכלכלי הזה לא מציאותי. המשקיעים שהתלהבו מאוד מהגידול במשתמשים של חברות הסטרימינג בשנים הראשונות של מירוץ החימוש, החליטו לעצור את החגיגה ולדרוש התנהלות כלכלית שפויה ורווחים ממשיים. התוצאה היא סופה של פיטורי ענק, ביטולי פרויקטים, בריחה מיצירות נישה או כל דבר שמרגיש כמו סיכון. בפועל, המשמעות היא הרבה פחות מקומות עבודה בשכר הרבה פחות גבוה ובטיחות תעסוקתית בלתי קיימת.


יעניין אתכן גם:
מדהים איך "יורשים" שכללה את היכולת להפתיע אותנו כל פרק מחדש
"התגובות האנטישמיות שקיבלתי בפייסבוק מוכיחות עד כמה הסדרה הזו חשובה"
"הדיפלומטית": שמונת הפרקים בסדרה של נטפליקס עוברים כמעט בלי להרגיש
"סיטדל": הסדרה היקרה של אמזון הייתה מתרסקת אילולא שני השחקנים הראשיים

בית הספר היסודי אבוט (Abbott Elementary). דיסני,
זוכים בפרסים אבל לא בתמלוגים. "בית הספר היסודי אבוט"/דיסני

עד מתי השביתה צפויה להימשך?

כל עוד הסכם עבודה חדש לא נחתם בין הצדדים, התסריטאים לא ישובו אל חדרי הכותבים והסטים השונים. בפעם הקודמת (2007) השביתה נמשכה 100 ימים וגרמה לאולפנים להסתמך באופן נרחב על תכני ריאליטי. חלק מהרשתות ניסו לרכוש סדרות קנדיות או לשדר שידורים חוזרים של סדרות ישנות. כשהסכם חדש נחתם והתסריטאים חזרו לעבודה, המחסור בלוחות השידורים גרם לקיצורן של עונות או לשינויים נרחבים בעלילה (אחד הסיפורים המוכרים ביותר הוא הבחירה לא להרוג את ג'סי פינקמן ב"שובר שורות", שתוכנן להיות דמות זניחה והפך לאחר השביתה לאחד מגיבוריה הגדולים ביותר).

אלא שהסיטואציה כיום שונה לחלוטין מזו שהייתה ב-2007. רשתות הסטרימינג גם כך רוצות לקצץ ולהפחית בכמות התכנים כדי לחסוך כסף, כך שהן לא לחוצות במיוחד להחזיר את התסריטאים לעבודה בהקדם. מתוך ראייה עתידית, חלקן החלו לאגור בחודשים האחרונים תכנים שישמשו אותם במקרה של שביתה. גם ללא האגירה הזו, קצב ההפקה מבטיח שלפחות בחודשים הקרובים לא יורגש מחסור בתכנים שכבר נכתבו. במקרה של נטפליקס המצב מורכב עוד יותר, שכן היא יכולה להסתמך על תסריטאים זרים כפי שכבר הוכיחה בהצלחה עם סדרות כמו "בית הנייר", "משחק הדיונון" ועוד. לאחרונה היא השקיעה כספים עצומים בתכנים קוריאניים. כלומר, נטפליקס יכולה פשוט להפיק יותר תכנים זרים לשוק הבינלאומי, שבו ממילא יש לה את האפשרות לצמוח ולהתפתח (בניגוד לאמריקאי שמוצה כמעט לחלוטין). למתחרות של נטפליקס יש הרבה פחות הצלחה בתחומים האלה, אבל הן עשויות לנסות אותה אם ייתקעו. וכן, תמיד ישנו הריאליטי.

הרופא הטוב. יח"צ,
אל תצפו לפרקים חדשים בסתיו הקרוב. "הרופא הטוב"/יח"צ

במילים אחרות: המצב הכלכלי, בצירוף חלופות שלא היו קיימות בעבר, הופכים את הצורך של ראשי האולפנים להתפשר להרבה פחות דחוף. לפחות כל עוד המלאי במאגרים עדיין גדול, יכולת המיקוח של התסריטאים נחלשת. זה כמובן לא הסיפור במקרה של רשתות הברודקאסט, אבל הן כבר בעלות ניסיון מהעבר בהתמודדות עם שביתות.

מנגד, ישנן כמובן גם השלכות קשות לשביתה ממושכת, בוודאי לתעשייה שכבר נפגעה קשות מתקופת הקורונה ומהמשבר הכלכלי ההולך ומתעצם. נכסים והפקות שעלו הון ומשמשים כמנוע למשיכת צופים עלולים להיפגע, להידחות או אפילו להתבטל במקרה של שביתה ארוכה - ולפגוע בכך עוד יותר בשורות התחתונות של האולפנים.

התבצרות ממושכת של ראשי האולפנים בעמדתם תוביל לפגיעה נרחבת גם במעגלי הלווין שנסמכים על התעשייה. כך, למשל, שירותי הסעדה וקייטרינג שייפגעו מסגירת הפקות, וכך גם שירותי הסעות ושאר נותני שירותים שמהווים חלק אינטגרלי מהתעשייה ביומיום. כמובן שככל שהפקות יתבטלו או יתקצרו, גם בעלי מקצוע אחרים מתוך התעשייה עצמה (מאפרים, מלבישים, אנשי תאורה וכו') יישארו ללא עבודה. על פי ההערכות, בשביתה הקודמת ב-2007 רשמה מדינת קליפורניה הפסד כספי של 2.1 מיליארד דולר, כנזק כולל של השלכות השביתה.

קרי ראסל, "הדיפלומטית". נטפליקס,
רק אתמול חודשה וכבר מניחה את העט. "הדיפלומטית"/נטפליקס

אילו תכנים צפויים להיפגע כתוצאה מהשביתה?

התכנים הרגישים ביותר לשביתה היו ונותרו תוכניות האירוח והווראייטי האמריקאיות. המשמעות עבורן היא מיידית. "סאטרדיי נייט לייב" צפויה לסיים את עונתה ה-48 באופן מיידי, מספר שבועות לפני סיום העונה הרשמי. תוכניות הלילה המובילות, ובהן אלה של ג'ימי פאלון, ג'ימי קימל, סטיבן קולבר וסת' מאיירס, ייכנסו להקפאה החל מהלילה, שכן הן מבוססות באופן נרחב על כתיבה יומיומית, אם כי הן צפויות אולי לחזור בהמשך במתכונת נטולת תסריטאים, כפי שעשו בשביתה הקודמת (קונאן אובריאן זכור לטוב במיוחד מהתקופה ההיא). "השבוע שהיה" עם ג'ון אוליבר לא תחזור למרקע כל עוד השביתה נמשכת.

הנפגעות הבאות צפויות להיות אופרות הסבון היומיות שנכתבות אף הן בזמן אמת. אחריהן יגיעו קומדיות נטוורק כמו "בית הספר היסודי אבוט", שכתיבת העונה הבאה שלה הייתה אמורה להתחיל בימים אלה. וככל שהשביתה תימשך ותיכנס אל תוך הקיץ, יותר ויותר סדרות עשויות להיכנס למעגל הנפגעות, בין אם חדשות שתוכננו להיכתב או עונות מתקדמות של סדרות קיימות. בין היתר מדובר בסדרות פופולריות כמו "ניתוק" שרק לאחרונה נחשף כי חילוקי דעות יצירתיים בין יוצריה מעכבים את כתיבת עונתה השנייה - שעכשיו צפויה לעצור לחלוטין. סדרות שנמצאות עכשיו בשלבי כתיבת התסריטים של עונותיהן החדשות - דוגמת "הלוטוס הלבן", "וונסדיי", "האחרונים מבינינו", "המנדלוריאן" ו"הדיפלומטית", שרק אתמול חודשה לעונה שנייה - נעצרות לאלתר.

עונות של סדרות נטוורק פופולריות כמו "הרופא הטוב", "הטירון", "חוק וסדר" על שלוחותיה הרבות, סדרות "שיקגו", "NCIS" ו-"FBI" ורבות אחרות עלולות להידחות או אפילו להתבטל אם השביתה תתמשך. על פי נתוני ה-WGA, הכתיבה לרשתות הברודקאסט מהווה לא פחות משליש מפרקי הטלוויזיה שמופקים בארה"ב. המשמעות היא שלאורך זמן אחת מכל שלוש סדרות תיאלץ לעבור קיצוצים או להידחות, ככל שהשביתה תימשך.

כאן הרבה תלוי בשאלה כמה הספיקו האולפנים לדחוק בכותבים בתקופת הביניים של המו"מ. סדרות שכתיבתן הושלמה יוכלו להיכנס להפקה כרגיל, אבל לא יוכלו לעשות תיקונים ושיפורים על הסט - עניין יומיומי שבלעדיו היצירה המוגמרת ללא ספק נפגעת, כפי שהוכיחה שביתת התסריטאים הקודמת בסרטים כמו "קוונטום של נחמה". אם להסתמך על נסיון העבר, האולפנים גם מנצלים את השהות כדי לבחון מחדש תכנים שכבר הוזמנו או חוזים עם טאלנטים, כך שלא מן הנמנע שנראה שורה של סדרות מבוטלות אף שכבר הוזמן להן המשך.

האחרונים מבינינו, פרק תשיעי ואחרון לעונה הראשונה. יח"צ HBO, עיבוד תמונה
כתיבת העונה השנייה נפסקת. "האחרונים מבינינו"/עיבוד תמונה, יח"צ HBO

איך תושפע תעשיית הקולנוע מהשביתה?

בחודשים הקרובים לא צפויים שינויים דרמטיים כתוצאה מהשביתה, מכיוון שהסרטים שמתוכננים למחצית השנייה של 2023 כבר נכתבו. ייתכן שנשמע על דחיית תאריכים של סרטים המתוכננים לתחילת 2024. גם במקרה הזה, ככל שהשביתה תימשך היא עשויה להתחיל לפגוע בפרויקטים שמתוכננים לשנה הבאה, כמו סרט סופרמן חדש בכתיבתו של ג'יימס גאן, וכמובן הסרטים הבאים המתוכננים בעולמות גיבורי העל של DC ומארוול. ואם תעשיית הטלוויזיה סובלת לאחרונה ממשבר, הרי שתעשיית הקולנוע נמצאת בהתדרדרות עקבית כבר תקופה ארוכה עם מכה אנושה שהגיעה כתוצאה מהקורונה, והמעבר של הכסף והכישרון הגדול לרשתות הסטרימינג.

האם איגודים נוספים עשויים להצטרף בקרוב?

ההסכמים עם גילדת הבמאים (DGA) וגילדת השחקנים (SAG) צפויים לפקוע בסוף יוני. כל אחת מהגילדות מנהלת מו"מ נפרד עם האולפנים, כך שייתכן שההסכם עמם ייחתם בלי קשר לגורל ההסכם עם גילדת התסריטאים. יחד עם זאת, במקרה שבו גם הדיונים הללו ייכשלו בשבועות הקרובים, הוליווד עשויה להיקלע להשבתה מוחלטת וכוללת, ובמקרה הזה בהחלט ייתכן שהאיגודים ישלבו ידיים במאבק משותף נגד האולפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully