וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מיטב האמנות": מוזיאון רמת גן מציג מאות יצירות ישראליות בתערוכה חדשה

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 17:37

התערוכה "בארץ אהבתי" המורכבת מאוסף האמנות של הפניקס, תציג יצירות של נחום גוטמן, ראובן רובין, יגאל תומרקין, אנה טיכו ועוד. זאת, כשנתיים לאחר סערת הסרת היצירה של דוד ריב, שגררה ביקורת רבה על המוסד וחרם אמנים. מנכ"ל המוזיאון: "אנשים נפגעו, אבל פתחנו דף חדש"

יצירתו של עדי נס, "ללא כותרת", 1999. עדי נס, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״,
יצירתו של עדי נס, "ללא כותרת", 1999/עדי נס, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״

מעל 200 יצירות משמעותיות מוצגות לקהל הרחב, לראשונה מאז 2006, בתערוכה מקיפה מאוסף האמנות הגדול של קבוצת הפניקס שנחנכה היום (ראשון) במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית ותיפתח מחר. בתערוכה, ששמה הוא "בארץ אהבתי", מוצגות בין השאר עבודות של ראובן רובין, נחום גוטמן, משה מוקדי, אנה טיכו, ציונה תג'ר, יצחק דנציגר, יוסף זריצקי, יחזקאל שטרייכמן, אריה ארוך, אביבה אורי, אביגדור אריכא, מיכאל גרוס, עדי נס, אורי ריזמן, רפי לביא, משה קופפרמן, לאה ניקל, משה גרשוני, אורי ליפשיץ, יגאל תומרקין, יאיר גרבוז, מנשה קדישמן, מיכה אולמן, יהודית לוין, תמר גטר, ציבי גבע, עידו בר אל, יוסי ברגר, מיכל רובנר, סיגלית לנדאו, יהודית סספורטס, אלי פטל, חנה סהר, דוד עדיקא ושרון יערי. אוצרת התערוכה היא רוני כהן-בנימיניה, והכניסה לקהל הרחב היא ללא תשלום עד 14 באוקטובר - ולאחר מכן כן ייגבה כסף עבור הכניסה אליה.

זוהי תערוכה מרשימה, והיא גם הגדולה ביותר מאז שמוזיאון רמת גן נפתח מחדש בינואר השנה, לאחר שקודם הושבת לזמן ארוך של כשנה בעקבות סערת הסרת היצירה של דוד ריב. היא מתפרסת על שלוש הקומות של המוזיאון, ומציגה שלושה מבטים על הזהות המקומית, בעבודות מראשית המאה ה-20 ועד ראשית המאה ה-21.

אוסף הפניקס הוקם בשנות ה-80 ביוזמת יוסף חכמי, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של החברה ואספן אמנות. יונה פישר ופרופ' מרדכי עומר ליוו את בניית האוסף במהלך השנים לצד האוצרת מירי בן משה. מאז 2006 לא הוצג האוסף באופן מקיף ונשמר במלואו במחסנים, למעט עבודות בודדות מתוכו שהושאלו לתערוכות שונות. "אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס מקבץ נתח נכבד מהפסגות האמנותיות של הזרמים השונים באמנות הישראלית מראשיתה, ומייצג כמה מצירי המפתח המובהקים בניסוחה", מסרה אוצרת התערוכה, רוני כהן-בנימיני. "הוא מוכר ומוערך בארץ ובעולם כנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית, ויש בו משום אבן דרך בבניית קאנון האמנות המקומי, בחקירתו ובשימורו. יוזמת הפניקס להצגתו של אוצר תרבותי מרוכז זה באופן מקיף ונרחב, היא יוזמה מבורכת וחשובה מאין כמוה בביסוסה ובהעמקת יסודותיה של התרבות הישראלית".

יצירתה של ציונה תג'ר, קלמן (גיבור מחזה של י.ל פרץ), 1927. יצירתה של ציונה תג'ר, צילום אלעד שריג, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״,
יצירתה של ציונה תג'ר, "קלמן", 1927/יצירתה של ציונה תג'ר, צילום אלעד שריג, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״

ואולם, על התערוכה החגיגית מעיב עדיין הזיכרון המר מהסרת היצירה של דוד ריב לפני כשנתיים מהתערוכה שחנכה את המוזיאון בתום שיפוץ ארוך. למרות ההנהלה שהתחלפה, הזמן שעבר ואמנים שמשתפים פעולה כעת עם המוזיאון, ישנם עדיין לא מעט אמנים ואוצרים משמעותיים שמחרימים את המוזיאון בעקבות הפרשה ההיא, ואחד מהם הגדיר אותה בפנינו כ"צלקת שלא תעלם". ויש מי שנראה כחש רגשות מעורבים, ובהם הצלם המוערך עדי נס, שיצירה שלו משנת 1999 מוצגת כעת בתערוכה החדשה. "מדובר ביצירה שלי שנרכשה לפני המון שנים, ברגע שמישהו רוכש עבודה שלך הוא יכול להציג אותה איפה שהוא רוצה ובאיזה הקשר שהוא רוצה", אומר נס בתשובה לשאלת וואלה! תרבות על תחושתו עם הצגת יצירתו על רקע הסערה שעבר המוזיאון. "אני מניח שאם היו מבקשים ממני להציג עבודות שהן שלי או לקוחות מהגלריה שמייצגת אותי אז אני מניח שלא הייתי מסכים לתצוגה. אבל זו עבודה שנרכשה על ידי אוסף. מותר להציג אותה גם במקומות שאני לא מסכים להם".

ראשיתה של הסערה בדצמבר 2021, כשהמוזיאון נחנך מחדש לאחר שהושקעו כ-46 מיליון שקל בשיפוץ המבנה, עם תערוכה שעוררה סערה גדולה, בעקבות היצירה של דוד ריב שנקראת "ירושלים". ראש העיר כרמל שאמה הכהן דרש להסיר את היצירה בטענה שהיא פוגעת בירושלים וברגשות הציבור. שאר האמנים הביעו את התנגדותם נגד ההסרה ואמרו כי זוהי פגיעה בחופש הביטוי ונקטו בצעדים מחאתיים כמו כיסוי יצירותיהם בבדים שחורים. לאחר שנכשל המשא ומתן עם האמנים, התערוכה נסגרה והאוצרת הראשית של המוזיאון, סבטלנה ריינגולד, התפטרה. לאחר מכן, במשך כשנה לא הוצגו תערוכות אמנות במוזיאון. בנובמבר 2022 נכנס לתפקיד מנכ"ל המוזיאון רן גואטה, כחצי שנה לאחר שהודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל התיאטרון הקאמרי "עקב חילוקי דעות מקצועיים ביני לבין ההנהלה", כדבריו. בינואר השנה נפתח מוזיאון רמת גן מחדש.

בתוך כך, נציגי עולם האמנות קיימו דיונים מול מוזיאון רמת גן על דרישתם להסכם שימנע מעורבות של פוליטיקאים בתכנים של המוזיאון. בתחילת השנה נציגי האמנים הגיעו להסכמות עקרוניות מול גואטה, יו"ר המוזיאון וסגן ראש העיר רועי ברזילי, הנוגעות לחופש פעולה מקצועי ושמירה על חופש הביטוי בתערוכות שיוצגו במוזיאון. עם זאת, בהארץ פורסם כי ראש העיר שאמה הכהן עצמו לא אישר את אותן ההסכמות. גורם המקורב לאחד הצדדים במשא ומתן בין גואטה לנציגי האמנים, אמר היום לוואלה! תרבות כי "ההסכם לא נחתם מול ראש העיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בפתיחת התערוכה "בארץ אהבתי" במוזיאון רמת גן, 3 בספטמבר 2023. שגיא בן נון, מערכת וואלה!
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בפתיחת התערוכה "בארץ אהבתי" במוזיאון רמת גן/מערכת וואלה!, שגיא בן נון

"עמדתי בנושא חופש התרבות אינה תלויה בשום הסכם והיא רחבה מכל הסכם שאנשים יכולים לחתום עליו", אומר לוואלה! שאמה הכהן. "מי שהיה צריך את ההסכם, חתם על ההסכם, אצלי זה בבסיס תפיסת העולם ובראייה שלי של מהו חופש ביטוי, חופש יצירה ודמוקרטיה. לא צריך לאשר את אותן הסכמות, זה לא איזה תהליך חובה סטטוטורי, זה לא מהדברים שראש העיר צריך לאשר. היו צדדים אחרים שהרגישו צורך ליצור ביניהם הסכם. אני לא צריך את ההסכם הזה. החופש אצלי הוא ברור".

במבט לאחור על הפרשה ההיא, אתה מתחרט על דרישתך להסיר את היצירה של דוד ריב?

"למה להביט לאחור ולא להביט קדימה? במיוחד כשכל מה שאמרנו קרה וקורה על הצד הטוב ביותר. אני חושב שהתערוכה הזאת ('בארץ אהבתי' - ש"ב) היא התשובה הכי טובה לכל שאלה בעניין הזה".

לא ענית לשאלה. אתה מתחרט או לא מתחרט?

"אני ממש ממש ממש לא מתחרט".

הרבה אמנים מחרימים את המוזיאון וחלקם מרגישים אי נוחות להציג בו בעקבות הפרשה.

"אני לא דובר של אף אחד מהאמנים ואני לא מבקר תחושות של אף אחד. אני רואה ומרגיש כאן תחושות נפלאות, רואה כאן את מיטב האמנות של אמניות ואמנים שונים. אני חושב שאמנות זה דבר חיובי ולא משהו לעסוק בו בלי סוף בדברים כאלה ואחרים. עשרות האלפים שיגיעו לכאן וייהנו זו ההוכחה הכי טובה".

קיים חשש אמיתי בקרב רבים בעולם האמנות שתהיה פגיעה נוספת בחופש הביטוי או צנזורה עצמית או הימנעות מהצגת עבודות ביקורתיות במוזיאון רמת גן.

"כמו בהרבה דברים בחיים, יש חרדות שלא מבוססות על שום דבר במציאות. אבל המקצוע שלי הוא לא לטפל בדברים כאלה. אני מטפל בדברים אחרים. אני חושב שאין לאף אחד שום סיבה לחשש".

יצירתו של נחום גוטמן, "בית בפרדס", 1927. יצירתו של נחום גוטמן, צילום אברהם חי, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״,
יצירתו של נחום גוטמן, "בית בפרדס", 1927/יצירתו של נחום גוטמן, צילום אברהם חי, מתוך תערוכת אוסף האמנות הישראלי של קבוצת הפניקס, ״בארץ אהבתי״

כשאנחנו מציינים בפני מנכ"ל מוזיאון רמת גן, רן גואטה, את העובדה שראש העיר שאמה הכהן לא חתם על ההסכם מול האמנים שנוגע לחופש פעולה מקצועי ושמירה על חופש הביטוי במוזיאון, אומר גואטה לוואלה! תרבות: "אני לא חושב שיש בכך צורך, בסופו של דבר יש פה צוות מקצועי גם ברמה האדמיניסטרטיבית וגם ברמה האמנותית וזה התפקיד שלנו. השיחות נעשו איתי, ויש לאמנים חופש פעולה מלא בכפוף לחוק".

אנשי אמנות בולטים ביטאו בפני חשש שלאור הפרשה ההיא המוזיאון ייזהר מאוד בבחירת עבודות ביקורתיות או שנויות במחלוקת. מאז שהמוזיאון נפתח מחדש, לא הוצגה בו שום יצירה עם ביקורת פוליטית מובהקת, האם זה מקרי?

גואטה: "זה בהחלט מקרי שלא הייתה יצירה עם ביקורת פוליטית. אני חושב שיש פה עבודת צוות שייבחן אמנים ויצירות ויידאג לעשות את הבחירות הנכונות בהתאם לחזון שלו. אני חושב שבאמת פתחנו דף חדש. אנחנו רוצים להתקדם קדימה. עולם האמנות סובל בארץ מכל כך הרבה קשיים, והמוזיאון הזה הוא בית, בית כל כך גדול וראוי, ויש כל כך הרבה אמנים שרוצים להציג בו ולהתפתח. זו המטרה שלו, להביא כמה שיותר אמנים ישראלים. אני גם הצהרתי שכל אמן שיציג פה יקבל שכר, על פי התעריפון, אלה דברים שלא הכי מקובלים בעולם האמנות. אני אעשה כל מה שאני יכול כדי לתמוך באמנים ובעולם האמנות הישראלית. זה התפקיד שלי".

נבהיר שוב שהפרשה קרתה טרם כניסתך לתפקיד אבל היא עדיין מהדהדת בעוצמה היום. יש אמנים שלא רוצים להציג פה. אמן שעבודתו מוצגת בתערוכה החדשה במוזיאון אמר לנו: "אם היו מבקשים ממני להציג עבודות שהן שלי או לקוחות מהגלריה שמייצגת אותי אז אני מניח שלא הייתי מסכים לתצוגה".

"זה תהליך. אני חושב שאמנים בהחלט נפגעו. עם כניסתי לתפקיד יצרתי קשר עם כל כך הרבה אמנים מהתחום, כאלה שנפגעו, והשתדלתי כמה שיותר להעניק להם את הביטחון לדרך חדשה, אחרת, ליצירת אמון, שנגיע למחוזות טובים ושכולם ייהנו מהמקום הזה. אני באמת עוסק רק בעתיד ובדברים החיוביים. באתי כדי להתחיל דף חדש, זה האתגר הכי גדול שלי ואני חושב שאנחנו בדרך הנכונה. ועדיין יש משקעים לאנשים, שיצטרכו להתמודד איתם עם הזמן ואני מקווה מאוד שתהיה פתיחות של כולם להגיע לפה".

אם היית מנכ"ל המוזיאון בזמן שפרצה הסערה, היית מסכים להסרת היצירה "ירושלים" של דוד ריב - או מתנגד לזה?

"אל תכניס אותי לזה. זה טרום תקופתי".

רן גואטה מנכ"ל תיאטרון הקאמרי. כפיר בולוטין,
רן גואטה מנכ"ל מוזיאון רמת גן/כפיר בולוטין

למידע נוסף על התערוכה - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully