וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאית והמחזאית עדנה מזי"א ("משחקים בחצר האחורית") הלכה לעולמה בגיל 74

10.12.2023 / 13:05

אשת התיאטרון, שהייתה גם שותפתה הקבועה ליצירה של ענת גוב, מתה ממחלת הסרטן. היא נחשבה לאחת המחזאיות הישראליות הבולטות ביותר בעשורים האחרונים

מתוך ההצגה "משחקים בחצר האחורית" בבית ליסין שכתבה עדנה מזי"א/סטילס: אור דנון, וידאו: רדי רובינשטיין

המחזאית והבמאית עדנה מזי"א, שכתבה בין היתר את המחזה המצליח "משחקים בחצר האחורית", הלכה לעולמה בגיל 74 ממחלת הסרטן - כך נודע היום (ראשון). היא נחשבה לאחת המחזאיות הישראליות הבולטות בעשורים האחרונים, והייתה בין היתר גם שותפתה ליצירה של המחזאית ענת גוב וביימה את כל מחזותיה - בהם "סוף טוב". הלווייתה תתקיים ביום רביעי בשעה 11:30 בבית העלמין במושב נהלל.

פריצת הדרך של מזי"א הגיעה עם המחזה "משחקים בחצר האחורית", שנכתב בעקבות פרשת האונס בשומרת ועלה בתיאטרון חיפה ובהמשך בקאמרי ובבית ליסין. בין מחזותיה הנוספים: "וינה על הים", "סיפור משפחתי", "המורדים", "היה או לא היה", "האריסטוקרטים", "היריון", "הורדוס", "ילדים רעים", "רומן משפחתי", "הפושעים החדשים", ו"החדר האחורי", "זוג". על הצגתה האחרונה, "סטמפניו", נערכות בימים אלה חזרות תיאטרון בית ליסין.

אחת ההצגות המצליחות שביימה הייתה "סוף טוב" בתיאטרון הקאמרי, שבמרכזו דמויות הנאבקות בסרטן. את המחזה כתבה ענת גוב וכיכבה בו זהרירה חריפאי, שגם שתיהן הלכו לעולמן כתוצאה מהמחלה בהפרש של חודש. מזי"א כתבה גם תסריטים לקולנוע, והייתה שותפה לכתיבת הסרטים של עמוס גוטמן "נגוע", "בר 51" ו"חימו מלך ירושלים", וכן את הסרט "התפרצות X".

היא הותירה אחריה שני ילדים, בהם אשת התיאטרון אלישבע מזי"א.

עדנה מזי"א. יובל חן,
עדנה מזי"א/יובל חן

"עדנה הייתה כישרון גדול. אחרי חנוך לוין אפשר לדבר על מעטים שקמו אחריו - גלעד עברון ועדנה מזי"א", ספד עודד קוטלר למזי"א בשיחה עם וואלה! תרבות. "עדנה בהתחלה למדה משחק אבל לאחר מכן הבינה שהיא רוצה להתמקד בכתיבה. העובדה שלמדה משחק עזרה לה בכך. היא היתה נתונה כולה לכתיבה. המחזה הראשון שהיא כתבה היה 'וינה על הים' בתיאטרון חיפה בבימוי נולה צ'לטון. מחזה מאוד מעניין ואירופאי בסגנון הכתיבה שלו".

קוטלר, שביים את ההצגה "משחקים בחצר האחורית", שכתבה מזי"א בהשראת פרשת האונס בקיבוץ שמרת, מוסיף: "הגענו להצגה הזאת כחלק מהניסיון בתיאטרון חיפה לתקומה של מחזאות ישראלית, שתהיה השתקפות של הארץ הזאת. באותו זמן היה האונס של הנערה משמרת ואמרנו זה רעיון. שאלנו את השופט מיכה לינדנשטראוס אם אפשר ללוות את הדיונים כדי להשפיע על הכתיבה שלנו והוא אישר זאת. עדנה ישבה בהרבה מאוד מהישיבות של בית המשפט.

"פסק הדין שניתן במחזה שלנו היה פרי דמיוננו, כי כבר לא יכולנו לחכות והתחייבנו להוציא את ההצגה. אנחנו נתנו פסק דין מאוד נוקב. כשבאנו לישיבת הסיכום של בית המשפט, השופט אמר שהוא לא יכול לתת לנאשמים באונס פסק דין שלילי. הוא למעשה שחרר אותם מעונש. זה הגיע לבית המשפט העליון. אחר כך אמרו שפסק הדין שלנו במחזה דומה למה ששופטי העליון פסקו. זה גרם ללינדנשטראוס לזעם נוראי, הוא די חיסל את היחסים איתי לשנתיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עדנא מזי"א עולה על במת ההצגה "האריסטוקרטים" בבית ליסין. איציק בירן,
עדנא מזי"א עולה על במת ההצגה "האריסטוקרטים" בבית ליסין/איציק בירן
עדנה מזי"א וציפי פינס בפרמיירה להצגה "משחקים בחצר האחורית" של בית ליסין. בית ליסין,
עדנה מזי"א וציפי פינס בפרמיירה להצגה "משחקים בחצר האחורית" של בית ליסין/בית ליסין

ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר, ספדה לה. "הלב נשבר, עדנה היתה חברה ושותפה נאמנה לדרך ארוכה בעולם התיאטרון. היא היתה מחזאית ובמאית עם קול נשי חזק, ברור ובלתי מתפשר, שבחרה באומץ ובעין חדה לעסוק בנושאים רגישים ולהעלות אותם לסדר היום דרך הבמה", מסרה פינס. "עדנה היתה אישה שנונה, דעתנית ומלאת הומור, שפיה וליבה היו תמיד שווים, היא תחסר לי ולתיאטרון מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully