וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האירוויזיון היא תחרות שמחללת שבת. איך בדיוק יהודה סעדו יוכל להתמודד בה?

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 11:10

ב"כוכב הבא" השנה יש שלושה דתיים ובהם יהודה סעדו המתמודדים על ייצוג ישראל באירוויזיון, תחרות המחללת שבת. גורמים בסביבת ההפקה וסעדו משוכנעים שהפקת האירוויזיון תסכים לוותר למתמודד דתי על חזרות בשבת. בהפקת האירוויזיון הבהירו לוואלה! תרבות שאין שום סיכוי

שופטי "הכוכב הבא" מבצעים את "יש בי אהבה" של אריק איינשטיין, 2 בדצמבר 2023/קשת 12, מילים ולחן: ארקדי דוכין

בין מתמודדי ומתמודדות "הכוכב הבא" השנה, שעברו את האודישן הראשון שלהם מול המצלמה, כלולים שלושה דתיים: יהודה סעדו, זוכה העונה השלישית של "כוכב נולד", אדל זלצר ומוריה אנג'ל. העובדה הזאת מציפה בעיה אפשרית, שכן תחרות האירוויזיון - אליה נשלח הזוכה בריאליטי לייצג את ישראל - מתקיימת לאורך שנים במוצאי שבת, ולפחות שתי חזרות מלאות לתחרות מתקיימות בזמן השבת - בשישי בערב שבה גם ניתן ניקוד השופטים המהווה מחצית מהניקוד הסופי, ובשבת בצהריים, חזרה שמוקלטת ומהווה גיבוי לשידור חי במקרה של תקלה, וכל זאת בפני אולם מלא. בנוסף, המתמודדים מתבקשים להגיע עוד לפני צאת השבת להכנות נוספות כמו איפור, שיער ובגדים. במילים אחרות, השתתפות בתחרות כרוכה בהכרח בחילול שבת.

לפני קרוב לחמש שנים, להקת שלוה, שחלק מחבריה דתיים ושומרי מסורת, התמודדה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון". לאחר שהעפילה לשלב הגמר ונחשבה לבעלת סיכויים גבוהים לזכייה, חברי הלהקה הודיעו להפקה כי החליטו לפרוש מהתכנית בגלל החשש שאם ייבחרו לייצג את ישראל הם ייאלצו לחלל שבת בחזרות האחרונות לתחרות שהתקיימה באותה שנה בתל אביב. על פי פרסומים בתקשורת, כבר כמה שבועות לפני ההודעה על פרישתם, חברי הלהקה העלו בפני ההפקה את האפשרות שיפרשו כדי לא להימנע מחילול שבת. בהפקת התכנית, כך פורסם, הבטיחו לנסות לפתור את הבעיה אם הלהקה תיבחר, פעלו מול גורמים באירוויזיון, אך לא נמצא לכך פתרון. קודם לפרישתה, כפי שפורסם בהארץ, נעשו אף נסיונות לפנות לרבנים שונים כדי למצוא פתרונות הלכתיים כמו שימוש ב"מיקרופון שומר שבת". עוד פורסם כי אנשי "הכוכב הבא" פנו לאיגוד השידור האירופי בשאלה האם יוכלו חברי הלהקה להימנע מהופעה חיה ולהשתתף בחזרות השופטים המתקיימות בשישי ובחזרה הגנרלית בשבת באמצעות קטע שצולם מראש, אולם מהאיגוד נמסר להם כי כל ההופעות בתחרות חייבות להתקיים בהופעה חיה.

יהודה סעדו מתמודד בתכנית "הכוכב הבא". קשת 12, צילום מסך
יהודה סעדו מתמודד בתכנית "הכוכב הבא"/צילום מסך, קשת 12

לאחר פרישת להקת שלוה מחשש לחילול השבת, באודישנים המוקדמים לעונה השביעית של התכנית ששודרה ב-2020, נבחנים התבקשו להצהיר בכתב אם הם שומרי שבת או לא, כפי שנחשף בזמנו בוואלה! תרבות. הורים לנבחנים דתיים הביעו אז תמיהה וכעס על שאלה זאת והעלו חשש שהיא עלולה להצביע על אפליה כנגד דתיים. גורם יודע דבר בתעשיה, המכיר חוזים של "הכוכב הבא" מהעבר, אמר אז לוואלה! תרבות כי זו הפעם הראשונה שבה נדרשים נבחנים לתוכנית להצהיר בכתב על שמירה או אי שמירת שבת.

להקת שלווה בתכנית "הכוכב הבא". קשת 12, צילום מסך
להקת שלווה בתכנית "הכוכב הבא", 2019/צילום מסך, קשת 12

איך מתיישבת התמודדותם של שלושה דתיים בריאליטי עם העובדה שהזכייה בו מובילה בהכרח לחילול שבת? מה גורם למתמודדים להסכים להשתתף בתחרות? האם ההפקה לא חוששת שאם יזכו או יתקרבו לזכייה הם עלולים לפרוש מהתחרות כמו שעשתה להקת שלוה?

מהפקת "הכוכב הבא" נמסר בתגובה לוואלה! תרבות כי "כל המתמודדים שבחרו להשתתף בתוכנית 'הכוכב הבא' מודעים למשמעויות ייצוג ישראל באירוויזיון". בכך הם כנראה רומזים לכך שהמתמודדים יודעים שהשתתפות באירוויזיון, ככל שייבחרו, כרוכה בחזרות בשבת.

בסביבתו של יהודה סעדו אומרים לוואלה! תרבות: "יהודה בירר את זה לעומק ונאמר לו שהשנה זה הולך להיות אחרת. הוא זוכר את המקרה של להקת שלוה, אחד מאנשי הלהקה גר לידו. אמרו לו שהשנה זה יהיה שונה".

למה הכוונה "השנה זה יהיה שונה"? יהודה סבור שיוותרו על החזרות בשבת?

"כן, אמרו ליהודה שהשנה זה שונה ושיש נכונות לעשות את זה לפני שבת. הפקת 'הכוכב הבא' אמרה ליהודה שהשנה הפקת האירוויזיון תסכים להתגמש. יהודה חושב שדווקא בתקופה כזאת אנחנו צריכים לבוא בגאווה עם המצוות שלנו, ושבת זה משהו שמייחד את העם היהודי".

עוד בוואלה!

הכוונות שלה אולי טובות, אבל ברגע הזה "הכוכב הבא" נראית תלושה ומנותקת

לכתבה המלאה
אדל זלצר מתמודדת בתכנית "הכוכב הבא". קשת 12, צילום מסך
אדל זלצר מתמודדת בתכנית "הכוכב הבא"/צילום מסך, קשת 12

מקורב להפקת "הכוכב הבא" אומר לוואלה! תרבות כי "כל המתמודדים קיבלו את כל הדרישות מראש וחתמו שהם מודעים לכך". הוא מוסיף ואומר עוד כי "באחרונה התחלף המפקח על האירוויזיון וייתכן שתתאפשר התגמשות".

המפקח על התחרות אמנם התחלף, גם אם לא ממש באחרונה אלא בשנת 2020 - במקומו של יון אולה סאנד מונה מרטין אוסטרדל. עם זאת, העלאת האפשרות שהוא יאפשר למתמודד/ת ישראלי/ת דתי/ה לא להשתתף בחזרות בשישי ובשבת - נשמעת למומחי התחרות הזוייה ומופרכת, בלשון המעטה.

"אין שום סיכוי שאיגוד השידור האירופי ישחרר משתתף מחזרות בשישי בערב ובשבת בצהריים", אומר לוואלה! תרבות פרשן האירוויזיון אלון אמיר, כותב הספרים "שלוש דקות של נצח" ו"זה מה יש". "אם ישראל עולה לגמר, ביום שישי זו חזרה שהשופטים קובעים בה חמישים אחוז מהניקוד. רוצה אדוני לוותר על חמישים אחוז מהניקוד שלו? זה לא אמור להיות מקובל על מדינת ישראל. דרך אגב יכולות להיות עוד חזרות בשישי ושבת שלפני סוף השבוע של הגמר. אי אפשר להתחשב בהעדפות אישיות של כל זמר מ-40 מדינות".

מוריה אנג'ל מתמודדת בתכנית "הכוכב הבא". קשת 12, צילום מסך
מוריה אנג'ל מתמודדת בתכנית "הכוכב הבא"/צילום מסך, קשת 12

"מתמודד ששומר שבת, רוצה להגיע ל'הכוכב הבא לאירוויזיון' ולא מוכן להופיע בשבת - שיימצא אישור לזה מרב או אישור מפיית השיניים או שלא ישתתף בתחרות", מוסיף אמיר. "לא רוצה להופיע בשבת? אל תשתתף בתחרות. אף אחד לא צריך לשנות חוקים רק בגלל שאתה מכריח את עצמך לשמור שבת. לא צריך להתחשב בך באופן מיוחד. יש אחריות אישית למתמודד, ויש חוקים שהוא חתם עליהם בטפסים. כל אחד שייקח אחריות אישית".

"במקרה של להקת שלווה ההשתתפות שלה ב'הכוכב הבא לאירוויזיון' היה אחלה גימיק לתכנית, ופלטפורמה נהדרת לקריירה. סבבה. גם יהודה סעדו, נראה לי, לא באמת חושב שהוא בא לשם כדי לזכות. גם אריק סיני לדעתי לא חושב שיש לו סיכוי באמת לזכות. אבל זו אחלה פלטפורמה, אז למה לא לנצל אותה כדי להתניע מחדש קריירה?".

מומחה אחר לענייני האירוויזיון סבור כמו אלון אמיר: "שום סיכוי שאיגוד השידור האירופי יאשר למתמודד ישראלי לא להשתתף בחזרות בשישי ובשבת, גם בימי שגרה לא מאשרים זאת, ועל אחת כמה וכמה בתקופה כזאת של מלחמה והיחס העוין לישראל בעולם".

אז מי צודק בהערכותיו בנושא, הגורמים בסביבת ההפקה וסעדו - או מומחי האירוויזיון? ובכן, פנינו ישירות לדוברות האירוויזיון בבקשת תגובה לדברי המקורב להפקה, שלפיהם החלפת המפקח על האירוויזיון כיבכול מעלה אפשרות שהוא וההפקה יאפשרו למתמודד דתי מישראל, ככל שייבחר כזה, לא להשתתף בחזרות בזמן השבת. האם המפקח אוסטרדל אכן עשוי לאפשר סיטואציה כזאת? בתשובה לשאלת וואלה! תרבות, נמסרה תשובה חד משמעית מדוברות התחרות: "כל גופי השידור מחויבים לציית לחוקי התחרות בהסכמתם להשתתפות בה. החוקים האלה כוללים את חובת הנוכחות בכל החזרות וההופעות החיות של חברי המשלחת והמתמודדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully