וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אצבע בתוך העין": יוצרים ישראלים זועמים על אופן בחירת השיר לאירוויזיון

7.2.2024 / 17:07

החלטות התאגיד לא לאפשר לכלל היוצרים להתמודד על כתיבת השיר לאירוויזיון אלא רק לאלו שכאן וקשת פונים אליהם, והוספת האפשרות ברגע האחרון ליוצרים זרים להשתתף בכתיבתו, מכעיסה יוצרים בארץ: "זה שערוריה ולא תקין בעליל, במיוחד בזמן מלחמה. התאגיד אינו גוף פרטי"

עדן גולן בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון" בקשת 12, מבצעת גרסת כיסוי לשיר "I don't want to miss a thing" של אירוסמית', 6 בפברואר 2024/קשת 12

יוצרים ישראלים כועסים על תאגיד השידור הציבורי כאן בעקבות הקריטריונים לאופן בחירת השיר שייצג את ישראל באירוויזיון. על פי תקנון בחירת השיר לא כל היוצרים יכולים להתמודד על הגשת השיר שייצג את ישראל באירוויזיון. מי שרשאים להגיש מועמדות הם רק יוצרים שהתאגיד וקשת פונים אליהם. זאת, בניגוד לנהוג בשנים קודמות (למעט השנה שעברה בה ייצגה את ישראל נועה קירל).

היוצרים טוענים כי ציפו מגוף שידור ציבורי, בטח ובטח במהלך מלחמה כשפרנסתם של יוצרים רבים נפגעה בגללה, לתת הזדמנות התמודדות לכלל היוצרים - או לפחות לאלפים מאלו הרשומים באקו"ם. בנוסף לכך, ימים ספורים לפני סגירת הגשת המועמדות ליוצרי השירים, התאגיד שינה ברגע האחרון את התקנון וכך איפשר השנה השתתפות של יוצרים זרים ביצירת השיר הישראלי, בתנאי שיהיו מעורבים בו גם יוצרים ישראלים, כפי שפרסם העיתונאי רז שכניק.

מצד אחד, מניעת האפשרות מכלל היוצרים (או מכלל היוצרים חברי אקו"ם) להתמודד על הגשת השיר הישראלי שייצג את ישראל באירוויזיון, ומצד שני נתינת אפשרות ליוצרים זרים להצטרף ליצירת השיר הישראלי - מעוררות תסכול וזעם בקרב יוצרים. אחד הפזמונאים הישראליים המצליחים ביותר אמר לוואלה! תרבות כי ההתנהלות מכעיסה אותו: "למורת רוחם של יוצרים ישראליים רבים, השנה עשו בכאן ועדה שקבעה קריטריונים פנימיים והיא פנתה ליוצרים, כנראה לכמה עשרות, ולא אפשרו לכלל היוצרים להגיש מועמדות. למיטב ידיעתי, לאורך כל השנים, למעט השנה שבה נועה קירל נבחרה לייצג את ישראל, איפשרו לכלל היוצרים או לכלל היוצרים חברי אקו"ם להגיש מועמדות. נכון, זה יוצר עבודה קשה יותר לתאגיד, להקשיב ליותר שירים, אבל הם מקבלים משכורת גם כדי בשביל זה. בשידור ציבורי צריך לתת לכלל היוצרים בישראל אפשרות להתמודד על הגשת השיר לאירוויזיון. אף פעם אי אפשר לדעת מאיפה יבואו הלהיט וההצלחה".

עדן גולן. שי פרנקו, יח"צ, עיבוד תמונה
עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024/עיבוד תמונה, שי פרנקו, יח"צ

"זאת שערוריה", הוסיף היוצר. "חמישים שנה ישראל משתתפת באירוויזיון ומקפידה על כך שהיוצרים יהיו ישראלים. למה דווקא בשנה הזאת ובזמן מלחמה פותחים את זה לשיתוף עם יוצרים זרים, ובכך פוגעים בקהילת הכותבים הישראלים? למה לעשות את זה דווקא בשנה הכל כך דרמטית זאת? זה הזמן לתת מתנה ליוצרים לא ישראלים? זה לא תקין בעליל. זה לא גוף פרטי. זה שידור ציבורי המתפרנס מכספי ציבור ישראלי. יש פה עולם יוצרים ישראלי תוסס, למה לפתוח את זה ליוצרים זרים? שיר ישראלי אמור לייצג את ישראל. זו הכנסת אצבע בעין שצורמת במיוחד בשנה כזאת. אם ייבחר כותב זר בשותפות ביצירת השיר - התמלוגים לחלק שלו בכתיבה יגיעו למדינה אחרת, וזה עלול לפגוע ביוצר ישראלי שיכול היה להיות במקומו. השידור הציבורי צריך לעודד את תעשיית המוזיקה הישראלית ולפרגן לה. אבל בצעד הזה אתה מעודד כספים למדינות אחרות וזה חמור".

עוד בוואלה!

בעיניים אירוויזיון, בלב יום הזיכרון: גמר "הכוכב הבא" הציג מדינה במאניה-דיפרסיה

לכתבה המלאה

הפיזמונאי יוסי גיספן אמר לוואלה! תרבות: "אני אישית קיבלתי פניה וסירבתי להגיש שיר, אבל אני חושב שעניי עירך קודמים. מן הראוי היה שאפשרות ההגשה היתה לכלל תושבי ישראל ורק לתושבי ישראל בהתחשב במלחמה שברקע ובמצוקת היוצרים הישראליים".

מכאן נמסר בתגובה: "לאור המצב הרגיש והמורכב שבו נתונה ישראל בחודשים האחרונים, השנה בחירת שיר מתאים לאירוויזיון היא משימה אומנותית מורכבת. משכך, אחרי חשיבה מרובה של הוועדה המקצועית, הוחלט השנה לפנות לכ-70 יוצרי מוזיקה ישראלית מגוונים, מנוסים ומוכרים, שיוכלו לשאת על גבם את כל מה שנדרש מכתיבת שיר מדויק לשנה זו, שיר שיעביר את הציביון הישראלי על בימת הזמר הגדולה בעולם. לבקשת היוצרים שאליהם נעשתה הפניה, התאגיד החליט לאפשר שיתוף פעולה עם יוצרים זרים, בתנאי שבכל מקרה יוצרים ישראלים הם אלה שיכתבו וילחינו, והם עומדים בכל דרישות הסף המפורטות בתקנון. תהליך זה אושר במועצת התאגיד, והתקנון זמין באתר כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully