וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג בירך את עדן גולן לקראת האירוויזיון: "ישראל צריכה להישמע מעל כל במה"

2.4.2024 / 16:45

נשיא המדינה אירח את הנציגה הישראלית לאירוויזיון 2024 במאלמו, אחרי הדרך הארוכה לאישור השיר "הוריקן": "מי שיודע - יודע למה ועד כמה הייתי מעורב"

הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג/וידאו: צלם אבי קנר, מקליט אורי בוזגלו; סטילס: חיים צח, לע"מ

עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024 שיתקיים בחודש הבא במאלמו, שוודיה, הגיעה לבית הנשיא בירושלים כדי לקבל את ברכתו. עוד נכחו במפגש שרון דריקס, ראש המשלחת הישראלית מטעם כאן תאגיד השידור הישראלי והבמאי והמפיק האחראי של המשלחת הישראלית, יואב צפיר.

הנשיא, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר לגולן: "היו מי שהטילו ספק למה הנשיא מתערב בהופעה של מדינת ישראל מעל במת האירוויזיון. אני שב וחוזר על עמדתי: בכל זירה שישראל צריכה להיות היא תהיה! היא חייבת להשמיע את קולה בגאון, ובמיוחד כשיש לה קול כל כך יפה. אל לנו להתבייש מלהראות את העוצמות הרוחניות והתרבותיות שלנו; ולכן, מי שיודע - יודע למה ועד כמה הייתי מעורב. אני שמח מאוד שתהיי שם על הבמה ובטוח שתופיעי נהדר כי את זמרת נהדרת, כי יש צוות נהדר וכי אנחנו מאמינים בך".

"האמנתי מהרגע הראשון, ואני מתעקש על כך שישראל צריכה להיות נוכחת בכל זירה בעולם!", הוסיף הנשיא, "יש כוחות נוראים שמנסים להדיר אותנו מכל מקום, במיוחד בעולמות הרוח והתרבות. יש לישראל עוצמות רוחניות ותרבויות אדירות, ויש לנו זמרות וזמרים נפלאים. קולה של עדן יהדהד מקצה העולם ועד קצהו. אני בטוח ביכולות שלה ושמח שהיא תניף את דגל ישראל בגאווה, כי ככה צריך לעשות בכל מקום בעולם".

גולן אמרה לנשיא: "יש לנו עם באמת אחד ויחיד, אני מרגישה תמיכה עצומה מכולם, וחום שנותן לי את הכוח הזה - לזוז ולהמשיך, וזה מדהים שאנחנו כמו משפחה אחת גדולה, ואנחנו פה בשביל אחד השני. אנחנו פה ונשאר פה תמיד. אני מרגישה כבוד עצום שיש לי את הזכות הזאת, לעמוד שם על הבמה עם הקול שלי, ולהראות לכולם מי אנחנו ואת העם היפה שלנו".

אשת הנשיא, מיכל הרצוג, הוסיפה: "חשוב כל כך במיוחד בימים האלו שישראל תהיה על כל במה עולמית. בין אם זה בספורט, בתרבות, באומנות - בכל מקום אנחנו חייבים שהקול הישראלי, ובמיוחד כשהוא קול מצוין, ישמע בקול רם מעל כל במה. למרות שאנחנו יודעים שזה לא יהיה קל, אנחנו סומכים עלייך עדן ואנחנו מגבים אותך. אני בטוחה שאת באמת תרגישי את הרוח הגבית של כולנו איתך".

הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג. סטילס: חיים צח / לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, סטילס: חיים צח / לע״מ

בחודש שעבר, לאחר שנחשף "הוריקן", התקיימה מסיבת עיתונאים עם עדן גולן בהשתתפות יוצרי השיר, אבי אוחיון, קרן פלס וסתיו בגר. בתשובה לשאלת וואלה! תרבות האם היא נערכת לכך שכשתעלה על במת האירוויזיון היא עשויה להיתקל בקריאות בוז ונאצה, אמרה גולן: "אני לא נאיבית, אני יודעת מה התגובות כלפינו בעולם. אני יודעת מה המציאות שלצערי היא לא משמחת. מה שחשוב לי זה לתת את הביצוע הכי טוב ולייצג אותנו בכבוד. אני מאמינה שהמוזיקה מאחדת ומדברת בשפה משלה".

בתשובה לשאלת וואלה! תרבות מה עבר לה בראש כשהודלף השיר דרך חשבון טוויטר של פעילים פרו פלסטינים וליד התמונה שלה הודבק הכיתוב "ישראל מבצעת רצח עם", ואמירתנו כי ייתכן שבמאלמו יופיעו לא מעט תמונות שלה עם אמירות דומות, אמרה גולן: "זו לא האמת. ישראל לא מבצעת רצח עם. אני לא מאחלת לאף מדינה לעבור את מה שאנחנו עוברים".

עדן גולן במסיבת עיתונאים אחרי חשיפת השיר הישראלי לאירוויזיון, "הוריקן". ראובן קסטרו
עדן גולן/ראובן קסטרו

מוקדם יותר בחודש שעבר, הודיע ה-EBU, איגוד השידור האירופי, לתאגיד השידור הישראלי כי השיר "הוריקן" מאושר ושישראל תשתתף בתחרות האירוויזיון בשוודיה. את ההחלטה קיבלה הוועדה המפקחת על האירוויזיון, לאחר שדנה במילות השיר ולאחר שהאזינה לביצועו.

שמו המקורי של השיר היה בכלל "October Rain" (הגשם של אוקטובר) והוא כלל מילים שרמזו לאסון ומלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר. בחודש פברואר פרסמנו בוואלה! תרבות כי בכיר באיגוד השידור האירופי (ה-EBU) הבהיר בשיחה עם גורם ישראלי כי אם לא יהיה שינוי במילות השיר "October Rain" - השיר יפסל סופית. איגוד השידור האירופי אמר לאותו גורם ישראלי כי ההחלטה אם לשנות את המילים נמצאת בידי התאגיד, והבהיר כי אם יחליט לא לשנות - ישראל לא תשתתף באירוויזיון. באיגוד השידור האירופי דרשו לפסול את השיר בטענה כי השיר מכיל מילים פוליטיות.

בתאגיד תחילה סרבו בעקשנות לשנות את מילות השיר. בהמשך, התקפלו והסכימו, שם השיר שונה מ"אוקטובר ריין" ל"הוריקן" וכן חלק משמעותי ממילות השיר שונו. גורם בתאגיד נימק את פניית הפרסה בשיחה עם וואלה! בחודש שעבר בכך שבתאגיד הבינו שהפסילה של ה-EBU היא סופית, ולאור תחושתם שבוועדה המפקחת על התחרות, שיש בה נציגות של מדינות כמו איסלנד ושוודיה, "עושים הכל כדי שישראל לא תשתתף".

הגורם בתאגיד אמר אז לוואלה! תרבות כי ההתקפלות נעשתה מתוך תחושה ש"אם יש מדינות שלא רוצות שישראל תשתתף - ישראל חייבת לעשות מאמץ להשתתף". הגורם בתאגיד אמר עוד כי עלה חשש "שהאירוע הזה יגרור כמו כדור שלג עוד ביטולי השתתפות של מדינת ישראל באירועים אחרים והיה צריך לשים לזה סוף כדי למנוע נזק היקפי בעולם הספורט והאמנות".

עוד בוואלה!

עדן גולן: "אני לא נאיבית, המציאות לא משמחת ואני יודעת מה אומרים בעולם"

לכתבה המלאה
הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג. חיים צח / לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח / לע״מ

מנגד, גורם ישראלי הבקיא בחוקי האירוויזיון ומעורה בפרטים, אמר לוואלה! תרבות בחודש שעבר בהתייחסו לדברי הגורם בתאגיד: "התאגיד ממשיך להעביר מסר וקו 'דווקאי'. הוא עלה על עץ מאוד גבוה. כשהבין שה-EBU איתן בדעתו - הוא חיפש סיבה לרדת מהכרזתו שאין בכוונתו לשנות את המילים. זו בכלל לא שאלה של בעד או נגד ישראל. זה משהו מאוד ענייני, מקצועי ויבש. ה-EBU היה 'בעד ישראל' כי על פי הקריטריונים שלו תאגיד כאן עמד בכל הקריטריונים להשתתפות. ה-EBU כביכול 'נגד ישראל' רק כי תאגיד כאן לא עמד בקריטריונים שלו, לפיהם אסור לשלוח שיר עם מסרים פוליטיים. אין כאן איפה ואיפה. כל הקריטריונים זהים לכל המדינות בשני המקרים. אגב, זה נכון שיש מדינות שבעד להדיח אותנו. ברגע ששולחים שיר עם מסר פוליטי - נותנים למדינות הללו סיבה טובה לתקוף אותנו במוסדות איגוד השידור האירופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully