וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כספי תובע 300 אלף ש"ח ממתמודד לראשות העיר נתניה: "השתמש בשירי ללא אישור"

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 16:07

כחצי שנה לאחר שאמר לוואלה! תרבות שיעשה זאת, כספי מימש את איומו והגיש תביעה כנגד אבי סלמה, שהתמודד לראשות עיריית נתניה, בטענה להפרת זכויות בשימוש בלהיט "סיבה טובה" בג'ינגל הבחירות שלו ללא רשות. לוואלה! תרבות נודע כי גם נציגי יורשי מנור יתבעו את סלמה

משאית בנתניה, באוקטובר 2023, במהלך קמפיין הבחירות של אבי סלמה לראשות העירייה, משמיעה ג'ינגל שעושה שימוש בשיר "סיבה טובה". מלחין השיר מתי כספי ויורשי הכותב אהוד מנור טענו כי הדבר היווה הפרת זכויות יוצרים/צילום גולשים

לפני קצת יותר מחצי שנה פורסם לראשונה בוואלה! תרבות על טענות מצד מתי כספי ועפרה פוקס, אלמנתו של אהוד מנור, נגד אבי סלמה, חבר מועצת עיריית נתניה שהתמודד לראשות העיר והפסיד בהם, לפיהם סלמה הפר זכויות יוצרים במסגרת שימוש בג'ינגל בחירות בלהיט "סיבה טובה", שכתב מנור והלחין כספי, ללא הסכמתם וללא ידיעתם. כספי אמר אז לוואלה! תרבות: "אנחנו מתכוונים להגיש תביעה והוא ישלם על הגנבה הזאת".

כעת נודע שכספי מימש את הבטחתו, והגיש בפברואר לבית משפט בכפר סבא תביעה נגד סלמה בגובה 300 אלף שקל, בטענה להפרת זכויות יוצרים וזכויות מוסריות לאחר שהשתמש בשיר "סיבה טובה" ללא רשות בקמפיין, מבלי לקבל אישור מכספי ומבלי לשלם לו. התביעה הוגשה באמצעות משרד עורכי דין עמית הורוביץ, לאחר שהועבר לסלמה מכתב התראה.

מתי כספי. מנדל וונדר, באדיבות המצולמים
מתי כספי/באדיבות המצולמים, מנדל וונדר

בספטמבר 2023 מתי כספי ואלמנתו של אהוד מנור, עופרה פוקס, הביעו בשיחות עם וואלה! תרבות כעס על המועמד לראשות עיריית נתניה, אבי סלמה, בטענה שהפר את זכויות היוצרים שלהם כשהשתמש ללא ידיעתם וללא הסכמתם בלהיט "סיבה טובה", שכתב מנור והלחין כספי. "זו גנבה", אמר כספי בספטמבר בתגובה לוואלה! תרבות, "זה לא נעשה בהסכמת יוצרי השיר. אנחנו מתכוונים להגיש תביעה והוא ישלם על הגנבה הזאת. עורך הדין שלי מטפל בזה".

סלמה התמודד במסגרת סיעה עצמאית בשם "דרך חדשה" למועצת העיר נתניה ולראשות העיר, וכאמור כשל בהתמודדותו. במסגרת הקמפיין שלו, העלה בתחילת ספטמבר לעמוד הפייסבוק ולחשבון האינסטגרם שלו קליפ עם ג'ינגל בחירות באורך של שלוש דקות וחצי, שעושה שימוש בלחן של כספי מהשיר "סיבה טובה" ובחלק ממילותיו השיר של מנור ז"ל. בחלק אחר בשיר שינה למילות תעמולה מובהקות. כך למשל במקום המילים המקוריות "מה הפלא/ כששרים יהיו זמנים" מבוצע הלחן עם המילים "מה הפלא/ דרך חדשה בוחרים". במקום מילות הפיזמון "הנה זה בא/ הנה זה בא/ הנה סיבה סיבה כל כך טובה/ למחשבה" שונו המילים ל"הנה הוא בא,/ אבי סלמה,/ ראש העיר עם דרך חדשה/ לנתניה". בנוסף לשיתוף הג'ינגל ברשתות, הג'ינגל הושמע גם ברמקולים של משאית הקמפיין שהתסובבה בעיר (צפו מעל).

עוד בוואלה!

בדידות, געגועים ואפס חרטות: מתי כספי פותח את הלב בריאיון חושפני

לכתבה המלאה
עפרה פוקס. ראובן קסטרו
עפרה פוקס/ראובן קסטרו

עפרה פוקס, אלמנתו של אהוד מנור, אמרה אז לוואלה! תרבות: "זה לא נעשה בהסכמתנו, לא אישרנו ובכלל לא ידענו שמשתמשים בשיר הזה. אנחנו לא מאשרים להשתמש בשירים של אהוד לכל מה שקשור בפוליטיקה ולבחירות, וגם אהוד לא אישר כשהיה בחיים למרות שפנו אליו כל הזמן. לפי דעתי זה גם אסור על פי חוק. וגם לשנות מילים של שיר זה דבר שלא בא בחשבון אם אנחנו לא מאשרים. אני בהלם שעשו את זה. מאקו"ם צילצלו ועדכנו אותי בשימוש הזה בשיר, ואמרו לנו שהם יטפלו בזה ויעשו את מה שצריך. אני משערת שהם יתבעו. אקו"ם חייב לתבוע. זו עבירה, אסור להם לשנות מילים של אהוד בלי אישור, נקודה. זו חוצפה, ואני כועסת נורא על זה".

מאקו"ם, המייצגת את יורשי מנור, נמסר היום כי "אקו"ם טרם הגישה תביעה נגד אבי סלמה בשם יורשיו של אהוד מנור ז"ל, אך מתעתדת לעשות כך בקרוב, זאת לאחר שהתריעה בפניו על הפרת זכויות היוצרים והנושא לא הוסדר על ידו".

אבי סלמה אמר בספטמבר בתגובה לוואלה! תרבות: "לא פנינו למתי כספי או משהו כזה, פנינו לאקו"ם". בהמשך נמסרה תגובה ממטה דרך חדשה: "אהוד מנור ומתי כספי הם נכסי צאן ברזל של התרבות והיצירה הישראלית ואנו מעריצים אותם. בכל מקרה, לא הגיעה לידנו כל פניה, ככל שתהיה כזו נגיב לה בכל הכבוד הראוי".

יצויין כי גם לאחר פרסום הטענות להפרה מצד כספי, אלמנת אהוד מנור ואקו"ם, לאורך שבועות ובאופן תמוה סלמה המשיך להשתמש בקמפיין הבחירות שלו בשיר, שעליו נטען כי הוא מפר זכויות יוצרים, ברשתות ובמשאית הקמפיין.

לפני כשש שנים, התרחש מקרה דומה. בשנת 2018, רוברט סיבוני התמודד על ראשות עיריית אילת ופרסם ג'ינגל בחירות ברשתות המבוסס על השיר "סיבה טובה", שכאמור הלחין כספי. גם אז מילות השיר המקוריות שונו, במקרה ההוא ל"כן, הנה הוא בא, הנה הוא בא, רוברט סיבוני ראש העיר שלי, ראש העיר שלי". בעקבות זאת תבע כספי 300 אלף שקל מסיבוני בטענה להפרת זכויות יוצרים "ברגל גסה ובאופן הבוטה ביותר". בית-המשפט המחוזי מרכז בלוד פסק כי סיבוני ישלם לכספי 30 אלף שקל, המוזיקאי אסף לוי ישלם 40 אלף שקל ואילו מנהל הקמפיין איתן כהן ישלם לכספי עוד 40 אלף שקל, ובסך הכל קיבל כספי 110 אלף שקל בעקבות התביעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully