וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהורם גאון: "בארץ שלנו אי אפשר להבטיח אף פעם שזו המלחמה האחרונה"

22.5.2024 / 16:45

הזמר משיק מופע חדש כולל שירים מכל הזמנים. בריאיון לוואלה תרבות הוא מודה שהוא שלם עם הוויתור על המרוץ לנשיאות, עדיין משוכנע שיש לנו ארץ נהדרת, מסרב לדבר על ביבי ועל פוליטיקה, משגר עקיצה לתיקי דיין, חושף למי הוא מתגעגע - ומבהיר שהוא אינו מוטרד מהמוות

שגיא בן נון מראיין את יהורם גאון באולפן וואלה! NEWS, מאי 2017/וואלה!

הזמר יהורם גאון, חתן פרס ישראל, הכריז היום (רביעי) על סדרה מופעים חדשה, "עוד אני פוסע - סיפור חיי", כשם ספרו האוטוביוגרפי שכתב עם שי פלד. המופע יכלול את שיריו הגדולים של גאון, לצד שירים מוכרים פחות שאת חלקם לא ביצע מעולם על הבמה, בשילוב סיפורים מתחנות חייו. הוא ילווה בהרכב של 18 נגנים וזמרי ליווי, על הניהול האמנותי שלו חתום לואי להב ועל הניהול המוזיקלי והעיבודים חתום עמית הראל. הוא יעלה לראשונה ב-22 באוגוסט באמפי רעננה.

בתחילת מסיבת עיתונאים שקיים היום (רביעי), גאון הנרגש ביקש להקריא מילים שכתב מראש: "השאלה שצריכה להישאל היום, לפני כל שאלה אחרת, היא האם זה הזמן לצאת בתכנית חדשה? בדרום נלחמים היום, בצפון ילחמו מחר, המזרח רותח. אחים שלנו, בהם ילדים וקשישים, חיילים ונערות, עודם במנהרות של טחב ושנאה. בכל יום ההודעה המצמיתה: 'הותר לפרסום'. אז זה הזמן להתחיל בהכנות לחגיגה של תכנית זמר? התשובה היא כן, ודווקא עכשיו, כדי לא להעניק מתנה נוספת למפלצות שמעבר לגבול, המייחלים לכך שגם היום-יום שלנו בעורף יהפוך ללילה שחור. כן, דווקא עכשיו, כי מופע שכזה צועק מסר של תקווה, שהסיוט יתם פעם, ושאנחנו לא עוצרים שום דבר, בעיקר לא את החיים. רק ממשיכים בעקשנות ועוצמות נפש לחיות - כי זה נשקנו הסודי".

את השידוך בין גאון לבין להב, מבכירי המפיקים בישראל ומי שעבד בעבר עם ברוס ספרינגסטין, שלמה ארצי ושלום חנוך, עשה יעקב גלעד. "זה כבוד גדול שלואי להב חלק מהתכנית הזאת", אומר גאון. "שמו הולך לפניו במופעים העצומים והנפלאים שהוא עשה פה בארץ".

יהורם גאון, השקת סיבוב הופעת חדש, זאפה תל אביב, 22 במאי 2024. ראובן קסטרו
יהורם גאון/ראובן קסטרו

במופע לצד הלהיטים גם שירים לא מוכרים. איזה שיר לא-מוכר שלך אהוב עליך במיוחד, ואיזה שיר מוכר שלך קצת נמאס לך לשיר?

"השירים האלה, הלא-מוכרים, אני אוהב אותם אהבת נפש, את כולם. תמיד חלמתי לשיר אותם. אין טעם עכשיו להזכיר שמות. אין ספק שהמינון בהצגה הוא החשוב. יהיו שירים כאלה, אבל בלי 'לא אהבתי די' ובלי 'לא תנצחו אותי' ובלי 'רוזה' אין מופע שלי. ואין דבר כזה שיר שלי שאני לא אוהב, ברגע שנכנסתי לאולפן זה אחרי שעשיתי לשיר את כל הבחינות, ואני אוהב אותו אהבת נפש, אוהב את המילים שלו ואוהב את המנגינה שלו ואוהב את עצמי שר אותו. לא יכול לקרות מצב שאני נכנס לאולפן עם מישהו שמצמיד אליי אקדח ואומר: את זה תשיר. זה לא קרה לי וזה לא יקרה" .

למי מהאמנים והיוצרים הגדולים הרבים שעבדת איתם ואינם איתנו עוד אתה מתגעגע במיוחד?

"זו שאלה קשה נורא. זה כמו לשאול איזה שיר אתה הכי אוהב. אם אני אגיד לך וילנסקי, אז מה, הוא יותר מנעמי שמר? בוודאי שלא. להגיד לך זעירא? סשה? כולם ענקיים. היתה לי זכות גדולה לעבוד עם האנשים הטובים והנפלאים ביותר, הנפילים של הזמר העברי. כמובן גם חיים חפר ויורם טהרלב כמובן. אני לא יכול להגיד את זה אהבתי יותר ואת זה אהבתי פחות. עם דובי זלצר היה לי סיפור ארוך יותר כי יש משהו שצרוב לי בנשמה. כל מלחמת יום הכיפורים נסעתי איתו, הוא עם האקורדיון שלו, עברתי ממקום למקום. הוא גם הלחין את 'המלחמה האחרונה' שם עם הצנחנים. זה לא [שאני] מעדיף אותו בטעמי על פני שירתם ועשייתם של אחרים, אבל זה היה קטע קצת יותר נמרץ, קצת יותר חזק וקצת יותר עקבי שעברתי איתו כברת דרך".

עוד בוואלה!

יהורם גאון: "אחרי שנים של תקווה, הבנתי ששלום לא אפשרי"

לכתבה המלאה
יהורם גאון והמפיק לואי להב, השקת סיבוב הופעת חדש, זאפה תל אביב, 22 במאי 2024. ראובן קסטרו
יהורם גאון ולואי להב/ראובן קסטרו

השיר שלך "ארץ צבי", מתוך הסרט "מבצע יונתן", כולל את השורות "אֶל עַם אֲשֶׁר לֹא יֶחֱשֶׁה, שֶׁאֶת בָּנָיו לֹא יַפְקִיר לְזָר". איך זה מרגיש לך לשיר את זה כש-128 חטופים בעזה יותר משבעה חודשים? יהיה לך קשה לשיר את זה עכשיו, כשהחטופים במידה רבה הופקרו?

"זה עניין דומה לשיר 'המלחמה האחרונה' (שבה שר גאון: 'אני מבטיח לך, ילדה שלי קטנה שזאת תהיה המלחמה האחרונה' - ש"ב). כאילו באת ואמרת לי, הבטחת מלחמה אחרונה ומאז היו לנו כל כך הרבה מלחמות. אי אפשר להסתכל על השיר 'המלחמה האחרונה' כהבטחה. זו לא הבטחה, כי בארץ הזאת שלנו אי אפשר להבטיח שום דבר, אף פעם. זאת תפילה. זאת ערגה. זה חלום. זה געגוע למשהו אחר ולימים אחרים. אותו דבר כאן. אני מאוד מצפה שהדבר הזה יקרה, ושבעוד אנחנו מדברים פה - החיילים שלנו שנמצאים שם מחפשים חטופים ומנסים להביאם ארצה. מקווה שזה יקרה. גם השיר 'ארץ צבי' הוא בבחינת תפילה".

מה דעתך על ההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מאז השבעה באוקטובר? האם לדעתך הוא צריך להתפטר?

גאון מסרב לענות. "שכח, שכח מזה. לא, באמת, שכח מזה. תבטיח לי שתכתוב את תשובתי: 'שכח מזה'".

יהורם גאון, השקת סיבוב הופעת חדש, זאפה תל אביב, 22 במאי 2024. ראובן קסטרו
יהורם גאון/ראובן קסטרו

בעבר שקלת לרוץ לנשיאות אך פרשת מהמירוץ, כפי שפורסם לראשונה בוואלה תרבות. האם לאור העובדה שהנשיא יצחק הרצוג קיבל ביקורות קשות על התנהלותו מאז 7 באוקטובר, אתה חושב שהיית עושה דברים אחרת?

"אין לי מושג. זה מעמיד אותי בפני שאלה שאני לא יכול לענות לה. אין לי תשובה. אני רק יודע מה יודע מה שהנשיא הרצוג עושה, ואני מאוד אוהב את עשייתו. הוא איש צנוע ופעיל מאוד וראוי ביותר להיות נשיא המדינה בשעה הקשה הזאת".

בדיעבד, אתה שלם עם ההחלטה שלך לא לרוץ לתפקיד נשיא המדינה?

"כן, בוודאי, אני שמח מאוד. תחשוב על המופע האדיר שאני הולך לעשות, ותחשוב על המקום בבית הנשיא, זאת אומרת שלא הייתי יכול לעמוד בפני האתגרים הנפלאים, המחמיאים והמרהיבים כל כך שהולכים לחכות לי במופע הזה".

אתה עדיין חושב שיש לנו ארץ נהדרת?

"ועוד איך! נהדרת יותר מכל הנהדרות שבעולם!"

בחודש שעבר הלכה לעולמה כלת פרס ישראל, נעמי פולני. למה בעצם התרנגולים לא התאחדו אף פעם?

"היו ניסיונות בלי סוף. בתרנגולים היינו אחרי להקת הנח"ל, בני 20, 23, משהו כזה. היא העמידה אותנו בפני כוריאוגרפיה של שירי ילדים. כל מיני תנועות כאלה של תרנגולים (גאון מדגים בהנחת כף ידו על מצחו כצורת כרבולת - ש"ב). 15-10 שנים אחר כך כבר נראינו אחרת, זזנו אחרת, וכשהעלינו על דעתנו איך נעמוד בדבר הזה - זה נשמע לנו מגוחך. לכן זה לא עלה מעולם".

יהורם גאון, לואי להב והמנהל המוזיקלי עמית הראל השקת סיבוב הופעת חדש, זאפה תל אביב, 22 במאי 2024. ראובן קסטרו
יהורם גאון והמוזיקאים לואי להב (משמאל) ועמית הראל (מימין), במסיבת העיתונאים שהכריזה על מופעו החדש/ראובן קסטרו

באחרונה עלתה הצגה קומית בשם "קרובים קרובים - הדור הבא" בתיאטרון העברי, בעקבות הסיטקום המצליח "קרובים קרובים" שבה כיכבת, אבל רק תיקי דיין משחקת בו מבין חברי הקאסט המקורי. ראית את זה?

"לא, לא ראיתי. אני יודע שהיא קיימת אבל לא ראיתי אותה".

הציעו לך להשתתף? היית מעוניין?

"אף אחד לא דיבר איתי בכלל. מה פתאום, לא הייתי מעוניין בזה. אין לך תחליף ששווה את המקור. גם אם התחליף הוא פי אלף יותר טוב מכל בחינה אפשרית - המקור תופס בדמיונם של האנשים את המקור הטוב ביותר".

רגע לפני גיל 85, עד כמה הזמן וסוף הדרך זה דבר שמטריד אותך?

"זה לא מתחיל אפילו להטריד אותי, מן הטעם ששפר עליי גורלי ואני מודה על כך לאלוהים בכל יום, שאני כל הזמן עובד. בעודך עובד, אין לך זמן למחשבות אחרות, אתה רק חושב איך לבצע את השירים, איך לעלות על הבמה, באיזה אולם זה יהיה - גדול או קטן וכמה אנשים יהיו בו. אז אין מקום פה למחשבות אחרות. כל עוד אני עושה, פועל ורץ קדימה, אני רק קם בבוקר, מודה לאלוהים - והולך בלילה להופעה".

המופע "עוד אני פוסע - סיפור חיי" של יהורם גאון, יתקיים ב-22 באוגוסט באמפי רעננה, ב-27 באוגוסט באמפי פארק אשדוד, ב-29 באוגוסט באמפי פארק קרית מוצקין, ב-12 בספטמבר בבריכת הסולטן בירושלים וב-26 בספטמבר באמפי פארק באר שבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully