וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון השחקנים למשרד הפנים: "בטלו את מינויה הבזוי של אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק"

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 17:54

טענות קשות על מינויה של אודליה פרידמן ועל האופן בו התקבלה ההחלטה הגיעו לוואלה תרבות. "ישיבת הדירקטוריון הייתה מופע אימים של ראש העיר והתקיימה בחוסר שיוויון מוחלט בתנאי ההתמודדות לתפקיד. למה אין מכרז? אולי כי אודליה לא תעמוד בתנאי הסף?", אמר גורם יודע דבר

מנכ"לית הפועל תל אביב אודליה פרידמן. קובי אליהו
"מינוי בזוי ומופקר". אודליה פרידמן/קובי אליהו

סערת מינויה של אודליה פרידמן, מהגורמים המרכזיים שהובילו להתרסקות הגדולה של תיאטרון הבימה, לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל המדיטק בחולון, נמשכת תוך התגברות המחאה בנושא: שח"ם (ארגון השחקנים והשחקניות) פנה הבוקר (שלישי) לממונה על התאגידים העירוניים במשרד הפנים, רו"ח דודי ספיר, בדרישה לבטל את מינויה של פרידמן. בנוסף, פנה הארגון במכתב התראה לדירקטוריון המדיטק המתאר את "רשלנותה והפגיעה האדירה שחוו שחקנים ושחקניות מהתנהלותה השערורייתית" ודורש גם מהם לבטל את "המינוי המופקר והבזוי".

"בחמישי האחרון מונתה בחטף אודליה פרידמן למ"מ מנכ"לית המדיטק חולון, בדירקטוריון חסר, ללא כל הודעה מוקדמת וללא הודעה מסודרת לעיתונות כפי שנהוג במינויים מן הסוג הזה", נמסר משח"ם. על פי פרסום, אתמול בבוקר כבר הופיעה במשרדי המדיטק ונכנסה למשרד המנכ"ל מבלי שהעובדים ידעו דבר על מינויה. עוד נמסר משח"ם: "לא ייתכן שדווקא לתפקיד כל כך חשוב ומשפיע בתרבות הישראלית ובעיר חולון, מחליט ראש העיר שי קינן למנות את מי שהוכח מעבר לכל ספק, כי אין ביכולתה ובכישוריה למלא את התפקיד. שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, שבין חבריו נמנים שחקנים.ות שנפגעו בצורה אנושה מהתנהלותה הרשלנית של אודליה פרידמן, וכמי שמייצג את ציבור השחקנים והשחקניות שעובדים בתיאטרון המדיטק, מתנגד נחרצות למינוי המופקר והבלתי סביר בעליל, ויעשה שימוש בכל האמצעים שעומדים לרשותו על מנת לסקל את החרפה שבמינויה".

טענות קשות על אופן מינויה של פרידמן הגיעו לוואלה תרבות, ובהם נטען כי היה זה "מופע אימים" של ראש העיר תוך חוסר שיוויון מוחלט בתנאי ההתמודדות לתפקיד. ⁠גורם יודע דבר אמר לוואלה תרבות: "ישיבת הדירקטוריון ביום חמישי, שבה הועלה שמה של אודליה פרידמן על ידי ראש העיר, שהוא גם יו"ר הדירקטוריון, הייתה מופע אימים של ראש העיר ולא ברור איך יועמ"ש החברה נתן לזה הכשר. כששניים מתוך שלושת הסמנכ"לים שהם מ"מ מנכ"ל כרגע וגם מנהל תיאטרון חולון, שדרגתו היא גם סמנכ"ל בחברה, ביקשו גם הם להגיש מועמדות לתפקיד המ"מ, הוא קיים איתם באותו רגע ראיונות בזק כדי לצאת ידי חובה, בלי לתת להם זמן להתכונן ובלי שיביאו קורות חיים, ואז שלף את קורות החיים של אודליה שהיו מוכנים אצלו מראש. כלומר, חוסר שיוויון מוחלט בתנאי ההתמודדות לתפקיד המ"מ. לאחר שדני וייס עזב הובהר משפטית שלתפקיד הזה יכול להיות מ"מ עד שיתקיים מכרז, בתנאי שהמ"מ בא מתוך המערכת. אז איך פתאום מתאפשר מ"מ מחוץ למערכת? ובעיקר, למה אין מכרז? אולי כי אודליה לא תעמוד בתנאי הסף?"

אתר וואלה תרבות פנה אתמול והיום בבקשות חוזרות לתגובות לראש עיריית חולון, שי קינן, ולאודליה פרידמן - אך שניהם לא הגיבו לפניות. גם מיחסי הציבור של מדיטק חולון לא נמסרה תגובה.

אודליה פרידמן, מנכ"לית הפועל תל אביב. דני מרון
אחת האחראיות הגדולות לקריסת הבימה. אודליה פרידמן/דני מרון

זעם רב התעורר בעולם התרבות והתיאטרון בעקבות מינויה של פרידמן על ידי ראש עיריית חולון שי קינן לתפקיד שתחתיו פועלים תיאטרון חולון ומוזיאון הילדים ובנוסף המדיטק המורכב משבעה גופי תרבות - תיאטרון המדיטק, מוזיאון העיצוב חולון, סינמטק חולון, סינמטק הילדים, הספרייה המרכזית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס והמרכז לאמנות דיגיטלית.

פרידמן בת ה-56 שימשה כמנהלת הכספים של הבימה עד לפברואר 2005, ולאחר מכן מונתה כמנהלת זמנית של התיאטרון. ביולי 2011 מונתה כמנכ"לית קבועה, תפקיד בו שימשה עד 2019. בתקופתה, במאי 2016 פרסם מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, דו"ח חמור על ניהול התיאטרון הלאומי במסגרת הדו"ח השנתי לשנת 2015. בדיקת משרד מבקר המדינה התקיימה בין החודשים מרץ לאוגוסט של שנה זו, בתקופה בה אודליה פרידמן שימשה כמנכ"לית התיאטרון. אחת הקביעות הבולטות בדו"ח המבקר היא כי הנהלת התיאטרון לא עמדה במימוש מלוא היעדים שנקבעו בהסכמי ההבראה, כתנאי להזרמת עשרות מיליוני השקלים לסיוע והבראה לתיאטרון במהלך השנים. משרד מבקר המדינה ציין כי הוא רואה בחומרה את התנהלותו של התיאטרון בראשות המנכ"לית פרידמן, בכך שלא ביצעה את מלוא סעיפי הסכם ההבראה. המבקר ראה בחומרה את התנהלות פרידמן גם בכך שלא נתנה עדיפות עליונה להעברת כספים שנגבו מעובדים לקופות עובדים (פנסיה, גמל והשתלמות), למס הכנסה ולביטוח הלאומי ולארגוני עובדים. "אי-העברת הכספים במועד לגופים אלו הוגדרה בחוקים כעברה פלילית", קבע המבקר.

באוגוסט 2023 הגיש תיאטרון הבימה, באמצעות הנאמנים עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד מנהלים, נושאי משרה ודירקטורים לשעבר, ובהם אודליה פרידמן שכינה כאמור כמנכ"לית התיאטרון, בשל טענות למחדלים ולרשלנות שהובילו את התיאטרון לגירעון וחובות של עשרות מילוני שקלים.

השחקן והמחזאי רמי ורד אמר אתמול לוואלה תרבות: "אני מבין את הרצון למנות מקורבים וכנראה שהיא מקורבת למישהו בעירייה או בממשלה. אבל גם כשממנים מקורבים, זה תחום מקצועי. היא לא מבינה כלום. היא רמסה את הבימה וגרמה לנו לאבד המון כסף, שיקרה לנו, תיחמנה אותנו. היא הולכת לנהל גוף שיעסיק אנשים שהיא כבר עבדה עליהם ושיקרה להם. זה לא מקצועי, לא ראוי מוסרית. אני לא מבין איך מישהי שנכשלה בצורה כזאת מחפירה ומושחתת מקבלת תפקיד מעבר לניקוי שולחנות בחדר אוכל. הכישורים שלה בניהול הם אפס. לא מצליח להבין את זה.

"הפכנו למדינה מבישה. אודליה פרידמן גרמה לנזק של 100 מיליון שקל להבימה, רימתה יוצרים וגרמה להם להפסיד המון כסף. אני אישית יודע על דברים לא חוקיים שנעשו. כל הסיפור עם הבימה היה אמור לפסול אותה מכל תפקיד. אני רוצה לראות חברה פרטית שישימו אישה כזאת שגרמה לנזק של 100 מיליון שקל. המדיטק זה אחד המקומות המדהימים בישראל. מי שצריך לנהל את זה הם לא מקורבים ולא פוליטיקאים.

"כסף שלי נכנס להבימה באמצעות כרטיסים שנמכרו להצגה שכתבתי. הוא נכנס לתיאטרון והם גנבו את זה. היא גנבה את זה. להערכתי התיאטרון גנב ממני 400-450 אלף שקל. הייתה פה הונאה. אני שוקל לתבוע אותה על זה. זה לא מפתיע. מה שקורה במדינה הזאת עכשיו הוא מטורף. כל השירותים שלנו בארץ מנוהלים על ידי אנשים שמונו כמו אודליה, לכן מקבלים כזה שירות מחריד".

עוד בוואלה!

"היא רמסה את הבימה, יש לה 0 כישורי ניהול": סערה סביב מינוי אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק

לכתבה המלאה

פורום מוסדות תרבות ואמנות הצטרף לעל מינויה של פרידמן למנכ"לית המדיטק. "מדובר במינוי ללא הליך ציבורי מקובל ובעיקר במינוי של מי שהוכיחה בתפקידה האחרון כמנכל"ית התיאטרון הלאומי הבימה שאינה מתאימה לנהל מוסד ציבורי בתחום התרבות. מינוי זה והאופן בו הוא נעשה, פוגעים לא רק במעמדו וביוקרתו המקצועית של המדיטק, אלא בתעשיית התרבות בישראל, הפועלת על פי אמות מידה קפדניות, תוך הבטחה לניהול תקין של כספי ציבור והבטחת איכות מקצועית, חסרת פשרות לרווחת הציבור אותו אנו מחויבים לשרת. המשמעות של מינוי זה עשוייה להיות נטישה תרבותית בעיר חולון של יוצרים, יוצרות, אנשי/נשות מקצוע ואמנים. פורום מוסדות התרבות קורא לראש עיריית חולון, לבטל את המינוי ולהוציא מכרז פתוח לתפקיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully