וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת הסדרות הנפלאות של השנים האחרונות מגיעה לישראל, והיא עונג צרוף

עודכן לאחרונה: 29.7.2024 / 0:01

עם קונספט פשוט אך גאוני, הקומדיה הבריטית "רוחות רפאים" משלבת נהדר בין קומדיה מבריקה לרגעים נוגעים ללב, תוך שהיא מנצלת את הכימיה יוצאת הדופן של הקאסט ואת הכישרון הקומי של היוצרים (שהם היינו הך)

טריילר לסדרה הבריטית "רוחות רפאים"/BBC

מנויי סלקום טי-וי כבר בטח מכירים את הסדרה הקומית החביבה "רוחות רפאים", שבשלוש עונותיה הפכה לאחת המצליחות ביותר בארצות הברית (הרביעית צפויה להגיע באוקטובר הקרוב). מה שהם אולי לא יודעים זה שהיא מבוססת על סדרה בריטית באותו שם - והמקור עולה עליה בהרבה. גם הוא הפך ללהיט ענק במולדתו ואף הוביל למערכון מיוחד לטובת צדקה, בהשתתפות קיילי מינוג. לאורך השנים פיללנו שהסדרה הבריטית תגיע גם לארץ הקודש, ועכשיו סוף סוף זה קורה: הקומדיה הנפלאה של ה-BBC, ששודרה בין 2019 ל-2023, צפויה לנחות ביס ב-8 באוגוסט.

הקונספט הפשוט-אך-גאוני של הסדרה מפיח רוח (רפאים) חדשה ברעיון שמשפחה לא בוחרים: קבוצת רוחות מתקופות שונות בהיסטוריה נאלצת לבלות את החיים-שאחרי המוות במקום שבו קיפדו את חייהן - אחוזה כפרית מתפוררת בשם "באטון הול". כל אחת מהרוחות היא תוצר של זמנה, וכולן תקועות זו עם זו לנצח, או עד ש"יימָצצו" - כך הן קוראות לתרחיש הזה שבו אחדות מהן, ברבות השנים, עולות לרקיע על קרני אור בוהקות.

שגרת שוכניו המתים של הבית משתנה כאשר אליסון (שרלוט ריצ'י, "בשר טרי", "מיילדת!") ומייק (קייל סמית'-ביינו), זוג עירוני צעיר, יורש את האחוזה ומתכנן להפוך אותה לבית הארחה. הרוחות, שעד כה לא הסתדרו במיוחד, מוצאות מטרה משותפת - לסלק את הפולשים החיים. אך דעתם משתנה כאשר אליסון חווה חוויית סף מוות שמקנה לה את האפשרות לראות את הרוחות ולתקשר איתן, ומהר מאוד הן מבינות שמדובר ביתרון עצום.

הסדרה הבריטית "רוחות רפאים". BBC/Monumental Television/Mark Johnson,
מכה קלה בכנף. קייל סמית'-ביינו ויתר קאסט "רוחות רפאים" הבריטית/BBC/Monumental Television/Mark Johnson

אם ל"רוחות רפאים" המקורית יש נקודת תורפה מובהקת, היא טמונה בסמית'-ביינו. בעוד ריצ'י מצוינת בתפקיד אליסון הנורמלית, בערך, מייק הוא היחיד שלא רואה את הרוחות באחוזה, מה שמותיר אותו בעמדת נספח. זו מגרעת שהסדרה לא באמת פותרת עד הסוף הן ברמת התסריט והן ברמת השחקן נטול החן, שבשום שלב לא באמת ברור מה אליסון בכלל מוצאת בו. נחיתותו מודגשת ביתר שאת למי שצפה בגרסה האמריקאית - שם דמותו של ג'יי, הבעל, זוכה לכמה עלילות מבריקות הממצות את הכישרון של השחקן שמגלם אותו, מהמובחרים בקאסט בלי הרבה תחרות, אוטקארש אמבודקאר ("אמת או חובה").

אולם מייק וסמית'-ביינו הם רק מכה בכנף של "רוחות רפאים" הבריטית. יתר הקאסט מופלא ומתפקע מכישרון קומי ודרמטי שהסדרה ממצה בהדרגה, מביא לדמויות אט אט שכבות של עומק ומורכבות מסוגים שונים. אף שהסדרה מקסימה כבר מתחילתה, העונה הראשונה מסתפקת בעיקר בהפגנת הניצוצות והפוטנציאל שגלומים בה. החל מאמצע העונה השנייה "רוחות רפאים" מתחילה באמת לממש את ההבטחה שלה, מגיעה לשיאים מצחיקים ומענגים בו זמנית ומשמרת אותם לשארית חייה.


כל הסדרות השוות שעולות החודש בטלוויזיה

מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד בוואלה

הסדרה הקטנה והמקסימה הזו הפכה להצלחת ענק. ברור לגמרי למה

לכתבה המלאה
הסדרה הבריטית "רוחות רפאים". BBC/Monumental Television/Steven Peskett,
דמויות קומיות מזוקקות גם על הנייר וגם בביצוע. "רוחות רפאים" הבריטית/BBC/Monumental Television/Steven Peskett

מעלתה הגדולה הוא הצוות שעומד מאחוריה, שהוא גם הצוות הניצב בחזיתה, וכולל כמה מהכוחות המבריקים בקומדיה הבריטית בעשור האחרון. יוצריה - מת'יו ביינטון, סיימון פרנבי, מרת'ה האו-דגלאס, ג'ים האוויק, לורנס ריקרד ובן ווילבונד - כתבו בציוותים שונים את כל פרקיה ומגלמים בה את רוב הרוחות.

השישייה, קולקטיב שמתקרא "Them There", הכירה כשאוגדה יחדיו ב-2009 לככב ב-"Horrible Histories". תוכנית המערכונים עטורת הפרסים לימדה (ועדיין, עם קאסט אחר) את ילדי בריטניה היסטוריה, ידע שללא ספק היה שימושי בבואם של החברים לברוא דמויות חדשות מדברי הימים. ב-2015 הם פרשו מהתוכנית לטובת הרפתקאות משלהם, כולל סדרה ("Yonderland"), סרט ("ביל", קומדיה על וויליאם שייקספיר) ואז את "רוחות רפאים". בין לבין הם פועלים גם בנפרד, ומקרב הפרויקטים האלה בולטים במיוחד מפעלותיו של פרנבי, התסריטאי עטור הפרסים של סרטי "פדינגטון" והעיבוד החדש ל"וונקה".

החיבור של אנשים מוכשרים שמפרים זה את זה ומחבבים איש את רעהו - ניכר מאוד. הכימיה והרעות ניתזות מהמסך, ולכן אולי לא מפתיע שהן אוספות לחיקן גם את חברי הקאסט הנוספים של "רוחות רפאים". זה כולל את קייטי וויקס, שהשתתפה גם בשלל פרקים של "Horrible Histories", וגם את אלה שלא היו חלק מהפרויקטים הקודמים של החבורה: לולי אדפופה ("סולטברן", הפרק "ג'ואן איומה" ב"מראה שחורה") וזוג האנשים החיים של הסדרה, בגילומם של ריצ'י וסמית'-ביינו.

הסדרה הבריטית "רוחות רפאים". BBC/Monumental Television,
מפרים ומחבבים זה את זה. קאסט "רוחות רפאים" הבריטית/BBC/Monumental Television

נסיונם של חברי הקאסט במערכונים מסייע להם לברוא דמויות קומיות מזוקקות גם על הנייר וגם בביצוע. כמו האופן שבו מרי, האיכרה הצנועה ונטולת ההשכלה שנשרפה בחשד לכישוף (וויקס המבריקה), אומדת גדלים (היא עושה זאת באמצעות תפוחי אדמה); הצורה שבה ג'וליאן, הפוליטיקאי הנכלולי שמת בלי מכנסיו וכך גם נאלץ להישאר (פרנבי), קורא את חבריו לסדר; הדרך שבה תומאס, המשורר הכושל שמדבר במליצות ונוח להתאהב (ביינטון), מאבד את שלוות רוחו.

כולם מפלרטטים בקביעות עם המוגזם אבל אף פעם לא חוצים אל המוגזם מדי, שומרים על האנושיות של הרוחות אף שהן לכאורה כבר אינן כאלה. לאורך הסדרה אנו זוכים להצצות אל עברן בצורה שתורמת לכך עוד יותר, בדרך כלל בצורה מלבבת ונוגעת ללב כאחד. לאיזון בין הטירוף לחמימות תורמת גם דמותה של אליסון. ריצ'י מצוינת בתור העוגן השפוי שנאלץ פתאום לנצח על גלריה של דמויות אקסצנטריות בלתי נראות, ועושה זאת בלי שייגרע מהחן שלה עצמה.

בעיניי הדמות הנפלאה ביותר היא זו של הקפטן, איש צבא שמסתיר סודות מעברו, ושלמרות הנוקשות הטבועה בו הוא כובש ומצחיק בזכות גילומו המושלם של בן ווילבונד. דמותו של הקפטן אחראית לכמה מהרגעים הכי מרגשים (הגילוי ההדרגתי של קורותיו) ומצחיקים (למשל כשהוא מחליט להתלוות יום אחד לקיטי החפה מדאגות ולנהוג כמוה) ב"רוחות רפאים".

בן ווילבונד, הסדרה הבריטית "רוחות רפאים". BBC/Monumental Television/Mark Johnson,
הכי מרגש והכי מצחיק. בן ווילבונד בתפקיד הקפטן, "רוחות רפאים" הבריטית/BBC/Monumental Television/Mark Johnson

ההיכרות האינטימית של היוצרים/כוכבים עם הדמויות היא כנראה גם זו שהובילה למימדיה הצנועים. החבורה כולה החליטה שחמש עונות הן מקום טוב לעצור בו, כל אחת מהן עם שישה או שבעה פרקים בלבד, מה שמצטבר לכדי 34 פרקים בסך הכל. הגרסה האמריקאית, לשם השוואה, חצתה את הסף הזה עוד לפני שהסתיימה העונה השנייה.

אבל גם זה חלק ממה שהופך את "רוחות רפאים" למושלמת כל כך. בניגוד לגיבוריה, שנאלצים להעביר ביחד עשרות ומאות שנים ביחד, הסדרה עצמה ממוקדת ויעילה. היא נמנעת מלִתעות במחוזות מיותרים, לא משדכת בין דמויות שפתאום החליטו להתאהב אחרי מאות שנים ביחד, אלא פשוט נשארת רעננה ומפתיעה לאורך כל חמש העונות שלה. וכשמגיע זמנה להימצץ למרומים - זה מה שקורה. מה עוד אפשר לבקש?

אולי רק גרסה ישראלית. אלוהים יודע שההיסטוריה המקומית מלאה באפשרויות בלתי נגמרות.

seperator

כל חמש העונות של "רוחות רפאים" הבריטית יעלו ליס ויאודי ב-8 באוגוסט 2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully