וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולנוענים נגד מיקי זוהר בדיון סוער בכנסת: "אתה רוצה לגמור מה שמירי רגב התחילה"

31.7.2024 / 16:15

המאבק ברפורמה בקולנוע של השר זוהר הגיע לכנסת: בדיון סוער בוועדת החינוך סולקו שני יוצרים שהאשימו את השר: "אתה רוצה לחסל את הקולנוע, בא לגמור מה שרגב התחילה". קולנוענית נוספת: "איך אפשר להתעסק ברפורמה בקולנוע כאשר 115 חטופים וחטופות נמקים במנהרות?"

עשרות שחקנים ושחקניות בסרטון מחאה נגד כוונת שר התרבות מיקי זוהר לבצע רפורמה בתיקצוב הקולנוע הישראלי שתיתן העדפה לתיקצוב סרטים מסחריים ומיינסטרימיים/במאים: אמרי דקל קדוש והילה רויזנמן, הפקה: גייל פילוסוף

מאבק אנשי תעשיית הקולנוע ברפורמת המימון של הענף, שמבקש להעביר שר התרבות מיקי זוהר, אשר תיתן העדפה לסרטים מסחריים ומיינסטריים - הגיע לוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. למרות פגרת הכנסת, הוועדה התכנסה היום כדי לדון בהשלכות הרפורמה על תעשיית הקולנוע הישראלי. בדיון הסוער נכחו בין השאר השר זוהר, חברי כנסת, השחקנית ויו"ר שח"ם ריקי בליך, השחקנית שרה פון שוורצה, המפיק לירן עצמור, המפיק ויו"ר הקולנוע הישראלית לטלוויזיה וקולנוע אסף אמיר ומנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה דורית ענבר.

בדיון, שנערך ביוזמת ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד), הוציא יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) שני יוצרי קולנוע: הקולנוענית פראג בנבניסטי סולקה לאחר שאמרה שהרפורמה היא חלק מהרפורמה המשטרית בעודה מחזיקה תמונה של החטוף מתן צנגאוקר. יו"ר הועדה טייב, שניהל את הדיון באופן אגרסיבי, צעק עליה "תתבייש לך". גם המפיק לירן עצמור הוצא מהדיון לאחר שקרא לעבר השר זוהר בין השאר "אתה רוצה לחסל את הקולנוע הישראלי. אתה בא לגמור את מה שמירי רגב התחילה", "הלוואי על הספורטאים שלנו הצלחה באולימפיאדה כמו לקולנוע הישראלי בעולם" ו"אתה בא לתת ליהלומים במקום להלומים".

הדיון נפתח בדבריה המרגשים של הקולנוענית מיכל לביא, גיסתו של עומרי מירן שנחטף מנחל עוז לעיני אחותה והאחייניות שלה. "מאז השבעה באוקטובר הזהות של כולנו כמשפחה עברה שינוי מהותי", אמרה לביא. "מאותו יום ארור אנחנו בהישרדות קיומית. אנחנו כבר לא מי שהיינו קודם ואני, שעוסקת בתחום הקולנוע 20 שנה, כבר אינני מי שהייתי. מאז אותו יום המוח שלי מחולק לשניים. אני יכולה לדאוג למשפחה שלי ואני יכולה לפעול להשבת עמרי ביחד עם החטופים שעדיין נמקים ונמקות במנהרות חמאס. כל השאר נשמט כמו לא קיים. הייתי מצפה שגם אתם בכנסת תבינו את הבערה ואת האש הלופתת בכפות רגלינו ותפעלו בהתאם. כבר עשרה חודשים שבאמת לא ברור לי מה אתם עושים למען עתיד המדינה שלנו. בזמן שאנחנו מדממים, בצפון ובדרום, בזמן שהילדות והילדות נטבחים בדרום ובצפון, אתם משחקים כאן משחקים של אגו והורדת ידיים.

"איך אפשר להתעסק ברפורמה בקולנוע כאשר 115 חטופים וחטופות נמקים במנהרות; כאשר למעלה מ-100 אלף עקורים מביתם ורבים מהם ששבו הביתה או ישובו באמצע אוגוסט בציווי המדינה, חוזרים לגור באיזור מלחמה, גם אני והמשפחה שלי ביניהם; כאשר חיילים וחיילות יוצאים לסבב לחימה שלישי והאופק לא נראה, כשמשפחות החיילים והמילואימניקים נאנקות תחת העול והחשש הכבד מה'הותר לפרסום' הארור. אני מבקשת מכם, שבעת הבוערת הזאת, כאשר הוולקנו כבר התפרץ עלינו, כאשר חמאס לופת בידיו האכזריות את האהובים והאהובות שלנו, לבדוק היטב-היטב את סולם הערכים שלכם ואת סדר העדיפות שלכם. החברה הישראלית מתפרקת, האדמה בערת וזה לא זמן לרפורמה במימון סרטים, אלא אם אתם בעד שילהוב הלהבה וההסתה מהעיקר. תחום הקולנוע אכן סובל בצורה קשה ממדיניות ההנהגה הנוכחית. טיפול עומק אכן נדרש, הוא רחב ממה שנראה שאתם חושבים, מהסיבה הפשוטה שהוא לא נמצא בשום רפורמה. הוא צריך להיחשף מתוך הערכים הבסיסיים ביותר של חברה אנושית חפצת חיים. אני מזמינה את כולכם להניח את הרפורמה בצד ולפנות זמן לנושאים בוערים, להצלת המדינה, שתחילתה בהחזרת החטופים הביתה מהשאול".

השר זוהר אמר בתגובה לדבריה: "אני מאלה שדוחפים לעסקה. החטופים צריכים לחזור הביתה". עוד אמר כי מאחורי הרפורמה אין מניע פוליטי.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בועדת החינוך והתרבות של הכנסת, במהלך דיון על הרפורמה בתיקצוב הקולנוע שיזם, 31 ביולי 2024. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר התרבות והספורט מיקי זוהר בעת דיון בועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת על הרפורמה בתיקצוב הקולנוע שהוא מבקש להעביר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

שר התרבות ספג ביקורת על ההחלטה לתת העדפה בתקצוב סרטים מסחריים. הבמאית והתסריטאית טל גרניט אמרה: "להציב קולנוע מסחרי מול קולנוע אמנותי הוא דבר שגוי לחלוטין. יש יצירות אמנות שנמכרות במאות מיליוני דולרים. הקולנוע הישראלי, גם כשהוא אמנותי, יכול להיות מסחרי, כמו במקרה הסרטים כמו 'ואלס עם באשיר' ו'אפס ביחסי אנוש', סרטים אמנותיים ותרבותיים שגם הביאו מיליוני צופים וצופות לבתי הקולנוע בישראל. הרעיון של אמנותי מול מסחרי הוא שגוי ובא לשרת אג'נדה שאולי מתאימה לשר של 'אליטיזם מול עממיות'".

"אני באתי מעולם התרבות, לבי אתכם עד הסוף", אמרה ח"כ אפרת רייטן (העבודה). "זה שיקול פסול בעולם התרבות והקולנוע להסתכל אם הסרט פופולרי או לא פופולרי, זה בכלל לא רלוונטי. אתה יודע כמה יצירות אמנות וסרטים הצליחו רק אחרי 20 שנה? אין לזה בכלל משמעות ואי אפשר לבדוק את זה דרך חור הכסף והפרוטה. יש לסרטים משמעות מטורפת של תיעוד, משמעות של תמונת מצב של מדינת ישראל, משמעות ערכית ושל גיוון. השיקול אם סרט פופולרי או לא פופולרי הוא לא מעניינה של התרבות, האמנות והיצירה".

"כבוד השר, אתה יודע מה קורה בהוליווד? על 100 סרטים שנעשים - 20 מצליחים. אנחנו באחוז הצלחה גבוה. אין דרך לדעת איזה סרט יצליח", אמר המפיק אסף אמיר, יו"ר האקדמיה לטלוויזיה וקולנוע. אמיר הוסיף כי הרפורמה של השר תוביל לכך ש"יישארו 3 או 4 חברות פרטיות שיפיקו את כל הקולנוע הישראלי. הקולנוע הישראלי יהפוך למונופול". עוד אמר אמיר: "אני בא הרבה שנים לישיבות ועדות בכנסת. במקרה הזה אנחנו מוציאים קיטור אבל הדברים לא נקבעים פה. אנחנו בעצם מחכים לשמוע את פסק דינו של השר, שיוציא את התבחינים, זה לא צריך לעבור את אישור הועדה. אנחנו דנים פה, כשאנחנו יודעים שהשר שלח מכתב למועצת הקולנוע, שאמר שאם עד ה-9 באוגוסט לא יגישו את המלצותיהם הוא ימשיך הלאה בלי קשר. הייתי שמח שהשר יגיד שאם הם לא הספיקו לדון בכל הערות הציבור הוא יאפשר להם עוד זמן".

השר זוהר שאל: "כמה זמן? עד החלפת הממשלה?". מישהי קראה לעברו: "עד שהחטופים יחזרו". לקראת סופו של הדיון הודיע השר זוהר כי הוא מסכים להעניק זמן נוסף למועצת הקולנוע לדון ברפורמה המוצעת לפני הגשת מסקנותיה.

עוד בוואלה

יוסף סידר: "שר התרבות מיקי זוהר מנסה לבלום סרטים שלא עושים נעים בגב"

לכתבה המלאה
מפיק הקולנוע לירן עצמור מוצא בכוח מהדיון בועדת החינוך והתרבות של הכנסת, במהלך דיון על הרפורמה בקולנוע של שר התרבות מיקי זוהר. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מפיק הקולנוע לירן עצמור מוצא בכוח מהדיון בועדת החינוך והתרבות של הכנסת, במהלך דיון על הרפורמה בקולנוע של שר התרבות מיקי זוהר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר מועצת הקולנוע, עליזה לביא, טענה: "מבחני הקולנוע לא טובים. גם אנחנו, כנציגי ציבור, כחברי מועצה ובטח כיו"ר מועצה, אני אומרת לכם ציבורית, ערכית ומוסרית - המבחנים לא טובים. מועצת הקולנוע קיימה במשך 8 חודשים, עוד טרם כניסתו של השר, דיונים, ושינתה את מבחני הקולנוע. חלק ענק מההמלצות שלנו הם בסיס לשינויים שמוצעים. נכון שהוכנסו כמה שינויים נוספים, גם השר יודע שלא אהבתי שנכנסו שינויים והוגשו לציבור לפני שהגיעו למועצת הקולנוע, וגם זה מתוקן עכשיו בדיונים הרבים. הגיעו 300 תגובות מהציבור, הרבה מאוד. אנחנו במועצת הקולנוע מנסים לבנות את האיזון ורוצים לבנות אותו בצורה מיטבה לטובת הציבור בישראל ולטובת האמנות. השינויים גדולים ורחבים. בתוך המועצה אנחנו לא מסכימים על הכל. יש קולות שונים בחברה בישראל. מה לעשות, אנחנו רוצים את כולם על המרקע. זה לא המצב היום. אני מגיעה לפסטיבלים, אני נמצאת, אני צופה, אני הולכת ואני נוסעת יחד עם חברי המועצה. אל תגידו לי שיש גיוון בפסטיבלים. זה לא נכון".

לאחר שהוצא בכוח מהדיון, אמר המפיק לירן עצמור: "יצא המרצע מהשקית. עליזה לביא מאשימה את הקולנוע הישראלי שהוא לא מייצג את החברה. רק שבוע שעבר זכה בפסטיבל ירושלים הסרט הבדואי הראשון. סרט דוקומנטרי הציג את נטורי קרתא. את מי בדיוק אנחנו לא מייצגים? מדוע עליזה לביא פועלת בשירות פורום קהלת והאגדה האורבנית של הקליקה שמחלקת כספים לעצמה? עבור מי את עובדת, עליזה לביא?".

השחקנית שרה פון שוורצה אמרה: "לגבי גיוון, אני חייבת להגיב. 'מתחת לצל של השמש' שביים שלום הגר, דתי שגדל איתי, עוסק בפליטים והוא יוצר דתי. יצא לי לשחק חרדית, אשת קבלן בעפולה, ראשת מוסד, אימא מרוקאית בבאר שבע. אני נודדת כל יום, עולה על הוואן בכל הפריפריה, בניגוד לאליטיזם שמשויך לנו. אני שואלת את כבוד השר, למה לא לעשות את הרפורמה עם אנשי המקצוע?". זוהר, מצדו, טען: "התייעצתי עם כל אנשי המקצוע". בתגובה לכך עלתה השאלה בדיון: למה כמעט כל אנשי המקצוע מתנגדים?

"אני בוכה כבר שבוע. הדבר הזה בעוכרינו ואתם לא מבינים עד כמה", הוסיפה פון שוורצה. "עולם התרבות הוא עץ. תכרות את הגזע של האמנות, לא יהיה את ענפי המסחריות. אנחנו מספרים סיפור, מעצבים זיכרון, לתת את הפרחים לאנשים שמגיע להם ולשקף את המציאות. אם נכרות את העץ הזה, לא נגיע למסחרי. להמר רק על כסף אפשר בקזינו, כאן זה סיפורים, אי אפשר לנחש כמה יצליחו בקופות".

לאחר שיו"ר הועדה סרב באופן תמוה להעניק את זכות הדיבור לריקי בליך, אפשר לה בסופו של דבר לדבר. "כולנו מבינים שתרבות לא יכולה בשום אופן להימדד רק ברייטינג ובכמות האנשים, כי אמנות שהיא מאתגרת יותר לפעמים קשה יותר לעיכול. היא שואלת שאלות מורכבות, מציגה דברים שלא קל לראות בחברה הישראלית מכל מיני זוויות, לפעמים היא פרובוקטיבית. ברור שסרט שקשה יותר לעיכול לא יביא את אותה כמות. כדי להביא כמות גדולה של צופים לקולנוע אנחנו צריכים לייצר יצירה שמדברת לכולם, שלא מעצבנת אף אחד. זה לא מה ששר התרבות צריך לעודד בעולם התרבות".

השר זוהר אמר בתגובה לדבריה: "כל אחד והמדיניות שלו, מה שנקרא". בליך השיבה: "בסדר, אבל אני לא מסכימה עם המדיניות הזאת". זוהר: "אז את יכולה להתמודד לכנסת ולהיות שרת התרבות. אגב, לדעתי את יכולה להתאים לזה". בליך: "אתה לא רוצה רק סרטים שמתחנפים ולא מרגיזים אף אחד וגורמים לכולם רק בידור טהור". זוהר: "ככה עובדת דמוקרטיה, ריקי. יש מדיניות ואני צריך ליישם בהתאם למה שאני מאמין. זאת התנשאות פוליטית מצדך". בליך: "זאת ממש לא התנשאות. אנחנו מנסים להגיד לך שלא מודדים רק בכמויות ובכרטיסים שנמכרים. הקהל הוא החברה הישראלית שצריכה לקבל שטיח, מצע של תרבות, ובתוך התרבות יש כל מיני יצירות, יש יצירות קשות יותר לעיכול ויצירות מורכבות יותר, גם אם פחות קהל נמשך אליהם".

השחקנית שרה פון שוורצה בועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בדיון על הרפורמה בתיקצוב הקולנוע שיזם השר מיקי זוהר, 31 ביולי 2024. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השחקנית שרה פון שוורצה בועדת החינוך והתרבות של הכנסת, בדיון על הרפורמה בתיקצוב הקולנוע שיזם השר מיקי זוהר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הבמאית קרין קיינר ציינה כי "אף אחד לא היה מוכן לממן את הסרט שיצרתי, 'טבריה מתחת לקו האדום'. היום הסרט נחשב הצלחה מסחררת. אני דואגת להעביר את הסיפורים של אנשי עוטף עזה. מה מטרת הרפורמה? שנעלים את הסיפורים של המחדל שקרה? שלא יהיו סרטים עליו?".

"צריך לעשות אבולוציה ולא רבולוציה", אמרה מנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה דורית ענבר וטענה כי הרפורמה של זוהר "תגרום לנזק עצום". בנוסף, טענה כי השר לא זימן אותה לפגישה נפרדת ולא נענה לבקשתה לפגישה כזאת, אלא רק זימן אותה במסגרת פגישה מרובת משתתפים. "כדאי להתייעץ עם מי שיודע את העובדות ובקיא. קול הקרנות לא נשמע", טענה.

ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) שיזם את הדיון בועדה אמר: "אנחנו מבינים את החשיבות של היצירה הקולנועית לתרבות הישראלית. על אף שהוועדה לא אמורה לאשר באופן פורמלי את מבחני התמיכה בקולנוע, אנחנו נמשיך לבדוק ולעקוב אחר המבחנים, לוודא שהקולנוע הישראלי לא יפגע כתוצאה ממבחנים שנוסחו בצורה שאינה מתאימה לענף הקולנוע".

השר זוהר הוסיף: "לאחר ה-7 באוקטובר, הצלחתי להעביר 100 מיליון שקל פיצוי לעולם התרבות. אני עושה הכל מתוך ראיית מה טוב לעולם התרבות, כולל 15 מיליון שקל של סיוע לעולם הקולנוע בזמן מלחמה. אני פועל מאכפתיות ולא חלילה ממקום של להרוס כמו שנטען פה".

ניר גלעד, במאי ותסריטאי, שנמצא בימים אלה במילואים בעוטף עזה, הזכיר את המכתב ששלחו אתמול לשר זוהר למעלה מ-50 מילואימניקים ומפונים מתעשיית הקולנוע וקראו לו לעצור את התהליך לטובת דיון מעמיק והגעה למתווה מוסכם לגבי התכנית. במכתב צויין כי אין זה הזמן והמקום להילחם על שינויים דרמטיים בשעת מלחמה, כשחותמיו מבקשים לשמור על יציבות עולמם ופרנסתם בתקופה קשה זו.

יו"ר שח"ם ריקי בליך, בדיון על מינוי אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק, בית הדין לעבודה, 28 ביולי 2024. ראובן קסטרו
יו"ר שח"ם ריקי בליך/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר נערך כנס חירום על עתיד הקולנוע הישראלי בצל הרפורמה בסינמטק ירושלים. הבמאי והתסריטאי המוערך והמצליח יוסף סידר, שהיה מועמד פעמיים לאוסקר, אמר בין השאר בכנס: "עם כל הכבוד שיש לי להצלחה של הסרט 'לשחרר את שולי', לא יכול להיות שלתקופה שלנו יקראו 'מה קשור'. השר זוהר מנסה לבלום את הסרטים שלא עושים נעים בגב, שמגיעים לחו"ל, ומבחינתם מעבירים ביקורת על ישראל". בנוסף, בשבוע שעבר עשרות שחקנים מובילים הוציאו סרטון מחאה נגד הרפורמה, שבו נאמר בין השאר: "בזמן שישראל נלחמת בכל החזיתות, שר התרבות הכריז מלחמה על הקולנוע הישראלי".

בתגובה לכך, הוציא השר זוהר תגובה שנויה במחלוקת, שבה אמר בין השאר: "צר לי לראות שורה של שחקניות ושחקנים מוכשרים, שהוטעו בצורה כה גסה לטובת קמפיין שקרי. אני מקדם את תעשיית הקולנוע לגבהים חדשים". בתגובה לתגובת השר, הוציאו ארגוני היוצרים, שעומדים מאחורי קמפיין המחאה נגד הרפורמה, את המילים הזועמות: "בניגוד למה שנראה לשר התרבות זוהר, השחקניות והשחקנים המוכשרים שהופיעו כחלק מ'קמפיין שקרי' אינם כאלו מטומטמים כחלק מעדר פרדות שמולך שולל, והקמפיין השקרי פה הוא לא שלהם. אנחנו פוחדים ספציפית מהרפורמה שלך, שתפגע ביצירה הישראלית המגוונת והאיכותית שאהובה על כולנו. הרפורמה של מיקי זוהר היא בבחינת פיל בחנות חרסינה. רצונו להגדיל את קהל הצופים בקולנוע הישראלי הוא ראוי ונכון, אך האופן בו זה נעשה ו'האותיות הקטנות' שלה פוגעים במרכיב המרכזי של היצירה הקולנועית - האמנות. אם הרפורמה תצא לפועל, תוך זמן קצר יהפוך הקולנוע הישראלי למחולל בידור שתרומתו האומנותית לא תהיה שונה בהרבה מתכניות ריאליטי כמו 'האח הגדול' ו'המירוץ למיליון'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully