וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה למחנה הפליטים: כל מה שצריך לדעת על סערת "ג'נין ג'נין 2"

עודכן לאחרונה: 27.8.2024 / 17:41

יותר מ-20 שנה אחרי צאת "ג'נין ג'נין" של מוחמד בכרי, שהוויכוחים על אמיתותו הגיעו עד לבית המשפט העליון שאסר לבסוף על הקרנתו, סרט חדש של הקולנוען הפלסטיני על מחנה הפליטים מעורר סערה חדשה. וואלה תרבות עושה סדר

בווידאו: דיון בביהמ"ש העליון בערעור על איסור הקרנת הסרט "ג'נין ג'נין" של מוחמד בכרי/צילום: רוני כנפו

בימים האחרונים חיפה סוערת סביב הקרנה של הסרט התיעודי "ג'אנין, ג'נין" ("ג'נין, עובר" בתרגום חופשי), של הקולנוען מוחמד בכרי, העוסק בפעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים הפלסטיני. שמו של הסרט מתכתב עם סרט קודם של בכרי, "ג'נין ג'נין", שעסק בנושאים דומים לפני כעשרים שנה, ועורר מחלוקת עזה שהובילה לדיונים ממושכים בבתי המשפט בישראל, שבסופם נאסר על הקרנת הסרט בארץ. על מה הסערה כעת ומה יש בסרט? וואלה תרבות עושה סדר.

קיצור הפרקים הקודמים: מדוע "ג'נין ג'נין" המקורי עורר סערה?

סרטו משנת 2002 של מוחמד בכרי, שחקן מוכר שכיכב בלהיט "מאחורי הסורגים", עוסק בפעילות צה"ל בג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" בתקופת האינתיפאדה השנייה. במהלך הקרב שנערך שם, נהרגו 23 חיילים וכ-65 פלסטינים, חלקם אזרחים. הסרט העלה עדויות על פשעי מלחמה לכאורה שביצעו חיילי צה"ל במקום, שהוכחשו. הסרט עורר פולמוס נרחב באשר לאמיתות ושקריות הטענות, ובעקבות ההאשמות, קצינים שלחמו בקרב הגישו כמה תביעות דיבה נגד בכרי ונגד הסינמטקים שהקרינו אותו. ולאחר כמה סיבובים משפטיים וערעורים קבע בית המשפט העליון בנובמבר 2022, כ-20 שנה לאחר צאתו, כי הסרט כולל לשון הרע, ואסר על הקרנתו בישראל.

מוחמד בכרי, כרמיאל מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
מוחמד בכרי/אדריאן הרבשטיין

ומהו הסרט החדש?

"ג'אנין, ג'נין" הוא סרט חדש של בכרי, שלא הופץ מסחרית בישראל אך הוקרן באופן פרטי כמה פעמים. על פי פרסום באתר "שיחה מקומית", הוא מתאר עדויות של פלסטינים מאירועי מבצע "בית וגן", שבמסגרתו נכנסו כוחות צה"ל לג'נין למשך שלושה ימים בתחילת יולי 2023 בעקבות שורת פיגועי ירי באזור. לפי ויקיפדיה, במבצע נורה למוות חייל אחד מירי דו-צדדי, כ-12 פלסטינים נהרגו, ויותר מ-100 נפצעו.

בריאיון לאתר "שיחה מקומית", אמר בכרי כי "זהו המשך של הסרט הראשון, 'ג'נין ג'נין', אבל עם תזמון שונה ונסיבות שונות. 'ג'נין, ג'נין' הראשון הראה עדויות וסצינות מהפלישה למחנה ג'נין באינתיפאדה השנייה ומהקרבות הקשים שהתרחשו שם. הסרט הנוכחי מציג עדויות מהפלישה הקשה שהתרחשה ביולי 2023, שקדמה לו הפצצת המחנה שהביאה להרג של 12 פלסטינים. ביקרתי במחנה זמן קצר לאחר הפלישה, ההרס היה כבד מאוד, אם כי לא באותה מידה כמו ב-2002. האנשים שדיברתי איתם, שחלקם השתתפו בסרט הראשון לפני 22 שנה, השוו בין שתי הפלישות. העדויות היו שונות, כמובן, היו כאלה שאמרו שהפלישה הזו הייתה קשה מזו ב-2002, והיו כאלה שאמרו הפוך. הסרט הוקרן עד כה ברמאללה ובבית לחם, וצפויות עוד כמה הצגות".

מה קרה בחיפה?

סניף מפלגת חד"ש בעיר חיפה תכנן להקרין את הסרט לחברי המפלגה, לאחר שהוקרן כבר כמה פעמים, כולל באולם נוסף באזור. בעקבות זאת, משטרת חיפה החליטה לחקור באזהרה את מזכירת הסניף, רים חזאן, ובצעד חסר תקדים היא אף סגרה בצו את משרדי הסניף למשך עשר שעות, שבהן אמורה הייתה להיערך ההקרנה. מפקד תחנת המשטרה תירץ את הסגירה בחומרים חסויים, "על פי חומרי חקירה, ומודיעין שנאסף בידי המשטרה, אשר לא ניתן לפרטו בשלב זה". הוא ציין "סיכון ממשי הנשקף מעריכת האירוע במקום" והודיע כי החליט כי בנסיבות אלו המתוארות, "המשך פעילות המקום מסכנת את שלום הציבור וביטחונו".

בעקבות זאת, בסניף חד"ש בחיפה פנו היום ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה והודיעו כי הסניף יקרין ב-9 בספטמבר את סרטו של בכרי. בפנייה הלינו על התנהלות משטרת ישראל, והפגיעה בחופש הביטוי. בנוסף, ארגון עדאלה דרש מבהרב-מיהרה "למנוע מהמשטרה לסכל את האירוע המתוכנן", וארגון "עומדים ביחד" צפוי לערוך כנס מיוחד בחיפה נגד "סתימת הפיות", כלשונם. "לא ידוע לנו על מקרה אחד מאז ימי הממשל הצבאי, בו המשטרה הוציאה צו לסגירת סניף של מפלגה בישראל", מסרה עו"ד הדיל אבו סאלח ממרכז עדאלה. בנגד, ארגון הימין "בצלמו" האשים את ארגוני השמאל ב"הבערה של חיפה", והבטיח "לא לוותר ולעשות הכול לעצור את אירוע ההסתה הזה".

"מדובר בשערורייה על גבי שערורייה", אמרה לוואלה גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, שהוסיפה כי "מדובר בשימוע חסר תקדים וחסר בסיס חוקי לפני הקרנת סרט בסניף המפלגה" וכי "טוענים כנגד האירוע כי הוא עלול להביא חשש לשלום הציבור - וכנגד אנשי ימין קיצוני המאיימים להגיע לסביבת מועדון המפלגה ולסכל את האירוע לא עושים דבר. אולי רוצים בכך לומר לנו שאנחנו לא חלק מהציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully