וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כולם רודפים אחרי ג'ולייטה? טור מוזיקה מזרחית

חגי אוזן

30.7.2012 / 7:10

המאבק על ג'ולייטה הרעיד את עולם המוזיקה המזרחית והשכיח את העובדה שמדובר בזמרת בלי יכולות מוזיקליות או שיר אחד טוב בארסנל. טור מזרחי

ג'ולייטה. אביב חופי
אבל מה יש בה בכלל? ג'ולייטה/אביב חופי

הסאגה המתמשכת סביב הזמרת ג'ולייטה הותירה פרט אחד מאחור – המוזיקה עצמה. ג'ולייטה הפכה לתפוח אדמה לוהט שכולם רוצים להחזיק בו; עשרות אלפי שקלים נזרקים לאוויר, תביעות משפטיות מוגשות וכל זאת מבלי שהיא עצמה הוכיחה בכלל את יכולותיה המוזיקליות.

היא אולי התחילה את דרכה בתור נערת פלא כבת טיפוחיו של המפיק אבי פרץ, עם אלבום בכורה כבר בגיל 16 והופעה בפסטיגלים, אבל מאז היא למעשה רשמה כישלון מהדהד אחד אחרי השני. היא ניסתה את מזלה בחו"ל ולא הצליחה להרים את הקריירה שלה לשום מקום עד שהגיע גילי מסאמי ועשה ממנה משהו. יחד איתו היא הוציאה את אלבומה השני, ולמרות שגם הוא נחל כישלון ולא יצאו ממנו להיטים, מסאמי עדיין הצליח לייצב את המיתוג שלה כסלבריטאית נחשבת בז'אנר. לאחר מכן הגיעה ההשתתפות המדוברת בתוכנית "חי בלה לה לנד" וג'ולייטה היתה משוכנעת שזה מה שיהפוך אותה לזמרת נחשבת עם סולד אאוט בקיסריה. אבל גם זה לא קרה.

במקום זה, היא נכנסה לתסביכים משפטיים מול מסאמי כשגם המשקיע מארצות הברית עזרא שהרבני ובתו ארלן שרון, היו מעורבים בתמונה. כל הפרשה הזאת, לא עשתה טוב לג'ולייטה שנמנעה מכורח הנסיבות להתעסק בעשייה אמנותית. למרות זאת, עדיין נותרו מפיקים שגילו בה עניין. הבולט שבהם היה אייל מלכא, מנהלו ומפיקו של דודו אהרון, שהסכים לשלם סכום של עשרות אלפי שקלים למסאמי בתמורה להתרת החוזה שלה וחתימה במשרדו.

מי שיוצא המרווח הגדול ביותר מכל הסיפור הזה הוא מסאמי שהצליח למכור לנו ולמפיקים אחרים זמרת שאין מאחוריה אפילו שיר אחד. מה שהספקנו לשמוע עד עכשיו מג'ולייטה היה רחוק מלהרשים ולא נראה כאילו מדובר באמת בזמרת גדולה ואיכותית שכדאי להיאבק עליה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מסאמי יצר זמרת קלולס של סלסולים פופיים והצליח להפוך אותה לאייטם מעניין. הבעיה היא שבז'אנר הזה, בכל מה שקשור למוזיקה, כבר למדנו בעבר, המראה החיצוני לא ממש משנה לקהל. ג'ולייטה לא שרה טוב והיא תצטרך להשתפר מאוד בכדי להצדיק את המאבקים עליה.

יכול להיות שדודו אהרון מוצא בה משהו שעדיין לא התגלה ואין לפסול את האפשרות הזאת. במקרה שלו אהרון, אפשר בהחלט לסמוך עליו שהוא יודע את העבודה ושהוא יכול יתפור לג'ולייטה את השירים המתאימים. כיום ג'ולייטה היא עדיין בגדר הבטחה שלא התממשה. כעת הגיע שלב ההוכחות ו"המשפט" שלה יתחיל מיד עם צאת הסינגל הראשון, שחייב להשתחרר כמה שיותר מהר לפני שהיא תשכח לגמרי.

ללמוד באמת על המוזיקה המזרחית מהרדיו

באותה מידה שפרשן כדורגל חייב לדעת להבדיל בין מערך של 4 – 4 – 2 ל- 4 – 5 – 1, ופרשן כדורסל מזהה שמירה אזורית או פיק אנד רול, כך זה צריך להיות גם בביקורת מוזיקלית. הרי לא ייתכן מצב שבו מבקר אופרה לא יבחין בקול טנור, אלטו וסופרן. המוזיקה המזרחית עמוסה בעולם שלם של מושגים והקהל צמא לדעת אותם. אחת העוולות הגדולות שנגרמו למוזיקה המזרחית היא ההכללה של שלל הצלילים, הסגנונות והטעמים להגדרה גסה אחת רחבה "מוזיקה ים תיכונית". ההבחנה בין רבע טון ומקאמים, מאוולים צפון אפריקאיים או טורקיים, צריכה להיות בתכניות הרדיו, הטלוויזיה והביקורות למיניהן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לצלול לרבדים של המוזיקה המזרחית. שרון סיאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדירות תוכניות הרדיו שבהן אפשר לשמוע דברי טעם והסברים מוחשיים למושגים האלה. אחת מהן היא התוכנית "ישיבה מזרחית" בהגשת שרון סיאני ברדיו דרום, שמשודרת מדי יום בין השעות 16:00 ל-19:00. גילוי נאות: מדי יום ראשון אני עולה לשידור בתוכנית לביקורת סינגלים, ונהנה מכך שסיאני מתעלם מדיבורי סרק ומתמקד בהעמקת הידע המוזיקלי. סיאני מוזיקאי בעצמו וזה מה שנותן לו יתרון משמעותי על פני תכניות אחרות והופך את התוכנית שלו לאלטרנטיבה שפויה ואינטליגנטית לקרחנה מסביב.

מחרוזת מוצלחת ונוסטלגית

בניגוד למחרוזת שירי ג'קי מקייטן שלהם, "הפקולטה של המוזיקה המזרחית" מוציאה הפעם משהו מוצלח יותר - מחרוזת "צעד חינני". כאן, השירים מתחברים באופן טבעי, העיבוד של ישי דנוך המעולה שומר על הטעם הנוסטלגי והדיאלוג הווקאלי בין הזמרים נעים לאוזן. השירים עצמם - "צעד חינני", "אהבת חיי" ו"שיר שמח" - הם בדיוק השירים שהקהל הספיק להתגעגע אליהם. אפילו "לשכת עבודה" השחוק, לא מפריע להאזנה.

משה נעמן בדרך הנכונה

למשה נעמן יש כישרון לא מבוטל ואותו אפשר היה לשמוע כבר באלבום הבכורה שלו. נעמן הוא מסוג הזמרים שזקוקים לקילומטראז' בכדי למצוא את הצליל שלהם, והסינגל "מחכה לך" הוא צעד נכון בדרך לשם.

קאבר מבריק ללהיט מהניינטיז

הבחירה של כרמל גבריאלוב לחדש את הלהיט הגדול מראשית שנות התשעים "שקרן" של שוש רם, הוא לא פחות ממבריק. את הביצוע המקורי קשה למצוא וגבריאלוב הרוויחה שיר שלגמרי מתאים לאווירה הנוכחית בז'אנר.

שיר בכי אולד סקול

מכל הבחינות, "שר לך מהלב" של שמעון עוקשי, הוא שיר בכי אולד סקול. המילים, הלחן, הביצוע והעיבוד - כל אלה מרכיבים יצירה שבתקופת הפריחה של עופר לוי אפשר היה לשמוע על בסיס יומי. את השיר כתב ליאור מיארה עם אלירן אביטל שגם אחראי על הלחן. עוקשי שר נמוך יחסית וההשפעה של עומר אדם וקובי פרץ ניכרת בו היטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully