וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני סומק: "קניוק לא האמין שיגיע לגיל 50"

אמנים ופוליטיקאים הגיבו הערב (שבת) לפטירתו של יורם קניוק. "אנשים לא מאמינים שהוא נפטר", אמר השחקן יוסי פולק, ושלי יחימוביץ' הוסיפה כי "קניוק ביקר אך אהב את המדינה"

צילום מסך

עולם התרבות מתאבל על יורם קניוק: אמנים, יוצרים, אנשי רוח ואף פוליטיקאים הביעו הערב (שבת) צער על מותו של הסופר שהלך לעולמו בגיל 83 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. קניוק היה אחראי לשורה של יצירות קאנוניות כמו "סוסעץ", "אדם בן כלב", "היהודי האחרון" ו"חיים על נייר זכוכית".

"אנשים לא מאמינים שהוא נפטר, הוא כבר עשה את זה כל כך הרה פעמים, כלומר היה קרוב למצב של מוות", אמר לוואלה! תרבות השחקן יוסי פולק ששיחק את דמותו של אפרים המבוגר במיני סדרה "נבלות" על פי ספרו של קניוק. "הוא בעצמו כבר אמר לי שזה כמו לצעוק 'זאב זאב'. לפני שבועיים-שלושה הוא צילצל אלי ואמר לי שהוא רוצה שניפגש. אמרתי לו מיד ונפגשנו. היינו יושבים בקפה תמר או בכל בית קפה אחר שהוא היה יושב בו. סיכמנו להיפגש שוב ואמרתי לו שבשמחה. הוא אמר שיתקשר אלי שוב ומאז לא שמעתי ממנו.

הסופר יורם קניוק הלך לעולמו
מיוחד: הטקסט האחרון של יורם קניוק
מהפכן אמנותי, מהפכן כאדם: פרידה מיורם קניוק

"למעשה, גם עכשיו אמרתי שהוא יעבור את זה, את המכשול הנוכחי", הוסיף פולק. "הקשרים הקרובים שלי איתו התחילו בזמן שהתחילו לצלם את 'נבלות', הוא היה שם הרבה והצטלם בעצמו, ממש התחברנו והתקרבנו. היינו יושבים הרבה, גם עם יהורם גאון. פשוט נפגשים מדברים. הוא היה איש מאוד נעים וכולם יגידו את זה. כשמישהו מת כולם אומרים את זה אבל הוא באמת היה. לאחרונה ראיתי אותו מתראיין עוד בתכנית של גל אוחובסקי. הוא התנשף בכבדות אבל דיבר כמו תמיד. גם שם הוא כמובן דיבר על המוות המתקרב. היה די מוכן לזה מבחינתו, אבל מבחינתנו אמרנו שאולי זה עוד סיבוב שהוא עושה עלינו. מאוד עצוב".

נפרד מהחיים: ביקורת על ספרו האחרון של קניוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשים לא מאמינים. יוסי פולק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני מאוד מאוד עצוב על יורם", אמר מיכאל מושונוב, שכיכב גם הוא ב"נבלות". "אני מאוד מאושר שיצא לי להכיר, לדבר ולשוחח איתו. אפילו היה לי קטע מרגש איתו לא מזמן - הלכתי ברחוב והוא עבר לידי ולא היה לי נעים לגשת ולראות אם הוא מזהה אותי או לא, ואז הוא עשה אחורה פנה וזיהה וזה מאוד ריגש אותי. יורם שייך לדור בלתי נשכח ואני חושב שהמילים שהוא כתב ישארו בתרבות הישראלית לנצח. זה מאוד מצער ואני חושב שהרבה דורות יגדלו על הדברים שהוא כתב. אני מאושר שיצא לי לקחת חלק בסדרה 'נבלות'".

"הוא היה סופר ענק למרות שלא תמיד היה קל לקרוא את הספרים שלו. הוא מאוד כעס עלי כשיום אחד התראיינתי ואמרתי ש'אדם בן כלב' הוא ספר לא קל", סיפרה חנה לסלאו, ששיחקה בעיבוד הקולנועי של הספר. "אמרתי שזו כתיבה לא קלה, הספר יצא ב-1968 ועדיין לא כתבו ככה. זה לא ספר קל גם לא בנושא שלו, ובטח לא סרט קל כי זה לא פשוט לתסרט דבר שכזה. אבל אחר כך השלמנו. הוא מאוד אהב את מה שעשיתי בסרט והמשכנו להיות בקשר גם אחרי זה. כשהוא בא אל סט הצילומים ברומניה הוא כבר היה חולה, הוא הלך עם מקל אבל עדיין היה חתיך, אני לא יכולה להסביר למה. הוא היה נראה טוב, התעקש להיראות צעיר, וככה גם הוא גם היה נראה. אי אפשר להסביר את זה. היה לו ראש צעיר מאוד ובכלל הוא היה יוצא מן הכלל. הוא הגיע גם לסט כאן בארץ, במדבר, כשצילמנו באיזור סדום. כשהוא הגיע לסט נורא שמחתי כי כבר אז אמרו שהוא חולה, במצב קשה ועל ערש דווי אבל שוב ושוב הוא קם לתחייה. היתה לו עדנה לקראת סוף חייו, גם עם הסרט וגם עם 'נבלות' ונורא שמחתי בשבילו שהיו לו את שנות החסד הללו כי בסך הכל הוא היה מאוד מאוד צנוע".

"קטונתי מלהספיד את קניוק אבל אני חושב שהוא היה סופר ענק, אחד מגדולי הסופרים העבריים, ושהוא תמיד רלוונטי כי הוא תמיד אמר אמת", אמר במאי הקולנוע דורון צברי, שיזם בסוף השנה שעברה את מכתב האמנים המתנגד למבצע "עמוד ענן" עליו חתם קניוק. "הספר 'תש"ח' למשל, הכוח של הספר הזה נמצא בכך שמצד אחד כל הזכרונות של קניוק מרגישים כאילו זה קרה אתמול, ומצד השני, מהמקום שהוא כותב עברו 60 שנה. מדהים לראות איזו עוצמה יש לתודעה שלו, משנת 1948 ועד עכשיו".

מיכאל מושונוב. אביב חופי
רגע מרגש ברחוב. מיכאל מושונוב/אביב חופי

"לפני שלושים וכמה שנים", נזכר המשורר רוני סומק, "כשהוא היה בן 50, נסעתי איתו להרצאה שלו באחד מקיבוצי הדרום ופתאום הוא אומר לי 'אתה יודע, אני לא האמנתי שאני אגיע לגיל 50', אבל מיד הוסיף ואמר 'יש תקווה, כי הייתי השבוע בפריז ונפגשתי עם סופר בן 100 שמאוד אהב את הספר שלי, 'סוסעץ''. פתאום נשבה איזו רוח אופטימית ואז הוא אמר משהו כמו 'לי זה לא יקרה שאני אגיע לגיל 100, אני לא מרגיש כמו שעון מקולקל'. ועוד לפני שהספקתי להגיב הוא אמר לי 'תזכור שאפילו שעון מקולקל צודק פעמיים ביום'. אני חושב שהסיפור הזה הוא מעין מטאפורה לחיים שלו. מטאפורה לחייים של אדם שידע להיות הכי וודי אלן בעולם, כלומר להיות אנטי גיבור, בשעה שהוא גם בעיני וגם בעיני אחרים היה הגיבור המושלם. היתה לו בדיחה קבועה על כך שהחליט לתרום את גופו למדע. הוא תמיד אמר שאמא שלו כל הזמן רצתה שהוא יגיע לאוניברסטיה אז הנה, סופסוף הוא מגיע לאוניברסיטה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא האמין שיגיע ל-50. רוני סומק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הבעל שם טוב התעקש על כלילת משיח השקר שבתאי צבי כענף קיים וחיוני באילן היוחסין של היהדות", אמר הסופר והעיתונאי גון בן ארי, שהיה מקורב לקניוק. "אם הוא היה חי היום, הוא בטח היה מתעקש גם על קניוק. השנים האחרונות עם יורם לימדו אותי שיעור פשוט וברור, אבל כזה שקל מידי לשכוח. אותו השיעור שיורם למד בתורו משבתאי צבי, יעקב פרנק ושלמה מולכו: האנשים שאומרים לך ש'אלוהים כבר לא מדבר לאנשים' הם פשוט האנשים שאליהם אלוהים הפסיק לדבר. אל השאר הוא מדבר כל הזמן, כל הזמן, כל הזמן".

"הוא היה מן הקוראים הצעירים שהיו בישראל. מה הכוונה צעירים, הכוונה היא שהוא אהב צעירים והאזין להם. נתן הערות, הוסיף, גער ושיבח", ספד לקניוק חברו, המשורר יחזקאל נפשי. "אדם שעושה דברים שכאלה איננו יכול להזדקן באמת. היינו יושבים יחדיו מדי שישי בקפה תמר, צוחקים, מדברים על הדור שהיה והדור הנוכחי. היה לי קשה לראותו בחוליו ולשוחח איתו, כי ידעתי שהוא כואב. הוא היה נשמע כואב. הוא ערך חלק משירי הראשונים ומן מאמרי. תמיד התגאה בכך שביאליק היה הסנדק שלו. הוא יחסר לי. בכלל, הוא יחסר לעולמה של הספרות העברית. צר לי על כך שלא אראה אותו יותר. צר לי על שלא יצלצל יותר כששיר משיריי מודפס בעיתונים. אני מודה שלעיתים הייתי ממתין רק לזאת?.

לימור לבנת: "קניוק ימשיך להטביע את חותמו על התרבות הישראלית"

"יורם קניוק ז"ל, לוחם הפלמ"ח, הוא מגדולי הסופרים בזמננו", ספדה לו שרת התרבות לימור לבנת בהודעה רשמית שפרסמה. "בספריו, אשר הפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, הוא עיצב בכישרון רב את האתוס הישראלי. לפני שנים אחדות היה זה יורם קניוק אשר הסב את תשומת לבי לכשל הקיים בשוק הספרים הישראלי ולקיפוח הבלתי סביר של הסופרים. בשנים האחרונות היה לי קניוק חבר ושותף בגיבוש וקידום החוק להגנת הסופרים והספרות בישראל. צר לי על שלא זכה לראות את החוק מושלם בהליך החקיקה שלו בכנסת. במובנים רבים מדובר בסוג של צוואה שהותיר לי ואני אמלא אותה. אין לי ספק שגם לאחר לכתו ימשיך קניוק להטביע באמצעות ספריו את חותמו על הספרות והתרבות הישראלית"

"קניוק כתב את קורות חיי המדינה דרך עיניים ייחודיות, אישיות ולאומיות כאחד", אמרה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' בהודעה שמסרה. "לפעמים מתח ביקורת מרה כלפיה, אך גם אהב אותה ללא סייג והעשיר את תרבותנו באופן עמוק. ביקרתי את קניוק בביתו לפני כמה שבועות, פגישה אחת מני רבות, ונחמץ לבי על כך שהסופר הגאוני והמצליח הזה נאבק על הישרדות כלכלית". עוד אמרה יחימוביץ' כי "קניוק היה חבר מפלגת העבודה בשנתיים האחרונות, וכדרכו הצליף וגם חיבק אותה, בו-זמנית. בערוב ימיו היו לו אלפים רבים של מעריצים צעירים, והוא יחסר מאוד לכולנו. יהי זכרו ברוך".

לימור לבנת, אולפן וואלה יום הבחירות, ינואר 2013. מגד גוזני
"מגדולי הסופרים בזמננו". לימור לבנת/מגד גוזני

"יורם קניוק היה סופר נפלא, ונלחם עד יומו האחרון למען ערכיה ונשמתה של מדינת ישראל", מסרה ציפי לבני, שרת המשפטים. "הוא היה מאחרוני הנפילים של סופרי דור הקמת המדינה, אדם מעורב, אכפתי, חריף וביקורתי.

"עטו ידע לתאר את נפש האדם בצורה העדינה והמדויקת בעולם הספרותי, והוא מעולם לא הסתיר דעתו או חסך את שבט לשונו מאיש במציאות חיינו כאן - מציאות אותה ביקש ונלחם לשנות עד יומו האחרון. בשיחתנו האחרונה ביקש ממני להלחם 'עבור זקן כמוני ונכדי האחד', כדבריו, ואני מבטיחה לעשות זאת. בצער ובכאב כבר לא בשבילו, אבל למען נכדו, והנכדים של כולנו".

?קניוק במשך עשרות שנים היה מעמודי התווך של עולם הספרות והיצירה הישראלי", אמר שר הפנים גדעון סער. "סיפור חייו שזור בסיפור חייה של המדינה - לחם למען הקמתה ונפצע בשדה הקרב למען הגנתה ועצמאותה. גם מי שלא שותף לעמדותיו לא יכול שלא להעריך את התעוזה והכנות בה הביע את עמדותיו ואת יכולותיו הספרותיות הייחודיות".

?קניוק היה אחד מענקי הסופרים הישראלים", מסרה ח"כ זהבה גלאון, יור מרצ. "קניוק היה לא רק אמן גדול אלא גם איש רוח חשוב שניסח בחדות ובהירות ביקורת אמיצה ומקורית על עוולות מוסריות, פעמים רבות בלי להרתע למאתגר את הקונסנזוס. בספריו ומאמריו ניסח איך הוקמה ישראל ואיך היא צריכה להיות כדי להיות מקום טוב יותר. יהי זכרו ברוך?

יור התנועה ציפי לבני בועידת הנשיאים במלון ענבל בירושלים, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"ידע לתאר את נפש האדם". ציפי לבני/יואב דודקביץ'

לאורך שנות יצירתו זכה קניוק, ששירת בצעירותו בפלמ"ח, בשורה של פרסים ואותות, בהם פרס נשיא המדינה לספרות, פרס ביאליק, אות יקיר העיר תל אביב וקצין מסדר האמנויות והספרות של צרפת. בשבועות האחרונים כתב קניוק בבלוג שפתח, בו עסק בחייו האישיים לצד פובליציסטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully