וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 41: עיתונאים שכתבו ספר המבקר את מלך מרוקו נעצרו בפריז

9.9.2015 / 0:00

השניים הואשמו בניסיון סחיטה של מלך מרוקו, מוחמד השישי, אחרת יפרסמו ספר ביקורתי על שלטונו. בנוסף התינוק שבוכה כשמסיימים ספרים והפך לוויראלי, נבחר הספר האהוב של אגתה כריסטי ועוד חדשות ספרות

שני עיתונאים שכתבו ספר ביקורתי על מלך מרוקו נעצרו בפריז באשמת נסיון סחיטה של המלך

העיתונאים אריק לורן וקתרין גרסייה נעצרו בפריז בשבוע שעבר באשמת נסיון סחיטה של מלך מרוקו מוחמד השישי. המשטרה טוענת כי לורן וגרסייה פנו לאנשיו של המלך ודרשו 2 מיליון יורו על מנת שלא לפרסם ספר ביקורתי שכתבו על שלטונו של המלך, שכולל גם התייחסות מיוחדת לפעילותו הכלכלית המפוקפקת. ביום חמישי שעבר נעצרו השניים אחרי שתועדו כשהם נפגשים עם נציגיו של המלך בפריז ומקבלים לידם 80 אלף יורו בתמורה לגניזת הספר.

עורך דינו של לורן טוען שאכן הייתה עסקה כזו, אך לא מדובר בסחיטה. לורן עצמו סיפר לעיתון הצרפתי "לה מונד" כי ביולי האחרון הוא יצר קשר עם אנשי המלך כדי ליידע אותם על הספר שעומד לצאת לאור ולקבל מהם תגובות לטענות שמועלות בו. ע"פ לורן, עו"ד מטעם המלך נפגש איתו באוגוסט במלון בפריז והציע לו תשלום על מנת שלא לפרסם את הספר. הוא החליט לקבל את ההצעה מסיבות אישיות ומתוך רצון שלא לגרום לאי-יציבות במרוקו. "אני מסקר את מרוקו במשך 30 שנה, ואני מודה שהגעתי לרוויה", אמר לורן לעיתון. "בכל הקשור למשפחת המלוכה ולדברים מסוימים שנעשים שם – זה נושא מאוד מורכב; בסופו של דבר אמרתי לעצמי - לא משנה איזה השגות יש לנו לגבי המונרכיה המרוקאית, אנחנו לא באמת רוצים רפובליקה איסלאמית במקום. אז אם הוא מציע לי עסקה כדאית מבחינה כלכלית, למה לא לקבל אותה?". כשנשאל על ידי רדיו צרפתי לגבי בעיות אתיות בהתנהלות שלו, ענה לורן: "אף אחד לא ילמד אותי שיעורים באתיקה עיתונאית [...] זה הספר שלי, העבודה שלי, ויש לי את הזכות לפרסם או לא לפרסם. אני יכול לעשות מה שבא לי".

לורן וגרסייה שוחררו ממעצר בערבות, כשעורכי דינם טוענים כי הוטמנה להם מלכודת ע"י משפחת המלוכה המרוקאית. כעת הם טוענים כי הם דווקא רוצים שהספר יתפרסם, אך ההוצאה שקנתה את הזכויות על הספר הודיעה שהיא לא מתכוונת לפרסמו.

מלך מרוקו, מוחמד השישי, קורא בקוראן בארמונו ברבאט במהלך חודש הרמדאן, אוגוסט 2011. Azzouz Boukallouch/HO, AP
מוחמד השישי קורא בספר חביב עליו בהרבה - הקוראן/AP, Azzouz Boukallouch/HO

פרויקט רוסי חדש שם לו למטרה להכיר לעולם דובר האנגלית את העושר והמגוון של הספרות הרוסית

אף על פי שסופרים רוסים דוגמת טולסטוי, דוסטוייבסקי, פסטנרק ובולגקוב, מוכרים בעולם כולו, ישנה ספרות רוסית ענפה וחשובה שכמעט ולא יצאה מגבולות המדינה. ארגון בשם "Read Russia" חבר למכון לתרגומים ספרותיים במוסקבה, ויחד הם יזמו פרויקט חדש שינסה לשנות את המצב הזה. המטרה של הפרויקט היא לתרגם לאנגלית 125 כותרים מהספרות הרוסית בפרק זמן של 10 שנים. "הספרות הרוסית היא כמעט כמו משאב טבע", אומר פיטר קאופמן, מראשי ארגון "Read Russia", "זה כמו אוקיאנוס שגילינו רק חלק קטן ממנו".

קבוצה של עורכי ספרות ומומחים לספרות רוסית תייעץ ותבחר את הספרים שיתורגמו, ואוניברסיטת קולומביה תהיה אחראית על ההוצאה לאור שלהם. הספרים הראשונים בסדרה עתידים לצאת בדצמבר 2016, במקביל ל"שבוע הספרות הרוסית" שיערך בניו יורק.

פיודור דוסטויבסקי. GettyImages
לא רק דוסטויובסקי/GettyImages

"עשרה כושים קטנים" הוכרז כספר האהוב ביותר על קוריאה של אגתה כריסטי

לכבוד יום הולדתה ה-125 של אגתה כריסטי, החליטו מנהלי עזבונה לפתוח סקר מקוון בנסיון לקבוע מהו הספר הטוב ביותר שכתבה. יותר מ-80 ספרים התחרו על התואר, והשבוע פורסם כי הספר שזכה למספר הקולות הרב ביותר הוא "עשרה כושים קטנים" שראה אור בשנת 1939, ושמו באנגלית שונה בשנת 1945 ל-"And Then There Were None" מטעמים של תקינות פוליטית. הספר, שמציג סדרה של רציחות ידועות מראש כשלא ברור מי הרוצח, נחשב לפסגת יצירתה של כריסטי. בשנת 1945 הוא עובד לסרט קולנוע מפורסם בבימויו של הבמאי הצרפתי רנה קלייר.

כ-15 אלף אנשים מכל העולם (יותר מ-100 מדינות) השתתפו בסקר; "עשרה כושים קטנים" זכה ב- 21% מהקולות (3,211 קולות) ואחריו נבחרו "רצח באוריינט אקספרס" (16% מהקולות) ו"רצח רוג'ר אקרויד" (8% מהקולות).

הסופרת האיטלקיה אלנה פרנטה מכחישה את השמועות שהיא למעשה גבר

פרנטה נחשבת לאחת הסופרות הבולטות באיטליה ולסופרת אהובה מאוד בעולם, אף על פי שאיש לא ראה או שמע אותה מעולם, פרט לאנשי הוצאת הספרים שלה. שמועות לגבי זהותה האמיתית התרבו במשך השנים, ואחת המפורסמות שבהן טוענת שהיא למעשה סופר או אפילו קבוצה של סופרים.

בשבוע שעבר התראיינה פרנטה באמצעות דואר אלקטרוני למגזין "ואניטי פייר", והכחישה את השמועות הללו. "האם שמעת לאחרונה מישהו שאומר על ספר כלשהו שנכתב בידי גבר - 'זאת בעצם אישה שכתבה את הספר הזה או אפילו קבוצה של נשים'?", השיבה פרנטה למראיינת ודחתה מכל וכל את הטענות הללו כלפיה. לטענתה, תעשיית הספרים והתקשורת כולאת ספרות שנכתבת בידי נשים במעין גטאות ספרותיים. "יש כל מיני סוגים של סופרות, אבל כולן מתועלות לאיזור השמור לנשים בלבד, והן חייבות לכתוב על נושאים מסוימים ובסגנון מסוים שהמין הגברי מחשיב ככזה שמתאים לנשים", כתבה פרנטה והסבירה כי המצב חייב להשתנות. "אנחנו יודעות איך לחשוב, אנחנו יודעות כיצד לספר סיפורים ואנחנו יודעות איך לכתוב אותם אותם בדיוק כמו גברים, אם לא טוב מהם".

עוד באותו נושא

הרואה ואינו נראה: 7 סיפורים משונים על שמות עט ספרותיים

לכתבה המלאה

תינוק מכור לספרים מככב בסרטון ויראלי חדש

סיפור שנגמר בדמעות: 3.5 מיליון כבר צפו בתינוק הזה, שמתחיל לבכות בכל פעם שהוא מגיע לסוף הספר.

הספרים "מרק עוף לנפש" ו"ארטמיס פאול" יעובדו לקולנוע

ספר העזרה העצמית "מרק עוף לנפש" (החלק הראשון מתוך סדרת ספרים) שכתבו וערכו ג'ק קנפילד ומארק ויקטור הנסן, יעובד לסרט ע"י חברת וורנר ברדרס, ועתיד לצאת לאקרנים בדצמבר 2016. גם סדרת ספרי הפנטזיה לנוער "ארטמיס פאול" שכתב אואן קולפר תעובד לקולנוע, הפעם ע"י חברת דיסני, וככל הנראה תבוים ע"י השחקן הבריטי עטור הפרסים קנת בראנה (שביים בעבר סרטים המבוססים על ספרים כמו "המלט", "ת'ור" ו"סינדרלה").

ניקולס הולט יגלם את ג'יי די סאלינג'ר בסרט על חייו שייקרא "המורד בשדה השיפון"

הסרט שכתב ויביים דני סטרונג, יתבסס על הביוגרפיה "ג'יי דיי סלינג'ר: חיים" מאת קנת סלוונסקי, ויספר על חייו של הסופר הנודע והחידתי, ועל לידתו של ספרו המפורסם – "התפסן בשדה השיפון". ניקולס הולט, ששיחק בסרטים כמו "אקס מן", "מקס הזועם: כביש הזעם" ו"רווק פלוס ילד", יגלם כאמור את סלינג'ר.

טריילר חדש לסרט "מקבת" על פי שייקספיר

הסרט בכיכובם של מייקל פאסבנדר ומריון קוטיאר ובבימיו של ג'סטין קורזל יצא לאקרנים ב-4 בדצמבר.

הסופרת ההודית-אמריקאית ג'ומפה להירי תקבל מהנשיא אובמה את המדליה הלאומית למדעי הרוח

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יעניק לסופרת ג'ומפה להירי, שזכתה בפרס פוליצר על ספרה "פרשן המחלות", את המדליה הלאומית האמריקאית בתחום מדעי הרוח שניתנת על "הרחבת מעורבותו של הציבור בספרות והעמקת הבנתה של האומה בחוויה האנושית". הפרס יוענק ללהירי בוושינגטון בשבוע הבא, ובהודעה לעיתונות נכתב כי היא "האירה את החוויה ההודית-אמריקאית באמצעות סיפורים מורכבים ויפהפיים שעוסקים בזרות ושייכות".

בנוסף פורסם השבוע כי הסופר דון דלילו יקבל את פרס המדליה הלאומית לספרות על מפעל חיים ותרומתו לספרות האמריקאית. טקס הענקת הפרס יתקיים ב-18 בנובמבר בניו יורק.

"מאחורי היפים לנצח": הספר הטוב ביותר של 2012 חושף את האמת מאחורי הודו

ג'ומפה להירי. AP
מעמיקה ומבינה. ג'ומפה להירי/AP

פועל זבל בקולומביה אוסף ספרים שאנשים זורקים ותורם אותם לילדים נזקקים

בעיר בוגוטה בירת קולומביה קיימות אמנם 19 ספריות, אך כולן ממקומות הרחק מהאזורים העניים, וכך למעשה נמנעת מאנשים רבים גישה לספרים. כדי לנסות לשפר במעט את המצב הזה, החליט פועל זבל קולומביאני בשם חוזה גוטיירז "להציל" ספרים שאנשים זורקים ולתרום אותם לילדים שאין להם נגישות לחומר קריאה.

הודות לכמות העצומה של ספרים שנזרקים לזבל, הצליח גוטיירז בן ה-53 לייסד בעשרים השנים האחרונות מעין ספריית השאלה בביתו שמכילה כ-20 אלף ספרים. הוא סיפר לסוכנות הידיעות AP כי את אהבת הספרים ירש מאמו, שאף על פי שלא הייתה יכולה לממן את לימודיו מעבר לכיתה ב', הקריאה לו סיפורים בכל לילה לפני השינה לאורך כל ילדותו. "ספרים הם גאולה", אמר גוטיירז, "וזה מה שקולומביה צריכה. מבחינתי ספרים הם ההמצאה הכי גדולה בכל הזמנים והדבר הכי טוב שיכול לקרות לאדם". לדבריו, הסופרים האהובים עליו הם טולסטוי, הוגו, ורגס יוסה וגבריאל גרסיה מארקס. אהבתו לספרים ופעילותו למען קריאה זיכתה אותו בכינוי "שר הספרים" (על משקל "שר הטבעות") והוא הפך לאישיות ידועה בקולומביה.

מורה באוקלהומה עיצבה את הכיתה שלה בהשראת ספרי הארי פוטר

סטפני סטיבנס, מורה לחינוך מיוחד בחטיבת ביניים באוקלוהמה סיטי, הפכה לאחרונה לחביבה במיוחד על תלמידיה, אחרי שהחליטה לעצב את כיתתה בהשראת בית הספר לקוסמים "הוגוורטס" שבו למדו הארי פוטר וחבריו. היא עיצבה את הדלת כחומת לבנים מתחנת הרכבת קינג קרוס בלונדון ותלתה עליו את השלט "רציף 9 ושלושה רבעים", יצרה אח בוערת שמכתבים עומדים להיזרק אליה, העמידה שורת שיקויים על מדף בכיתה ואפילו הועידה מקום לבובה דמוית פלאפי – הכלב בעל שלושת הראשים שמופיע בספר "הארי פוטר ואבן החכמים". כשסיימה לעצב את הכיתה, בעלה צילם את "גן העדן לקוסמים" שלה והעלה אותה לרשת Reddit; כך התפרסמה המורה האנונימית ברחבי ארצות הברית.

"ספרים הם פשוט קסם", אמרה סטיבנס בראיון לרשת חדשות מקומית, "אפשר ללמוד הכל מספרים, והם מאפשרים לך להיות בכל מקום ובכל זמן".

חדשות בשורה

* היום (רביעי) יתקיים המפגש המסורתי בבית עגנון בירושלים לקראת השנה החדשה הכולל כוסיות יין, עוגות דבש וקריאה משותפת של הנוכחים בספר "הכנסת כלה" של עגנון. האירוע בהשתתפות בלהה בן-אליהו, ד"ר רוחמה אלבג, האחריות ג'משיד ועוד, החל מהשעה 18:00. בית עגנון, רחוב קלאוזנר 16, ירושלים. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) יתקיים בספריית קרית אונו אירוע השקה לספר "מורטוריום" מאת שלומית מירון בהשתתפות חני דינור, אסי הרשפלד ושלומית מירון. 20:30, המייסדים 5, קרית אונו. הכניסה חופשית.

* הערב (רביעי) יתקיים במשכנות שאננים ערב לכבוד הספר "הנה ימים באים" מאת אברהם בורג בהשתתפות פרופ' אווה אילוז, פרופ' מנחם בן ששון, חגי סגל, נועה מנהיים, מוטי שוורץ ושמואל רוזנר. 19:30, מרכז הכנסים ע"ש קונרד אדנאואר, משכנות שאננים, ירושלים. הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

* ב-16 בספטמבר יתקיים בחנות הספרים "סיפור פשוט" אירוע השקה לכבוד הספר "ניו יורק: 1 תל אביב: 0" מאת שלי אוריה בהשתתפות שרי שביט, רון שחר, רועי אסף ומיכל ויינברג. יום רביעי ב-19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-18 בספטמבר יתקיים שיח גלריה בהשתתפות אמנים וסופרים שהם חלק מתערוכת "תיבת תהודה". את התערוכה אוצרת לילך פורת והיא מציגה התייחסות של האמנים אלון געש, ינון זינגר, ענבל לייטנר, הדר ראובן ושרי כהן לסיפורים קצרים שפורסמו באתר "מעבורת" על ידי תהל פרוש, יפתח אלוני, בלה שייר, בועז יזרעלי ואסתי ג. חיים. יום שישי הבא, 12:00 בצהריים, גלריה קסטיאל, רחוב המאור 2, תל אביב (התערוכה עצמה פתוחה בימים א'-ה' בין השעות 18:00-09:00, וביום ו' בין השעות 13:30-09:00).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully