וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 51: "עדיף להטביע ילדים מאשר שיקראו ספר הומוסקסואלי כ'הארי פוטר'"

18.11.2015 / 6:50

כך גורס כומר מהימין הקיצוני בארה"ב לנוכח דמותו של דאמבלדור, עליו העידה ג'יי קיי רולינג בעבר כי הוא גיי. בנוסף: ספר צביעה חדש מתאר את פעולות ההרג של דאעש ומבקש ללמד ילדים על האיסלאם הרדיקלי, ועוד חדשות ספרות

עריכה: מתן חדד

(בסרטון: דאעש מאיימים לאחר מתקפת הטרור בפריז)

seperator

ספר צביעה חדש מתאר את פעולות ההרג של דאעש ומבקש ללמד ילדים על האיסלאם הרדיקלי

וויין בל, מוציא לאור מסנט לואיס, פירסם ספר צביעה המכיל תיאורים של מעשיו המזוויעים של ארגון דאעש כמו השלכת חומצה על נשים, צליבת נוצרים ושריפת הטייס הירדני בעודו בחיים. לטענתו מטרת הספר היא ללמד ילדים על האיסלאם הקיצוני ולהכיר להם את מעשי הטרור שבוצעו בידי דאעש. "אם אנשים רוצים לקרוא לזה פרופגנדה, זו הבחירה שלהם", אמר בל.

בשנת 2011 פרסם בל ספר צביעה שמתייחס לאירועי הטרור של 11 בספטמבר, ועורר ביקורת רבה כלפיו בטענות שמדובר בפרסום אנטי-איסלמי ואיסלמופובי, כיוון שהשתמע ממנו כי כל המוסלמים הם טרוריסטים ושיש לחשוש מהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שופכים חומצה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כורתים ראש/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה הרוסית פשטה על ספריה במוסקבה שמוקדשת לספרות אוקראינית, ובהונג קונג נעלמו ארבעה בכירים בהוצאה לאור המבקרת את המשטר הסיני

עובדי הספריה האוקראינית במוסקבה הגיעו למקום עבודתם וגילו ששוטרים חמושים פשטו על המקום. הסיבה: בספריה מוחזקים ספרים "אנטי-רוסיים". מנהלת הספריה, נטליה שרינה, נעצרה במקום והיא עדיין מחוזקת בימים אלה במעצר בית באשמת עידוד של שנאה אתנית – אשמה שיכולה להוביל לעד חמש שנות מאסר. שרינה כפרה באשמות בבית המשפט וטענה שהספרים הושתלו בספריה בזמן הפשיטה. לעת עתה נאסר עליה לדבר עם התקשורת. מרכז זכויות האדם "Memorial" ברוסיה הודיע כי מבחינתו שרינה היא אסירה פוליטית.

במקביל בסין הודיעו ארגוני זכויות אדם הודיעו כי הם חוששים לגורלם של ארבעה אנשי הנהלה מהונג קונג שמשתייכים לקבוצת "Sage Communications" – הוצאה לאור ורשת חנויות ספרים שידועה בפרסום ספרים ביקורתיים כנגד המשטר בסין. גי היימינג, הבעלים השבדי של החברה, נראה לאחרונה כשטס לבית הקיט שלו בתאילנד באמצע אוקטובר; לו בו, מנכ"ל ההוצאה, ועובד אחר בשם ג'אנג ג'יפינג נסעו לבקר את משפחתם בסין ב-22 באוקטובר ומאז אבד איתם הקשר; גם מנהל חנות ספרים ברשת, לין רונג'י נעדר, אולם מיקומו האחרון לא ידוע.

בארגוני זכויות האדם הביעו דאגה לגורלם, והזכירו מקרים רבים נוספים של מתנגדי המשטר הסיני ש"נעלמו" לאחרונה.

עוד באותו נושא

מה קורה כשדוחסים משהו גדול מדי למקום קטן מדי? ספר כמו "רשת שקרים"

לכתבה המלאה

כומר אמריקאי טוען כי עדיף שהורים יטביעו את ילדיהם מאשר שיתנו להם לקרוא ספר הומוסקסואלי כמו "הארי פוטר"

המטיף קווין סוונסון דיבר בוועידה הלאומית לחירות דתית, והקדיש את נאומו לחובה של הורים להילחם בתופעת ההומוסקסואליות ע"י חינוך ילדיהם. במסגרת הנאום התייחס סוונסון להודעה משנת 2007 של מחברת ספרי "הארי פוטר", הסופרת ג'יי קיי רולינג, לפיה דמבלדור - מנהל בית הספר לקוסמים הוגוורטס והמנטור של הארי פוטר - הוא הומוסקסואל.

"אמריקה, התנערי מהארי פוטר", קרא סוונסון, "והתנערי מדמבלדור כמנטור ההומוקסקסואל של הארי פוטר [...] עבור עשרות מיליוני הורים עדיף יהיה אם ילדיהם יטבעו בים כשאבן ריחיים על צווארם". זו לא הפעם הראשונה שסוונסון יוצא נגד הומוסקסואליות ביצירות פופולריות לילדים, כשבמרץ 2014 הכריז הכומר כי סרט האנימציה "לשבור את הקרח" של אולפני דיסני מכיל "תעמולה הומוסקסואלית מרושעת".

את הנאום שלו בוועידה סיים סוונסון בהסתייגות, כשאמר שהוא רוצה לתת זמן לקהילה הלהט"בית לחזור בתשובה לפני שיוחלט להטיל עליה עונש מוות. לדבריו, אם התופעה הזו לא תטופל, בסופו של דבר הומוסקסואלים ישרפו נוצרים על המוקד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יושב וחושב על תהומות הטיפשות. דמבלדור בגילומו של מייקל גמבון/מערכת וואלה!, צילום מסך

יצירות בלתי ידועות של שרלוט ברונטה ואדית וורטון התגלו לאחרונה

סיפור קצר ושיר שכתבה שרלוט ברונטה, מחברת "ג'יין אייר", התגלו בתוך ספר שהיה שייך לאמה? של הסופרת. מריה ברונטה, אמם של הסופרות המפורסמות אמילי, אן ושרלוט ברונטה, נפטרה כשבנותיה היו צעירות מאוד; בין החפצים שהשאירה אחריה היה עותק של הספר "The Remains of Henry Kirke White" מאת רוברט סאות'יי, שהיה יקר מאוד לבני המשפחה. לאחרונה נרכש הספר ע"י Brontë Society – ארגון הדואג לשימור מורשתן של האחיות ברונטה – ובתוכו נתגלו סיפור קצר ושיר שכתבה שרלוט ברונטה בתור נערה. הסיפור והשיר מתייחסים לעולם המדומיין "אנג'ירה" שהמציאו שרלוט ואחיה ברנוול – עולם שבו מתרחשת גם עלילתם של סדרת ספרים מינאטורים שפרסמו שני האחים. אנשי הארגון מעריכים כי הסיפור והשיר נכתבו בסביבות שנת 1833, כששרלוט הייתה בת 17.

בנוסף, השבוע התגלה סיפור קצר ובלתי ידוע של הסופרת אדית וורטון, מחברת "עידן התמימות". הסיפור, שנקרא "The Field of Honor", נכתב בזמן מלחמת העולם הראשונה כשוורטון שהתה בצרפת, והוא נמצא במקרה בספריית הספרים הנדירים באוניברסיטת ייל. מי שגילתה את הסיפור, שאורכו כתשעה עמודים, היא חוקרת מאוניברסיטת אוקספורד בשם אליס קלי, ששהתה בייל לצורך תחקיר לספר שהיא כותבת במסגרת הפוסט-דוקטורט שלה על מודרניזם ומלחמת העולם הראשונה. וורטון לא חתומה על הסיפור, אבל זיהוי כתב היד שלה ושיטת הכתיבה שלה, יחד עם העובדה כי בגב הדפים מופיע סיפור אחר ומפורסם של וורטון בשם "The Refugees" משנת 1918, שכנעו את החוקרים כי אכן מדובר בסיפור קצר ובלתי נודע שכתבה וורטון בתקופת מלחה"ע הראשונה.

שרלוט ברונטה. Hulton Archiv, מערכת וואלה! NEWS
מתגלה מחדש. שרלוט ברונטה/מערכת וואלה! NEWS, Hulton Archiv

מקלט לחוסים ביוטה יצר ספרים מותאמים אישית לילדים מחוסרי בית

אנשי מקלט לחוסים בשם "The Road Home" בעיר סולט לייק סיטי, בירת יוטה, חברו לארגון "My Story Matters" שמייצר ספרים מותאמים אישית, וביחד יצרו פרויקט חדש שהעניק ספרים לילדים מחוסרי בית.

ביום שישי האחרון הגיעו מתנדבים למקלט החוסים והחלו לראיין ולצלם ילדים השוהים במקום על מנת ליצור ספרים שמספרים את סיפור חייהם וישמשו להם מקור גאווה ואפשרות להתבוננות עצמית. "עבור רוב הילדים, אלה התמונות היחידות שהם אי-פעם צולמו בהן, והם נרגשים מעצם האפשרות לראות תמונות של עצמם"' אמרה איימי צ'נדלר, הבעלים של ארגון "My Story Matters". "בנוסף", הסבירה צ'נדלר, "יש להם מעט מאוד חפצים ששייכים להם, כך שעבורם האפשרות להיות בעלים של משהו כל כך ייחודי ואישי היא יקרה מפז".

ועדת פרס הפנטזיה העולמי החליטה להחליף את הפסלון בדמותו של הסופר השנוי במחלוקת ה.פ. לאבקראפט ועוררה תרעומת

בשנה האחרונה התנהל קמפיין של הסופר דניאל חוזה אולדר (אליו חברה בהמשך הסופרת נדי אוקרפור) במטרה לגרום לוועדת פרס הפנטזיה העולמי להחליף את הפסלון הנוכחי העשוי בדמותו של "הגזען המושבע" ה.פ. לאבקראפט. בשבוע שעבר הודיעה ועדת הפרס כי היא אכן תחליף את פסלו של לאבקראפט, וההחלטה הזו עוררה ביקורת נגדית ע"י מעריציו של לאבקראפט, ובראשם הביוגרף שלו ס.ט ג'ושי.

"זו כניעה מפוארת לסוג הגרוע ביותר של תקינות פוליטית", אמר ג'ושי. "בסופו של דבר המהלך הזה נועד להרגיע את הנהי הצווחני של קומץ לוחמי צדק שמאמינים ש'גזען מרושע' כמו לאבקראפט לא צריך להיות לקבל את ההוקרה של פרס מהסוג הזה".

לאבקראפט נפטר בשנת 1937, ובחייו לא זכה להערכה גדולה כסופר, אולם לאחר מותו הייתה לו עדנה מחודשת ולסיפורי האימה והפנטזיה שלו נודעה השפעה גדולה בתרבות המערב (הוא היה אהוב מאוד על הסופר חורחה לואיס בורחס, שאף הקדיש לו סיפור). במקביל הואשם לאבקראפט באנטישמיות וגזענות, לא מעט הודות לשיר גזעני להחריד שכתב בשם "Creation of Niggers"; כל אלו הביא את אולדר לפתוח בקמפיין על מנת שלא להוקיר את פועלו הספרותי במסגרת פרס הפנטזיה העולמי.

בתגובה להחלפת הפסלון הודיע ג'ושי כי הוא מחזיר את הפרסים שזכה בהם בעבר וקרא גם לאחרים להחרים את הפרס. "לעולם לא אגיע יותר לוועידת הפנטזיה העולמית כל עוד אני חי", אמר ג'ושי, "ואעשה כל שביכולתי כדי לעורר חרם על הפרס".

רועי פלד, בן זוגה של לי זיתוני, מוציא ספר במימון המון ומספר על שלוש השנים שאחרי התאונה

ב-16 בספטמבר 2011 נדרסה לי זיתוני למוות בתאונת פגע וברח בתל אביב. הדורסים קלוד-איזק חייט ואריק רוביק נמלטו מיד לאחר מכן לצרפת כדי להימנע מלעמוד לדין. לאחר שמשפחתה של זיתוני הגישה תלונה במשטרת צרפת ובתום מאבק משפטי בן שלוש שנים, נשפטו חייט ורוביק בצרפת ונדונו למאסר ולקנס.

כעת החליט רועי פלד, בן זוגה של לי שליווה את המאבק נגד הדורסים לאורך כל הדרך, להוציא ספר על שלוש השנים שעברו עליו. "לא מעט דברים יכולים להתרחש בשלוש שנים של מאבק", כותב פלד במסגרת פרויקט מימון ההמון שמבקש להוציא לאור את הספר. "את הרוב אסור היה לי לומר, או שפשוט לא רציתי. את כל שלא יכל להיאמר כתבתי. עכשיו הגיע הזמן להוציא את זה החוצה. פגישות מסתורית של אמצע הלילה, מסע בין שתי מדינות, עבריינים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת כל אלו מובאים בספר מזוויות שונות שמספרות את מה שלא כולם יודעים".

חדשות בשורה

* השחקנית קייט הדסון חתמה על חוזה להוצאת ספר בהוצאת "Dey Street Books". הספר, שעתיד לצאת בפברואר 2016, ייקרא "Pretty Happy" וילמד את הקוראים כיצד לאהוב את הגוף שלהם.

* בשבת הקרובה יתקיים באנה לולו בר ערב השקה לגיליון החדש של כתב העת "גרנטה" בהשתתפות איל שגיא ביזאווי, אורית גידלי, רון דהן, מיטל זוהר, תהילה חכימי, עודד מנדה-לוי, טל ניצן, אדם קומן, עמליה רוזנבלום, חוסני אלח'טיב שחאדה, עדי שורק, דליה ביטאולין שרמן ועוד רבים אחרים. 21/11, 20:30, רחוב הפנינים 1, יפו.

* ב-24 בנובמבר יערך באוניברסיטת בן גוריון בנגב אירוע לזכרו של המשורר דוד אבידן. משתתפים: יגאל שוורץ, חביבה ישי, תר אבידן, שמעון אדף, מאיה בז'רנו, דוד וינפלד, ענת ויסמן, ציפורן לוטם, מי-טל נדלר, גל עזרן, איתמר רוטשילד ואילן בר-דוד. 24/11, 16:00, אולם הסנאט ע"ש ו' א' מינקוף, קריית האוניברסיטת ע"ש משפחת מרכוס, אוניברסיטת בן גוריון. הכניסה חופשית.

* ב-26 בנובמבר יערך בבית ביאליק ערב לכבוד הספר "לילות קיץ ארוכים" מאת אהרן אפלפלד בהשתתפות נועה מנהיים, יגאל שוורץ, אהרן אפלפלד, קובי מידן ושלישיית בורלא. 26/11, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. מחיר כניסה: 40 ש"ח.

* בין ה-23-27 בנובמבר יערך במשכנות שאננים ובבית אבי חי כנס ירושלים הבינלאומי לסופרים ומשוררים יהודים. נושא הכנס השנה הוא "זרות והזדהות" וישתתפו בו סופרים ומשוררים יהודים הפועלים כיום בעולם, בינהם: לודמילה אוליצקיה (רוסיה), טומיסלב אוסמנלי (מקדוניה), מישל אקהארד (צרפת), ג'ניפר ברבר (ארה"ב), דב בר- קרלר (ארה"ב), טאריק גונרזל (תורכיה), גבי גלייכמן (נורבגיה), איבון גרין (אנגליה), גילה לורן (גלינה זלנינה - רוסיה), מרים מוסקונה (מקסיקו), ישין ממט (יוון), מארשה פאלק (ארה"ב), קארי קלמלה (פינלנד), איליה קמינסקי (ארה"ב) וז'יל רוזייה (צרפת) והיוצרים הישראלים דויד גרוסמן, סמי מיכאל, חיים באר, אתגר קרת, גבריאלה אביגור-רותם, נאוה סמל והמשוררים חביבה פדיה, ישראל אלירז, אלמוג בהר, ארז ביטון, יעקב ביטון, גלי דנה זינגר, חמוטל בר יוסף, עמיחי חסון ועוד. 23-27/11, משכנות שאננים, בית אבי חי וקפה תמול שלשום בירושלים. הכניסה לכל אירועי הבוקר והצהריים עד השעה 16:00 היא ללא תשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully