וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר 2017: מי יהיו המועמדים והמועמדות לפרס?

22.1.2017 / 6:50

אמנם השנה הזו הוכיחה כי הנבואה ניתנה לשוטים, ובכל זאת אי אפשר שלא לנסות לנבא מה תוליד הכרזת המועמדויות לאוסקר ביום שלישי הקרוב. ספוילר: כולנו נחיה ב"לה לה לנד"

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: הטריילר של "דדפול")

הסרט הטוב ביותר

זו הקטגוריה היחידה בה מספר המועמדים אינו קבוע, ויכול להגיע גם עד עשרה סרטים. בשנים האחרונות, חברי האקדמיה לא כל כך ניצלו את הגמישות הזו, אבל ההערכה היא שהשנה כן יעשו זאת, וכך יהיו לכל הפחות תשעה מועמדים.

מי הם יהיו? קודם כל, כמובן, שלושת הסרטים המדוברים והמוערכים של השנה – "לה לה לנד", "אור ירח" ו"מנצ'סטר ליד הים". גם מקומם של "המפגש", "באש ובמים" ו"סארו – הדרך הביתה" נראה מובטח.

בצדם, סביר להניח שאף "גדרות" ו"מאחורי המספרים" יזכו למועמדות, בין השאר בגלל שהם מציגים סיפורים על דמויות אפרו-אמריקאית, ולאחר הסקנדל של האוסקר הלבנבן בשנה שעברה, חברי האקדמיה יקפידו לצבוע את הטקס בגוונים שונים.

זה משאיר מקום אחד, עליו יתחרו "הסרבן", "יצורים ליליים", "לאבינג" ומפתיע מכל – "דדפול". האם הלהיט החצוף בכיכובו של ריאן ריינולדס יירשם כסרט גיבורי-העל הראשון שמועמד לאוסקר? מצד אחד, אין סיבה שדווקא הוא יצליח במקום בו יצירות טובות ממנו בהרבה כשלו, למשל "האביר האפל" ו"קפטן אמריקה: חייל החורף". מצד אחר, הוא כבר קיבל השנה מועמדויות מפתיעות לגילדות המפיקים והתסריטאים ולגלובוס הזהב וצובר מאז מומנטום, והכללתו של שובר קופות כזה תאפשר לטקס לשפר את אחוזי הצפייה הבעייתיים שלו.

במידה ואכן תקרה הסנסציה, ריינולדס כבר הבטיח לחגוג את ההישג הפוטנציאלי של "דדפול" עם סרטון וירטואלי שיהיה "פאקינג משוגע", ואם יגזלו ממנו את הסיבה לעשות כן, יכול להיות שכולנו נאבד את התגובה המעניינת היחידה להכרזת המועמדויות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יפיח חיים בטקס? מתוך "דדפול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבמאי הטוב ביותר

מכאן אנחנו עוברים לקטגורית בהן יש חמישה מועמדים, כך שהקרבות צפופים יותר. בקטגוריית הבמאי, למשל, מסתמן כי ייפקד מקומם של יוצרים ותיקים ומוערכים בשיעור הקומה של מרטין סקורסזה ("שתיקה"), מל גיבסון ("הסרבן") וקלינט איסטווד ("סאלי – נס על ההדסון").

לעומת זאת, מובטח מקומו של הילדון דמיאן שאזל. יוצר "לה לה לנד" רק בן 31 ואם בסופו של דבר גם יזכה באוסקר, יהיה הבמאי הצעיר ביותר שעשה זאת.

בצדו, גם בארי ג'נקינס ("אור ירח") וקנת לונגרן ("מנצ'סטר ליד הים") מצטיירים כבאנקרים בקטגוריה. את שני המקומות הנוספים צפויים לתפוס דני וילנב ("המפגש"), וגארת דייוויס ("סארו - הדרך הביתה"), אך ייתכן שדנזל וושינגטון ("גדרות") יבוא על חשבון אחד מהם. כך או כך, זו צפויה להיות רשימה צעירה ברובה - ולמרבה הצער, כרגיל, גם גברית לחלוטין.

עוד באותו נושא

ריאיון שלנו עם הבמאי דמיאן שאזל

לכתבה המלאה
דמיאן שאזל. מייקל לוקיסנו, GettyImages
הילד ענק. דמיאן שאזל/GettyImages, מייקל לוקיסנו

השחקנית הראשית והשחקן הראשי

בשנים עברו הורגלנו לצפיפות אוכלוסין בלתי אפשרית בתחרות על קטגוריית השחקן הראשי, ולעומתה דלילות בקרב על המקום בקטגוריה הנשית המקבילה. הפעם, באופן מבורך, התהפכו היוצרות בשל ריבוי (יחסי) בדמויות נשיות מרכזיות ומעניינות.

וכך, קטגוריית השחקן הראשי נראית כבר די סגורה, באופן הרמטי: קייסי אפלק ("מנצ'סטר ליד הים") הוא מועמד ודאי וזוכה כמעט בטוח, וגם די ברור שדנזל וושינגטון ("גדרות"), ריאן גוסלינג ("לה לה לנד") ואנדרו גרפילד ("הסרבן") ייהנו מהזכות להפסיד לו בכבוד. השאלה היחידה היא מי ימלא את המשבצת החמישית – האם אכן יהיה זה ויגו מורטנסן, כוכב "קפטן פנטסטיק", או שמא יצליחו ג'ואל אדגרטון ("לאבינג") או ג'ייק ג'ילנהול ("יצורים ליליים") להדיחו?

אצל השחקניות, התמונה מורכבת יותר. אמה סטון בטוח בפנים, כי הרכבת של "לה לה לנד" לא עוצרת – וכך גם נטלי פורטמן, כוכבת "ג'קי", כי הוליווד אוהבת הופעות בסרטים ביוגרפיים, ומריל סטריפ, כי היא עושה (עוד) תפקיד נפלא ב"פלורנס פוסטר ג'נקינס" וגם בגלל הנאום ההוא שלה נגד טראמפ, מן הסתם.

אך מי יצטרפו אליהן? בזמנו, אנט בנינג הוותיקה והמוערכת מ"נשות המאה העשרים" ורות נגה מ"לאבינג" נחשבו מועמדות בטוחות, אך אז קמו להן שלוש מתחרות – איימי אדמס מ"המפגש" חביב הממסד; איזבל הופר, כוכבת "היא" הצרפתי, שבגיל 63 נהייתה מוערכת מתמיד באמריקה; וטראג'י פ.הנסון, ש"מאחורי המספרים" בכיכובה נהיה להיט מפתיע.

גלובוס הזהב 2017, מריל סטריפ. AP
טראמפ כבר עומד מתחת למשקוף. מריל סטריפ בגלובוס הזהב/AP

שחקן המשנה ושחקנית המשנה

כמו בקטגוריית השחקן הראשי, גם בקטגוריית שחקן המשנה יש מועמד ודאי שהוא גם זוכה כמעט ודאי – מהרשלה עלי מ"אור ירח". ג'ף ברידג'ס צפוי לקבל מועמדות גם כן, שתהיה השביעית שלו, והפעם על "באש ובמים".

על שלושת הכיסאות הפנויים יתקוטטו, לפי סדר הסיכויים, דב פאטל ("סארו - הדרך הביתה"), יו גרנט ("פלורנס פוסטר ג'נקינס"), קווין קוסטנר ("מאחורי המספרים"), אהרון טיילור-ג'ונסון ("יצורים ליליים") ובן פוסטר ("באש ובמים"). צמוד ואיכותי.

בקטגוריה הנשית המקבילה, ויולה דייוויס היא גם כן מועמדת בטוחה ופייבוריטית לזכייה, וזאת על תפקידה ב"גדרות". אליה צפויות להצטרף שתי שחקניות שחורות עור נוספות, נעמי האריס ("אור ירח") ואוקטביה ספנסר ("מאחורי המספרים") כך שהאקדמיה תוכל לנפנף בהן ולטעון כי השמועות על הגזענות שלה היו מוקדמות מדי. את החמישייה צפויות להשלים ניקול קידמן ("סארו - הדרך הביתה") ומישל וויליאמס ("מנצ'סטר ליד הים").

אור ירח.
מועמד ודאי וזוכה כמעט בטוח. מהרשלה עלי ב"אור ירח"

התסריט המקורי והתסריט המעובד

כיוון שרוב הסרטים בהוליווד מבוססים על חומרי גלם שהיו קיימים, קטגוריית התסריט המקורי בדרך כלל לא תחרותית במיוחד. כך גם השנה, בה יהיה לה מקום אפילו לסרט כמו "הלובסטר", שנהנה מהפצה מוגבלת ביותר בארצות הברית (וכלל לא הופץ בישראל).

גם "לה לה לנד" יקבל כאן מועמדות בקטגוריה הזו וכמובן גם "מנצ'סטר ליד הים", שיזכה בה בסופו של דבר יש להניח. על שתי העמדות שנשארו נאבקים ארבעה. האופציות השגרתיות יותר הן "קפטן פנטסטיק" ו"באש ובמים", שני סרטים דוברי אנגלית עם שחקנים בשר ודם, והפחות מובנות מאליהן הן להיט האנימציה "זוטרופוליס" והמעדן הגרמני "טוני ארדמן".

בקטגוריית התסריט המעובד יש יותר שמות שמידפקים על הדלתות, אבל גם כאן יש שני מועמדים די בטוחים –"אור ירח" ו"המפגש". אל אלה יצטרפו ככל הנראה שלושה מחמשת הבאים, לפי סדר הסיכויים: "סארו – הדרך הביתה", "מאחורי המספרים", "יצורים ליליים", "לאבינג" ו"הסרבן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הופץ בארץ, כן צפוי לקבל מועמדות לאוסקר. מתוך "הלובסטר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצילום, העריכה, העיצוב וכל השאר

בצד הקטגוריות היותר נוצצות ומתוקשרות, כמו זו של המשחק וכדומה, יש את אלה שנהוג להצמיד להן התואר המבזה "הקטגוריות הטכניות", למרות התרומה המכריעה שלהן לאיכות הסרט. אז במגבלות המקום, בוא ננסה לתת גם להן את הכבוד.

בקטגוריית הצילום, "לה לה לנד" ו"אור ירח" אמורים לככב שוב, וכך גם "סארו - הדרך הביתה" ו"המפגש". "שתיקה" של סקורסזה עשוי לקבל כאן את אחת המועמדויות היחידות שלו, אבל עלול גם לאבד אותו לטובת "יצורים ליליים" או "באש ובמים".

"לה לה לנד" ו"אור ירח" יהיו צמודים גם בקטגוריית העריכה, שהזוכה בה לרוב גם קוטף את הפרס לסרט הטוב ביותר. "הסרבן" ו"המפגש" צפויים להצטרף, ו"מנצ'סטר ליד הים" יתחרה ב"יצורים ליליים" ו"באש ובמים".

בגזרת העיצוב אמורה לבוא שעתם היפה של כמה סרטים שלא השתחלו לרוב הקטגוריות אחרים. "חיות הפלא והיכן למצוא אותן", מבית היוצר של "הארי פוטר", וכן "ג'קי", צפויים לקבל מועמדויות הן על עיצוב ההפקה והן על עיצוב התלבושות. גם "לה לה לנד", אלא מה, יהיה בשתיהן.

בקטגוריית האפקטים, סרטי האינדי שאיש לא ראה יואילו לפנות את מקומם לבלוקבסטרים הגדולים של השנה – "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", "ספר הג'ונגל", "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" ו"דוקטור סטריינג'" אמורים להתכבד כאן במועמדות, ובצדם גם ל"קובו: אגדה של סמוראי", "אסון בלב ים", "המפגש" ו"הנוסעים" יש סיכויים.

ומה באשר לאיפור ועיצוב השיער? ובכן, אם אתם חייבים לדעת, במידה ו"דדפול" לא ישתחל לקטגוריית הסרט הטוב ביותר, הוא יוכל אולי לכל הפחות להתנחם במועמדות בקטגוריה הזו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יככב בקטגוריית האפקטים? מתוך "מלחמת הכוכבים: רוג אחת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המוזיקה

לאחר בצורת ארוכה ומביכה, במהלכה אף עלתה המחשבה לבטל את קטגוריית השיר המקורי מטעמי חוסר עניין לציבור, השנה היא משיבה לעצמה את הכבוד ואת הלגיטימיות. בחמישיית המועמדים צפויים להשתלב כמה וכמה שמות ראויים, ובראשם "City Of Stars" ו"אודישן" מ"לה לה לנד" ושיר הנושא הנפלא של "מואנה".

שני המזמורים הנוספים, סביר להניח, יבואו מתוך הרשימה הבאה: "Can't Stop the Feeling" של ג'סטין טימברלייק מ"טרולים", "Faith" מלשיר או "'Runnin" מ"מאחורי המספרים".

בקטגוריית המוזיקה המקורית, האיכות והכמות מרשימה עוד יותר. "לה לה לנד" יהיה גם פה, באופן בלתי נמנע, ויש להאמין כי כך גם הצלילים השמימיים שהלחין ניקולס בריטל ל"אור ירח". ועל השאריות, אללה יסתור, איזה מאבק: "סארו -הדרך הביתה", "ג'קי", "הסרבן", "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", "קובו: אגדה של סמוראי", "מאחורי המספרים" ו"העי"ג". כולם יכולים ולרוב גם ראויים להיכנס.

לקטגוריות עיצוב ומיקס הסאונד לא נכנס מפאת קוצר היריעה, אך נאמר כי "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", "הסרבן" ו"אסון בלב ים" צפויים לקבל מועמדויות בשתיהן. גם זה משהו.

השיר הנפלא מ"מואנה"

סרט האנימציה הארוך וסרט התעודה הארוך

קטגוריית סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר נוסדה רק ב-2000, ובתחילה היו בה שלושה מועמדים בלבד. היא התרחבה לחמישה בשלהי העשור הקודם, וכיום התעשייה שלה היא מצדיעה כה התפתחה, עד שבנקל אפשר היה לאכלס אותה בעשרה סרטים ראויים.

אך למרבה הצער, יש מקום רק לחמישה, אז מי הם יהיו? "זוטרופוליס" ו"מואנה" לבטח וגם "קובו: אגדה של סמוראי" קרוב לוודאי, מה שמשאיר בידי האקדמיה רק עוד שני כרטיסים לחלק. היא תצטרך לבחור בין שוברי קופות הוליוודיים, למשל "מוצאים את דורי" של פיקסאר, "מסיבת נקניקיות" הפרוע, "טרולים" ו"לשיר"; תוצרים בהפקה יפנית, ובהם "Miss Hokusai", "Your Name" ו"הצב האדום" המוערכים; ומעדנים צרפתיים, כמו "חיי כקישוא", "אפריל והעולם הקסום" ו"הנסיך הקטן". קל זה לא יהיה.

גם תעשיית סרטי הדוקו באורך מלא התפתחה באופן מפלצתי, עד כדי כך שיש משהו מקטין ולא הוגן בלתחום אותה לתוך קטגוריה אחת עם חמישה מועמדים בלבד.

אבל בכל מקרה, זה המצב, אז איך האקדמיה תתמודד איתו? סביר להניח שזו תהיה הקטגוריה הכי פוליטית, ובעיקר עם הכי הרבה סרטים שעוסקים בסוגיות של גזע: "או.ג'יי סימפסון: תוצרת אמריקה", "אני לא הכושי שלך" ו"13th", כולן יצירות טעונות ומהוללות על מעמדם של השחורים בחברה האמריקאית וכולן צפויות לקבל כאן מועמדות. סביר להניח שגם "ווינר" יצטרף אליהם, כי בכל זאת אי אפשר לעבור בשתיקה על סרט מופתי שלמתרחש בו היו השלכות ישירות על מפלתה של הילרי קלינטון, והמצביעים יצטרכו להכריע מי יהיה המועמד החמישי – האם יפנו את הזרקור גם למשבר הפליטים באירופה ויבחרו ב"אש על המים"? או שמא בכל זאת ימצאו מקום לסרט לא-פוליטי אחד ויעדיפו את "החיים, סרט מצויר"? ואולי זה בכלל יהיה "קמרה פרסון" המוערך גם כן, או משהו אחר לגמרי?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוגמה לשגשוג האנימציה. מתוך "זוטרופוליס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסרט הזר

בדומה לאוהדי הכדורסל, שרובם מפסיקים לעקוב אחר היורוליג מיד עם נשירתה של מכבי תל אביב מן המפעל, גם שוחרי התרבות המקומיים בדרך כלל מאבדים עניין בקטגוריה הזו במידה ואין בה מתחרה ישראלי, והאמת? במקרה זה, הם צודקים.

מדי שנה, לפחות בכל הקשור לסרטים בשפה זרה, שוברת האקדמיה שיאים חדשים של תמהון ושרירותיות. כך עשתה גם 2017, עת הכריזה על רשימה מקוצרת ובה תשעה שמות מהם ייבחרו חמשת המועמדים הסופיים, ולא נכללו בה "סופת חול" הישראלי, וגם לא כמה מן היצירות הקולנועיות הבולטות והמדוברות האחרות של השנה, למשל "היא" הצרפתי, "חולייטה" הספרדי, "נרודה" הצ'יליאני ועוד.

מתוך התשעה שבכל זאת שרדו את הטעם הביזארי של האקדמיה, אפשר להאמין כי החמישה שימשיכו הלאה יהיו הסנסציה הגרמנית "טוני ארדמן", "הסוכן" האיראני של אשגר פרהדי, מי שניצח בזמנו את יוסף סידר עם "פרידה", וכן טריו סקנדינבי – "Land of Mine" הדני, "A Man Called Ove" השוודי ו"בחירת המלך" הנורבגי. שיהיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוואי שלא יתברר כי הוא טוב מדי בשביל האקדמיה. מתוך "טוני ארדמן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנקודה הישראלית

אז "סופת חול" לא יהיה מועמד, גם גל גדות לא, ובהנחה שאתם לא מתכוונים להגדיר את נטלי פורטמן כישראלית, זה משאיר אותנו רק עם מועמדת מקומית פוטנציאלית אחת – ולא בקטגוריה מרכזית.

מדובר ב"בית האילמת", הדוקו הסטודנטיאלי הקצר של תמר קיי, תלמידת סם שפיגל, שעוקב אחר מערכת היחסים בין פלסטינית חירשת ובנה, היחידים שנותרו במבנה נטוש בחברון.

באופן מסורתי, קשה לחזות מה יקרה בקטגוריות של הסרטים הקצרים, אבל "בית האילמת" כבר גרף שלל פרסים ושבחים ברחבי העולם ולפחות לפי כמה חזאים בכירים בתקשורת האמריקאית, בהחלט יש על מה לדבר בכל הנוגע לסיכויי השתלבותו בחמישייה.

בית האילמת.
המועמדות הישראלית היחידה? מתוך "בית האילמת"

השורה התחתונה

ולסיכום, מה יהיו הכותרות בתום ההכרזה החגיגית? "לה לה לנד" יתגלה כסרט עם המספר הרב ביותר של מועמדויות. למעשה, כיוון שהוא צפוי לקבל בין תריסר ל-13 כאלה, הוא ייכנס לדפי ההיסטוריה כאחד הסרטים שהיו מועמדים בהכי הרבה קטגוריות.

"אור ירח", "מנצ'סטר ליד הים" ו"המפגש" אמורים להשתרך מאחוריו עם לא מעט מועמדויות, וזה דבר שהיה ברור כבר כמה חודשים. לעומת זאת, באופן צפוי פחות, הם אולי ימצאו בצדם גם את "מאחורי המספרים", סרט שהיה מתחת לראדר עד לאחרונה, ואז תפס תאוצה שעשויה להסתכם בחמש-שבע מועמדויות, ולהציב אותו למרבה ההפתעה כאחד השמות הבולטים של הטקס.

בניגוד לכך, התואר הלא מחמיא "הסרט הכי מושמץ שבכל זאת קיבל מועמדות אחת" אמור ליפול בחלקו של "בעלי ברית" בכיכובם של בראד פיט ומריון קוטיאר, בהנחה שאכן יגשים את התחזיות ויהיה מועמד בקטגוריות התלבושות. את רשימת המאוכזבים יובילו "סאלי – נס על ההדסון" של איסטווד, "שתיקה" של מרטין סקורסזה, "מצדיעים לך, בילי לין" של אנג לי ו"הולדת אומה" השערורייתי. כולם סרטים שעד לפני כמה חודשים היו צפויים לככב בטקס, אך בסופו של דבר יודרו ממנו לגמרי או שיסתפקו בכמות זעומה של מועמדויות. בשנה בה הוכח סופית כי הנבואה ניתנה לשוטים, גם להמר עליהם התגלה כצעד לא נבון במיוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוביל במספר המועמדויות. מתוך "לה לה לנד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתי ואיפה רואים את הסרטים הגדולים של הטקס?

"לה לה לנד" - מציג כרגע בבית הקולנוע הקרוב לביתכם

"מנצ'סטר ליד הים" - מציג כרגע בבית הקולנוע הקרוב לביתכם

"אור ירח" - יעלה כאן לאקרנים בחמישי הקרוב, 26 בינואר

"סארו - הדרך הביתה" - מציג כרגע בבית הקולנוע הקרוב לביתכם

"גדרות" - לא ברור מתי יעלה לאקרנים

"מאחורי המספרים" - אמור לעלות כאן בחמישי 2 בפברואר

"המפגש" - מציג כרגע בבית הקולנוע הקרוב לביתכם

"הסרבן" - מציג כרגע בבית הקולנוע הקרוב לביתכם

"באש ובמים" - זמין כעת ב-VOD

"ג'קי" - אמור לעלות כאן בחמישי 9 בפברואר

"או.ג'יי סימפסון: תוצרת אמריקה" - משודר בערוץ 8

"זוטרופוליס" - זמין כעת ב-VOD

"טוני ארדמן" - אמור לעלות כאן בחמישי 16 בפברואר

מנצ'סטר ליד הים.
גם לדיכאון יש מקום באוסקר. מתוך "מנצ'סטר ליד המים"
סרט קולנוע המפגש. קולנוע לב,
וגם המד"ב מקבל כבוד. מתוך "המפגש"/קולנוע לב
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההשראה לסטיילינג של הגברת הראשונה הנוכחית. מתוך "ג'קי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully