וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצירות אמנות נשרפו בתל אביב כמחאה על חוק הנאמנות

25.11.2018 / 20:50

ציורים, ספרים ויצירות נוספות נשרפו הערב בכיכר המדינה בת"א, כמחאה על חוק הנאמנות בתרבות. אחד האמנים שיזמו את האירוע: "הפעולה הזאת היא סימבולית למה שיקרה בעקבות חוק הנאמנות, שישרוף את העבודות שלא יווצרו מלכתחילה. לא ניתן לרגב להרוס את היצירה הישראלית"

הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו

יצירות אמנות נשרפו הערב (ראשון) בכיכר המדינה בתל אביב, כחלק מהפגנה נוספת כמחאה על תיקוני חוק התרבות, המכונים "חוק הנאמנות בתרבות", לקראת קריאה שנייה ושלישית הצפויה מחר. התיקונים כזכור מאפשרים למשרד התרבות את הסמכות שהייתה עד כה למשרד האוצר, לשלול או להפחית תקציבי תמיכה ממשלתיים מגורמים שיעברו על כמה סעיפים, ובהם למשל ציון הקמת המדינה כיום אבל או הסתה לגזענות, אלימות וטרור.

להפגנת שריפת האמנות הגיעו מעל מאה אנשים. מאחורי האירוע עומדים האמן והאקטיביסט אורן פישר והקומיקסאי זאב אנגלמאיר, שהגיע לבוש בדמותו שושקה. בין היצירות שהועלו באש: אבנר בן גל שרף את ציורו "טלוויזיה בערבית", אמיר חרש שרף את ספרו "יתבטל העולם", עידו סחר שרף את ציורו "נזק", אורן פישר שרף את הספר "מקס ומוריץ" שהוא אייר, ראל ברזילי את הציור "טבע דומם בפיקוח ממשלתי" ואנגלמאיר שרף את ציורו "שורפים אמנות", שנוצר במיוחד לאירוע.

מספר אמנים הביאו למקום יצירות שנוצרו בעקבות החוק, שלא על מנת לשרוף אותם, אלא כדי להשתתף במחאה, ובהם הפסל "בת יפתח" של סיגלית לנדאו.

הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו

"האקט נולד בגלל שמאז ששמעתי על חוק הנאמנות, ברור לי שזאת רק תחילת ההתדרדרות", אמר לוואלה! תרבות אנגלמאיר. "הנסיונות להציג את החוק כ'מה פתאום אנחנו ממנים אמנות' זו היתממות. אלימות רתומה לאג'נדה היא פרופגנדה".

האמן אורן פישר אמר לוואלה! תרבות: "הפעולה הזאת היא סימבולית למה שיקרה בעקבות חוק הנאמנות, שישרוף את העבודות שלא יווצרו מלכתחילה. אנחנו כאן להמחיש מה קורה כשאמנות הופכת לקישוט. זו התנהגות חסרת מעצורים של הקואליציה, הם פאשיסטים. לא ניתן לחוק הזה לעבור. מירי רגב, לא ניתן לך להרוס את היצירה הישראלית".

עוד באותו נושא

מעל אלף הפגינו נגד חוק הנאמנות: "הרצון לאלף אותנו מרושע"

לכתבה המלאה
הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו

ההפגנה הזאת היא צעד נוסף בגל מחאות: הבוקר, עשרות אמנים ויוצרים הפגינו מול משרד האוצר בירושלים, כמחאה על תמיכת שר האוצר משה כחלון. המפגינים הגיעו למקום עם סמרטוטים ועם מגבים, ונשאו שלטים עליהם כתוב "כחלון, אל תהיה סמרטוט", "מי סמרטוט של מירי?" ו"נטו סמרטוט"; מחר צפויה הפגנת יוצרים וסטודנטים נגד הצעת החוק בגן הוורדים מול הכנסת; בחודש שעבר הגיעו כ-1,500 בני אדם, ובהם אמנים רבים, להפגנה כנגד החוק, שהתקיימה ברחבת סינמטק תל אביב; לפני ההפגנה חתמו אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, על עצומה נגד החוק, שבה נכתב בין השאר: "אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהו בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון".

הצעת חוק הנאמנות בתרבות, שיזמה שרת התרבות והספורט מירי רגב, אמורה לעלות מחר (שני) להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. עם זאת, הקואליציה עלולה להיתקל בקשיים לגיוס הרוב הדרוש. חה"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה הבוקר לוואלה! NEWS כי היא מתקשה לתמוך בהצעה בנוסח שיובא למליאה, וקוראת לראשי הקואליציה להימנע מההצבעה עליו. חה"כ בני בגין (ליכוד) אמר היום כי אין בכוונתו לתמוך בחוק. בגין נעדר מההצבעה עליו בקריאה ראשונה. בעוד שמחר תתקיים הצבעה גורלית, באופן תמוה, חה"כ חיליק בר (העבודה) מטייל בסין. חה"כ יציק וקנין (ש"ס), השוהה אף הוא בחו"ל, אמור להתקזז איתו. השרה רגב טענה כי סיעת ישראל ביתנו תתמוך בהצעת החוק שלה ובכך יהיה רוב לקואליציה אך יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, הבהיר בישיבת הסיעה האחרונה כי חברי מפלגתו לא יצביעו בעד הצעת החוק אם הקואליציה לא תתמוך בהצעות החוק שיזמו כמו עונש מוות למחבלים.

חוק הנאמנות בתרבות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו
הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו
הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו
הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו
הפגנה נגד חוק הנאמנות. ראובן קסטרו
ההפגנה הערב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully