וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפיטה: "אני גזענית? בזכותי אנשים נחשפו למוזיקה ערבית"

11.2.2019 / 8:00

רגע לפני גמר "הכוכב הבא", שפיטה (רותם שפי) פותחת פה: על מוזיקאים ערבים שסולדים ממנה ("נחשפו למוזיקה ערבית בזכותי, לא בזכותם"), על המורה לשעבר שלה מולו היא בקרב משפטי ("הוא Nobody") ועל רוג'ר ווטרס ("ארביץ לו עם המקל"). ריאיון

רותם שפי בדמות שפיטה. רונן אקרמן,
"אני אייצג אותנו באירוויזיון, עם זכייה ב'כוכב הבא' או בלי זכייה". רותם שפי בדמות שפיטה/רונן אקרמן

"שהמוזיקאים הערבים יגידו תודה על מה ששפיטה עשתה למוזיקה הערבית", אומרת שפיטה בריאיון לוואלה! תרבות. הדברים נאמרים לאחר שאני מזכיר לה שבחודש שעבר פרסמנו בוואלה! תרבות שיחות עם שבעה מוזיקאים ערבים ישראלים מוערכים ומנוסים, ובהם מירה עווד ונסרין קדרי, ושאלתי אותם מה דעתם על שפיטה. כולם ללא יוצא מהכלל הביעו את סלידתם מהדמות של שפיטה, ואמרו בין השאר כי "שפיטה היא דאחקה גזענית ורעה", "מזלזלת בחברה הערבית", "לא מצחיקה", "אין לה שום אג'נדה" ו"לא מביאה שום בשורה", ושראוי שערבי או ערביה אמיתיים ייצגו את ישראל במקום פרודיה על ערבים.

"נכון להיום, בשנת 2019, שפיטה עשתה הרבה יותר רעש למוזיקה הערבית ממה שהם עשו", אומרת שפיטה בתגובה. "בין אם הם רואים את זה אקט גזעני ובין אם לא, העובדות בשטח מדברות - האנשים היום הרבה יותר נפתחו למוזיקה ערבית. זה לא בזכותם, זה בזכותי. העובדה היא שהמון אנשים מתחברים למוזיקה שלי. אני לא מכריחה אף אחד להתחבר לזה. וחוץ מזה, אני ממליצה לכל השופטים למיניהם ללכת לחפש קצת חוש הומור, לא יזיק להם".

הוויכוח על הדמות שלך, שפיטה, צף מחדש בעקבות "הכוכב הבא", אבל הוא התקיים בתעשייה עוד קודם. אמרו עליך שאת מנכסת תרבות ומגחיכה אותה, שאת גזענית ומתנשאת, שאין בדמות פירור של אירוניה, ביקורתיות, מקוריות, תוכן משמעותי, אלא רק תחפושת נוצצת.

"הם רוצים שאעביר ביקורת? שילכו לחפש ביקורת במקום אחר! אני לא באה לתת ביקורת. אני באה ליהנות. אני באה לעשות מוזיקה, אני זמרת. הם רוצים דמות חינוכית או ביקורתית? אני לא מתיימרת להיות אף אחד מהדברים האלה. המבקרים מוזמנים להתחיל לבקר את עצמם לפני שהם עוברים אלי. זה בטח לא יקרה בגלגול הזה, אני מניחה שיש להם עוד דרך ארוכה עם עצמם לפני שהם עוברים אלי".

שפיטה, ינואר 2019. יואב איתיאל
"דודו פארוק ואני צריכים להיות דץ ודצה". שפיטה/יואב איתיאל
שפיטה: "שהמוזיקאים הערבים יגידו לי תודה. הם רואים בשפיטה אקט גזעני? האנשים היום הרבה יותר נפתחו למוזיקה ערבית. זה לא בזכותם, זה בזכותי"

רגע לפני הופעתה בגמר "הכוכב הבא לאירוויזיון", שישודר מחר (שלישי) בקשת 12, ראיינו את רותם שפי תחת דמותה של שפיטה. תזכורת: לאחר שהקריירה שלה כזמרת לא המריאה, בראה שפי דמות של דיווה ערביה עם מקל הליכה, פה גדול והגזמה רבה במבטא הערבי ובמניירות. היא הוציאה כמה גרסאות כיסוי, הבולטת שבהן היא ל"קארמה פוליס" של רדיוהד, שעד כה צפו בה ביוטיוב מעל לשני מיליון צופים, והופיעה בפרסומת לחומוס עם גרסת כיסוי ל"אצא לי השוקה". עם זאת, דמותה לא פרצה בגדול ולא זכתה להערכה רבה בתעשיית המוזיקה. ואז הגיעה תחת דמותה כמתמודדת ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" ועוררה בה עניין - אולי פחות בקרב הקהל הרחב, אבל לפחות בשולחן השופטים ובתקשורת.

עם יד על הלב, יותר התבאסת מזה שלהקת שלוה פרשה מהתחרות או שיותר שמחת בגלל שזה מגדיל את סיכוייך בגמר?

"התבאסתי לאללה. שלוה הם חברים שלי בנפש, ולא רק שהם חברים, הבאתי למנהל ולדינה שני מקלות מקושטים עם נצנצים, פאייטים ואבנים, והם הופיעו עם זה. אני לא מרגישה מאוימת מאף אחד. מי שצריך לזכות יזכה. אני גם ככה אייצג אותנו באירוויזיון, עם זכייה ב'כוכב הבא' או בלי זכייה".

עוד באותו נושא

"שפיטה היא דאחקה רעה וגזענית. אין לה אמירה ואין שום אג'נדה"

לכתבה המלאה
רותם שפי בדמות שפיטה. יח"צ,
"יש לי ריספקט לדודו פארוק. אני נמשכת לאמת שבו ולעיני האוקיאנוס שלו. עוד לא התוודעתי לשירים שלו". רותם שפי בדמות שפיטה/יח"צ

בתוכנית נטען שאת בת 27, אבל את בכלל בת 34. האם הגיל שלך זויף בשאיפה משונה להידמות לעומר אדם (שבגיל 15 זייף את גילו ל-16 ב"כוכב נולד") או כהתיימרות להידמות לקורט קוביין (שמת בגיל 27. ואת הרי ביצעת גרסת הכיסוי לנירוונה)?

"אמא שלך בת 34. למיטב זיכרוני אני בת 24 בכלל. ו'הכוכב הבא' עשו לי עוול שהם פירסמו שאני בת 27. זה גועל נפש. ולגביי עומר אדם - הוא חתיך! כבר אז, כשהוא בא ל'כוכב נולד', הוא נראה בן 30. אני לא זייפתי את הגיל שלי, מצטערת מאוד. אני עומדת מאחורי כל מה שאני מפרסמת, גם אם זה משתנה מפעם לפעם".

מה התחפושת האהובה עליך ביותר במוזיקה הישראלית: מאיר פנינגשטיין מכוורת מחופש לדמות של פוגי, חיים צינוביץ' מחופש לזמר השרוף, יאיר ניצני מחופש להאשם תמיד, אורי קומאי מחופש לדודו פארוק או נינט מחופשת לרוקרית?

"וואי, וואי, וואי, איזו שאלה קשה. וואלה, יש לי ריספקט לדודו פארוק. אני נמשכת לאמת שבו ולעיני האוקיינוס שלו. עוד לא התוודעתי לשירים שלו. אני מאוד אוהבת אותו, זה על סמך מראה חיצוני בלבד".

מה שמזכיר שג'ורג' האריסון, הביטל המנוח, אמר פעם על הספייס גירלז שהוא הכי נהנה לצפות בקליפים שלהן כשהטלוויזיה על "השתק".

"גדול. טוב, האריסון זה האריסון. אבל רק שתדע שכל האמנים באשר הם - קצת מחופשים. אתם לא רואים את זה כי אתם מאמינים ללבוש הרגיל שלהם. אפילו שירי מימון, אסף אמדורסקי וכל הפאנל של השופטים של 'הכוכב הבא' - קצת מחופשים. כל בנאדם שעולה לבמה איפשהו חייב קצת להתחפש".

שפיטה. ניר פקין
"כל האמנים באשר הם, כולל שירי מימון ואסף אמדורסקי, קצת מחופשים". שפיטה/ניר פקין
"רוצים ביקורת? לכו לחפש במקום אחר! אני באה ליהנות ולעשות מוזיקה. המבקרים מוזמנים להתחיל לבקר את עצמם לפני שהם עוברים אליי. זה בטח לא יקרה בגלגול הזה"

האם גם מי שנתפס כ"אמיתי" הוא מחופש, פשוט התחפושת שלו היא להיות "אמיתי"?

"כל אמן בוחר מה הוא רוצה להראות כשהוא עולה לבמה. אף אחד לא עולה לבמה בפיג'מה. חוץ מאמני אינדי, אולי".

הזכרת את דודו פארוק. על רקע הספקולציות המדוברות לאיחוד בין מפלגות המרכז-שמאל, כדי לנצח בבחירות, אולי היית צריכה להתאחד עם דודו פארוק כדי להגדיל את סיכויי הזכייה שלך ב"הכוכב הבא", ולהפוך איתו ביחד לגרסה המקריפה של דץ ודצה? זה היה ככה חזק!

"אנחנו חייבים לעשות את זה! שידבר איתי. יש לך את הטלפון שלו? תגיד לו שידבר איתי דחוף, ואנחנו באמת צריכים להיות דץ ודצה. חבל שלא חשבנו על זה קודם, יכולנו לייצג את ישראל באירוויזיון כצמד".

היו אנשים שחשבו ששני כהן ב"ארץ נהדרת" מגלמת את שפיטה יותר טוב ממך.

"אוי ואבוי. שני כהן עשתה את שפיטה כמעט יותר טוב ממני. אני מפרגנת לה, ולכל מי שרוצה להתחזות לשפיטה. עוד מעט פורים, וזאת הזדמנות לכולם להרגיש ליום אחד איך זה להיות שפיטה. הבעיה היא שאחר כך הם לא יוכלו לחזור אחורה, כי זה מרגיש כל כך טוב!"

שפיטה, ינואר 2019. יואב איתיאל
"שני כהן עשתה את שפיטה כמעט יותר טוב ממני". שפיטה/יואב איתיאל

שמוליק נויפלד, מוזיקאי ומפיק מוערך והמורה שלך לשעבר, נמצא מולך בתביעות הדדיות, טוען בין השאר כי השקיע בך את מלוא זמנו, כישוריו וקשריו, אבל כשביקש לקבל את חלקו על בסיס ההבנות שהוסכמו ביניכם, לטענתו, עשית פניית פרסה והחלטת על דעת עצמך וללא התראה מוקדמת שאת מתנערת מכל מחויבויותיך לכאורה.

"מי זה? תזכיר לי מי זה?"

את לא רוצה להגיב ברצינות לטענותיו?

"כנראה לא שמעת מי זה שמוליק נויפלד לפני שזה הגיע בהקשר שלי, אז כנראה שהוא Nobody".

רותם שפי בדמות שפיטה. צילום מסך
ב"הכוכב הבא" טענו שהיא בת 27, אבל גילה האמיתי הוא 34. רותם שפי בדמות שפיטה/צילום מסך

מה העמדות הפוליטיות שלך, שפיטה? למי תצביעי בבחירות?

"אני אין לי זכות בחירה. אני בכלל לא אזרחית ישראל. שללו לי את הדרכון ברגע שהגעתי לארץ. אבל אם יכולתי להצביע, למי הייתי מצביעה? בוודאות למועמד הכי חתיך".

גנץ?

"יש מצב. אני צריכה לבדוק את זה איתו בפגישה של אחד על אחד".

את בעד או נגד זכות השיבה?

"למה לא? בטח! אין לי מושג מה זה זכות השיבה. בטח, שיחזרו! למה לא? אם זה תלוי בי, שגם הבריטים יחזרו לארץ! ושגם הטורקים יחזרו לארץ! כל מי שרוצה לחזור לארץ, מוזמן, שיהיה לו בכיף! אני גם מחכה בעצמי לחזור לארץ שלי".

רותם שפי, המכונה שפיטה. יעל רוזנר,
"למי הייתי מצביעה בבחירות? בוודאות למועמד הכי חתיך". שפיטה/יעל רוזנר

מה דעתך על כך שארגון אש"ף קרא לאיגוד השידור האירופי לפעול למניעת שידור האירוויזיון בהתנחלויות. בהודעה שפורסמה באתר הרשמי שלו, הוא טען כי קיום התחרות בישראל מהווה "סיוע להסתרת הכיבוש"?

"אני חושבת שהם אהבלים. מה הם מתעסקים במה מותר לשדר ומה אסור לשדר? זה פרי קאנטרי. לא טוב להם, שיעלו על חללית ויטוסו לחלל!"

אם לא יבחרו בך לייצג את ישראל באירוויזיון, האם כנקמה תצטרפי ל-BDS?

"נראה לך? ה-BDS הולכים לחטוף ממני על הראש, בין אם אני אזכה ב'הכוכב הבא' ובין אם אני לא אזכה. זה ארגון שבא לעשות רע, ואני מחכה להזדמנות לעלות על במת האירוויזיון ולהשפיל אותם לעיני כל אירופה! כרגע ל-BDS יש את האינטרס הכי גדול ששפיטה לא תייצג את ישראל באירוויזיון, כי הן יודעים איזה פה יש לי, ואני אתן להם בראש בשידור חי. רק אל תגלו לרשות השידור, שלא יחסמו אותי".

"במי לא הייתי נוגעת אפילו עם מקל? ברוג'ר ווטרס!", מוסיפה שפיטה. "אה, בעצם, אני דווקא אשמח שהוא יפגוש את המקל שלי!"

רותם שפי בדמות שפיטה בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". צילום מסך
"ה-BDS אהבלים". שפיטה/צילום מסך

נקנח במשחק האסוציאציות. מה הדבר הראשון שעולה לך לראש כשאומרים... מאיה בוסקילה.

"חיית במה".

בן אל תבורי.

"ריבועים בבטן".

לוסי איוב.

"The Lady".

דנה אינטרנשיונל.

"פאקינג דיווה".

שלמה ארצי.

"קלינט איסטווד".

עומר אדם.

"I Do".

שפיטה. מתוך הכוכב הבא לאירוווזיון, צילום מסך
"למי אכפת מחוק הלאום?". שפיטה/צילום מסך, מתוך הכוכב הבא לאירוווזיון

גלגלצ.

"כאן 88".

"הכלה מאיסטנבול".

"אנטונלה".

"האח הגדול".

"בית משוגעים".

התגיירות.

"מה שטוב לכם".

חוק הלאום.

"למי אכפת?"

רותם שפי.

"וואו, מעניין. תתקדמו, יא משעממים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully