וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב שנגמר: זקנתה של "Veep" עדיין מבאסת את נעוריה

31.3.2019 / 0:00

בעונה האחרונה שלה מנסה "Veep" לראשונה לרמוז משהו על כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, והתוצאה רק מנציחה את חוסר הברק והנטייה שלה לגרוטסקיות בעונות האחרונות. טוב שהיא מגיעה לסיום, חבל שרק עכשיו. ביקורת ללא ספוילרים

Veep עונה 7, ויפ, ג'וליה לואי-דרייפוס. HBO,
ערוות הפוליטיקה האמריקאית. "Veep"/HBO

נהוג להקביל בין עלייתו של טראמפ ב-2016 לבין העונות של "Veep" ששודרו במקביל לקמפיין שלו ואז לנשיאות - כלומר החל בעונה החמישית והלאה. הבדרן הגדול שהפך לנשיא המעצמה הגדולה חשף כל כך הרבה על הפוליטיקה האמריקאית ובכלל, נקודות התורפה שלה והקרקס המגוחך שמסתתר מאחורי קלעיה. כלומר, מה ש-"Veep" עושה.

קודם לכן, בארבע העונות הראשונות שלה, "Veep" הייתה ככל הנראה הסדרה המצחיקה ביותר בטלוויזיה. עם קצב בדיחות רצחני שחלק ניכר ממנו נע בין המעולה להיסטרי, היא חשפה את ערוות הפוליטיקה האמריקאית כשם שאף סדרה לפניה לא עשתה, ובעצם הייתה תמונת המראה רצופת-הגסויות, ערלת-הלב ושטופת-הציניות של "הבית הלבן". סדרה שבה האידיאלים היחידים שהנחו את הפוליטיקאים היו קידום עצמי, גם אם בדרך ירמסו כל דבר וכל אחד, כולל הקרובים להם ביותר.

Veep עונה 7, ויפ, קווין דאן, סם ריצ'רדסון, אנה קלאמסקי. HBO,
הברק הועם. "Veep"/HBO

אבל הרבה יותר מאשר טראמפ, השינוי העיקרי בקומדיה של HBO החל מהעונה החמישית והלאה הוא עזיבתו של היוצר המבריק שלה, הבריטי ארמנדו יאנוצ'י. אחרי ארבע שנים הוא החליט שאמר את כל מה שיש לו לומר בנושא, שהוא מתגעגע למשפחתו שבמולדת, ונטש את הסדרה שיצר. HBO העבירה את המושכות לידיו של דיוויד מנדל, איש "תרגיע" ו"סיינפלד" שהתאחד כאן עם ג'וליה לואי-דרייפוס. תחת ידיו הפכה "Veep" פחות חכמה, יותר גרוטסקית, חוזרת שוב ושוב אל אותם מקומות שעבדו בניסיון לסחוט איזשהו מיץ שעשוי היה להישאר שם, מבהירה מדוע יאנוצ'י הרגיש שמיצה.

במתכונת הזו, וכמו שקורה בהרבה סיטקומים ככל שחייהם מוארכים, דמויות הפכו לקריקטורות של עצמן. סלינה (לואי-דרייפוס) רק גסה וערלת לב, גארי (טוני הייל) עבד נרצע שמתקשר בהנהונים וגניחות, קנט (גארי קול) הוא רובוט מחושב וקר וכן הלאה. במקביל העלילות נראו נטולות ברק, עייפות ולעתים מופרזות, אף על פי שלכאורה אמורות היו להתרענן בהתחשב בכך שמנדל הוציא את ההתרחשות מוושינגטון לבדה אל מחוזות חדשים.

עוד באותו נושא

עוד בבקשה: העונה השלישית והנפלאה של "הטובות לקרב" מכניסה אותנו אל המשבר הקיומי שלה

לכתבה המלאה
Veep עונה 7, ויפ, טימותי סימונס. HBO,
דלות רעיונית ויצירתית. "Veep"/HBO

הקווים הכלליים האלה לא משתנים גם בפרקים החדשים, שזמינים החל ממחר (שני) ב-HOT, yes וסלקום TV (למבקרים נשלחו שלושה פרקים מתוך השבעה). שנתיים אחרי העונה השישית ושהות שאיפשרה ללואי-דרייפוס להילחם בסרטן השד, "Veep" חוזרת לעונה שביעית ואחרונה, שממשיכה בערך מאותה נקודה: סלינה וג'ונה מתמודדים בנפרד בבחירות המקדימות לנשיאות, איימי בהיריון מדן, מייק איננו עוד מזכיר העיתונות אלא עובד עכשיו ככתב בחדשות באזפיד.

אפשר להבין מדוע בחר מנדל לתאר קמפיין נשיאותי בעונה האחרונה של הסדרה - זהו מסלול עם סוף ברור בסופו, לכאן או לכאן - אלא שכבר היינו שם בעבר. זו מחזוריות המהווה חלק מהחיים הפוליטיים, ברור, אולם במקרה של "Veep" היא פשוט מהווה זיכרון לתקופה טובה יותר. הרבה, הרבה יותר: עונות 3 ו-4, מהמעולות בסדרה, כאשר סלינה רצה לנשיאות ממעמדה כסגנית (ואז כנשיאה מחליפה) אחרי שהנשיא החליט לא לרוץ לכהונה שנייה ומאוחר יותר פרש לאלתר. המועמד המשמעותי מולה אז היה טום ג'יימס (יו לורי), שהיא מינתה כסגן נשיא אך גילתה שהעם אוהב אותו יותר מאשר אותה. ונחשו מה? גם הפעם טום הוא המועמד המשמעותי מולה, לפחות בפרקים הראשונים.

Veep עונה 7, ויפ, ג'וליה לואי-דרייפוס. HBO,
הרבה פחות מצחיקה. "Veep"/HBO

אם בשתי העונות הקודמות והלקויות לפחות יכולנו לצחוק בקול רם בין עיקום-אף למשנהו, שלושת הפרקים שפותחים את העונה השביעית דלים מהבחינה הזו. הם מניבים יותר תגובות שכלתניות - "כן, זה משעשע", "זה מחוכם" - מאשר מיצוי של הדבר עצמו. גם זה קורה בין שטף של בדיחות שכבר שמענו מסוגן ב-"Veep" בעבר, סתמיות או אפילו אוויליות ממש.

זאת ועוד, אם עד כה עייפות החומר והיעדר הטאץ' המתון והמושחז של יאנוצ'י נתנו בה את אותותיהם, הפעם החסרונות הללו ניכרים ברעיון הקלוקל לעקוץ את טראמפ ככלות הכל. כך נולד קו העלילה המטופש ביותר של העונה השביעית: ריצתו של ג'ונה לנשיאות. עצם הרעיון הזה, גם עם הנשיא הנוכחי ברקע, מוגזם מדי. ג'ונה תמיד תואר כמישהו שלא לגמרי מבין את הגבולות הנדרשים ובאופן כללי הגיע לעמדת הכוח-היחסי שלו בזכות נפוטיזם גרידא, אבל כדי לשרת את הסיפור הפך חוסר המודעות האקוטי שלו לכדי טיפשות עמוקה. הוא מספר בדיחות גסות של ילד בחטיבה, מתעקש שהטריד מינית מישהי חרף הכחשותיה כדי להתפאר בכיבושיו, מכנה אנשים "מפגר" ו"הומו" וכן הלאה.

Veep עונה 7, ויפ, קווין דאן, גארי קול, טוני הייל. HBO,
דמויות הפכו לקריקטורות של עצמן. "Veep"/HBO

כל זה עשוי להישמע מוכר ביחס למציאות, אך בניגוד לדמות הפיקטיבית, העם האמריקאי הספיק להתוודע לדונלד טראמפ במשך עשורים, לראות אותו במשך שנים מפטר אנשים בלהיט ריאליטי בפריים טיים, לסבור שאולי השיג דבר או שניים בחייו לפני שבחר בו לנשיאות. ג'ונה רחוק משם, והשימוש בו לטובת קו העלילה הזה - שלא עלינו, עוד עלול להסתיים עם בחירה בו בסופה של הסדרה - הוא עדות ניצחת לדלות הרעיונית והיצירתית של "Veep" בערוב ימיה.

כל הטרוניות האלה עלולות להקנות רושם ש-"Veep" היא שיקוץ שמבייש את המסך. היא לא. עדיין יש לה רגעים טובים, והקאסט שלה עודנו אחד הכבירים בטלוויזיה, בהובלת לואי-דרייפוס המדהימה. אלא שזה לא מספיק כדי להצדיק את הפגיעה החוזרת ונשנית במורשת שלה עצמה. טוב שהיא מסתיימת סוף סוף, גם אם באיחור של שלוש עונות.

Veep עונה 7, ויפ, ג'וליה לואי-דרייפוס. HBO,
הגיע הזמן/HBO

העונה השביעית של "Veep" משודרת בצמוד לארה"ב בימי שני ב-HOT, yes וסלקום TV.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully