וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אצלנו הסרטים הכי טובים": האירוע התרבותי המומלץ לחול המועד

בשיתוף פסטיבל הסרטים בחיפה, בשיתוף פסטיבל הסרטים בחיפה

25.9.2019 / 8:41

המפגש המרגש עם במאי איראני, הרגע שהארווי קייטל החליט להתחתן וההתמודדות מול הסטרימינג. פנינה בלייר, המנהלת האמנותית של פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה, מספרת כיצד הפך לאחד האירועים התרבותיים הגדולים והחשובים בארץ - "הקהל נאמן ומוכיח זאת בנוכחות מסיבית"

פורום פילם

כשהבמאי האיראני מוחסן מח'מלבאף הגיע בפעם השנייה לפסטיבל הסרטים בחיפה, ההתרגשות בקרב באי האירוע ומארגניו ניכרה. מח'מלבאף, שזכה לתהודה בינלאומית עם סרטים כמו "רגע של תמימות", "רוכב האופניים" ו"הגנן" (שצולם בגנים הבהאים בחיפה) נחת בישראל כדי לכהן כיו"ר חבר השופטים בפסטיבל.

"מעבר לגדולתו כיוצר קולנוע, התגלה מח'מלבאף כאיש אמיץ ומקסים, בעל לב חם וסקרן ותקשורת מופלאה עם הקהל", נזכרת פנינה בלייר, המנהלת האמנותית של הפסטיבל מאז 1988, באותם ימים מרגשים. "האולמות היו מלאים מפה לפה ולאחר הקרנת 'רגע של תמימות' הגיעו לגן הפסטיבל חמש מאות צופים לשיחה עם מח'מלבאף, שלא פסקה במשך שעתיים רצופות. היה זה ערב קסום, מרגש ובלתי צפוי, שלא יישכח. גם עמו נשארנו בקשרים אישיים מאוד קרובים".

חג סוכות בפתח וחובבי הקולנוע בארץ יודעים כי זוהי שעתו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה להציג את יבולו המקומי והעולמי. הפסטיבל, שיתקיים לאורך סוכות, בין ה-12 בספטמבר ל-21 בחודש, החל את דרכו ב-1983 והציג בשנותיו הראשונות כחמישים סרטים. כיום הוא מציג כמאה חמישים שכאלה, המגיעים מעשרות מדינות, נחשב לאחד מאירועי הדגל של עולם הקולנוע הישראלי. ונבחר בידי המגזין ההוליוודי וראיטי כאחד מ"חמישים פסטיבלי קולנוע שאסור להחמיץ ברחבי תבל".

מוחסן מחמלבאף. יואב דודקביץ'
מוחסן מח'מלבאף בחיפה/יואב דודקביץ'

מי האורחים שהכי ריגשו אותך בתולדות הפסטיבל?

"בשנת 2001 הגיע הארווי קייטל עם בת זוגו דפנה קסטנר, בת לאם ישראלית מבת גלים, אל הפסטיבל להקרנת סרטו 'האזור האפור'. השניים תכננו להישאר כמה ימים ולבסוף שהו בפסטיבל שבוע רצוף וכאן החליטו להינשא בנישואים רפורמיים, בבית דניאל בירושלים. קייטל זכה פה להרבה אהבה של הקהל ואפילו פגש קרוב משפחה שחי בארץ. אורחים מרגשים נוספים הם השחקנית הנפלאה סיד צ'יריס והבמאי האמריקאי סטנלי דונן שביים את 'שיר אשיר בגשם', שהגיעו ב-1990 במסגרת מחווה למיוזיקל האמריקאי".

"גם בואם של ווילם דפו ותיאו אנגלופולוס ב-2005 לצורך קבלת פרס מפעל חיים בפתיחת הפסטיבל ריגשו עד מאוד. אנגלופולוס ז"ל, מגדולי במאי הקולנוע האירופאי, הגיע לחיפה עם סרטיו גם לאחר מכן והפך לידיד הפסטיבל. כך קרה גם עם דפו ורעייתו הצעירה ג'אדה קולגנדה שסרטה הוקרן אצלנו. המפגש בין אנגלופולוס ודפו בחיפה הוליד את השתתפותו של דפו בסרטו הבא 'אבק הזמן'. דפו ורעייתו גרמו לנו הנאה רבה, לקחו חלק פעיל באירועי הפסטיבל ונשארו בידידות עמנו. ב-2012, שנה אחר מותו של אנגלופולוס, באה המוזיקאית והפסנתרנית אלני קראינדו, שכתבה את המוזיקה לרוב סרטיו. היא ביצעה אצלנו קונצרט מיצירותיו וחששנו שמא לא נמלא את האודיטוריום, אבל כל הכרטיסים נמכרו. היו עוד רבים, כמו אנדריי זוויאגינצב, יוצר רוסי מדהים ומאתגר, שהגיע לחיפה ב-2014 עם 'לוויתן'".

איזה סרט את גאה במיוחד שהקרנת בפסטיבל?

"אני גאה על סרטים רבים בפסטיבל, על הקולנוע הקלאסי שאיני מוותרת עליו מאז כניסתי לתפקידי, ואציין את סרטיה הנפלאים של הדוקומנטריסטית הצרפתיה אנייס ורדה, שהרטרוספקטיבה לסרטיה שהתקיימה אצלנו בשנה שעברה מילאה אולמות והותירה רבים בחוץ. ורדה הלכה לעולמה בתחילת השנה, וסרטה האחרון, 'ורדה על אנייס', מוקרן השנה בפסטיבל. מדובר במעין צוואה מרגשת, בה היא מסכמת את עבודתה הקולנועית".

עוד בוואלה!

"פורד נגד פרארי" יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל חיפה 2019

לכתבה המלאה
איזבלה רוסליני פנינה בלייר פסטיבל חיפה קולנוע.
פנינה בלייר מקבלת פרס מיוחד מאיזבלה רוסליני על תרומתה לעולם הקולנוע

במהלך עשרת ימי הפסטיבל צפויים לבקר כשלוש מאות אלף חובבי קולנוע שיצפו בקרוב לשלוש מאות הקרנות של סרטים חדשים מרחבי העולם וישתתפו באירועי מוזיקה חיה ובהקרנות פתוחות למשפחה. הפסטיבל כולל גם מפגשים בין הקהל ליוצרים בגן הפסטיבל ובכיתות האמן. "הקהל שלנו נאמן לפסטיבל ומוכיח זאת בנוכחותו המסיבית משנה לשנה, אך איש לא מבין את דרך החתחתים שאנו, מארגני הפסטיבל, עוברים כדי להשיג את הסרטים הטובים ביותר וזוכי הפסטיבלים הגדולים", מספרת בלייר, "אנו ממיינים וצופים במאות סרטים בלינקים ובפסטיבלים בעולם, קוראים כתבי עת קולנועיים באופן שוטף וקשובים לכל החדשות והחידושים בתחום. לכל סרט שנבחר נדרשים לעיתים חודשים של תכתובת עד קבלת אישורו. העמידה בסטנדרטים הגבוהים של תכניתנו האמנותית דורשת הבנה עמוקה אהבה ותשוקה לאמנות הקולנוע, לצד קשרים בינלאומיים ענפים ועקשנות עקבית עד להשגת התכניות הנבחרות".

מה את עושה ותמשיכי לעשות כדי למשוך קהל צעיר לפסטיבל?

"מסגרת 'טירוף בחצות' שלנו, מופנית בהחלט ומביאה קהל צעיר לפסטיבל. גם יוזמת התג הצעיר שהתחלנו בה לפני מספר שנים תורמת בנושא זה. הצעתי כבר לפני כמה שנים ליצור עיר אוהלים לקהל צעיר עם תשתיות של שירותים, מקלחות ומוזיקה, כך עושים בפסטיבל קרלובי וארי בצ'כיה - זה יביא קהל צעיר מחוץ לעיר שיקבל שרותי לינה ובילוי לצורך שהייה ממושכת בפסטיבל".

איך הפסטיבל מתמודד עם הסטרימינג ונטפליקס?

"בעיני יש מקום לכולם, אבל דווקא בעידן הסטרימינג רבה יותר חשיבותו של פסטיבל קולנוע. אין תחליף לצפייה של יצירה קולנועית רחבת יריעה - על מסך גדול באולם חשוך עם קהל, שעובר עמך חוויה קולנועית. אין תחליף להתרגשות האישית והקולקטיבית המעוררת שיח, לאחר הסרט ומעמיקה את ההתרשמות ממנו, ובוודאי כאשר מתקיים מפגש ושיח עם יוצרים קולנועיים המגיעים אלינו מכל רחבי העולם".

פנינה בלייר.
"חיפה זו בעיניי העיר השפויה בישראל". פנינה בלייר

מה יהיה שונה ומיוחד השנה בפסטיבל לעומת מהדורות קודמות?

"הפסטיבל שלנו נותן מענה לחידושים טכנולוגיים ואמנותיים בתחום. כך פתחנו ראשונים בארץ וגם באירופה, את מסגרת סדרות הטלוויזיה לפני כחמש שנים, ברגע שהרגשנו שהסדרות הפכו לסוגה עילית חשובה לא פחות מסרטי הקולנוע ויוצריהן הם במאים ושחקנים חשובים שבאו מאמנות הקולנוע. ענף חדש באמנות הקולנוע שמקבל זו שנה שלישית מענה בפסטיבל הוא מסגרת המציאות המדומה ומציאות רבודה (VR ,AR). במשך שלושה ימים מוקרנים סרטים מישראל ומהעולם בקמבוס הנמל בפורמטים מיוחדים אלה, פתוחים לקהל הרחב ובפסטיבל נערך כנס בין לאומי עם יוצרים בתחום זה. השנה התווספה תחרות ליוצרים ישראלים היוצרים סרטי מציאות מדומה ומשלחת קנדית של יוצרים צעירים בתחום, תגיע לפסטיבל ליצירת דיאלוג וקופרודוקציות".

מה העיר חיפה נותנת לפסטיבל ומה היא מקבלת ממנו?

"חיפה היא בעיניי העיר השפויה ביותר בישראל, זוהי עיר פתוחה של דו קיום ואלה גם הנושאים המובילים אותנו בבחירת התכנית האמנותית - פלורליזם, איכות ופתיחות לכל הגוונים הזרמים והדעות באוכלוסייה שלנו. העיר משרה מרוחה על הפסטיבל והפסטיבל תורם רבות לעיר, זוהי החגיגה הגדולה והחשובה ביותר המתקיימת בעיר מדי שנה וכבר שנים מסייעת לקידום המוניטין שלה בעולם".

לפרטים נוספים על הפסטיבל, ראו האתר הרשמי.

בשיתוף פסטיבל הסרטים בחיפה, בשיתוף פסטיבל הסרטים בחיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully