וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יותר כיף להופיע כגבר מאשר כאישה, נוח בלי חזייה"

28.11.2019 / 9:00

סולן להקת קייס צ'ויס, שהיה ידוע בעבר כסולנית שרה, יצא לפני חצי שנה מהארון כגבר - סאם. בריאיון לרגל חזרת הלהקה לארץ, הוא אומר שיותר כיף להופיע כגבר מאשר כאישה, ושמבאס שההורמונים עוד לא עשו לו קול גברי. בונוס: שאלה מדנה אינטרנשיונל

סאם בטנס מזמין להופעת קייס צ'ויס בתל אביב/יח"צ

"אחד מהאתגרים שלי יהיה הקול שלי", אמר לפני חצי שנה סולן להקת קייס צ'ויס (K's Choice), סאם בטנס, שהיה מוכר עד אז כאישה ששמה שרה, בווידאו שבו הדהים את עולם המוזיקה כשהכריז על היותו גבר טרנסג'נדר ועל תהליך שינוי המין שלו. "אני לוקח הורמונים שיהפכו את הקול שלי לנמוך יותר", אמר, "אני עובד עם מדריך קולי אבל הקול שלי ישתנה. התרגלתי כל כך להסתיר, עד שאני לא יכול שלא לחגוג את ההתקדמות שלי".

האפשרות שקול מזוהה של סולנית יהפוך לקול שונה גברי שירתיע חלק מהקהל - עוררה בסאם חששות, אבל אז קרה משהו לא צפוי. "עברתי מסע מעניין", אומר סאם בריאיון לוואלה! תרבות. "בהתחלה חששתי שלא אוכל לעבור את התהליך כי חשבתי שלא אוכל להחליף את הקול שלי, בגלל שהקול שלי הוא העבודה שלי, הפרנסה למשפחה שלי, וזה נראה כמו אתגר גדול מדי שלא אוכל לעמוד בו. חשבתי אז שלא אוכל לקבל החלטה לגבי מי אני בגלל זה. בסוף התחלתי בתהליך. והנה עכשיו, הקול שלי לא מתחלף, או עדיין לא התחלף, וזה מייאש אותי, כי זה גורם לי להרגיש שאני לא טרנסג'נדר. עכשיו אני כבר מייחל ומקווה שהקול שלי יתחלף לנמוך יותר. כך שזאת מערבולת עם רגשות מעורבים. מאחר שזה מחוץ לשליטה שלי, כי אני אמשיך לקחת טסטוסטרון בשארית חיי, אזרום עם מה שיהיה ואתמודד עם מה שיקרה. אבל כן, פעם הייתי לחוץ מלאבד את קול השירה שלי, והיום אני יותר לחוץ מכך שלעולם לא אשמע כמו גבר".

משמאל: הזמרת והמוזיקאית שרה בטנס בשנת 1996; מימין: לאחר יציאתה מהארון כגבר בשם סאם, 2019. gettyimages, יח"צ, מערכת וואלה!
שרה בטנס בשנת 1996/מערכת וואלה!, gettyimages, יח"צ
"היציאה מהארון כגבר מצד אחד גרמה לי להרגיש נוח וחופשי. באותו זמן, זה תהליך שמלווה במידה מסויימת של חוסר ביטחון ובמבוכה"

באופן מפתיע ומקרי, שתי להקות רוק בלגיות שהוקמו בניינטיז יופיעו באותו יום בתל אביב בחודש הבא - 16 בדצמבר. הוברפוניק יופיעו בבארבי בתל אביב, ובאותו ערב קייס צ'ויס יופיעו בהאנגר 11 בתל אביב. עבור קייס צ'ויס זוהי הופעה שמינית בישראל, אבל זאת הפעם הראשונה שהיא מופיעה אצלנו מאז שהסולנית שרה הפכה לסולן סאם. תחמם אותה להקת היהודים, ועל הפקת המופע חתומה חברת לייב ניישן ישראל - קבוצת בלוסטון של שי מור יוסף וגיא בסר.

סאם, מעבר לגוון ולגובה הקול שלך, מאז שיצאת מהארון כגבר אתה יוצר אחרת ממה שיצרת כשהיית מזוהה כאישה? האמירה שלך בשירים השתנתה?

"כן, ההבעה שלי השתנתה, בגלל שעכשיו אני מרגיש כל כך נוח וחופשי. באותו זמן, זה תהליך שמלווה במידה מסוימת של חוסר ביטחון ובמבוכה. התהליך שינה את ההתבוננות הכללית שלי בדברים. זה כנראה צירוף מקרים, אבל זה קטע שזה קורה באותו זמן: אני עושה פרויקט חדש של פופ אלקטרוני, שמאפשר לי באמת להגיע לצד אחר לגמרי שבתוכי, שמעולם לא הגעתי אליו עם קייס צ'ויס. זה פרויקט שונה לחלוטין. וזה סופר כיף לחפור לתוך זה ולמצוא מלודיות וקולות שלעולם לא היו מתאימים לקייס צ'ויס. וכל זה קורה במקביל לתהליך היציאה מהארון כגבר, מה שהופך את הכל ליותר מעניין וממש כיפי, כי אני מרגיש יותר פתוח וחופשי מאי פעם, ומרגיש שאני לא צריך לעצור את עצמי בשום דבר".

עוד בוואלה!

הסיפורים הגדולים, הרגעים המרגשים: שלמה ארצי בן 70

לכתבה המלאה
סאם (לשעבר שרה) בטנס סולן להקת קייס צ'ויס. יח"צ,
"פעם הייתי לחוץ מלאבד את קול השירה הנשי שלי, והיום אני יותר לחוץ מכך שלעולם לא אשמע כמו גבר". סאם בטנס, כיום/יח"צ

סיפרת בפתיחות לתקשורת על ניתוח השטחת החזה שעברת בספטמבר. האם היו לך התלבטויות אם לנקוט בצעד הזה או שידעת משלב מוקדם שתעשה זאת?

"ידעתי שאעשה זאת מיד, ללא ספקות. ידעתי שאעשה את זה אפילו לפני שידעתי שאצא מהארון כגבר טרנסג'נדר. הייתי כל כך שלם לגבי זה, אף פעם לא היו לי ספקות או חרטות, אפילו לא רגע לפני הניתוח. מעולם לא הרגשתי מוזר אחרי הניתוח, ואף פעם לא הרגשתי - אוי, משהו ששייך לשם לא נמצא שם. זה התקבל על הדעת במאה אחוזים".

אתה מכיר את דנה אינטרנשיונל?

"כן, בהחלט. דנה מאוד אמיצה. לצאת מהארון כאישה בתקופה שהיא יצאה, באופן פומבי - זה דבר שדורש אומץ. היא בטח פרצה את הדרך להרבה אנשים. וזה כל כך משמעותי. אני חושב שאנשים יתרגלו לטרנסג'נדרים רק כשהם יראו אותם בעין הציבורית. דנה חלוצה ועשתה שינוי ענק בקהילה הטרנסג'נדרית. הרבה טרנסג'נדרים, ובהם אני, חייבים לה הרבה הכרת תודה על כך".

שרה בטנס מלהקת קייס צ'ויס, בשנת 1998, בטרם יצאה מהארון כגבר בשם סאם. GettyImages
"ידעתי שאעשה ניתוח להשטחת חזה אפילו לפני שידעתי שאצא מהארון כגבר טרנסג'נדר". שרה בטנס מלהקת קייס צ'ויס, בשנת 1998/GettyImages
"אני לא חושב שמה שאני עשיתי מתאים לכולם. אני לא מאמין שכולם צריכים להיות מחוץ לארון, זה מאוד אישי. אם אנשים רוצים לשמור על סודיות בנוגע לזה - אני מכבד גם את זה"

פנינו אתמול לדנה אינטרנשיונל, וכאייקון טרנסג'נדרי ישראלי ובינלאומי, הצענו לה להפנות אליך שאלה דרכנו, היא נענתה לכך בשמחה, ומסרה לך: "סאם, אני מעריכה אותך מאוד, אתה עושה מוזיקה נהדרת, ואני חושבת מהניסיון שלי שיש הרבה חשיבות למה שאתה עושה. אני הרבה פעמים מרגישה שהסיפור האישי שלי בא על חשבון התייחסות נטו למוזיקה שלי, שלא מספיק מקשיבים לה. האם אתה חושש שזה יקרה לך לאחר שיצאת מהארון כגבר?"

"זה מה שקרה לי עוד קודם, כשיצאתי מהארון כלסבית. ציפיתי שזה יקרה. בראיונות שאני עושה 80 אחוז מהשאלות הן על התהליך שעברתי. אני לא חושב שזה מוזר. קודם כל, אני שמח לדבר על זה, כי אני שמח לגרום לכך שיתייחסו לטרנסג'נדרים כדבר נורמלי. אני לוקח את התפקיד הזה בשמחה. אני מקבל בהבנה את השאלות על זה, כי זה דבר חדש, מעניין וזה נושא חשוב. אנשים רואים שהשתניתי, ובטח בעוד שישה חודשים יראו עוד יותר את השינויים. אני חושב שזה ישתנה בעתיד, אני לא חושב שבעוד חמש שנים ידברו על זה שאני טרנסג'נדר. אני מקווה שהמוזיקה שלנו תמשיך לדבר בזכות עצמה, ואנשים יתעניינו בה. זאת לא היתה בעיה ללהקת קייס צ'ויס שיצאתי מהארון כלסבית ואני לא חושב שתהיה ללהקה בעיה עם יציאתי מהארון כטרנסג'נדר. אני מרגיש שמתייחסים למוזיקה שלנו, עדיין יש לנו קריירה פנטסטית".

ואגב דנה אינטרנשיונל, האירוויזיון מזוהה מאוד עם הקהילה הלהט"בית. אף שהסגנון המוזיקלי של קייס צ'ויס רחוק מהמוזיקה של תחרות הזמר הזאת - מה יחסך אליה ומה הסיכוי שהלהקה תופיע בה?

"האמת שאף פעם לא חשבתי על זה. אני לא אומר שזה לא יקרה לעולם, אבל אני גר בארצות הברית כבר 20 שנה, כך שלא צפיתי באירוויזיון מאז שהייתי בשנות העשרים שלי. שמעתי דברים טובים על התחרות אבל לא ראיתי אותה הרבה זמן".

הסרטון שבו שרה יצאה מהארון כגבר בשם סאם

האם אתה מרגיש אחריות כלפי הדור הצעיר בקהילה הלהט"בית שיכול לראות בך כדוגמא והשראה?

"אני בהחלט חש אחריות. אני לא חושב שמה שאני עשיתי מתאים לכולם. אני לא מאמין שכולם צריכים להיות מחוץ לארון, זה מאוד אישי. אם אנשים רוצים לשמור על סודיות בנוגע לזה - אני מכבד גם את זה. אני פועל באופן פומבי יותר. נהניתי והיה משמעותי בשבילי לצפות בבלוגים של טרנסג'נדרים מדברים על חוויותיהם וזה עזר לי. הרגשתי שגם אני צריך לעשות את זה, כי עדיין יש הרבה אנשים שלא יודעים שום דבר על התהליך. כשעברתי את התהליך בעצמי הרגשתי באמת אחריות לסייע לאחרים ולחנך אנשים".

אתה מרגיש שהפכת לאייקון בקהילה הלהט"בית? זה משהו שמעניין אותך להיות?

"אני לא יודע אם הפכתי לאייקון, אבל אני יודע שזה עוזר לאנשים, לאנשים יש הרבה שאלות אלי ואני מבין כי זה אחר וחדש, וזה נהדר שלאנשים יש שאלות כי אנחנו יכולים לדבר על זה, ולהפוך את זה ליותר נורמלי ויותר מיינסטרימי".

להקת הרוק הבלגית קייס צ'ויס. יח"צ,
גרט בטנס/יח"צ
"הרבה יותר כיף להופיע על הבמה כגבר. זה נוח שאין חזיה! אבל זה בעיקר מרגיש יותר כיף כי אני מרגיש יותר כמו אני עצמי"

איך יותר כיף להופיע על הבמה, בתור גבר או אישה?

"הרבה יותר כיף להופיע על הבמה כגבר. זה נוח שאין חזייה! אבל זה בעיקר מרגיש יותר כיף כי אני מרגיש יותר כמו אני עצמי".

שאלנו את גרט בטנס, האח והשותף להרכב, האם יכול היה לנחש ששרה תהפוך לסאם ומה הייתה תחושתו כשזה קרה. "לא הייתי בשוק מהיציאה מהארון, כי הכל היה די הדרגתי", אומר גרט לוואלה! תרבות. "גדלתי עם אחותי, וכבר כשהייתה ילדה היה בה משהו גברי. בשלב מסוים שרה אמרה לי שהיא לסבית ומתגרשת מבעלה, וזה התקבל על הדעת מבחינתי. לא הופתעתי שזה מה שהיא רצתה להיות כל השנים. ועם הזמן ראיתי אותה הופכת ליותר גבר, בדרך שהיא התלבשה. כך שהצעדים ההדרגתיים הפכו את זה קל יותר לכולם במשפחה לקבל את זה. אני זוכר שהיא סיפרה לי על חברה שהיא אמא טרנסג'נדרית, והיא סיפרה על זה בכזאת התלהבות, עד שהבנתי שזה יותר מאשר עניין בחברה, אלא שמשהו עובר עליה".

להקת הרוק הבלגית קייס צ'ויס. יח"צ,
"ההצלחה שלנו בישראל תמיד נראתה לנו מסתורית". קייס צ'ויס/יח"צ

קייס צ'ויס הוקמה באנטוורפן, בלגיה, באמצע שנות התשעים, על ידי האח והאחות הסולנית והגיטריסטית שרה בטנס והגיטריסט, הקלידן והזמר גרט בטנס וחברים נוספים. הלהקה פרצה ב-1995 עם השיר "Not An Addict" שהפך ללהיטם הגדול ביותר, והגיע למקום החמישי במצעד הבילבורד. השיר "Everything for Free" שיצא ב-1998 הפך גם הוא ללהיט, הגיע למקום ה-28 במצעד הבילבורד וחרך גם את הרדיו הישראלי. ב-2002 שרה יצאה מהארון כלסבית. ב-2003 נפרדו דרכיהם של חברי הלהקה, האח והאחות יצאו לקריירות סולו וב-2009 התאחדו. הלהקה הוציאה שבעה אלבומי אולפן, וחתומה על אלבומי זהב ופלטינה. שירי הלהקה הופיעו במספר פסקולים, ובהם הסדרה "באפי קוטלת הערפדים" והסרט "מלחמת האופל".

איך אתם מסבירים את הקשר המיוחד במינו שנוצר ללהקה עם הקהל הישראלי?

גרט: "כל פעם שאנחנו חוזרים לישראל אני ממש נהנה מזה. אני זוכר שבביקור הראשון בישראל, בדרך משדה התעופה למלון, הכל היה אחר - מזג האוויר והמראות, ושמענו את ההודעה ברדיו שנחתנו ושאנחנו עומדים להופיע. הרגשנו ממש כמו רוק סטארים!"

סאם: "ההצלחה שלנו בישראל תמיד נראתה לנו מסתורית. אני שמח שזה ככה. בפעם הראשונה שבאנו לישראל לא האמנו שאנחנו כל כך פופולריים שם. נדהמנו מהתגובות שאנשים יודעים את מילות השירים בעל פה, ואנחנו שמחים לחזור כל פעם מחדש".

דנה אינטרנשיונל מתוך צילומי הקליפ לשיר "מי האיש". סטילס: רחל וינשטוק,
סאם בטנס: "הרבה טרנסג'נדרים, ובהם אני, חייבים לדנה אינטרנשיונל הרבה הכרת תודה"/סטילס: רחל וינשטוק

לפני עשר שנים ההרכב אוחד לאחר שש שנות הקפאתו. בפרספקטיבה של עשור, איך אתם מסבירים את ההקפאה והחזרה לפעילות?

גרט: "אני לא חושב שבאמת החשבנו את זה לפרידה של ממש. החלטנו לצאת לדרכים שונות, אחרי שהרגשנו ששנינו צריכים מרחב לעשות דברים שונים, ושמרנו על קשר עין עם העתיד ועם עשיית האלבום הבא".

סאם: "אני חושב שתמיד אנחנו מחפשים אחרי דרכים חדשות לאתגר את עצמנו. אין דבר יותר מאיים ליצירתיות מאשר שגרה. ובכל פעם שיש שגרה צריך להיות אמיץ מספיק כדי להתרחק ממנה".

מה היתרונות והחסרונות כששני אחים עובדים ביחד בלהקה?

גרט: "היתרון הוא שאתה יכול להיות תמיד כן, ולא לחשוש מאג'נדה נסתרת. אתה יודע שגם אם האח עושה משהו ממש טיפשי, זה תמיד בא ממקום טוב. וחסרונות? אני צריך לחשוב על זה, כי לא עולה משהו בדעתי".

סאם: "מבחינתי יש רק יתרונות בלעבוד עם אחי, ואני לא מדבר בולשיט בגלל שאתה עיתונאי. יש כל כך הרבה אמון בינינו, אנחנו חברים הכי טובים. הוא גורם לי לצחוק כמו שאף אחד אחר לא גורם לי לצחוק. אנחנו סומכים אחד על השני. אנחנו כנים אחד בפני השני. וגרט מוכשר בצורה בלתי רגילה".

להקת הרוק הבלגית קייס צ'ויס. יח"צ,
"בכל פעם שיש שגרה צריך להיות אמיץ מספיק כדי להתרחק ממנה". קייס צ'ויס/יח"צ

ישראל נמצאת בפלונטר פוליטי, ומסתמן כי המדינה בדרך לבחירות שלישיות בתוך שנה, בגלל הגשת שלושה כתבי אישום לראש הממשלה על שוחד, מרמה והפרת אמונים. מה שהזכיר שמדינתך בלגיה פעלה בשנים 2010-11 ללא ממשלה מכהנת במשך 589 ימים. מה ישראל יכולה ללמוד מניסיונה של בלגיה?

גרט: "אני חושב שצריך לנסות לשמור על חוש הומור לגבי כל העניין. זה מגוחך שאין ממשלה במשך כל כך הרבה זמן, זה מדהים. מה האנשים האלה עושים כל היום? זה כל כך מטריד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully