וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר המחווה של מאיר אריאל לבוב דילן הפך לדואט מרגש עם בנו

8.12.2019 / 0:00

20 שנה לאחר מותו יוצא שיר מחווה של מאיר אריאל למקור השראתו בוב דילן שהוקלט ב-1997, שהופק מחדש כדואט מרגש עם בנו אהוד אריאל, שאומר: "אבא שמר על השיר בסוד, גילינו רק לאחר מותו". האזינו לשיר בבכורה בוואלה! תרבות

השיר "Carry On Mr. Dylan" בביצוע מאיר אריאל ואהוד אריאל/יח"צ

"כמו שבגלל אלתרמן ניסיתי לכתוב אחרת, כך בגלל דילן לקחתי גיטרה והתחלתי לשיר צרוד", כתב מאיר אריאל על הקשר המיוחד שלו לבוב דילן, בטקסט שפורסם בספר "ד"ר התחכמות". "היה לי מספיק טקט לא לשים מפוחית פה מול השפתיים, אבל לקחתי ממנו מלוא חופניים - מילים, מנגינות, יחסים ביניהן, אופני ביצוע, מה ולמה. כה רבו שורות שלו שהועילו לי בחיים, שלפעמים נדמה לי שהוא כתבי קודש, תהילימניק".

קצת אחרי שצוינו עשרים שנה למותו של מאיר אריאל, מענקי הכותבים של המוזיקה הישראלית, יוצא היום השיר "Carry On Mr. Dylan", שהוקלט בשנת 1997 על ידי אריאל והופק מחדש כדואט מרגש של הקלטת האב עם בנו, המוזיקאי אהוד אריאל. יצויין שהשיר יצא השנה גם על ידי חמי רודנר. כעת השיר יוצא לראשונה כדואט בין האבא לבן.

האזינו לדואט בין הקלטת האב מאיר אריאל לבנו אהוד בהשמעת בכורה בוואלה! תרבות

מאיר אריאל. רפי גולדמן, באדיבות המשפחה
דואט מרגש. מאיר אריאל/באדיבות המשפחה, רפי גולדמן

מן הידועות היא שאריאל ספג השראה גדולה מהמוזיקאי הגאון וזוכה פרס נובל לספרות בוב דילן. אריאל אף כונה לא פעם "דילן הישראלי". כשנתיים לפני מות אריאל, הוא שמע שדילן מאושפז בבית חולים, נתקף בדאגה לשלומו ומתוכה ישב לכתוב שיר מחווה וחיזוק לדילן. השיר מתכתב עם שירים של דילן עצמו. אריאל הלחין את מילותיו ואף הקליט את השיר כסקיצה על טייפ מנהלים קטן. ימים אחדים לאחר מכן דילן התאושש וחזר לשגרת חייו, ולכן אריאל גנז את השיר, אך שמר את ההקלטה.

אריאל מעולם לא הוציא את השיר ולא ביצע אותו בהופעותיו. לאחר מותו של אריאל מצאה משפחתו הקלטות רבות ובהן זאת, ומאז חיכתה להזדמנות להוציא את השיר הזה לעולם. שנת ה-20 למותו נבחרה כתקופה להוריד את האבק מהחומרים. השיר הפך כעת לדואט בין הקלטת מאיר אריאל לבנו אהוד, כמחווה לדילן. בשיתוף חברת עננה, הסקיצה שאיכותה היתה ירודה הועברה למפיק והמעבד ניר דנן ולאחר מכן גם להקלטות שירה אצל המפיק איתי צוק. המוזיקאי אדם מדר, שליווה את אריאל, התייצב אף הוא כדי לסייע.

עוד בוואלה!

הנר עדיין מאיר על המורשת האדירה של אריאל

לכתבה המלאה
בוב דילן. GettyImages
מחווה לענק. בוב דילן/GettyImages

"אבא אהב מאוד את השפה של דילן, הוא אמר שלדילן יש יכולת במשפט אחד לסדר לך את הראש", אמר לוואלה! תרבות אהוד אריאל. "הגעתי להכרה מוזיקלית בסביבות גיל עשר, ועד אז היה בעיקר תקליטים של דילן בבית. זה מה שאבא שלי שמע. הרבה דילן. ליוויתי את אבא כנהג להופעותיו, ובבלאנסים הוא גם היה עושה שיר של דילן - את `I shall be released`. אבא גם עשה גרסת כיסוי לדילן בשיר 'טוק טוק טוק על דלתי מרום'. דילן עטף אותו כל הזמן".

"כשדילן נכנס לאשפוז, זה הגיע אלינו הביתה ברעדה. כנראה שאז אבא ישב וכתב את השיר, אמר לו Carry On. אבא שמר על זה בסוד ולא ידענו על השיר הזה שום דבר. רק אחרי שנפטר מצאנו את ההקלטה הזאת".

אהוד אריאל. בועז ליימן,
"שמענו דילן בבית". אהוד אריאל/בועז ליימן

הזמר, המוזיקאי והשדרן דורי בן זאב, חברו הטוב של מאיר אריאל, סיפר לוואלה! תרבות: "השמיים זרועי ההשראה שהביא דילן לבית היוצר של מאיר, הביאו לנו שפע של פירות בשלים, בשפת השירה של מאיר. דילן ומאיר הם שני קיבוצניקים, שיודעים דבר או שניים בגידולי מילים ושירים. והשיר המדובר - שיהיה לי בריא. איזו רגישות וחמלה וממזריות סמויה ללבו של המחלים הממולל על מיטתו".

אהוד, בהזדמנות זאת - לו אביך היה עמנו, מה לדעתך הוא היה אומר על הפלונטר הפוליטי הנוכחי?

"אין לי מושג מה אבא היה אומר. אולי מתוך הבקיאות היחסית שלי בכתבים הרבים שהשאיר על פוליטיקה, חברה וארץ ישראל, אפשר להעלות השערה שיש צורך בוויתורים כואבים. כי אם השמאל ייקח - אז כל הימין מחוץ לתמונה ויהיה ממורמר, ואם בימין ייקח - אז כל השמאל מחוץ לתמונה ויהיה ממורמר. זאת אומרת, חצי עם נשאר בחוץ אם יש ממשלה צרה. וצריך לוותר על הרבה, זאת העובדה. אפשר לחשוב שהוא היה מצליף גם בפוליטיקאים, היה קורא להם - אתם רק פוזה ולא הדבר האמיתי, עובדה שאתם לא מבצעים בתור רשות מבצעת, וגם בעם היה מצליף ואומר לו - גם אתם פוזה, כי מה זה חצי מהעם בחוץ? אפילו יש לנו דעות שונות, אנחנו כל הזמן צריכים לחתור לאחדות. אולי זה מה שהיה אומר. אבל זאת רק השערה. אי אפשר לדעת".

מאיר אריאל. רפי גולדמן, באדיבות המשפחה
ממשלת אחדות? מאיר אריאל/באדיבות המשפחה, רפי גולדמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully