וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו לא להקת רוק. אנחנו לא להקת פופ. אנחנו הוברפוניק"

9.12.2019 / 0:00

הרצון להתחדש מוזיקלית ("לא אוהבים לחזור על עצמנו"), ההחלטה להשתתף באירוויזיון 2020 כנציגי בלגיה ("באים רק בשביל לעשות כיף") וסיפור הקראש מאחורי הלהיט הענק Mad about you: רגע לפני הופעתם בבארבי, מייסד להקת הוברפוניק אלכס קאלייר מדבר על מוזיקה והשראה. ראיון

פרומו להופעה של הוברפוניק בתל אביב/יח"צ
להקת הוברפוניק. Jan Jorre,
"הולכים לאירוויזיון רק כדי להציג את הסינגל החדש שלנו". להקת הוברפוניק עם הסולנית הנוכחית, לוקה קרויסברגס. מימין אלכס קאלייר ומשמאל ריימונד גירטס/Jan Jorre

מאז הביקור הבלתי נשכח של טינטין בארץ ישראל, בספר הקומיקס "ארץ הזהב השחור", לא נרשם אירוח בלגי מבורך, מהדהד ומסמר כרבולת שכזה בארצנו הקטנטונת: באופן מקרי ומפתיע, בעוד שבוע, בערב יום שני ה-16 בדצמבר, יופיעו בנפרד בתל אביב שתיים מהלהקות המצליחות ביותר שיצאו מבלגיה בשנות התשעים. בדרום תל אביב, במועדון הבארבי, תופיע להקת הוברפוניק, 11 שנה לאחר הופעתה הקודמת והראשונה בארץ; ובצפון תל אביב, בהאנגר 11, באותה השעה, תופיע להקת קייס צ'ויס, החוזרת אלינו זו הפעם השמינית, אבל פעם ראשונה מאז שהסולנית שרה הפכה יצאה מהארון כגבר בשם סאם. "שמעתי על צירוף המקרים הזה, אני כמובן מכיר את קייס צ'וייס, וזה קול", אומר אחד ממייסדי הוברפוניק אלכס קאלייר בריאיון לוואלה! תרבות.

כעיתונאי המחרחר ריב ומדון, אבקש ממך לאור התחרות על לבם וכיסם של הישראליים אוהבי המוזיקה הבלגית, לפנות אליהם דרכנו ולנסות לשכנע: למה בערב שני הבא, הוברפוניק היא הוופל הבלגי המוזיקלי המועדף על פני הלהקה המתחרה ממדינתך, קייס צ'ויס?

"אנשים צריכים להגיע להופעה הכיפית שלנו כי הם אוהבים את המוזיקה שלנו יותר מאשר את קייס צ'ויס. אני חושב שיש לנו יותר להיטים מאשר להם. אנחנו מאוד גאים בכך שהוברפוניק היא לא רק להקה מהניינטיז, אלא רק להקה שהתחילה בניינטיז אבל עדיין פעילה". טון דיבורו הרציני של קאלייר מתחלף בנימה מחוייכת. "זה יהיה לא ראוי להגיד את זה אבל לנו יש זמרת צעירה ויפה, להם הייתה זמרת אבל היא עכשיו גבר. אז כל הגברים צריכים לבוא להופעה שלנו! סתם, אני צוחק".

מה באמת חשת לאחר ששרה, סולנית קייס צ'ויס, יצאה השנה מהארון כגבר בשם סאם?

"אני חושב שזה טוב מאוד. אין לי שום בעיה עם זה. טוב שהיא עשתה צעד שגורם לשרה להיות שמחה. רגע, אני צריך להגיד סאם ולא שרה. אני אוהב את הלהקה מאוד, הם אנשים נפלאים. אני חייב להגיד שהייתי די בשוק לשמוע שהונגריה לא תשתתף באירוויזיון כי התחרות 'יותר מדי גאה'. הייתי בהלם לשמוע על זה. איך משהו יכול להיות 'יותר מדי גאה'? באיזה עולם אנחנו חיים?"

להקת הוברפוניק. Carl Rottiers,
מסרב להפיק ריאליטי לבחירת הזמרת הבאה בלהקה. הוברפוניק. קאלייר משמאל/Carl Rottiers
באותו ערב תופיעו במקרה בתל אביב במקביל ללהקה בלגית גדולה אחרת, קייס צ'וייס. למה לבחור בהופעתכם? "כי לנו יש זמרת צעירה ויפה, להם היתה זמרת אבל היא עכשיו גבר"

להקת הוברפוניק, שבלטה בשנות התשעים ובתחילת העשור הקודם, חזרה באחרונה לתודעה באופן מפתיע כשנודע שהיא תייצג את מדינתה בלגיה בתחרות האירוויזיון שתתקיים ב-2020 בהולנד. הלהקה נוסדה באוקטובר 1995, ומההרכב המייסד נותרו עד היום הבסיסט אלכס קאלייר והגיטריסט ריימונד גרטס, בשעה שהקלידן פרנק דושנה לא נותר בלהקה, כמו גם סולניות רבות שהתחלפו לאורך השנים. הלהקה נקראה תחילה הובר, אולם שינתה את שמה גם בגלל חוסר רצון להידמות לחברת שואבי האבק האמריקאית. הם שאבו את תשומת הלב העולמית בעזרת הטריפ הופ פורץ הדרך שיצרו, אך הרחיבו מאוד את קשת הסגנונות שלהם מאז לפופ, רוק, אלקטרוני ועוד. ההרכב פרץ לתודעה העולמית בעזרת הלהיט "2Wicky" שנכלל בפסקול הסרט "לגעת ביופי". ובכלל, כמה משיריהם הבולטים הפכו לכאלה בעזרת הופעות בפרסומות, בסדרות ובסרטים - כך למשל הלהיט "Eden" שנכלל בסרט "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון". להיטה הגדול ביותר, שרבים מחשיבים כמאסטרפיס, הוא "Mad About You" שיצא בשנת 2000. לאורך השנים הלהקה הוציאה עשרה אלבומי אולפן. בשנה שעברה הצטרפה ללהקה הסולנית הנוכחית לוקה בת ה-19, עמה הם יופיעו גם בתחרות הזמר האירופית.

הרבה זמרים, זמרות ולהקות הולכים לאירוויזיון לאו דווקא כדי לזכות, אלא כדי לקבל יחסי ציבור, חשיפה ובאזז, ובעקבות כך להגדיל את כמות ההופעות. האם זה גם המניע שלכם להשתתף באירוויזיון 2020?

"לפעמים התבדחנו על זה, ואמרנו, נו, אנחנו רק הולכים להציג את הסינגל החדש שלנו (צוחק). נעשה כל מה שאפשר כדי להגיע כמה שיותר גבוה בתחרות. ככל שאני קריאטיבי ולפעמים חולמני אני גם עם רגליים על האדמה. אני יודע שזה תלוי בגורמים רבים אז אני לא חוזה שום דבר לגבי זכיה, נראה מה יהיה. מבחינתי הסיבה המרכזית להשתתף באירוויזיון היא לעשות כיף. זה דבר כיפי לנסוע לרוטרדם לשבועיים, להיות ב'בועה' הזאת, לפגוש את כל האנשים האלה. רוב הלהקות בבלגיה התחילו מתחרויות. הוברפוניק לא עשתה את זה. הקלטנו דמו, הוחתמנו, היתה לנו הצלחה. זאת הפעם הראשונה שנהיה בתחרות. זה פשוט כיף, אני לא לוקח את זה יותר מדי ברצינות. אני אוהב אתגרים. ואני תמיד צופה בתחרות האירוויזיון, ומאוד נהנה לצפות בה, והרבה אנשים מופתעים מזה. יש שם שירים גרועים אבל לפעמים שירים טובים. לפעמים אתה רואה שם קרקס אבל לפעמים שירים אינטימיים. זה כל כך מגוון ומזה אני נהנה".

ההופעה שלכם באירוויזיון 2020 לא תהיה הפעם הראשונה שאתה שותף לשיר בתחרות. באירוויזיון 2018 שהתקיים בליסבון היית שותף ביצירת השיר שייצג את בלגיה, "A matter of time", ובוצע על ידי הזמרת סנק. לצערך השיר לא העפיל לגמר, שבו זכתה נטע ברזילי שלנו.

"השיר שכתבתי התקבל יפה כשיצא, אבל אם להיות כן, ההופעה שם לא נראתה טוב. וזה חבל שהשיר לא הגיע לגמר. היא שרה את השיר מושלם אבל רצתה ללכת על הקאט ווק, עמדו מאחוריה אנשים עם כל מיני דגלים עושים דברים טיפשיים. הסטייל שלה לא היה הולם והתאכזבתי שהוא לא התאים לסגנון הג'יימס בונדי של השיר, היא הייתה צריכה שמלה לבנה, משהו נקי. באירוויזיון הכל צריך להיות מושלם - הקול שלך, האנרגיה, הכל. זה קשה אבל מאתגר".

לוקה קרויסברגס לפני שנתיים מבצעת בגמר הגרסה הבלגית של "דה וויס", בו זכתה, בליווי המנטור שלה אלכס קאלייר את הלהיט הענק של הוברפוניק, "Mad About You", בטרם הפכה לסולנית הלהקה

במהלך השנים עבדתם בהוברפוניק עם לא מעט סולניות מוכשרות. עושה רושם שהן כולם מתאימות לסגנון ההרכב כמו כפפה. איך אתם מאתרים ובוחרים אותן?

"זה תהליך לא קל. אנחנו מחפשים זמרת עם פרופיל מסוים, והאתגר הוא שלפעמים היא צריכה להישמע נאיבית ולפעמים היא צריכה להישמע כמו דיווה. זה הקושי. צריך מישהי שיש לה טכניקה ומצד שני לא משוויצה בטכניקה שלה. לא קל למצוא מישהי כזאת שמשלבת את שני הדברים. ברוב המקרים אתה מוצא מישהי עם קול מאוד יפה אבל אין לה טכניקה, במקרים אחרים אתה מוצא מישהי עם טכניקה מעולה אבל אין לה קול מאוד ייחודי, אישי ומזוהה איתה. אז עושים הרבה אודישנים עד שמוצאים אבל זה תהליך מלחיץ. כשהוצאנו את השיר 'Romantic' עם לוקה היינו בלחץ איך אנשים יגיבו ומה הם יחשבו. למזלנו התגובות היו טובות".

הסולנית הנוכחית, לוקה, זכתה לפני שנתיים בעונה החמישית של "דה וויס בלגיה", שבה שימשת כמנטור שלה. אולי בעקבות כך וחילופי הנשים המרובים בלהקה, הוברפוניק תעשה ריאליטי קבוע שבו תבחר כל שנה מחדש את הסולנית שלה?

"לא רציתי לעשות את זה. קודם כל בגלל שאני יכול לסמוך רק על תחושת הבטן שלי ולא על הקהל בבחירת הסולנית. דבר שני, בזמן שבו הכל נעשה באופן פומבי ברשתות החברתיות ואתה צריך לעדכן בכל מה שאתה עושה ומה את החושב, אני דווקא מעדיף את המסתורין, לעבוד על פרויקט מבלי שיידעו ואז להפתיע. כשבחרנו את לוקה זה היה בגלל שככה רצינו בעצמנו, מסיבות אמנותיות, ולא בגלל שהיא זכתה בדה וויס".

עוד בוואלה!

למקרה שפספסתם: צפו בהופעה המלאה של ג'ירפות באולפן וואלה! NEWS

לכתבה המלאה
על פער הגילאים העצום בלהקה – גיטריסט בן 60 וסולנית בת 19: "היתרון לריימונד ולי - זה גורם לנו להרגיש צעירים. היתרון ללוקה - יש לנו הרבה ניסיון והיא לומדת מהר"

בשבוע שעבר כל חברי הלהקה ציינו ימי הולדת - ריימונד שותפך הוותיק הגיע לגיל 60, אתה הגעת לגיל 47 ואילו הסולנית החדשה, לוקה, חגגה 19 שנים בלבד. לוקה הצטרפה להרכב שנה שעברה עוד בטרם מלאו לה 18, ונולדה כחמש שנים לאחר שהוברפוניק כבר הוקמה. עד כמה מוזר לפרקים פער הגילאים הגדול ביניכם, מייסדי הלהקה, ללוקה, שיכולה להיות נכדה שלכם?

"אני לא חושב שזה ממש מוזר. אם תסתכל על אשתי, שהיא בת 40, היא עובדת עם גברים בני 60 ועם בחורים בני 21. בסביבת עבודה דורות שונים משתפים פעולה. אני לא חושב שזה כזה מוזר, אני חושב שזה מאוד מעניין, שיש לנו שלושה דורות בלהקה. אני רואה בזה יתרון למעשה. זה גורם לריימונד ולי ליהנות כי אנחנו מרגישים ככה צעירים, וזה יתרון ללוקה כי יש לנו הרבה ניסיון והיא לומדת מהר. אנחנו משפחה גדולה וזה כיף".

התחלתם את דרככם כלהקת טריפ הופ ומאז התפתחתם לכיוונים נוספים. עד כמה אתה מרגיש עדיין מחובר לטריפ הופ?

"מה זה טריפ הופ? מוזיקה איטית ואפלה. ובכן, עדיין יש לנו השפעות מהמוזיקה הזאת, גם באלבום האחרון שעשינו. אבל אנחנו להקה אקלקטית. אנחנו אוהבים לנסות דברים. אנחנו לא אוהבים להיות מתויגים. אנחנו לא הרכב טריפ הופ. אנחנו לא להקת רוק. אנחנו לא להקת פופ. אנחנו הוברפוניק. אנחנו לוקחים אותך לטיול מקצה אחד של היקום לקצה אחר. תמיד הערצתי להקות ואמנים משנות השישים והם היו יותר אקלקטיות. אם אתה מקשיב למשל לדיוויד בואי - הוא כל הזמן התפתח והשתנה מוזיקלית. גם אנחנו אוהבים לא לחזור על עצמנו".

הסינגל האחרון של הוברפוניק, "Horrible Person", בביצוע הסולנית הנוכחית, לוקה קרויסברגס

להיטכם הגדול ביותר, "Mad about you", יחגוג 20 שנה ליציאתו בשנה הבאה. ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים עליו.

"בצעירותי, חתמתי בחברת המו"לית EMI. החברה ארגנה קבוצת כותבים מרחבי העולם ביחד לסדנת כתיבה באיזו טירה יפה באנגליה. הכרתי שם ג'ינג'ית אחת בשם קאת' דניס, שמאז היא נהייתה כותבת שירים מפורסמת, שכתבה בין השאר לספייס גירלז, קיילי מינוג ולבריטני ספירס. שתינו יין, ובשלב מסויים היא אמרה לי שאחת השורות שלי היא 'fishy', כלומר די גרועה. אני אמרתי, 'מה פתאום, זאת שורה פנטסטית'. התחלנו להתווכח ולריב. למחרת היינו צריכים לכתוב ביחד, והדבר הראשון שכתבנו היה השיר `The last thing I need is you`. ביום הזה הפכנו לחברים טובים באותו זמן, כתבנו יחד. היה לי קראש עליה. אבל מיד הרגשתי שזה אף פעם לא יעבוד. היא ממש מצאה חן בעיני. אז כתבתי את `Mad about you` שכולל את השורה:
'Are you the fishy wine that will give me a headache in the morning'
כך שלמעשה את השיר הכי מפורסם שלי כתבתי על אחת מכותבות השירים הכי מפורסמות, קאת'י דניס. נשארנו בקשר לזמן מה, ואז היא נסעה לארצות הברית ומאז לא שמעתי ממנה דבר. אבל היי, היא נתנה לי מתנה יפה - ההשראה לשיר הכי גדול שלי".

באחרונה הלהיט הענק הזה הופיע בסדרת גיבורי העל "אקדמיית המטרייה" של נטפליקס. איזה כוח על היית רוצה שיהיה לך?

"הו, זאת שאלה טובה. זאת קצת קלישאה, אבל כוח העל שאני הייתי רוצה הוא ללא ספק היכולת לעוף. בלי פקקי תנועה יותר! רק לעוף".

להקת הוברפוניק, נובמבר 2018. Stefania M. D'Alessandro/Getty Images, GettyImages
"אנחנו לא הרכב טריפ הופ. אנחנו לא להקת רוק. אנחנו לא להקת פופ. אנחנו הוברפוניק". הוברפוניק/GettyImages, Stefania M. D'Alessandro/Getty Images

בסוף שנות התשעים, לאחר יציאת אלבומכם השני "Blue Wonder Power Milk" שירים רבים של הלהקה הפכו ללהיטים בזכות העובדה שהם ליוו פרסומות גדולות למותגים מפורסמים. עד כמה, אם בכלל, אתה מדמיין שהשיר שלך ילווה פרסומת בזמן שאתה יוצר אותו, ואיזה שיר שלכם היית בוחר לפרסם איזה מוצר?

"כשהתחלנו בשנות התשעים, להופיע בכל הסדרות, הסרטים והפרסומות הייתה דרך טובה בשבילנו להגיע לקהל שלנו. כי לא תמיד ניגנו אותנו ברדיו, כי לפעמים המוזיקה שלנו הייתה מוזרה מדי בשביל הרדיו. אז הפרסומות היו ערוץ נוסף עבורנו להגיע לקהל. זה היה עוד לפני האינטרנט. לכן זה היה דבר נפלא להיות בכל הסדרות, הסרטים והפרסומות האלה, כי זה נתן לנו חופש אמנותי. לא היינו צריכים לחשוב יותר מדי על הרדיו אלא להתרכז במחשבה על יצירת מוזיקה יפה. המוזיקה שלנו כל כך ויזואלית והיא עוררה השראה בקרב הרבה במאים. אם הייתי צריך לבחור שיר שלנו לפרסומת, הייתי בוחר את השיר 'Romantic' לפרסם אתר היכרויות, זה יהיה משעשע שדווקא במסגרת הזאת בחורה תשיר 'אני לא רומנטית'".

יש לכם שיר שהופיע בפסקול הסרט "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון", ושיר נוסף בסרט ההמשך "אני עדיין יודע מה עשית בקיץ האחרון". חשבתם לעשות סרט דוקומנטרי על מסע ההופעות שלהם בשם "אני יודע איפה הופעתם בקיץ האחרון"?

צוחק. "לא, לא, לא חשבתי על זה. אבל אם להיות כן, הזיכרון שלי לא תמיד כל כך טוב. אז אם הייתי צריך להיזכר איפה הופעתי בקיץ האחרון אני בטח לא אזכור. לעומתי, לאח שלי יש זיכרון מושלם, הוא הזיכרון שלי, ולפעמים הוא מתקן אותי, למשל כשאני אומר 'אני נשוי כל כך הרבה שנים', והוא אומר 'לא, בנאדם, אתה טועה'".

איגוד השידור האירופי מכריז על בחירת הוברפוניק לייצג את בלגיה באירוויזיון 2020

"זה תהליך לא קל לבחור זמרת חדשה. לפעמים היא צריכה להישמע נאיבית ולפעמים היא צריכה להישמע כמו דיווה"

לקינוח, לקראת השתתפותה המפתיעה של הוברפוניק באירוויזיון 2020 כנציגת בלגיה, ביקשנו מהמומחה לתחרות אלון אמיר לחבר לאלכס קאלייר חידון אירוויזיון קצר ולא קשה, כדי לבדוק את מידת התמצאותו.

אלכס, מי הזמרת שייצגה את ישראל באירוויזיון 1998 וזכתה בו?

"ב-1998? אההה... זאת הייתה... דנה אינטרנשיונל?"

תשובה נכונה! דוז פואה! סתם, רק נקודה אחת. באיזו שנה מדינתך בלגיה זכתה באירוויזיון?

"בשנות השמונים. זה היה עם השיר 'J'aime la vie'. בשנת 1987 או 1988 או משהו?"

היית קרוב, אבל טעית דווקא במגרש הביתי שלך. התשובה הנכונה היא - שנת 1986. מבטיחים לא להלשין לזמרת סנדרה קים.

"נכון, באמת הייתי קרוב".

להקת הוברפוניק. מתוך עמוד הפייסבוק של הוברפוניק,
"הייתי בשוק לשמוע שהונגריה לא תשתתף באירוויזיון כי התחרות 'יותר מדי גאה'". הוברפוניק/מתוך עמוד הפייסבוק של הוברפוניק
"את השיר הכי מפורסם שלי, `Mad about you`, כתבתי בעקבות קראש על אחת מכותבות השירים הכי מפורסמות בעולם"

מה שם השיר שאיתו זכתה אבבא באירוויזיון?

"טוב, ברור שהשיר 'ווטרלו'. נו, הרי נושא השיר קשור לבלגיה!"

נכון מאוד. קרב ווטרלו שהתרחש בבלגיה. ניצחת בקרב נוסף. שאלה הבאה: מי המדינה שזכתה הכי הרבה פעמים באירוויזיון?

"זאת שאלה קשה... (חושב) אני חושב שאירלנד די הצליחה".

קול, נקודה נוספת!

"אבל בזמן האחרון אירלנד לא זוכים. זה די מוזר שבזמן האחרון אירלנד נאבקת בקושי בתחרות".

ומי הזמר היחידי שזכה פעמיים בתחרות?

(עונה מיד) "ג'וני לוגן! אחד מהם היה השיר `Hold me now` (אלכס מתחיל לזמר את השיר). אני חושב שג'וני לוגן גם כתב שיר נוסף שלא ביצע בעצמו והצליח יפה".

נכון מאוד, ונעבור לתוצאות... ענית נכון 4 מתוך 5 שאלות. מכובד מאוד. זכית בעיטור ניצחון מקושט בנוצות ונצנצים!

"נהדר. אם נצטרך עצה טובה לפני התחרות, נתקשר לג'וני!"

הופעת הוברפוניק תתקיים ביום שני 16 בדצמבר במועדון בארבי בתל אביב. לרכישת כרטיסים לחצו כאן

להקת הוברפוניק. מתוך עמוד הפייסבוק של הוברפוניק,
בעזרת הופעות בפסקולי סדרות, סרטים ופרסומות הצליחו לעקוף את הרדיו שלפעמים חשב שהם מוזרים. הוברפוניק/מתוך עמוד הפייסבוק של הוברפוניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully