וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה מרסקת את תעשיית המוזיקה: "האמנים יישארו רעבים"

11.3.2020 / 0:00

אמנים מפסידים מיליונים, הקהל מבוהל ולא מגיע, המפיקים חוששים מפשיטת רגל, הכרטיסים לא נמכרים, הופעות מתבטלות בקצב מסחרר והסוף לא נראה באופק. "אפילו במלחמות לא היה מצב כזה", אומר קובי פרץ. אז כמה הפסידו האמנים ולמה יש סיבה לאופטימיות?

עריכה: טל רזניק

(בסרטון מעל: מעבר הגבול לירדן נסגר בשני הכיוונים מחשש להתפשטות נגיף הקורונה)

קובי פרץ, שהשבוע בוטלו חמש הופעות שלו, לוואלה! תרבות: "לא זכור לי מצב כזה, אפילו במלחמות. הופענו גם בזמן שהיו טילים בשמיים. הפעם ההופעות נדחות בקצב מפחיד. יש בהלה והנזק הוא במאות אלפי שקלים"

"ההודעה החדשה שיצאה ביום שלישי ממשרד הבריאות תוביל לכך שעד פסח להרבה אמנים, מפיקים, אמרגנים ואנשי תעשייה לא יהיה מה לאכול", את התחזית השחורה הזו מצייר בשיחה עם וואלה! תרבות המפיק יורב הראל, מנהל ושותף בחברת אן אם סי לייב. הראל משמיע את דאגתו העמוקה בתגובה להודעת משרד הבריאות, שלפיה יש לאסור על קיום אירועים עם מעל 2,000 איש בגלל התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

"ההודעה הזאת תכניס עוד יותר לחץ, כי במילים אחרות ממליצים לך במשרד הבריאות לא לקיים אירוע בכלל, גם אם הוא פחות מ-2,000 אנשים", הוא אומר. "המצב הוא דרמטי. ברגע שהרחיבו את ההגבלה להתקהלויות של מעל ל-2,000 אנשים, הוגבל למשל גם היכל התרבות, כי יש שם 2,450 מקומות. נשארנו למעשה עם הופעות רק במועדונים קטנים כמו זאפות, אבל גם שם יש ביטולים בגלל בהלה. מאז יום חמישי כמעט ולא מוכרים כרטיסים להופעות".

"מלבד האמנים יש אמרגנים, מפיקים, נגנים, נהגים, שומרים, סאונדמנים, פועלי במה ועוד רבים שייפגעו מהנחיה זאת. בין 150 ל-200 אלף איש. לדעתי 40 אלף איש נצטרך לשלוח מיידית לחל"תים", מוסיף הראל. "ההפסדים המיידיים על ביטולים של הופעות ואירועי כמה ימי פורים לבדם עומדים על בין 180 ל-250 מיליון שקלים. ובהמשך יש את הדאגה עם מה שיקרה בפסח, יום הזיכרון ויום העצמאות. אחרי ההודעה שיצאה היום, אין לי טעם להחזיק עובדים. אף אחד לא מתקשר לסגור הופעות".

ליאור נרקיס ואשתו ספיר נרקיס במסיבת פורים 2013. אינסטגרם, באישור עופר מנחם, צילום מסך
בוטלו 20 הופעות. ליאור נרקיס/צילום מסך, אינסטגרם, באישור עופר מנחם

ממטה מאבק עולם התרבות והאירועים נמסר בתגובה להחלטה להורדת מכסת הקהל ל-2,000 איש: "החמרת הנחיות משרד הבריאות מדגישה את החשיבות המיידית ליצירת רשת ביטחון כלכלית לעולם התרבות והאירועים הישראלי. כבר עכשיו עומדת התעשייה כולה במשבר שלא נראה כמותו, כאשר הפאניקה שנוצרה הובילה לביטולים של אירועים רבים הקטנים בהרבה מהמכסות המצוינות. אנו עומדים בפני קריסה טוטאלית וקוראים לממשלת ישראל לשים את עולם התרבות והאירועים בראש סדר העדיפויות לקבלת פיצויים לפני שיהיה מאוחר מדי".

בהלת הווירוס, המזוהה בין השאר עם מסיכות הפנים, גרמה לפגיעה אנושה בחג המסיכות - פורים. בנוסף לביטול ודחייה של הופעות, מסיבות ואירועים בקופה פתוחה, בוטלו גם המון אירועי עיריות ורשויות, אירועים פרטיים של ועדי עובדים ואירועים עסקיים. כך, למשל, שעות ספורות לפני שהיה אמור להיפתח אתמול פסטיבל הטכנו לונאר באקספו תל אביב, התקבלה החלטת בית המשפט המחוזי כי הוא יפעל במתחם אחד בלבד - בביתן 1 - במקום בשניים. זאת לאור התנגדות משרד הבריאות לאירוע כפי שאמור היה להתקיים במתכונתו המקורית, למרות שמארגניו מסרו כי קיבלו את כל האישורים המתאימים מבעוד מועד. בעקבות כך עתרו חברת ההפקה לייב ניישן ישראל ו-The Tripping לבית המשפט, אבל בקשתם נדחתה. מקור להפקת הפסטיבל העריך בשיחה עם וואלה! תרבות כי למפיקים נגרמה פגיעה בהיקף של שלושה מיליוני שקלים.

מסיבת פורים של די ג'יי עופר ניסים, שהייתה אמורה להתקיים בביתן 1 באקספו תל אביב, נדחתה ל-4 באפריל, בעקבות הוראות משרד הבריאות האוסרות על התקהלות מעל 5,000 איש. המוזיקאי יאיא כהן אהרונוב, בסיסט וממייסדי להקת הדג נחש, שגם חתום על פרויקט שירי הילדים "ילדי בית העץ", כתב אתמול בעמוד הפייסבוק שלו: "שש הופעות של הדג וילדי בית העץ היו אמורות להיות לי בשבוע פורים הזה. חמש בוטלו, נשארה אחת בודדה. ואמנם כל הכרטיסים נמכרו לפני כשבועיים, אבל הייתי די סגור על זה שבאווירת הלחץ הקיימת נופיע למלצרים ולעוד כמה אמיצים. להפתעתי הרבה כל הקהל הגיע, מילא את המקום, ומילא אותי בנחמה שעל אף המצב אנשים עדיין לא מוותרים על הרצון והצורך לחגוג".

עוד בוואלה!

האולמות ריקים, השחקנים מבודדים, המכירות צונחות: כך הקורונה פגעה בתיאטרון

לכתבה המלאה
נועה קירל. מיכה לובטון,
מעל מאה הופעות בוטלו החודש של אמנים שמייצגת אן אם סי לייב לבדה, ובהם נועה קירל, איתי לוי, גלי עטרי, הראל סקעת, טל פרידמן ויובל המבולבל/מיכה לובטון
עמוס בוקובזה, מנכ"ל חברת ההגברה והתאורה סינקופה: "הנזק הוא במיליונים. בקצב הזה הרבה מאוד חברות יגיעו לחדלות פירעון אם המדינה לא תעמיד הלוואות ופיצוי לכל העסקים שנפגעו"

הופעות רבות שהיו אמורות להתקיים בפני ועדי עובדים בוטלו, ושם הנזק הכספי לאמנים כבד ביותר. קובי פרץ ספג ביטולי הופעות רבים בשל בהלת הקורונה. מנהלו חגי אוזן סיפר כי רק השבוע בוטלו ונדחו חמש הופעות שלו, בעיקר מצד ועדי עובדים, עם נזק של מאות אלפי שקלים. "לא זכור לי מצב כזה, אפילו במלחמות", אומר פרץ לוואלה! תרבות. "הופענו גם בזמן שהיו טילים בשמיים. הפעם זה שונה מתמיד. ההופעות נדחות בקצב מפחיד. יש בהלה והנזק הוא במאות אלפי שקלים. כואב לי על הנגנים ואנשי הבמה שבשבילם החודש הזה קריטי לפרנסה. מעבר לזה שאנחנו לא יודעים באמת מה יהיה הלאה. אפריל, מאי, אי אפשר לדעת. מבחינתי מה שחשוב זה הבריאות. כל השאר זה בונוס והלוואי שהנזק הזה יישאר לנו לעת עתה רק בממון ולא בבריאות שלנו, של משפחותינו ושל עם ישראל בכלל".

אחת מהדחיות שפורסמו לאחר ההנחיה הקודמת של משרד הבריאות, שאסרה על התקהלות רק מעל ל-5,000 איש, הייתה זו של הופעותיהם של נתן גושן וישי ריבו, שנועדו להתקיים בחמישי ובשישי (5-6 במרץ) בהיכל מנורה מבטחים. הן נדחו ל-14 ו-15 במאי, וכבר הכריזו על סולד אאוט לשני המופעים. גם הופעתו של אברהם טל, שהייתה אמורה להתקיים בשישי האחרון בהאנגר, נדחתה ל-10 באפריל. "מתברר שהשנה חוגגים את פורים בפסח", כתב טל בעמוד הפייסבוק שלו. עם זאת, הופעות, מסיבות ואירועי פורים רבים מאוד לא יוכלו להידחות מעצם היותם ייחודיים לחג זה.

בהמשך נודע כי ליאור נרקיס הועבר לבידוד לאחר שביקר בסניף של "הפיראט האדום" שבו ביקר חולה קורונה. מאז הוא כבר שוחרר. בסביבת הזמר אומרים כי בזמן הבידוד בוטלו מעל ל-20 הופעות, שעל כל אחת מהן היה אמור להרוויח בין 90 ל-120 אלף שקלים.

קובי פרץ בהופעה , 1 ביולי 2019. שרון רביבו,
בגלל התפשטות הקורונה, בוטלו לו חמש הופעות והוא הפסיד מאות אלפי שקלים. קובי פרץ/שרון רביבו

מאז הפיראט אדום נשפך הרבה דם אדום בתעשיית המוזיקה המקומית. הנה נתון בלתי נתפס: מעל מאה הופעות (!) בוטלו החודש בחברת אן אם סי לייב לבדה - כך מגלה יורב הראל מנהל החברה לוואלה! תרבות. לדבריו, "האמנים של החברה מפסידים מיליונים". בין ההופעות של אמנים שמייצגת החברה ובוטלו: נועה קירל בהופעה ביפו לפורים בפני 5,000 איש בקירוב מטעם עיריית תל אביב, הופעה של יובל המבולבל בראש פינה בפני מאות אנשים, וכן הופעות והרצאות של איתי לוי, גלי עטרי, הראל סקעת, טל פרידמן ויובל המבולבל.

עוד חדשות עגומות ומאוד לא שגרתיות: לראשונה מזה 76 שנים (!) פסטיבל עין גב לא יתקיים בחול המועד פסח. פסטיבל הזמר הוותיק ביותר בארץ היה אמור להתקיים בחול המועד הקרוב (12-14 באפריל) בפעם ה-77. הפסטיבל, כך נמסר, יידחה למועד לא ידוע. ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, המשמש כיו"ר הפסטיבל, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לא הפסקנו לשיר במשברים פוליטיים, במשברים כלכליים ואפילו לא במלחמות. אך בימים אלה כולנו מתמודדים עם מציאות שכמותה לא ידענו, ולכן מתוך אחריות לבריאות של כולנו ולאחר התייעצות עם אנשי משרד הבריאות, החלטנו לדחות את פסטיבל עין גב 2020 ולא לקיים אותו כמתוכנן בימי חול המועד פסח".

גם הופעתה של מירי מסיקה בהיכל התרבות, שיועדה להתקיים ב-19 בחודש, נדחתה לאור ההנחיה של משרד הבריאות שאוסרת להתכנס מעל 2,000 איש ותתקיים ב-4 בספטמבר. "אנשים רבים פוחדים להגיע לאירועים ולהופעות, וחשוב לי שהקהל יגיע בכיף ובשמחה להופעה, ולא באווירת פחד וחשש", אמרה מסיקה לוואלה! תרבות, "בתקווה שהמצב הזה יסתיים בהקדם ושכולנו נהיה בריאים ונוכל לחזור לשגרה טובה"; לאור המצב, הופעתם של זהבה בן וזאב נחמה ברידינג 3 בתל אביב, שנועדה להתקיים ב-28 במרץ, נדחתה ל-23 במאי באותו מקום; המופע "בחזרה לסאן רמו", שאמור היה להתקיים ב-20 באפריל בהיכל התרבות בתל אביב, בהשתתפות בובי סולו, ג'ילגיולה צ'ינקווטי ונאדה ובאירוח ארקדי דוכין ואילנית, נדחה ל-2 בספטמבר באותו מקום.

מירי מסיקה. איה זך,
קורונים קורונים בעיניי. מירי מסיקה, שהופעתה בהיכל התרבות בוטלה/איה זך
יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים והמפיקים: "סכום ההפסדים לאמרגנים, מפיקים, ספקים וגורמים בתעשיית התרבות והאירועים יגיעו להערכתנו ל-800 מיליון עד מיליארד שקלים בחודשיים-שלושה הקרובים. אלפי עובדים יוצאים לחל"ת. חברות מצמצמות כוח אדם. אנחנו בדאגה עמוקה"

התזמורת הקאמרית הישראלית, שהיתה אמורה לקיים שני מופעים של הקונצרט "אהבה בעיר האורות" במוזיאון תל אביב ביטלה את אחד הקונצרטים שיועד ל-28 ובמקומו יתקיים רק אירוע אחד ב-26 במרץ. המנצח ומנהלה המוזיקלי של התזמורת, אריאל צוקרמן, שהיה אמור להופיע ולנצח, לא יופיע מכיוון שהוא אמור להיות בבידוד עם שובו מגרמניה. התזמורת מנהלת משא ומתן עם מנצח מחליף.

הפגיעה שנגרמה בשל טלטלת הקורונה כמובן אינה נחלתם של המוזיקאים עצמם, אלא גם של אמרגנים, מפיקים, בעלי אולמות, ספקים וגורמים נוספים הקשורים בהופעות ואירועי תרבות, שעל פי הטענה נגרם להם נזק מצטבר של כ-180 מיליון שקלים (נכון למוצאי שבת האחרונה, בה התקיים כנס חירום של עולם האירועים). "המשבר הזה הוא בסך הכל בשבוע, וכבר להערכתנו הפגיעה שלו היא בהיקפים של 180 מיליון בהתייחסות לאירועי פורים בלבד - ביטולי מסיבות, הופעות ואירועי תרבות", אמר לוואלה! תרבות יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים והמפיקים ועד לאחרונה אחד מבעלי קבוצת זאפה. "למעשה הערכנו רק את הנזק הראשוני לפורים ולטווח הקצר. בעצם סכום ההפסדים הוא הרבה יותר מ-180. אנחנו מדברים על 800 עד מיליארד שקלים של הפסדים בחודשיים שלושה הקרובים, בואכה אירועי פסח ויום העצמאות, ואנחנו כוללים הפסדים של אמרגנים, מפיקים, ספקים, חברות הגברה ותאורה וגורמים נוספים שבעולם התרבות, הבידור והאירועים, שכוללים כ-150 אלף עובדים, עשרות אלפי ספקים ואלפי חברות. אנחנו נמצאים בדאגה עמוקה. פנינו כבר לפני שבוע לוועדת הכספים".

הפגיעה בעולם התרבות באמת קשה מאוד. לדעתך הפעולות שננקטו הן מצד הממסד והן מצד גורמים בתעשייה היו מוגזמות מדי, או שאולי רובן בגדר הסביר במטרה לשמור על בריאות הציבור, שעולה בערכה על פרנסתם של אנשי תעשיית התרבות?

"אנחנו חרדים לציבור ורוצים לשמור על בריאות הציבור, אבל קוראים לעבוד לפי הנחיות. אנחנו מבקשים שתהיה יד ממשלתית קבועה, שמנחה את הציבור ואת המגזר העסקי איך לפעול ולהעביר את זה בצורה ברורה. אם יש הנחיה שאירועים מתחת ל-2,000 איש יכולים להתקיים אז אנחנו בגדול מצפים שכל המוסדות יאפשרו זאת. הרבה אירועים מתבטלים רק מעצם זה שיש תחושת פאניקה ותחושת בלבול ואי ודאות. בנוסף לאובדן צפוי של עד מיליארד שקלים בחודשיים הקרובים, יש גם אלפי עובדים שיוצאים לחופשות ללא תשלום, וחברות מצמצמות כוח אדם. אנחנו צועקים את הצעקה הכלכלית".

איירון מיידן. ג'ון מקמארתי,
יגיעו לארץ אחרי סיבוב ביפן וסינגפור? איירון מיידן/ג'ון מקמארתי

עמוס בוקובזה, מנכ"ל חברת ההגברה והתאורה סינקופה, גילה לוואלה! תרבות כי בשל התפשטות הקורונה נגרם לו נזק של מיליוני שקלים כתוצאה מביטול הופעות רבות שבהן היה אמור לשמש כספק הגברה ותאורה, כגון מופעים של איתי לוי, מירי מסיקה, המחזמר "כמו גדולים", מופע של להקת בלקן ביט בוקס ועוד ועוד. "הנזק הוא במיליונים", אמר בוקובזה לוואלה! תרבות, "כך, למשל, על ביטול אחד משני המתחמים של פסטיבל לונאר לבדו אתמול הפסדנו 150 אלף. אחרי שכבר סיימנו הקמות ביום האירוע קיבלנו הוראה לפרק את ביתן 1. בקצב הזה הרבה מאוד חברות יגיעו לחדלות פירעון אם המדינה לא תעמיד הלוואות ופיצוי לכל העסקים שנפגעו".

ומה יעלה בגורל ההופעות הבינלאומיות הגדולות שצפויות להתקיים השנה בארץ? מי שכבר ביטלו על רקע הנגיף הם הפסנתרן ההונגרי פטר בנצה שהיה אמור להופיע במשכן לאמנויות הבמה אך הודיע כי אינו מוכן להגיע בשל המצב הגאו-פוליטי והסכנה מהקורונה. גורמים בתעשייה סיפרו לוואלה! תרבות כי גם הופעת המחווה ללהקת קווין בהשתתפות מרק מרטל לא תתקיים במועדים המקוריים שתוכננו - ב-21 במרץ בהאנגר 11 בתל אביב וב-22 במרץ ברידינג 3 בתל אביב. מפיק המופע, פטריק לוסינסקי, מסר בתגובה: "ככל הנראה, ובמידה ולא ישתנו תקנות הסגר בפני כניסת אזרחים זרים, הרי שההופעה תתקיים במועד חלופי, שכבר סוכם ונידון מול האומן, וכמובן שהודעה רשמית ובה כל הפרטים תפורסם ותשלח לכל רוכשי הכרטיסים".

להקת האינדי רוק האמריקאית המוערכת ביג ת'יף, בה משמש הישראלי מקס אולארצ'יק כבסיסט, נאלצה לדחות את הופעותיה בארץ שתוכננו שהיו אמורות להתקיים ב-17 וב-18 במרץ בבארבי תל אביב. עתה, מי שקנה כרטיס להופעה הראשונה עובר ל-7 ביולי, ומי שקנה להופעה השנייה עובר ל-8 ביולי.

אם הוראת משרד הבריאות, המגביל התקהלות של מעל 2,000 אנשים, לא תבוטל בחודשיים הקרובים, לפחות אחת מהופעותיו של מוריסי בישראל - זו שמתוכננת להיערך במאי בביתן 1 באקספו תל אביב - לא תוכל להתקיים, שכן היא מיועדת לכ-5,000 אנשים. ההופעה השנייה באמפי שוני, המיועדת ל-1,500, יכולה להתקיים. בהקשר זה נזכיר כי בשל התפשטות הקורונה הרשויות בצרפת לא מאפשרות את הופעתו של מוריסי שתוכננה להיום (רביעי) כדי למנוע התכנסות של מספר אנשים גדול.

רד הוט צ'ילי פפרז. באדיבות warner music,
לאחר הביטול ב-2001 בגלל סיבות ביטחוניות, האם רד הוט צ'ילי פפרז יבטלו שוב את בואם לארץ, הפעם בגלל הקורונה?/באדיבות warner music
מפיק ההופעות הבינלאומיות גד אורון: "המצב כרגע הוא פשוט אסון. לא ה-BDS ולא המצב הביטחוני גרמו לנזק כזה. אחרי הביטול של הפסנתרן פטר בנצה, הצלחתי לדחות לשנה הבאה שתי הופעות ענקיות, אחת יועדה לפארק לקיץ הזה. סכנה גדולה לביטול או דחייה להופעות שיתקיימו הקיץ"

מפיק ההופעות הבינלאומיות הוותיק גד אורון, שהיה אמור להביא לארץ את הפסנתרן בנצה, אומר לוואלה! תרבות: "בנצה הודיע שבגלל בהלת הקורונה הוא לא נכנס לשדה תעופה, לא עולה על מטוסים וביטל. יש אמנים שאני מחכה לקבל את ההודעה אם הם מבטלים או לא. אני אמור להביא את שרה ברייטמן ביולי להיכל מנורה מבטחים ואת אנדרה ריו לאותו מקום בנובמבר. לא קיבלתי עוד שום הודעות לגביהם, אמרו לי 'תמשיך כרגיל'. אני לא יכול לגלות עוד את השם, אבל הצלחתי לדחות לשנה הבאה שתי הופעות גדולות מאוד, אחת מהן יועדה לפארק, של אמנים שעולים הון תועפות ולולא הקורונה אחת ההופעות היו מתקיימת בסוף אוגוסט והשנייה בסוף ספטמבר. המזל שלי הוא שעוד לא נכנסתי להוצאות".

"המצב כרגע הוא פשוט אסון", מוסיף אורון, "לא ה-BDS ולא המצב הביטחוני גרמו לנזק כזה. מה שקורה עכשיו זאת התרסקות כללית של כל תעשיית המופעים והאירועים. באמת אסון גדול. כמאה אלף איש להערכתי מובטלים עכשיו. שום מגזר במדינת ישראל לא הושבת בצורה כזאת, לא התיירות ולא חברות התעופה. רק אל על פיטרה אלף איש. אצלנו פיטרו מאה אלף איש הולכים הביתה. אגב, אני בעצמי נמצא עכשיו בבידוד, כי בשבת חזרתי מכנס מוזיקה בינלאומי גדול שהתקיים בלונדון, ונקבע שמי שחוזר מכנס מעל מאה איש צריך להיכנס לבידוד".

"תראה, אנחנו לא לבד בעסק. בכל אירופה אסור עכשיו מופעים ליותר מאלף מקומות אם בכלל, פרט לאנגליה, וגם לשם זה בטח יגיע תוך יום יומיים. אני מקבל בכל יום מידע מחו"ל על ביטולי הופעות בחו"ל, למשל קווין בפריז ביוני, פסטיבל קואצ'לה, פסטיבל Tomorrowland ופסטיבל SXSW. לאט לאט הכל מתבטל. לצערי קשה לי להאמין שבשלושה חודשים הקרובים המצב ישתפר, ולכן יש סכנה גדולה לביטול או דחייה להופעות שיתקיימו הקיץ בארץ".

הזמר מוריסי. juan carlos equihua,
לפחות הופעה אחת שלו לא תוכל להתקיים במתכונתה הנוכחית אם הוראת משרד הבריאות החדשה לא תשתנה. מוריסי/juan carlos equihua
יורב הראל, אן אם סי לייב: "ההודעה החדשה שיצאה אמש ממשרד הבריאות תוביל לכך שעד פסח להרבה אמנים, מפיקים, אמרגנים ואנשי תעשיה לא יהיה מה לאכול. עכשיו המדינה צריכה לעזור לאמנים"

"מפיקי הופעות בינלאומיות בישראל עלולים לחטוף שטוזה רצינית אם התפשטות הקורונה תימשך", אמר לוואלה! תרבות גורם אחר העוסק בהפקת הופעות בינלאומיות. "למיטב ידיעתי חברות רבות לא מבוטחות כנגד זה. יש חברות ביטוח שהודיעו שהקורונה מוחרגת מכוח עליון. מי שפחות בצרה היא חברת לייב ניישן ישראל, כי לייב ניישן העולמית הקימה קרן חירום. מדובר באיום גלובלי עולמי, וול סטריט כמעט מתפרקת, ולכן החששות כיום הרבה יותר גדולים מהבעיות הרגילות עם ה-BDS או עם מצבים ביטחוניים. יש אי בהירות לגבי העתיד והשוק בסיכון גדול".

עם זאת, הוא דווקא נשמע אופטימי. "נכון שכרגע יש בעולם הרבה ביטולים של הופעות מוזיקה, אבל ידוע לי כי על פי הערכות מצב שעשו חברות בינלאומיות של הפקה, אמרגנות ותרבות, לאחר שהקימו מטה מאבק, ברוב המדינות המשבר יסתיים עד ה-1 במאי. הרבה מהמפיקים בונים על כך שעד אז מצב יחזור לשגרה. מקווים שכמו שסין השתלטה על זה גם מדינות אחרות ישתלטו על זה. כך שלהערכתי לא יהיו ביטולים של הופעות כמו זאת של רד הוט צ'ילי פפרז, שמכרה מעל ל-50 אלף כרטיסים. איתם פחות קשה כי זה לא סיבוב הופעות אלא סיבוב פסטיבלים. ואגב, איירון מיידן אמורים להיות ביפן וסינגפור לפני בואם לישראל, אבל ההערכה היא שאם הם יבטלו זה יהיה את יפן וסינגפור ולא את ישראל".

בתוך כך, מאמ"י (איגוד אמני ישראל) יצאה הודעה מודאגת שהזהירה כי האמנים העצמאיים על סף קריסה, וכי דרוש סיוע ממשלתי, ושלחו מכתב ברוח זאת למשרד התרבות. יו"ר אמ"י, יענקל'ה מנדל, מסר: "כפי שנקראנו אנו האמנים לעזור ברגעי משבר, אנו קוראים עכשיו למדינה להושיט יד ולסייע, לפני שיהיה מאוחר מדי. בין אם באמצעות קרן פיצויים ייעודית לשעת חירום, או כל פעולה אחרת שתאפשר לאמנים לעבור את התקופה הקרובה בשלום".

יורב הראל מסכם: "אנחנו הענף שתורם הכי הרבה במדינה הזאת, אין מפיק שלא מתנדב ואין אמן שלא עוסק בהופעות בהתנדבות, מליצן ועד עומר אדם. עכשיו אנחנו צריכים שהמדינה תעזור לנו. הנפש היא חלק מהבריאות, והתרבות היא הנפש של האדם".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully