וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"את יודעת שהחיים שלך לא חייבים להיות כל כך מחורבנים, נכון?"

בן בירון

12.4.2020 / 9:26

לכאורה לצופה הקטן כאן במידל איסט לא אמורה להיות הזדהות יתרה עם חייהן של גיבורות "לא בטוחה", הדרמה הקומית הנפלאה של HBO. אין לנו את הסוואג, הסטייל והפלואו שיש לכולן בקצה הציפורניים המטופחות. למרות זאת, כולנו יכולים להזדהות עם הפער בין חלומות למציאות

טריילר "לא בטוחה" עונה 4/HBO

בפרק פתיחת העונה הרביעית של "לא בטוחה" ("Insecure") כולם מחפשים אחרי צעירה בשם לה-טויה. איסה ריי, יוצרת הסדרה שמגלמת גם את גיבורת הסדרה - איסה די, נוהגת להכניס לכל עונה של "לא בטוחה" גם סדרה בתוך סדרה כמעין קריצה מודעת לעצמה וביקורת חברתית (ריי היא גם דוברת בולטת נגד דונלד טראמפ). אם בעונה השנייה זאת הייתה דרמה תקופתית על אהבה בין משרתת שחורה לגבר לבן בשם "Due North", ובעונה הקודמת פארודיה על סדרות ניינטיז בשם "Kev'yn", הפעם מדובר בדוקו-פשע בשם "מחפשים את לה טויה" שמנסה להתחקות אחר היעלמותה של צעירה אפרו-אמריקאית שכנראה נרצחה. כפי שהיסטריית "טייגר קינג" וג'ו אקזוטיק מוכיחה שוב, ז'אנר הפשע האמיתי והדוקו-שוק חזקים מאי פעם, ואיסה ריי מצליחה גם הפעם להיות עם האצבע על הדופק. בדיוק כמו שהיא עושה עם פסקול ההיפ-הופ המעולה במיוחד שמלווה את העונה החדשה כמו את קודמותיה.

עברה כשנה וחצי מאז שהסתיימה העונה השלישית של "לא בטוחה". אם מוסיפים לזה את מגפת הקורונה שהשתלטה על העולם, אפשר לומר שהתחושה היא שחלף בערך עשור מאז פגשנו את איסה. ובכל זאת, כרונולוגית העונה החדשה נפתחת בערך באותו המקום בו הסתיימה קודמתה. איסה נמצאת בעיצומה של הפקת בלוק פארטי לתושבי שכונת אינגלווד בה היא גרה. לצורך כך היא נעזרת בחברה החדשה שלה קונדולה (כריסטינה אלמור), אותה הכירה דרך טיפאני (שעדיין נמצאת בהריון מתקדם מאוד). מה שאיסה עדיין לא יודעת הוא שקונדולה התחילה לצאת עם האקס שלה, לורנס (ג'יי אליס) בסוף העונה הקודמת, דבר שהולך לאתגר גם את החברות וגם את השותפות העסקית המתפתחת בין השתיים. ומה לגבי מולי (איבון אורג'י)? היא עדיין מתרגלת לעבודה בפירמת עורכי דין אפרו-אמריקנית לגמרי שבה היא כבר לא ה"סוס השחור" ובמקביל יוצאת לראשונה עם בחור אסיאתי ולא אפרו-אמריקאי, אנדו (אלכסנדר הודג'), שהוא גם ממש במקרה השותף לשעבר של האקס של איסה - ניית'ן, שבכלל נעלם מחייה בעונה הקודמת. הכל נשאר במשפחה? לא נכחיש.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

לא בטוחה עונה 4, איסה ריי. HBO,
חוזרות על אותן טעויות, אבל חכמות ומצולקות יותר. "לא בטוחה" עונה 4/HBO

מתוך שמונת פרקי העונה ("לא בטוחה" עדיין נגמרת מהר מדי), חמשת הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת עוסקים בריב הגדול בין איסה למולי. זה מתחיל רגע לפני הבלוק פארטי של איסה ומשם חוזר בפלאשבק חצי שנה אחורה כדי לחשוף בפנינו את האירועים שהובילו את השתיים לריב שלא בטוח שישרדו. אם צפיתם אפילו בפרק אחד של "לא בטוחה", אתם לא צריכים להיות מופתעים מכך שהשתיים מראות סימנים של הסרת עוקב. זו חברות שיושבת על מטען צד עוד מתחילת הדרך: איסה היא אישה חולמת, בסוף שנות העשרים לחייה (עכשיו כבר בת 30) היא עדיין מקווה לעשות ספוקן-וורד למחייתה ומנהלת עם עצמה מונולוגים מול הראי, רק לפני עונה היא עוד עבדה כנהגת ליפט (Lyft). ומולי? היא בכלל נמצאת במירוץ חיים בלתי פוסק, כזה אותו היא שואפת לסיים כמינימום מישל אובמה (או ביונסה). החברות בין איסה ה"ילדותית" למולי השכלתנית כבר הגיעה לפיצוץ בעונה הקודמת בפסטיבל קואצ'לה, אליו נסעו כל הבנות באחד הפרקים הטובים ביותר של הסדרה, אך מתברר שזאת הייתה רק ההתחלה. למרות ההבדלים ביניהן, איסה ומולי תמיד באו אחת אל השנייה כאשר היו במשבר, במעין תשובה נשית לאחוות הגברים של הקהילה השחורה ובמסורת Hoes Before Bros. אך הפעם, למרות הרצון לקיים טקס של "ימי ראשון של אהבה עצמית", משהו שם נשבר ולא בטוח שניתן לחבר אותו בחזרה.

"את יודעת שהחיים שלך לא חייבים להיות כל כך מחורבנים, נכון? לפעמים אני חושבת שאת פשוט נהנית מזה", אומרת מולי לאיסה באחד הוויכוחים בין השתיים. כל מי שהיה פעם אוזן קשבת לחבר/ה או זכה למשענת כזאת, יזדהה ברגע עם המשפט הזה. משפט שמלמד על כך ש"עלה לך" מאותו אדם אך גם מראה כמה ההיכרות ביניכם היא עמוק. וכאן נמצאת אחת החוזקות הבולטות בעונה החדשה של "לא בטוחה" (אותה יצרה ריי גם הפעם לצד לארי ווילמור) - הדמויות שלה חוזרות אל אותן הסיטואציות שוב ושוב (ושוב), כאשר בכל פעם הן לומדות יותר, מצולקות יותר אך גם חכמות יותר. בשונה מסדרות אחרות שבמטרה לרגש את הצופים שלהן "קופצות את הכריש" מהר מדי ומתעקשות לחתן, להרוג או להוסיף דמויות בקצב מסחרר, כאן יש הסתמכות על חומרי הגלם שעבדו טוב כל כך בעונות הקודמות. אחד החומרים האלה הוא העיר לוס אנג'לס.

עוד בוואלה!

תככים ויקטוריאנים, אהבת נשים ועוד אכזבה של נטפליקס: סקירת סדרות חדשות

לכתבה המלאה
לא בטוחה עונה 4. HBO,
צמח בלעדי איסה. לורנס, "לא בטוחה" עונה 4/HBO

הרבה זמן לא הייתה סדרה שמאדירה כל כך את היופי שבעיר המלאכים. אם "סקס והעיר הגדולה" הייתה שיר אהבה למנהטן, אפשר לומר שב"לא בטוחה" אפשר לראות ראפ אוהב על העיר בה כולם נוסעים במכוניות, מנסים להגשים את עצמם ומתחזקים חיוך כל כך לבן שמחייב להרכיב משקפי שמש גם באמצע הלילה. ריי מקפידה לצלם בלוקיישנים מוכרים בעיר כחלק מהתמיכה שלה בעסקים מקומיים - אגב, רבים מהמקומות המופיעים בעונה החדשה כבר הודיעו שלא יחזרו לפעילות אחרי משבר הקורונה - המעברים בין הסצנות מלווים בשוטים אוויריים של לוס אנג'לס שחושפים את הבנייה הנמוכה והשמש התמידית. אפילו לבלוק פארטי שאיסה מארגנת היא דואגת להזמין כוכבי היפ-הופ מקליפורניה: וינס סטייפלס וסקולבוי קיו (השירים של שניהם מושמעים לאורך פרקי הסדרה).

אלמנט חוזר נוסף הוא הקשר הכמעט מיסטי בין איסה ולורנס. הם התחילו את הסדרה כשני צעירים בסוף שנות העשרים לחייהם, הוא שואף להיות מנהל מוצר מצליח והיא שואפת להיות משהו, היא בגדה בו (עם דניאל) ואז הם נפרדו בצורה שנראה שלא השאירה צ'אנס לקאמבק. ובכל זאת, לורנס ואיסה חוזרים ונכנסים לחיים זה של זו. ממש כמו בחיים שלנו, מעגלים חברתיים לא משתנים בצורה דרסטית תוך שנים בודדות ולכן איסה ולורנס עדיין חולקים את אותו אחד. הפעם, כאשר איסה מתיידדת עם בת הזוג הנוכחית של לורנס (קונדולה) היא גם לומדת לחבב אותו מחדש. בשיחה שלה עם אחיה הגיי, אמאל (ג'ין אלי), בערב חג ההודיה, איסה מתארת בצורה מפוכחת את הסיטואציה בה היא נמצאת: "אני קיבלתי את 'חומר הגלם', זה לקח הרבה תמיכה וסבלנות. אני מרגישה שהיא (קונדולה) קוצרת את כל הפירות של הזמן שלורנס בילה איתי". אז האם מדובר בקאמבק? לא ברור.

לא בטוחה עונה 4, איסה ריי. HBO,
משהו ביניהן נשבר ולא בטוח שניתן לאחות אותו. איסה ומולי, "לא בטוחה" עונה 4/HBO

לכאורה, לצופה הקטן כאן במידל איסט לא אמורה להיות הזדהות יתרה עם חייהן של איסה, מולי, קלי, טיפאני וחבריהן. אין לנו את הסוואג, הסטייל והפלואו שיש לכולן בקצה הציפורניים המטופחות. אז מה בכל זאת עובד כל כך ב"לא בטוחה"? כולנו יכולים להזדהות עם הפער שקיים בין חלומות למציאות. בזמן שהיא מפיקה את האירוע עתיר הכוכבים שלה, איסה עדיין צריכה לעבוד כמנהלת נכס ולהתמודד עם הדיירים השבורים שדופקים לה בדלת על בעיות בצנרת, היא עדיין צריכה ליישר את קלי (נטשה רות'וול) באירועים חברתיים כדי שלא תהיה יותר מדי "גטו", וכשהיא לא מוצאת מישהו לשכב איתו היא מסתפקת בעובד שדות התעופה בעל משקל עודף (ותסמכו על איסה ריי שעירום כזה לא ראיתם על המסך כבר זמן רב).

בזמן ש"בנות", הסדרה שיצרה לינה דנהאם ואליה הושוותה "לא בטוחה" בעונותיה הראשונות, הלכה ואיבדה את עצמה לטובת קווי עלילה מופרכים ודמויות שהפכו מעצבנות ככל שהתקדמה, נדמה שריי מצליחה לשמור על העוגן של הסדרה שלה יציב בזכות כתיבה זהירה וחכמה. בכלל, בראיון שהעניקה למגזין "ואנטי פייר" לקראת עליית העונה, מסתבר שבחייה האישיים, איסה ריי היא הרבה יותר מולי מאשר איסה די: "אני טיפוס שמכור לסדר יום", מספרת ריי, "אני מתעוררת בארבע לפנות בוקר ומתאמנת, בין חמש וחצי לתשע בבוקר אני עושה כל העבודה שיש לי ואז בתשע אני אוכלת ארוחת בוקר. בין עשר בבוקר לשש בערב בימים שני, רביעי ושישי, אני יושבת לכתוב ובימי שלישי וחמישי אני מתעסקת בכל הצד העסקי של הדברים". והיא אפילו לא הזכירה את הלייבל שהיא מנהלת (ריי-דיו תחת חברת אטלנטיק), את המסעדה שבבעלותה ואת שלושת הפרויקטים הטלוויזיונים והקולנועיים שעליהם היא עובדת, ביניהם גם סדרה לנטפליקס.

מרגישים שהחיים שלכם תקועים? צפו בעונה החדשה של "לא בטוחה" ותגלו כמה מלאים הם יכולים להיות גם עם מעט מאוד אירועים משמעותיים. מה שכן, אל תתאכזבו כשתגלו שאי אפשר להזמין כרגע כרטיס טיסה ללוס אנג'לס. הזהרתי מראש.

לא בטוחה עונה 4, איסה ריי. HBO,
כתיבה זהירה וחכמה. "לא בטוחה" עונה 4/HBO

העונה הרביעית של "לא בטוחה" משודרת בימי שני ב-HOT, yes וסלקום tv.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully