וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פאק יו, צ'בי!": בחזרה לסכסוך הגדול מאחורי הקלעים של "קומיוניטי"

19.5.2020 / 0:00

הערות בעלות ניחוח גזעני, מרמור מהכתיבה ומהשעות הארוכות, בוס שגייס את כל העובדים לקלל את הכוכב בפני משפחתו: הקאסט של "קומיוניטי" התאחד לטובת הקראת תסריט למטרות צדקה, אבל בלי צ'בי צ'ייס. אלה הסיבות שהובילו לכך

פרומו איחוד קומיוניטי להקראת תסריט/יוטיוב

הגעתה של "קומיוניטי" אל נטפליקס בתחילת אפריל עוררה עניין מחודש בקומדיית הפולחן האהובה. הסיסמה "שש עונות וסרט" מלווה את הסדרה מאז שבעונה השנייה דמותו של עאבד הכריזה אותה בהקשר של סדרה אחרת לגמרי שהוא היה אובססיבי לגביה, "The Cape". בדרך לא דרך הצליחה "קומיוניטי" להשלים שש עונות שהגיעו אל סיומן ב-2015, ועכשיו, עם התנופה החדשה שלה, רומז יוצר הסדרה דן הרמון ("ריק ומורטי") בשיחה עם The Wrap שיש דיבורים רציניים עם נטפליקס על סרט.

"קומיוניטי" שודרה בין השנים 2009 ל-2014 ברשת NBC, ואז עונה נוספת, אחרונה, במיזם הסטרימינג של אתר יאהו, שגווע יחד עם הסדרה. לאורך כל שש עונותיה היא סבלה מרייטינג נמוך אבל קיבלה אהבה מצד המבקרים ותשוקה גדולה מצד אלה שבכל זאת צפו בה. השאפתנות וכושר ההמצאה של הרמון ושאר הכותבים הפכו אותה לסיטקום שונה בנוף, שופע מחוות וקריצות לז'אנר שבמסגרתו הוא פועל, כמו גם לאלף ואחד דברים אחרים מתרבות הפופ.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

האחים אנתוני וג'ו רוסו, שבהמשך עברו לביים את הסרטים הכי גדולים בעולם - "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק" - עשו בה את התנסויות האקשן הראשונות שפתחו בפניהם את הדלת למארוול. דונלד גלובר ("אטלנטה", צ'יילדיש גמבינו), אליסון ברי ("גלואו") וגיליאן ג'ייקובס ("אהבה") הפכו בזכותה לכוכבים, והכימיה הזוהרת בין חברי הקאסט - שבין היתר כלל גם את ג'ואל מקהייל ("מרק הוליוודי"), קן ג'אנג ("בדרך לחתונה עוצרים בווגאס") וג'ים ראש (זוכה האוסקר על תסריט הסרט "היורשים") - הייתה חלק גדול מקסמה של "קומיוניטי".

אבל היה גם מי שפחות התחבר לזה. הקומיקאי צ'בי צ'ייס, אגדת "סאטרדיי נייט לייב" וסרטי "חופשה מטורפת", גילם בסדרה את פירס הות'ורן, קשיש סקסיסט, גזען ועשיר שהחיבור שלו עם כל היתר היה מאז ומתמיד חורק. לא משנה עד כמה "קומיוניטי" ניסתה לשכנע אותנו שהוא חלק מהחבורה, זה לא באמת היה אמין. אמנם לאורך השנים צ'ייס הרעיף מחמאות על עמיתיו ועל הרמון, והן אפילו נראו כנות, אבל בהדרגה חיבתו לסוג ההומור של הסדרה החל לדעוך והמרמור שלו גבר.

הרמון תיאר את צ'ייס כמי שהיה במין קרב תמידי עם חבריו לקאסט. "הוא רואה את זה כתחרות", אמר בריאיון למבקר אלן ספינוול ב-2014. "הוא אף פעם לא ראה את זה כצוות". צ'ייס מצדו סיפר בריאיון לוושינגטון פוסט ב-2018: "הניסיונות שלי להיות חלק מהקאסט הזה נהדפו. בקביעות". הנימוק של צ'ייס נותר קצת סתום פשר: "חלק מזה הוא בגלל שלא ידעתי מה יש להם, וחלק מזה הוא שלא הייתי מרוצה".

עוד בוואלה!

מצעד 100 הסדרות של שנות העשרה: "קומיוניטי" במקום ה-23

לכתבה המלאה

כבר ב-2012, לפני שעלתה העונה השלישית, צ'ייס לא הסתיר את דעתו על הסדרה ועל העבודה בה. "זו הייתה טעות גדולה!" אמר להאפינגטון פוסט על ההחלטה להצטרף לסדרה. "השעות היו מחרידות, וזה עדיין סיטקום בטלוויזיה, כפי הנראה הצורה הנחותה ביותר של טלוויזיה. זו התחושה שלי לגבי זה. אני חושב שהסיבה שנשארתי עד עכשיו היא כי אני אוהב את הילדים האלה, את הקאסט - הם מאוד טובים. זה לא שאני עובד עם החדשנים הגדולים בכל הזמנים, אבל בה בעת הם החברים שלי".

המתחים והמרמור הגיעו לכדי פיצוץ לקראת סוף העונה השלישית. בריאיון לספינוול סיפר הרמון באריכות על השתלשלות היחסים בינו לבין צ'ייס. מאחר שהקומיקאי הוותיק רגיל להיות סולואיסט, שעות הצילום המפרכות של "קומיוניטי" גרמו לו לבלבול ותסכול. "אני חושב שבהדרגה, חוסר ההערכה וחוסר הפוקוס בו ביאסו אותו. מבחינתנו זה אולי היה בסדר לראות את צ'בי כחלק מאנסמבל, אבל אני חושב שהוא הרגיש שהוא קמל מבפנים. אני חושב שהוא הרגיש שזה סממן לדמדומים שלו, מה שאותי הלהיב וגרם לי לרצות להתמקד בהיבט הזה בדמותו.

קומיוניטי. NBC,
אהב את הקאסט. צ'ייס/NBC

"נקודת השבירה שלי איתו הייתה כשהבריז מקטע שלדעתי היה מאוד חשוב מבחינה עלילתית ורגשית לדמויות ולפרק... והוא עשה משהו שהוא עושה לעתים קרובות, שזה לא להבין למה הסצנה מצחיקה ואז להחליט שהוא לא רוצה לעשות אותה וללכת. אני לא הייתי שם ושמעתי שהוא עשה את זה ואמרתי, 'שמישהו ילך להחזיר אותו ויגיד לו שזה מאוד חשוב', וזה היה מאוחר מדי". הסיבה שזה היה מאוחר מדי היא שבניגוד לשאר הפעמים שבהן צ'ייס עזב את הסט באמצע, הפעם אי אפשר היה לחזור ולהשלים את החסר, כי זה היה יום הצילומים האחרון.

"זה היה יום לפני מסיבת סיום העונה, אז עשיתי את מה שאני תמיד עושה במסיבות הסיום, שזה להפוך את התסכול והכעס שלי לעונג של אחרים", סיפר הרמון. "הכרזתי במסיבה בפני כל האנשים האלה שהקיזו דם וזיעה לתוך הסדרה הזו במשך עונה שלמה, שאני הבוס ואף אחד מהם לא יפוטר אם כולם יגידו 'לך תזדיין, צ'בי' באותו זמן. לא יהיו השלכות. ספרתי עד שלוש וחדר שלם באנשים אוהבי-צ'בי אבל מתוסכלי-צ'בי מחייכים ושמחים, צעקו 'לך תזדיין, צ'בי!'. וצ'בי ואשתו והבנות שלו, שהן אגב בנות 48... הוא עזב עם המשפחה שלו".

"חשבתי שאני משמש אביר לבן לצוות", סיפר היוצר בריאיון רדיופוני ב-2017. "זו אמורה הייתה להיות מין אחווה של צווארון כחול - הנה האיש ששלט בחיים שלנו במשך עונה, שהיה אחראי לפעמים לרגעים לא נוחים - אני אעשה לכם את הטובה הזאת ואאפשר לכם להגיד את זה בקול רם, כך שזה יהיה כמו אספסוף זועם ולאף אחד לא תהיה אחריות בלעדית".

קומיוניטי, צ'בי צ'ייס, דונלד גלובר. NBC,
הערות גזעניות. צ'בי צ'ייס ודונלד גלובר/NBC

אחרי מסיבת סיום העונה חזר צ'ייס הפגוע לביתו, התקשר להרמון והשאיר לו הודעה קולית, שכבר הפכה למפורסמת, פשוט כי הרמון הפך אותה לכזו כאשר השמיע אותה במהלך מופע שלו בפני כ-150 איש. משם הדרך לאינטרנט הייתה קצרה. "זה רק סיטקום בינוני מזדיין", אמר שם צ'ייס בין היתר. "אני רוצה שאנשים יצחקו, וזה לא מצחיק. וזה לא מצחיק מבחינתי, כי אני בן 67 ואני גורם לאנשים לצחוק כבר הרבה זמן, ועשיתי דברים טובים בהרבה מזה".

עם דליפת ההקלטה פרסם הרמון פוסט התנצלות בבלוג שלו שבו התחרט עמוקות על כך שהשמיע אותה בפומבי. זו הייתה החלטה "איומה, ילדותית, נגועה באובססיה-עצמית, לא מודעת, נאיבית ולא מקצועית", כתב. דווקא פרסום ההקלטה הוא שהביא ליישור ההדורים בין הרמון וצ'ייס - היוצר פנה אליו כדי לבקש סליחה והתברר לו שלקומיקאי לא היה ממש אכפת, זה כנראה קצת הצחיק אותו. "אני חושב שהוא חשב שההודעה הקולית הייתה סוף נחמד למריבה הקטנה שלנו, ההדלפה של זה. בעוד אני הייתי די נבוך מזה, מה שהיה מספיק בשבילי להשתטח ולהתנצל ואנחנו חברים מאז", סיפר הרמון באותו ריאיון לספינוול. צ'ייס אישר אף הוא בריאיון להוליווד ריפורטר ב-2013. "דן ואני שוב חברים", אמר. "הוא מבריק ויכול להיות מאוד מצחיק. הסיבה שרציתי לעשות את הסדרה מלכתחילה הייתה הכתיבה של דן, ואני עומד מאחורי זה".

"צ'בי ואני שולחים אחד לשני סמסים וקוראים אחד לשני 'חרא' ומספרים אחד לשני בדיחות גסות ונפתחים זה בפני זה", סיפר הרמון. "אנחנו כותבים הודעות ארוכות שבהן אנחנו פורקים את הרגשות שלנו על איך אנשים לא מעריכים אותנו וכו'. אני לא אחלום להשוות את עצמי אליו, אבל כן אאבחן שיש מידה של נרקיסיזם קליני שאנחנו חולקים שגורמת לנו, ראשית, להצליח להבין זה את זה, ושנית, לפעמים קשה לנו לעבוד ביחד".

דן הרמון. Frederick M. Brown, GettyImages
דן הרמון ב-2012, תקופת העונה השלישית של "קומיוניטי"/GettyImages, Frederick M. Brown

הרייטינג הגרוע, ואף הולך ומתדרדר, של "קומיוניטי", לצד האירוע במסיבת סיום העונה, גרם ל-NBC ולסוני שמפיקה את הסדרה להחליף את הרמון על המושכות עם תום העונה השלישית. הוא גילה על זה מהתקשורת. צ'ייס, לעומת זאת, נשאר תחת השלטון של המפיקים החדשים, רוברט גווארצ'יו ומוזס פורט, אבל הוסיף להיות ממורמר. הוא כל כך שנא את הכתיבה לדמותו של פירס, שנעשתה יותר ויותר גזענית, עד שהשתמש על הסט במילה האולטרה-פוגענית "Nigger". על פי הדיווחים מאז, צ'ייס אמר על הסט שלנוכח הכיוון שדמותו הולכת אליו, בקרוב הוא יקרא לדמויותיהם של טרוי ושירלי "כושונים". צ'ייס התנצל כבר במקום, אבל הדרך הוכשרה ללכתו. עוד לפני שהסתיימה העונה הרביעית, שמנתה 13 פרקים בלבד, גם הוא כבר עזב, מה שקירב בינו לבין הרמון אפילו יותר. לא הרבה ידוע על תנאי העזיבה של צ'ייס, אבל הם מנעו ממנו לחזור אל סט הצילומים גם אם יהיה מעוניין בכך.

שנים אחרי כן נודע כי צ'ייס נהג להקניט בצחוק את דונלד גלובר עם הערות כמו "אנשים חושבים שאתה מצחיק יותר כי אתה שחור". בכתבת פרופיל של הניו יורקר על דונלד גלובר ב-2018 הסביר דן הרמון: "צ'בי היה הראשון שקלט עד כמה דונלד מחונן, והדרך שלו להפגין את הקנאה שלו הייתה לערער את דונלד". גלובר עצמו אמר שמבחינתו צ'ייס גילם בו זמן של קרב. "אמן אמיתי צריך להשלים עם זה ששלטונו מסתיים. אני לא יכול לעזור לו אם הוא בוטש במים. אבל אני יודע שיש בן אדם בתוך זה איפשהו - הוא כמעט אנושי מדי".

צ'בי צ'ייס מתייחס ל"קומיוניטי" בפוסט אינסטגרם חדש

בעקבות ניסיונות בלתי פוסקים של ג'ואל מקהייל מאחורי הקלעים, אחרי העונה הרביעית, שהתקבלה בצנינות על ידי המבקרים והצופים (המעטים), הרמון קיבל הצעה לחזור לתפקידו הקודם ב"קומיוניטי". אף שצ'ייס כבר עזב בשלב הזה, בפרק פתיחת העונה החמישית הוא חזר לסצנה קצרה (ומרגשת) שבהתאם לתנאי התפטרותו צולמה בנפרד ובמקום אחר. ספוילר לגורל דמותו של פירס: מספר פרקים אחרי כן גילו חבריו שהוא מת. בפרק "פוליגרף שיתופי" הם חוזרים מההלוויה שלו אל חדר הלימוד הנצחי שלהם, לשם מגיע עורך דין מטעמו של פירס כדי להקריא להם את הצוואה, מה שמוביל לבסוף גם לעזיבתו של טרוי.

אם נטפליקס תגשים את נבואת "שש עונות וסרט", נשאלת השאלה אם צ'בי צ'ייס יהיה חלק ממנו (אם בפלאשבקים ואם באפשרות יצירתית אחרת). בהתחשב בכך שבשבוע שעבר יתר הקאסט התאחד בלעדיו לשיחת וידאו לשם קריאת תסריט משותפת של הפרק הנ"ל - זו התחלה לא מבטיחה.

הלילה (בין שני לשלישי) האיחוד עלה במלואו ביוטיוב בבכורה. צפו בו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully