וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחו יומנים: אלו אירועי התרבות הראשונים לאחר משבר הקורונה

21.5.2020 / 12:00

נדב אבקסיס מתאושש מפציעה וחוזר לסטנדאפ, בית לסין יפתחו עם "אפס ביחסי אנוש", ואת הבארבי יפתח דודו טסה ב-18 ביוני. למרות שהמתווה של הממשלה עדיין לא ברור, אלו אירועי התרבות הראשונים שיתקיימו אחרי משבר הקורונה

דודו טסה והכוויתים בחדר חזרות בשנת 2019, מצטלמים לפרוייקט "דיזר סשן" עם השיר "לטריב עני ותרוח" ("La Trib Ani Utruch") שנלקח בחלקו לפתיח הסדרה "פאודה"/בימוי: אריאל סנפירי ואריק פוטרמן, הפקה: DEEZER

(בסרטון מעל: דודו טסה והכוויתים בחדר חזרות בשנת 2019, מצטלמים לפרוייקט "דיזר סשן" עם השיר "La Trib Ani Utruch", שנלקח בחלקו לפתיח הסדרה "פאודה". בימוי: אריאל סנפירי ואריק פוטרמן, הפקה: DEEZER)

לאחר שלושה חודשים שלא יכול היה לעלות על במה, הסטנדאפיסט נדב אבקסיס ישוב לבמה בתיאטרון הסמטה ב-6 ביוני. "היה ממש קשה לא להופיע במשך שלושה חודשים, חוץ מהופעה אחת שערכתי בזום בפני חברת קוסמטיקה גדולה, שהייתה לי קשה ומוזרה כי לא קיבלתי בסופה שקית של בשמים", אומר אבקסיס לוואלה! תרבות. "ההופעה האחרונה שלי היתה בבית הלוחם בבאר שבע. באותו יום נתניהו נתן הנחיות של התכנסות עד מאה איש. בסוף ההופעה, כשאני עושה סלפי עם אנשים, אמרתי לקהל בצחוק: חבר'ה, הופעה אחרונה! וזהו, מאז באמת לא ראיתי קהל. העדרות מהבמה לתקופה של שלושה חודשים זה משהו שלא קרה לי יותר מעשרים שנה. אצלי שבועיים בלי הופעות בגלל יציאה לחופש זה וואו".

"הסמטה זה מקום קטן שערוך להופעה לפי ההנחיות - ייכנסו עד חמישים, במרחק שני מטר אחד מהשני", מוסיף אבקסיס. "ב-19 ליוני כבר אופיע במקום גדול יותר - אמפי עין הוד. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו ההנחיות, אבל בכוונה לקחנו אמפי לא ממוספר. התחלנו למכור כרטיסים אתמול. אם יגידו לנו שאפשר למכור רק למאתיים, שזה חצי מקום, אמכור מאתיים. אם יגידו שאפשר למכור יותר, נמכור יותר. נראה לי שהפרטץ' הישראלי יימשך גם כאן ואנשים לא יגיעו עם מסיכות".

נדב אבקסיס. ניר פקין
"שבועיים בלי הופעות זה קיצוני". נדב אבקסיס/ניר פקין

בלי קשר לקורונה, ביום העצמאות אושפזת באיכילוב לאחר החלקה בחדר המדרגות ושברת צלעות. מה מצבך הבריאותי?

"כן, זה מביך, החלקתי ושברתי צלעות. כששואלים אותי מה שלומי אני אומר - זה בדיוק כמו הקורונה. יש קורונה אבל זה לא כמו שסיפרו. אז יש פציעה אבל זה לא מה שסיפרו לכם, אני חי".

יש מצב לספויילר לאיזו בדיחת קורונה מהמופע?

"המהירות שבה הדברים קורים היא גם המהירות שבה בדיחות נעלמות. ביום הראשון של הקורונה עוד הספקתי לצחוק על המחסור בנייר טואלט. באותה תקופה הכניסו תלמידי בתי ספר לבידוד. אמרתי, 'אתם זורקים תלמידים לבידוד אז אחרי זה אל תתפלאו שחסר נייר טואלט. הם נמצאים שם בחדר ורואים סרטי פורנו'. שבועיים אחר כך התחיל מחסור בביצים, וכל פעם היה משהו אחר. כך שהיום לדבר על נייר טואלט יישמע כמו משהו ממלחמת העולם השנייה. אני אגלה לך שממש הרגע כתבתי בדיחה חדשה על הקורונה, שקשורה למשהו שקורה עכשיו - בתי הספר. הילדה שלי בכיתה ב', ובשעה אחת וחצי 300 הורים מחכים מחוץ לבית ספר גבריאלי. אני מגיע, מחכה ומחפש. עכשיו כל התלמידים עם מסיכות ואני לא מזהה את הבת שלי. בגלל שראיתי שאני לא מזהה את הילדה, לקחתי סתם שני ילדים אקראיים, אמרתי נביא את השניים האלה וזהו. הבעיה היא שהשניים עם רגישות ללקטוז, אז אני לא יודע מה לעשות. טוב, מחר אני כבר אמצא את הילדה שלי"

עוד בוואלה!

"מירי רגב באה עם אש לתפקיד. בדרך היא שרפה הכול"

לכתבה המלאה
השחקנית והזמרת גלית גיאת במחזה המוזיקלי "אום כולת'ום" של תיאטרון יפו, בבימוי יגאל עזרתי. רדי רובינשטיין,
השחקנית והזמרת גלית גיאת במחזה המוזיקלי "אום כולת'ום" של תיאטרון יפו, בבימוי יגאל עזרתי/רדי רובינשטיין

לאחר הקפאה ארוכה, אירועי תרבות ראשונים מתחילים להתקיים בימים אלה ובחודש הבא. בשלב זה מדובר בטפטופים ראשונים בלבד, מכיוון שאמנים, מנהלים ומוסדות התרבות עדיין מחכים שמשרד הבריאות יחליט על מתווה מסודר וברור של חזרה לשגרה. רבים גם ממתינים להחלטה מה הפיצויים שיקבלו על הפגיעה במכירת הכרטיסים. בתעשיית הבידור והתרבות נמשכים הבלבול וחוסר הוודאות בשל הערפל מצד הממשלה בכל הנוגע להקלות ההתקהלות.

בתחילת החודש אמרה שרת התרבות לשעבר רגב "נפעל שעד אמצע יוני נחזיר את המופעים בנוכחות קהל שבין 50 ל-100 או יותר על פי מצב התחלואה". עם זאת, ראש הממשלה נתניהו הכריז באותו ערב: "ב-31 במאי נאפשר התכנסות של 100 איש, וב-14 ביוני, כך אנחנו מקווים, נוכל לבטל כליל את מגבלת ההתקהלות". שלשום פורסם בחדשות 12 כי שר התרבות הנכנס חילי טרופר פועל מול שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין במאמץ למצוא מתווה שיאפשר את הקדמת אישור פתיחת המופעים כבר לסוף השבוע הבא. שר התרבות טרופר החל היום (חמישי) להיפגש עם גורמים בתעשייה והודיע כי יעשה כמיטב יכולתו כדי לחלץ את עולם התרבות מהמשבר.

התיאטרון הראשון שישוב לפעילות לאחר השבתת הקורונה הוא תיאטרון יפו, שיחל להציג כבר הערב (חמישי) תחת כיפת השמיים ברחבה הגדולה של התיאטרון את הצגותיו על פי ההנחיות והנהלים של משרד הבריאות. הוא יפתח הערב ב-20:00 במחזה המוזיקלי "אום כולת'ום" בבימוי יגאל עזרתי, בכיכובה של השחקנית והזמרת גלית גיאת, ובהשתתפות חאולה חאג'-דיבסי, ג'ורג' אסקנדר ואייל סלמה. המחזה מבוסס על רב המכר של הסופר הלבנוני סלים נסיב ועוקב אחר סיפור חייה של הזמרת המצרייה.

שאר התיאטראות עדיין לא הודיעו מתי ישובו לפעילות, אבל חלקם סיפרו מה יהיה הסיפתח: ההצגה הראשונה לאחר הקורונה בבית ליסין תהיה הקומדיה המוזיקלית "אפס ביחסי אנוש", וההצגה הראשונה שתעלה בתיאטרון באר שבע תהיה "דרך השלום". בקאמרי ההצגות הראשונות ששבו לחזרות הן "הבן", "גדר חיה" ו"גאון בכלוב".

דודו טסה. דודי חסון,
הכרטיסים נמכרים. דודו טסה/דודי חסון

מועדון הבארבי יפתח את שעריו ב-18 ביוני עם הופעה של דודו טסה, שיארח את רביד פלוטניק (נצ'י נצ'). האירוע הראשון שיתקיים במרכז ענב בתל אביב עם החזרה לשגרה ייערך ב-24 ביוני, במסגרת הסדרה "מאחורי המילים, מאחורי הצלילים" ובו העיתונאי והפובליציסט אורי משגב יארח את המוזיקאי אסף אמדורסקי. באירוע יבצע אמדורסקי גרסאות אקוסטיות לשיריו וביניהם ישתף בסיפורים שמאחורי השירים, האלבומים והתחנות שבדרך. המפגשים בסדרה זו נמשכו גם בתקופת הקורונה, ללא קהל, במסגרת פרויקט "ישראל מחוברת". כעת הוא יתקיים שוב מול קהל.

גם באוזןבר בתל אביב טרם נקבעו הופעות והם מחכים להנחיות משרד הבריאות. עם זאת, ביום חמישי, 28 במאי, בעוד שבוע המועדון יפתח את העונה עם מסיבה שנקראת "עד מאה", שתתפצל לשלוש: שתי מסיבות בדרום תל אביב ואחת באוזןבר, תוך הגבלת קהל.

אוהד קנולר. אלוני מור,
יזם תערוכה בתיאטרון גבעתיים. השחקן אוהד קנולר/אלוני מור

מוזיאון תל אביב אמור להיפתח בתחילת יוני. מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית נפתח מחדש ביום שני, לאחר חודשיים שהיה סגור בגלל הנגיף, עם מערך התערוכות "זמן דיוקן 2", הכולל שבע תערוכות יחיד של ליאוניד בלקלב, מיכל ממיט וורקה, עידו מרקוס, יאן ראוכוורגר, א. ש. שור, אלי שמיר ותערוכת דיוקנאות מהאוסף. הכניסה למוזיאון תתאפשר לפי תקנות התו הסגול, עם מגבלת כניסה של 90 איש בזמן נתון, לבישת מסיכת פנים, שמירה על ריחוק חברתי של שני מטרים, מדידת חום והגבלות נוספות.

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות יפתח את שעריו ב-4 ביוני עם תערוכה קבוצתית חדשה בשם "מכניקת הזורמות", באוצרותה של מוניקה לביא ובהשתתפות שש אמניות: אפרת רובינשטיין, רקפת וינר עומר, מיכל אורגיל, מיכל בקי, ענבר הורקני ונולי עומר.

תערוכה נוספת תתקיים בתיאטרון גבעתיים ב-18 ביוני ושמה "החלל הריק". את התערוכה שתפתח את שערי המוסד לאחר סגר הקורונה יזם מנכ"ל התיאטרון, השחקן אוהד קנולר, שהזמין יוצרים להציג את פרשנותם האמנותית למושג "החלל הריק" (כשם ספרו של פיטר ברוק), מטאפורה לאולמות התרבות והבמות הריקים בשל מגפת הקורונה. התערוכה תכלול מגוון יצירות אמנות פלסטית. אוצריה הם דורון פולק ואסתי דרורי.

קובי פרץ בהופעה , 1 ביולי 2019. שרון רביבו,
קובי פרץ/שרון רביבו

מרכז תנועה אדמה של ניר בן גל וליאת דרור בשדרות יפתח את שעריו שוב רק ב-15 ביולי, במסגרת קורס הקיץ הוא יעלה טרום בכורה של המופע החדש "חגורה שחורה". גם הספריות העירוניות חוזרות לשגרה. לאחר למעלה מחודשיים, היום (חמישי) נפתחה למשל ספריית בית אריאלה בתל אביב, בהתאם להנחיות "התו הסגול".

בנוסף לתחילת חזרת אירועי התרבות הפומביים, גם הופעות האמנים באירועים פרטיים חזרו השבוע. הזמר קובי פרץ, למשל, הופיע ביום שלישי בברית בראשון לציון, בפני כ-80 אנשים, והיתה זו הופעה ראשונה שלו מאז עשרה במרץ. "ברגע שנפתח חלון ההזדמנויות הראשון שאפשר לי להופיע, עשיתי את כל המאמצים שזה יקרה", אמר פרץ לוואלה! תרבות. "התגעגעתי ללהקה שלי, לצוות שלי, לקהל ולשמחה. חזר לי האוויר לגוף. ההופעות הן החמצן שלנו. בהופעה הזאת בברית הרגשתי עד כמה הקהל צמא לשמוח. היה לנו חשש שייקח לקהל הרבה זמן עד שהוא ירגיש מספיק בטוח כדי לצאת לאירועים. לשמחתי גיליתי את ההפך. הקהל התגעגע לא פחות מאיתנו. לא הרגשתי שיש איזו פוסט טראומה משום כיוון. אני מאוד מקווה שההופעה הזאת תהיה הסנונית הראשונה שתבשר את בוא האביב החפלתי".

בתוך כך, למי שכבר התאפשר לחזור לשגרה הם בתי הספר למשחק, שנפתחו ב-10 במאי במתכונת חלקית ותחת הנחיות קפדניות ובהן - שיעורים עד 15 איש, עם מסיכות ו"קסדות" שקופות, ללא מגע בסצנות, עם מדידות חום ובלי הצגות מול קהל. צפו בסרטון כיצד נראה שיעור משחק יוצא דופן בימי קורונה בבית ספר למשחק בית צבי:

בית ספר למשחק בית צבי תחת הגבלות משבר הקורונה

בית הספר למשחק בית צבי חוזר לפעילות לאחר ההקפאה שנגרמה בעקבות משבר נגיף הקורונה, תחת הנחיות קפדניות ובהן – שיעורים עד 15 איש, תלמידים עם מסיכות ו"קסדות" שקופות, ללא מגע בסצנות ועוד. צולם ב-20 במאי 2020/יח"צ בית צבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully