וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאור אשכנזי: "נתניהו הוא כמו חיה פצועה שנלחמת על חייה"

25.5.2020 / 21:00

ליאור אשכנזי ודניאל סלומון מוציאים שיר המבוסס על נאומי נתניהו בימי הקורונה. "ביבי הוא כמו חיה פצועה שנלחמת על חייה", אומר אשכנזי. סלומון: "כל מי שלא מסכים עם דעתך הוא ישר בוגד או שמאלן". הזמר מגלה פרט מפתיע על להיטו והשחקן חושף באיזה מסרטיו קשה לו לצפות

הקליפ לשיר "ריחוק זאת אהבה", ביצוע דניאל סלומון וליאור אשכנזי, המבוסס על נאומיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בימי משבר הקורונה/במאי: רני סער, צילום: עמיקם שילה ומתן כהן, טכנאי הקלטה ומיקס: אייל דפנא. צולם באופן של גיל פלדמן

(מעל: הקליפ לשיר "ריחוק זאת אהבה", מבצעים: ליאור אשכנזי ודניאל סלומון, שגם הלחין. במאי: רני סער)

"אפשר לקרוא לשיר הזה מסיבת סיום הקורונה שלנו", אומר ליאור אשכנזי. לאחר שבשנת הבחירות הארוכה התרגלנו לראות אותו מגלם את בני גנץ ב"ארץ נהדרת", כעת השחקן המצליח מחליף את ראש הממשלה החלופי בראש הממשלה שספק אם יאפשר למישהו להחליף אותו - בנימין נתניהו. הפעם הוא נכנס לדמות לא דרך חיקוי, אלא באמצעות שיר חדש שהוא מוציא עם המוזיקאי, היוצר והזמר דניאל סלומון. השיר, "ריחוק זאת אהבה" שמו, מבוסס כולו על נאומים שנשא נתניהו בימי משבר הקורונה, בהם השורה המוכרת "אהבה זה ריחוק". סלומון הלחין את מילותיו של נתניהו, והביצוע משותף לשניהם - אשכנזי בהגשה קברטית וסלומון בשירה. התוצאה יצירתית, מסקרנת ומשעשעת, ובחלק האחרון של השיר יש גם ביקורת מעודנת יחסית. צפו מעל בקליפ לשיר, שביים רני סער.

"הנאומים האלה של נתניהו הם רגע מאוד יוצא דופן בהיסטוריה של ישראל בפרט והעולם בכלל", אומר סלומון, "נאמרים שם דברים מאוד ליריים וכמעט פואטיים, שלא נאמרים בדרך כלל בהצהרות ראש הממשלה, והמרחק משם ליצירת שיר היה מאוד קצר".

"כשאתה שומע את הנאומים של נתניהו, זה לא נשמע כמו שאני מבצע אותם. פירקנו את זה", מספר אשכנזי. "המשפט 'אהבה זה ריחוק' קפץ, דיברו עליו הרבה, אבל הסתתרו בנאומים שלו עוד הרבה משפטים וציטוטים אחרים כמו 'ביתי הוא מבצרי'. כשנתניהו עצמו הגיש אותם זה נאמר אחרת. זה לא חיקוי של נתניהו, אלא רק המילים שלו".

ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בצילומי הקליפ לשירם "ריחוק זאת אהבה". רני סער ועמיקם שילה,
"אפשר לקרוא לשיר הזה מסיבת סיום קורונה שלנו". ליאור אשכנזי ודניאל סלומון/רני סער ועמיקם שילה

ישנה ביקורת מאופקת בשיר, כשליאור מגיש את מילותיו של נתניהו "אני רואה ושומע את המצוקה שלכם", "אני אעזור לכם, אני אדאג לכם" - הדברים מבוצעים בציניות. באיזה אופן לדעתכם ביבי לא עוזר ולא דואג לאזרחיו?

אשכנזי: "נכון, לא רצינו להיות בוטים. הטיפול בבעיות נופל בין המשרדים הרבים. בתחילת הקורונה, הצעדים שנקט נתניהו בקורונה היו טובים, הסגר הוכיח את עצמו. היציאה מתוך הדבר הזה התחילה להתברבר".

סלומון: "בדיוק. הבעיה היא במתווה היציאה, שלא ברור לאף אחד. אנחנו בעולם התרבות ואין לנו מושג מתי אנחנו חוזרים לעבוד. בטח כשאנשים לא יודעים מתי יחזור עולם ההופעות. גם המתווה חזרה לא ברור לי ולא מובן מה מסוכן ומה פחות מסוכן".

ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בעבודה על ההצגה "השקר" של בית ליסין. עמוד האינסטגרם של דניאל סלומון, באדיבות המצולמים
ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בעבודה על ההצגה "השקר" בבית ליסין/באדיבות המצולמים, עמוד האינסטגרם של דניאל סלומון

אשכנזי: "כולם כבר חזרו לשגרה שלהם, אנחנו עדיין לא. הרבה מאיתנו עדיין יושבים בבית. ולא יודעים עד מתי זה יימשך".

סלומון: "אני אישית מרגיש שיש פה משבר אמון מאוד גדול בפוליטיקה הישראלית. קשה לי להאמין לדברים שנאמרים. אני מאוד רוצה להאמין, אבל מודה שאני מתקשה".

אשכנזי: "הפוליטיקאים הרוויחו את זה ביושר".

דרכם של אשכנזי וסלומון הצטלבה בעבר בהצגה "השקר" בתיאטרון בית ליסין, שאשכנזי ביים וסלומון הלחין לה את המוזיקה. "הרבה זמן רציתי לשתף פעולה עם ליאור, הוא יודע את זה", אומר סלומון. "הזמנתי אותו כמה וכמה פעמים כדי לעבוד על דברים ביחד. אני אוהב את הקומבינה של חיבור בין מוזיקה, תיאטרון, משחק וטקסטים, בטח עם ההגשה יוצאת הדופן של ליאור. היה קשה להביא את ליאור לעבוד על משהו. בקורונה, כשהיה מובטל, אפשר היה לעשות את זה".

עוד בוואלה!

מירי רגב באה עם אש לתפקיד. בדרך היא שרפה הכול

לכתבה המלאה
ליאור אשכנזי ודניאל סלומון. טל שחר, יח"צ,
"היה קשה להביא את ליאור לעבוד על משהו עד שבקורונה הוא נהיה מובטל". ליאור אשכנזי ודניאל סלומון/טל שחר, יח"צ
ליאור אשכנזי: "ביבי עכשיו הוא כמו חיה פצועה שעכשיו נלחמת לחייה. מצד שני, הוא נכנס לאולם בית המשפט ונהיה לכאחד האדם. הרבה לא מבינים את הרעיון הזה של הדמוקרטיה"

15 שנה לפני הוצאת השיר החדש "ריחוק זה אהבה" שר סלומון עם דנה עדיני את הטקסט הנבואי "הכי בטוח זה מרחוק", במסגרת להיטם הגדול "רבות הדרכים". בימי המשבר העולמי שגרם הנגיף השניים הוציאו גרסה פרודית לשיר, "רבות הדרכים לקורונה". המציאות, בכל אופן, משעשעת פחות - סיבוב הופעות חגיגי של סלומון ועדיני, שתוכנן מראש במלאת עשור וחצי ללהיט, בוטל בגלל המשבר. "למרבה הצער, הקורונה והריחוק החברתי מחקו לי ולדנה את סיבוב הופעות שהיה אמור להיות עם תזמורת מיתרים", אומר סלומון, "אמרנו, טוב, הלך הסיבוב, לפחות בוא נעשה משהו מצחיק".

ליאור, ואיפה הקורונה פגעה בך?

"נעצרה לי הפקה, הייתי בדיוק בצילומים בארץ לסדרה של נטפליקס, והייתי לפני צילומים של סדרה שלי שנקראת 'בוגד', שהיתה מיועדת ל-HOT. מצד שני, מצאנו יותר זמן להיות בבית, לקרוא, לכתוב ולעשות דברים שלא עושים בדרך כלל. לא סבלתי בסגר. חוץ מזה שלא היתה עבודה".

ארץ נהדרת 16, ליאור אשכנזי בתפקיד בני גנץ. קשת, צילום מסך
ליאור אשכנזי בדמות בני גנץ ב"ארץ נהדרת"/צילום מסך, קשת

השחקן גיא לואל התפרנס ממכירת ירקות בימי המשבר. אילו דברים מוזרים ומעניינים אתם עשיתם בימי קורונה?

סלומון: "אני לא עשיתי משהו קיצוני. אבל היה לי ממש מוזר לעבור להופעות און ליין בלי לראות את הקהל, שנמצא אי שם מבעד למצלמה. זו חוויה מוזרה שאי אפשר לעשות את התנועה הזאת עם המיקרופון תוך אמירה 'עכשיו אתם'".

מה דעתכם על כך שלפני שנתניהו נכנס למשפט בו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים הוא השתלח בצורה חסרת תקדים ביועץ המשפטי לממשלה, במפכ"ל לשעבר ובחוקרים, אמר באופן הזוי שהמשפט שלו הוא ניסיון להפיכה שלטונית, ומושא החיקוי של ליאור - גנץ - הגיב לכך באיחור ובאופן מאוד רפה וחלבי.

אשכנזי: "תראה, האיש נמצא במלחמה. ובמלחמה כמו במלחמה. מצד שני, הוא נכנס לאולם, הדלת נסגרה, והוא היה כאחד האדם. הרבה לא מבינים את הרעיון הזה של הדמוקרטיה - שמפרידים בין רשויות. הרשות השופטת היא נפרדת מהרשות המבצעת. זה הבסיס של דמוקרטיה. אם זה לא היה כך, זה היה הופך למשהו אחר שקיים במדינות אחרות, בהם בתי המשפט נשלטים על ידי פוליטיקאים. בתי המשפט זה המעוז שלנו כדמוקרטיה. ביבי הוא כמו חיה פצועה שנלחמת על חייה. ולגבי גנץ, הוא אכן הגיב באופן חלבי. הוא דיבר בתגובתו רק על מערכת המשפט ולא על נתניהו".

דנה עדיני ודניאל סלומון. צילום: אורית פניני,
"אנשים חושבים שהשיר 'רבות הדרכים' נכתב עליי ועל דנה עדיני, בעוד שהוא נוצר הרבה לפני שהכרתי אותה". סלומון ועדיני/צילום: אורית פניני
סלומון: "מצער אותי שהשיח הפך להיות כל כך אלים, משתלח ומנגח. כל מי שלא מסכים עם דעתך הוא ישר בוגד או שמאלן"

סלומון: "אותי מאוד מצער שהשיח מלמעלה ועד למטה הפך להיות כל כך אלים, משתלח ומנגח כל דבר שלא מסכים עם דעתך. יש תחושה של אפס הכלת דעות אחרות. כל מי שלא מתיישר עם הקו הזה הוא ישר בוגד, ישר שמאלן או לא יודע מה. אותי האלימות הזאת ממש מעציבה. קשה לי לשאת אותה נפשית".

ליאור, אתה שיחקת בתפקיד ראש ממשלת ישראל בסרט "נורמן" של יוסף סידר. מה היה עושה נורמן לו היה נקלע למצבו של נתניהו? הוא היה מתפטר לפני כתב האישום?

אשכנזי: "כנראה שכן. סביר להניח שהוא היה מתפטר, כמו שנדרש במהלך תקין".

בסוף השבוע חלה עליית מדרגה במשבר ברשת - ההנהלה ניסתה להדיר את חדשות 13 מסיקור תחילת משפט נתניהו, וירדה מהעץ רק אחרי שבכירי כתבי חדשות 13 עתרו כנגדה לבג"ץ. ליאור, אתה חווית מעט מהמשבר ברשת, כשלפי פרסומים החברה לא שילמה לך ולעוד משתתפי התכנית "גב האומה", מה שהוביל את ליאור שליין לשלם לכם מכיסו.

אשכנזי: "נכון, רשת לא שילמו ושליין שילם מכיסו לכולם, וגם לי. זה אומר הכל. קראתי איפשהו שכנראה מצטייר פה תיק 5000, לכאורה. זה הזוי, מישהו צריך להוציא את זה החוצה. ברור שיש שם משהו מסריח".

ריצ'רד גיר, ליאור אשכנזי. רפי דלויה,
ליאור אשכנזי וריצ'ארד גיר, ששיחקו ביחד בסרט "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי"/רפי דלויה

ואם לחזור לחגיגות 15 שנה ללהיט "רבות הדרכים". דניאל, יש משהו שאנחנו לא יודעים על הלהיט הזה?

"אחד הדברים שאנשים ממש לא יודעים זה ש'רבות הדרכים' נכתב הרבה לפני שאני הכרתי את דנה עדיני. אנשים חושבים שהשיר הוא עלינו, בעוד שהוא ממש לא עלינו".

הקריירות שלכם הצטלבו גם בסרט "הקפות" של לי גילת, שעליו אתם חתומים כשחקן וכמלחין. מי שעוד כיכבה בסרט היא אסי לוי, שסיפרה בריאיון לוואלה! תרבות כי במהלך הקרנתו בכתה ויצאה מהאולם בסערת רגשות בגלל שדמותה נוצרה בהשראת אמה המנוחה. גם לכם היו יצירות - על המסך, על הבמה או במוזיקה - שהתקשיתם לצפות בהם או להאזין להם בגלל הצפה רגשית?

אשכנזי: "היה לי קשה מאוד לראות את עצמי משחק בסרט 'פוקסטרוט', אני מרגיש שם ממש עירום רגשית. היה לי קשה גם עם העשייה של זה, עם כל התהליך של הצילומים. התמוטטתי בסוף הצילומים, היה מאוד קשה לשחק אב שכול שמתמודד עם מוות שנגרם בגללו. זה פתח מקומות אפלים בתוכי. קשה לי לראות את זה, כי אני רואה משהו שאני לא רוצה לראות אצלי".

סלומון: "באלבום הראשון שלי יש את השיר 'בא מכאב', שהוא שיר מאוד אישי מבחינתי על המקום שממנו אני בא ועל המשפחה שלי. זה שיר שאני זוכר את עצמי מאוד פוחד להוציא אותו כסינגל לאוויר העולם כי הרגשתי מאוד מאוד חשוף. כשאני מסתכל על זה עכשיו, השיר קיבל חיבוק מאוד מיוחד, אני קורא לזה חיבוק ישראלי. בארץ אתה יודע ששיר שלך מאוד הצליח כשהוא מושמע ביום הזיכרון או ביום השואה. והשיר הזה הושמע בשניהם. יש בזה משהו חזק, שאתה מוצא משהו כל כך אישי ועירום ופתאום הוא מקבל איזה נופך לאומי".

ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בצילומי הקליפ לשירם "ריחוק זאת אהבה" עם הבמאי רני סער. רני סער ועמיקם שילה,
ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בצילומי הקליפ לשירם "ריחוק זאת אהבה" עם הבמאי רני סער/רני סער ועמיקם שילה
ליאור אשכנזי ודניאל סלומון בצילומי הקליפ לשירם "ריחוק זאת אהבה". רני סער ועמיקם שילה,
"כולם כבר חזרו לשגרה שלהם, אנחנו עדיין לא". ליאור אשכנזי ודניאל סלומון/רני סער ועמיקם שילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully