וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב אילון הורד מהאוויר, אך שרון גל שהחליף אותו משיג פחות רייטינג

23.6.2020 / 11:00

לפני כחודשיים החליט מנכ"ל רשת להוריד את תכניתו של יעקב אילון בחדשות 13, ברקע המאבק בין הנהלת רשת לעובדי החדשות ותכנית הקיצוצים. מבדיקת וואלה! תרבות עולה כי המחליף מ"רשת" שרון גל לא הועיל - וגרף רייטינג נמוך מאילון. רשת: "זו השוואה אבסורדית ומיותרת"

יעקב אילון בערוץ 13

לפני כחודשיים החליט מנכ"ל רשת אבי בן טל להוריד שתי תכניות אקטואליה של חדשות 13 - "מהדורת חמש" בהגשת יעקב אילון לאחר ששודרה במשך כשנה ורבע, ו"חדשות היום" בהגשת אלי אילדיס ומירי נבו, חודשיים בלבד לאחר שעלתה לאוויר. בן טל נקט בצעדים אלו מתוך שיקולים שונים ומגוונים, בין השאר בגלל האכזבה מנתוני הרייטינג של שתי התכניות הללו. עם זאת, מבדיקת וואלה! תרבות מסתבר שהתכניות שהחליפו אותן - בהגשת שרון גל ואלמוג בוקר בהתאמה - לא רק שלא הצליחו להניב רייטינג גבוה יותר, הן אפילו גרפו רייטינג נמוך יותר באופן די משמעותי. הבדיקה באה ברקע כוונת הנהלת רשת 13 לפטר כשליש מעובדי חדשות 13, בין השאר בשל האכזבה מנתוני הרייטינג אל מול המתחרה בחדשות 12, וברקע מאבק האיתנים המתנהל בין שני הצדדים.

לבקשת וואלה! תרבות, הושוו נתוני הצפייה של ועדת המדרוג באוכלוסייה הכללית בין החודשיים האחרונים שבהם שידר יעקב אילון בחדשות 13 את תכניתו "מהדורת חמש" (מ-8 בפברואר 2020 עד 7 באפריל) לבין החודשיים הראשונים בהם שודרה התכנית המחליפה ברצועה - "חמש עם שרון גל" (8 באפריל 2020 עד 7 ביוני). מהנתונים עלה כי חלה ירידה מ-5.5 אחוזי רייטינג של אילון ל-4 אחוזים של גל. גם בדיקת נתח הצפיה (SHARE, כלומר אחוז הצופים שצפו בתכנית או ברצועת זמן מסוימת מתוך סך הצופים בפועל בערוצי הטלוויזיה המסחריים בזמן נתון) באוכולוסיה הכללית מגלה ניצחון מובהק של יעקב אילון על שרון גל: נתח הצפייה של אילון בחודשיים האחרונים ששידר ברשת עמד על 36.9% (בעוד המתחרה רפי רשף עם נתח צפיה של 63.1%), ואילו נתח הצפייה של שרון גל בחודשיים הראשונים ששידר ברצועה זו ברשת עמד על 32%.

לנתונים הללו יש משמעות גם על רקע העובדה שתכניתו של יעקב אילון הופקה על ידי חדשות 13 בעוד שהתכנית של שרון גל שהחליפה אותה ורשמה רייטינג ונתח צפייה נמוכים יותר מופקת על ידי רשת, באמצעות מגי וילנסקי. עובדי חדשות 13 נאבקים בימים אלו בהנהלת רשת לא רק על צמצום מספר המפוטרים אלא גם על כך שרצועות שידור האקטואליה לא יועברו מהפקת חדשות 13 להפקת רשת. העובדים טוענים שחדשות 13 טובה, מנוסה, זולה ומצליחה יותר בהפקת רצועות החדשות והאקטואליה מהאלטרנטיבה שרשת מציעה.

עוד בוואלה!

אברי גלעד: "המצב הטבעי של הערבים זה זעם. ראית פעם הומור ואהבה?"

לכתבה המלאה

בנוסף להשוואה בין יעקב אילון לשרון גל, השווינו בעזרת ועדת המדרוג גם את החודשיים היחידים בהם שודרה התכנית "חדשות היום" בהגשת אילדיס ונבו (9 בפברואר 2020 עד 7 באפריל) לבין החודשיים הראשונים בהם שודרה "מהדורת ארבע" בהגשת אלמוג בוקר, המשמש גם ככתב חדשות 13 בדרום. במקרה הזה חלה צניחה מ-4.3% לאילדיס ונבו ל-3.1% לאלמוג בוקר. נתח הצפייה של אילדיס ונבו ברשת היה 38.1% מול "מהדורה ראשונה" של קשת שרשמה 61.9% בזמן המקביל, גם כאן הבדיקה נעשתה באוכלוסייה הכללית. לאחר ירידת תכניתם, רשם אלמוג בוקר ירידה לנתח שוק של 32%. נסייג ונאמר כי על אף שנתוני הירידה ברייטינג ובנתח הצפיה מובהקים, ההערכות בתעשייה הן שתכניתו של אלמוג בוקר זולה משמעותית מתכניתם של אילדיס ונבו. לכן, למרות הצניחה ברייטינג ובנתח הצפיה ייתכן שהיתה בהחלפה הזאת תרומה לרווחיות החברה.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "כל ההשוואה בין חודשיים אחרונים של תוכנית ששודרה בשיא הקורונה מול תוכנית חדשה שעלתה בסוף הקורונה היא מיותרת, בלתי אפשרית ומגמתית. זאת השוואה אבסורדית שמטרתה ברורה וידועה".

מאבק עובדי חדשות 13 בהנהלת רשת החריף השבוע. כ-200 מעובדי חדשות 13 הביעו תמיכה פה אחד בעד המתווה שגיבש וועד העובדים, לפיו הצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן אינטנסיבי בנושאים שבמחלוקת עד יום חמישי, ואם עד אז לא יושגו הסכמות תפרוץ בחברה שביתה כללית, לראשונה בתולדותיה, כולל המהדורה המרכזית, וללא הגבלת זמן. בדיון נטען בפני העובדים כי על פי התכנית של רשת מספר המפוטרים המעודכן עומד כיום על 105, המהווים כ-33 אחוזים מהעובדים, וכי התכנית כוללת את הורדת כל רצועות האקטואליה שמפיקה חדשות 13, למעט המהדורה המרכזית שעשויה להתקצר משמעותית, ומבזקים המשולבים בתכנית הבוקר. על פי ההסכם הקיבוצי, בעוד שבועיים תסתיים תקופת החסינות שבלמה עד כה את ניסיונות הפיטורים, והחברה תוכל לשלוח מכתבי זימון לשימועים. בנוסף, נטען בפני העובדים כי הצעת הוועד להחזיר לחדשות 13 את רצועות האקטואליה שהוסטו ממנה בעלויות נמוכות נתקלה בהתנגדות מצד הנהלת רשת. "זאת, על אף שהחברה היא המפיקה היעילה, המנוסה והמקצועית ביותר של שידורים בענייני היום, ולמרות התרומה המובהקת שתהיה לצעד כזה לצמצום בשיעור הקיצוץ", נמסר מהוועד.

מהנהלת רשת נמסר שלשום בתגובה לכך כי זהו "מעשה ביריוני וחסר אחריות כלפי חדשות 13 וציבור הצופים. ועד העובדים גורר את החברה לתהום ומסכן במהלכיו את המשך קיום הערוץ ואת המשך קיומה של חברת החדשות. הנהלת החברה לא תיכנע לסחטנות זו. הוועד יישא באחריות ישירה לקריסת הערוץ אם חלילה תתרחש ולגדיעת מקור פרנסתם של מאות עובדים".

יעקב אילון ושרון גל. ראובן קסטרו ועידו שחם, ראובן קסטרו
יעקב אילון ושרון גל/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו ועידו שחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully