וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתווה הדרייב-אין זה לא פתרון. איך אפשר לשבת ברכב וליהנות ממופע?"

28.7.2020 / 0:00

יוזמת ההופעות בדרייב אין של משרד התרבות עשויה לעלות בירושלים, בית שמש ומודיעין ובמקביל סופגת ביקורת קשה בענף. המפיק גיא בסר: "זה לא יציל את התעשייה המדממת". מפיק אחר: "זה לא כלכלי". היוזמת שירלי גולדשטיין: "המטרה היא קודם כל להחזיר את האמנים לבמות"

בווידאו: ציפי פינס, מנכ"לית בית ליסין, בוועדת הקורונה, 27.7.20/צילום: ערוץ הכנסת

לפני שבוע הכריזו משרדי התרבות והבריאות על יוזמה חדשה על רקע המשבר החריף בענף התרבות: הופעות בנוסח דרייב-אין. אלא שהיוזמה מתקשה להמריא ומפיקים בולטים בוחרים שלא להיות מעורבים בה. המתווה הנוכחי שלה סופג ביקורת חריפה מצד אנשי התעשייה והטענה הרווחת בקרב גורמים מהתעשייה היא כי היוזמה אינה כלכלית ואינה ישימה. "הזוי לגמרי שבהופעת מוזיקה לא יהיה ניתן לצאת מהרכב", אמרו לנו.

על רקע הביקורת אמרו לוואלה! תרבות גורמים במשרד התרבות כי הם מנסים להכניס שינויים במתווה הדרייב-אין כך שיתקיים במתכונת יותר נרחבת. עוד הוסיפו כי הם מנסים להרחיב את המתווה מ-200 ל-400 מכוניות שיורשו להיכנס למתחם וכי יתאפשר לצופים לצאת מהרכב כדי לצפות במופעים.

שדה התעופה של וילנה הפך לדרייב אין בגלל הקורונה. AP, AP
"חייבים לצאת מהרכב". שדה התעופה של וילנה שהפך לדרייב אין בגלל הקורונה/AP, AP

לצד הביקורת, יש מעטים שבכל זאת מנסים ליזום הופעות ואירועי תרבות לפי המתווה הקיים. יוזמה אחת עליה נודע לוואלה! תרבות היא להקמת מתחם דרייב אין הכולל במת הופעות במודיעין, בניסיון להתחיל להפעיל אותו בשבוע-שבועיים הקרובים. ייתכן שיופיעו שני אמנים בערב אחד. יוזמה אחרת היא מצד עיריית בית שמש - הקמת מתחם דרייב אין להופעות עבור כ-100-120 כלי רכב, שמתוכנן להתקיים בין 9 ל-11 באוגוסט. מהעירייה נמסר כי כמה אמנים כבר הסכימו להופיע בדרייב אין ובהם חנן בן ארי, הפרויקט של רביבו, התקווה 6, ואמני הילדים יובל המבולבל, מיכל הקטנה ומולי וצומי.

יוזמה נוספת אינה מתחום המוזיקה - להקת המחול ורטיגו מתכננת ביום שלישי 4 באוגוסט להעלות פעמיים את המופע "לידת הפניקס" בצפיה מתוך מכוניות במתחם דרייב אין, באיזור התחנה הראשונה בירושלים, תוך הגבלה ל-40 רכבים. המחיר לרכב עד שני אנשים הוא 195 שקלים, ו-59 שקלים לכל אדם נוסף ברכב.

עוד בוואלה!

בין ניתוק לזלזול: סיקור ההפגנות בערוצים משרת את השלטון

לכתבה המלאה
דרייב אין אנשים צופים בהופעה מתוך רכב אוטו מכונית בתקופת הקורונה. AP
לא כלכלי? צפיה בדרייב אין בימי קורונה/AP
"איך בכלל נחווה את זה? איך ישמעו את הסאונד כמו שצריך? כמו שהמתווה כרגע, עדיף שהקהל יישב בבית ויצפה בהופעה מוקלטת, בשביל מה צריך להגיע לדרייב אין? אי אפשר לעשות מופעי מוזיקה כשאנשים יושבים באוטו"

כמעט כל המפיקים ואנשי התעשייה ששוחחו עם וואלה! תרבות על מתווה הדרייב-אין מתחו עליו ביקורת קשה. "ברחבי העולם קיים מתווה רחב יותר לדרייב אין. משום מה, במשרד התרבות בארץ בחרו לא לקבל ואפילו לא לבחון אותו בצורה רצינית ומשמעותית", אמר לוואלה! תרבות המפיק גיא בסר מבלוסטון לייב ניישן ישראל. "ברחבי העולם מגיעים לדרייב אין עם רכב, יוצאים החוצה לקפסולה מגודרת שצמודה לרכב, נמצאים שם שניים או שלושה אנשים, מנופפים לחברים שלהם במרחק שני מטרים, האוכל הוזמן מראש וממתין להם בקפסולה, והם צופים במופע עם אווירה, חוויה וכיף.

"כאן בארץ אני לא מצליח להבין מה נעשה לאמנים, אורות עם הווישרים? איך בכלל נחווה את זה? איך ישמעו את הסאונד כמו שצריך? כמו שהמתווה נראה כרגע, עדיף שהקהל יישב בבית ויצפה בהופעה מוקלטת, בשביל מה צריך להגיע לדרייב אין? אי אפשר לעשות מופעי מוזיקה כשאנשים יושבים באוטו. אין בעיה לעשות את זה כי זה קורה בכל העולם אז שילמדו מהעולם. יש אפס הדבקות בדרייב-אינים בעולם. בכל שאר המדינות אף מדינה לא חשבה על איסור יציאה מהרכב. רק במדינת ישראל עושים דרייב אין שבו מאלצים להישאר בתוך הרכב. איזה מין פתרון זה?

"מתווה הדרייב-אין הנוכחי לא יעזור לאף אחד בתעשיית התרבות שמדממת חמישה חודשים, וכבר חמישה חודשים לא מסוגלת לעבוד ולפרנס את עובדיה", הוסיף בסר. "זה אולי יעזור רק לטקסי סיום בבתי ספר. בתעשיית התרבות אנחנו אורזים חבילות מזון לחברים שלנו שנמצאים במצב קשה. הגיע הזמן שיבינו את זה, אם לא יטפלו בנושא כמו שצריך אנחנו ניקח את זה לידיים, ונטפל בזה בעצמנו. אנחנו ממתינים לגמזו הנחמד ולמתווה החדש שלו. אם זה יהיה עוד פעם איזשהי שטות או הלצה לגביי התעשייה - אנחנו ניקח את זה לידיים שלנו, נאתר מתווים, נאכוף אותם בעצמנו ונפתח בעצמנו את אירועי התרבות במדינת ישראל".

"אני חושב ששר התרבות והצוות שלו עוד 'ירוקים' בנושא של התרבות", אמר בסר. "עדיין צריכים ללמוד את הצד המקצועי הזה יותר לעומק, ולהבין את המתווים. נכון שהם יושבים איתנו ונכון שיש שולחן עגול אבל זה צריך להיות יותר מהר, יותר רציני, יותר מהודק ויותר נחוש כדי שהדברים האלה יקרו".

"מי הטמבל שחשב שנהיה מרוצים?"

גם אשת יחסי הציבור הוותיקה רונית ארבל השמיעה ביקורת חריפה על יוזמת ההופעות בדרייב-אין. "איזה עולב", כתבה ביום שישי כתבה בעמוד הפייסבוק שלה, "מי הטמבל שקם בבוקר וחשב לעצמו שנהיה מרוצים מרעיון הדרייב-אין? מי האידיוט שחשב שאפשר להופיע על במה עם מסכות? מי המטומטם שחשב שאפשר לשבת בתוך האוטו וליהנות מהופעה חיה?".

מפיקים ואמרגנים אחרים שדיברו שלא לייחוס עם וואלה! תרבות אמרו כי לדעתם היוזמה הזאת אינה כלכלית ואינה ישימה במגבלות הנוכחיות. הם גם הצביעו על ההבדל בין "פסטיבל דרייב אין" - כלומר, אירוע בהיקף מצומצם לימים ספורים כמו זה שמתכננת עיריית בית שמש - לבין דרייב-אין אמיתי ומתמשך, שמצריך תשתיות והיערכות. "מי שאישרו את המיתווה בממשלה אלו אנשים שאין להם טיפה הבנה בקיום אירועים ולכן המתווה נראה כפי שהוא נראה - הודעת יח"צ ותו לא".

מלשכת שר התרבות והספורט, חילי טרופר, נמסר בתגובה: "זוהי חובה לקיים תרבות בישראל גם בימי קורונה. הופעות במתכונת דרייב-אין כפי שאושרו על ידי משרד הבריאות הן צעד ראשוני בלבד מתוך שורה של צעדים עליהם אנו שוקדים בימים אלו כדי לפתוח את עולם התרבות מחדש בזהירות ותוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות. לשמחתנו, כבר ניתן לראות כי בימים אלו מספר רשויות הבינו כי מדובר במתווה רלוונטי ומתחילות להקים מתחמי דרייב-אין כדי לקיים מופעים לקהל הרחב ומבחינתנו זו ההוכחה שיש טעם ורצון במתווה זה".

חנן בן ארי. גיא כושי ויריב פיין,
החניונים שלנו תותים? חנן בן ארי, שעשויי להופיע במתחם דרייב אין בבית שמש/גיא כושי ויריב פיין

מי שעומדת מאחורי מתווה הדרייב-אין שקיבל רוח גבית ממשרד התרבות, היא היזמית והמפיקה שירלי גולדשטיין. "היוזמה הזאת מחזירה את האמנים לבמות, בנוסף למשאיות ולזום", אמרה לוואלה! תרבות. "היתרון האדיר שלה הוא כמובן שאמנים וצוותים שלמים יכולים לצאת ולעבוד במתחמי הבמות. לצערי בגל הראשון זה לא אושר. הרבה אנשים שמו לב רק לאישור של ה-200 כלי רכב, אבל מכיוון שאפשר עד חמישה אנשים במכונית זה למעשה כמות קהל של עד אלף איש".

רבים בתעשייה העבירו ביקורת קשה על היוזמה הזאת - אמרו בין השאר שהיא אינה כלכלית, ושלא סביר לא לצאת מהאוטו בזמן הופעה ולא מתקבל על הדעת שאמנים יופיעו עם מסיכות.

"המטרה היא בראש ובראשונה להחזיר אמנים וצוותים לבמות. הגשתי מתווה באמצע אפריל לשלטון המקומי שהציג יציאה מכלי הרכב כבר בשלב זה. אני מאמינה שזה יקרה בלי שתהיה יותר הדבקה. לדעתי המתווה מאוד אפשרי כלכלית. זה אולי לא נכון לכולם, וזה בסדר. כל מפיק שיעשה את השיקול שלו. גם אם זה לא התמהיל האולטימטיבי - זה הרבה יותר טוב מאשר כלום, גם בשביל התקווה והנשמה, אנשים צריכים את זה. זה מדהים שמשרד התרבות והשלטון המקומי מקצים לזה כספים.

"הגשתי את הפרויקט והמיזם כמתווה למדינה. אני מודה שאתגרתי את עצמי בתקופת הקורונה, אין תקופה יותר מדהימה לערבות הדדית ואהבת חינם שאמורה להוליד מקורות פרנסה", הוסיפה גולדשטיין. "נצליח להתגבר על המשבר הזה רק כשנשתף פעולה. הדרייב-אין התחיל במתחם לסרטים בלבד ובעולם מינפו את זה להופעות ותיאטרון. אני אגב דיברתי עם תיאטראות והם גם רוצים להופיע במתחם כזה, יש להם מחזות זמר גדולים שיכולים לעלות על הבמות, בטח אם הקהל יישב בחוץ. כולם רוצים לייצר את המחר החדש".

על יוזמת ההופעות החיות במתחמים בסגנון הדרייב-אין הכריזו משרדי התרבות והבריאות בשבוע שעבר, לאחר שבגל הראשון אושרו מתחמים כאלה לסרטים בלבד. הוא נועד לעד 200 מכוניות פרטיות. על פי הסיכום, ניתן יהיה לקיים הופעות בשטח פתוח, תחת תנאים שונים לצורך שמירה על הבריאות ומניעת הידבקות בקורונה ובהם: רכישת כרטיסים באמצעים אלקטרוניים; סדרן על כל עשרים מכוניות; כניסה לרכבים עם ארבעה גלגלים לפחות (ללא אופנועים או רכבים פתוחים כמו ג'יפ); מרחק של שני מטרים לפחות בין המכוניות במידה והמופע מתקיים עם חלונות או גגות פתוחים; איסור על חלוקה או מכירה של מזון או שתייה; עד עשרה אנשים על הבמה (כולל סדרנים ואנשי סאונד); נגנים יעטו מסיכות כל ההופעה למעט כלי נשיפה שיוצבו במרחק שבעה מטרים משאר הנגנים; וגם הזמרים יעמדו במרחק שבעה מטרים אחד מהשני, מהנגנים או שאר המופיעים; חיטוי של המיקרופונים, ערכות הסאונד, וכן חיטוי השירותים אחת לשעה; בנוסף, יציאה לשירותים תיתכן לפי תיאום עם סדרני המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully