וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליידיז אנד ג'נטלמן: "הליידי והדייל" עשויה מהחומרים שיוצרים סיפור הוליוודי ענק

הסיפור של ליז קרמייקל מורכב מכל כך הרבה עלילות מופרכות, קיצוניות וגדולות מהחיים, עד שלרגעים קשה להאמין שהיא הייתה קיימת באמת. סדרת הדוקו של HBO חוזרת אל דמות מושמצת ומעניקה לה קצת חסד חיוני

טריילר לסדרת הדוקו "הליידי והדייל"/HBO

בשנות השבעים אמריקה הייתה צמאה לדלק. יותר נכון, לפתרון חסכוני בזמן שמחירי הנפט בעולם הלכו והאמירו ללא הפסקה. בדיוק בזמן הזה של חרדה כלכלית הגובלת בייאוש, צצה לפתע התקווה הצהובה החדשה, הדייל (The Dale) - מכונית בעלת שלושה גלגלים שהייתה אמורה לעשות מהפכה בתחום הרכב, לחסוך בצריכת הדלק ולהיות בטיחותית יותר מכל רכב אחר לפניה. הציבור התרגש מהדייל, הדגם שהוצג בתקשורת נראה כמו שילוב בין רכב מהעתיד ומכונית מרוצים בסגנון פורמולה 1. גם התקשורת הייתה שם כדי להגדיל את הבאזז. מאחורי מיזם הדייל עמדה ליז קרמייקל - יזמית, רעיונאית, אשת מכירות ופושעת עם עבר פלילי עשיר. לא מפתיע אם כך שגם הדייל הייתה רעיון מדהים על הנייר אך בעל אחיזה מועטה במציאות (אם בכלל), ועלתה להרבה אנשים לא מעט כסף.

הסיפור של ג'רלדין אליזבת' קרמייקל, או בקיצור ליז קרמייקל, מורכב מכל כך הרבה עלילות מופרכות, קיצוניות וגדולות מהחיים, עד שלרגעים קשה להאמין שהיא הייתה קיימת באמת. סיפור חייה הוא הבסיס לסדרת הדוקו "הליידי והדייל" (The Lady and The Dale), שחלקה הרביעי והאחרון שודר אתמול (שני) ב-HOT, yes וסלקום TV, בצמוד לשידור ב-HBO. קרמייקל היא מסוג הפושעים האנטי-גיבורים שקשה שלא להתפעל מהכישרון שלהם. אם הייתי רוצה לפשט את הסיפור המורכב שלה, הייתי אומר שמדובר במקרה קלאסי ל"המתחזים" עם חיים אתגר. בפועל, ליז קרמייקל ומעלליה היו ראויים לכל הפחות לסרט הוליוודי ברמה של "תפוס אותי אם תוכל" שיצר סטיבן ספילברג על חייו של הפושע פרנק אבגנייל.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הליידי והדייל, ליז קרמייקל. HBO,
יזמית, רעיונאית ופושעת. ליז קרמייקל, "הליידי והדייל"/HBO

הבחירה של יוצרי הסדרה, ניק קמילרי וזקרי דרוקר (בהפקה של האחים דופלאס המוכשרים), לפתוח את הסיפור של קרמייקל בפרשת הדייל, מדגימה איך התקשורת האמריקנית סיקרה אותה בשנות השבעים העליזות. כמו סיפור של הונאה טובה, גם "הליידי והדייל" מתגלה בשלב מסוים כמשהו אחר לגמרי ממה שהוצג לנו על הנייר, במקרה הזה בתקציר שבספריית ה-VOD. הסיפור של ליז קרמייקל היה יכול להיקרא באותה מידה "גאווה ודעה קדומה": על אף היותה נוכלת מורשעת שיצאה ונכנסה מבתי הסוהר (כולל על כמה משפטים שלא התייצבה אליהם), קרמייקל הייתה אישיות כמעט מעוררת הערצה, זאת גם הזווית שבה היוצרים בוחרים לתאר אותה. הדעה הקדומה במקרה הזה היא של מספר עיתונאים שעשו לה דמוניזציה, והכל בגלל פרט קטן אחד - ליז קרמייקל נולדה בשם ג'רי דין מייקל.

המעמד החוקתי ובעיקר הציבורי של קהילת הלהט"ב עבר המון מאז שנות השבעים, בארצות הברית וגם בישראל, מאיסור בחוק על קיום יחסים חד מיניים, ועד גיוס של טרנסג'נדרים לצבא ולמשטרה ומאבק על תאי שירותים לא מגדריים. כאשר ליז קרמייקל נולדה בשם ג'רי דין אי שם במדינת אינדיאנה בשנת 1937, אף אחד לא ידע מה זה טרנסג'נדר, ייתכן שאפילו לא היא. היא הספיקה להתחתן עם שלוש נשים ולהפוך לאבא מספר פעמים לפני שפגשה את ויויאן - רעייתה הרביעית ובת הזוג הראשונה שקיבלה אותה כמו שהיא, יחד הן הביאו חמישה ילדים וחיו חיי נוודות שאילצו אותן לעבור ממדינה למדינה בעקבות הסתבכויות עם החוק. קשה להאמין, אבל כבר בשנות השבעים, כשאף אחד לא דמיין סדרות כמו "פוזה" של ראיין מרפי שמאדירות דמויות טרנסג'נדריות, ליז קרמייקל ניהלה חיים גאים כאישה טרנסג'נדרית ואפילו זכתה לתמיכה מלאה מהסביבה הקרובה שלה.

עוד בוואלה!

סערה שקטה: הספיישלים של "אופוריה" מזכירים כמה עוצמה יש בה

לכתבה המלאה
הליידי והדייל, ליז קרמייקל. HBO,
הייתה יכולה להושיע את העולם? המכונית שהגתה קרמייקל, "הליידי והדייל"/HBO

"הליידי והדייל" מורכבת מארבעה פרקים בני כשעה, ומלאה בכמות בלתי נגמרת של פרטים שמנסים לתת תמונה רחבה ככל הניתן על החיים של קרמייקל. היוצרים מראיינים בני משפחה של ליז - ביניהם בתה קנדי, חתנה לשעבר ואחת מנכדותיה (שמדברת עליה בערגה) - אבל גם אנשים שנפגעו ממנה כמו עובדי "רכבי המאה העשרים", החברה שהייתה אמורה לייצר את הדייל וקרסה בבושת פנים.

אך הזווית המעניינת ביותר כאן היא התקשורתית, אותה מייצג הכתב לשעבר דיק קרלסון, שחשף בזמן אמת את תרמית הדייל ויצא במסע נלהב בעקבות קרמייקל. צפייה בקטעי השידור של קרלסון מאותה תקופה מעבירה בצופים תחושה קשה של אי נוחות, כאשר ליז נעצרה באשמת הונאת הציבור הוא תיאר אותה כגבר שהתחפש לאישה כדי לחמוק מהחוק. גם כאשר ליז מתראיינת באומץ מול המצלמות ומסבירה שהיא לא גבר בתחפושת אלא אישה טרנסג'נדרית, דבריה זוכים ללעג של קרלסון שדבק בטרנספוביה שלו עד היום (אגב, בנו טאקר קרלסון הוא אחד המגישים היותר שמרנים ברשת פוקס ניוז).

ליז קרמייקל נפטרה הרבה לפני עשיית הסרט (אי אז בשנת 2004) כך שהיא עצמה לא מתארת את הפרשה מנקודת מבטה. במקומה בחרו היוצרים להשתמש באנימציה המורכבת מגזרי עיתון על רקע דו מימדי, ביחד עם הקלטות קוליות רבות שקרמייקל שלחה לבני משפחתה. הקטעים האלה, שנראים מגוחכים בתחילה, הופכים דווקא לאחת מנקודות החוזקה של "הליידי והדייל" ומצליחים להפיח חיים בדמות הגדולה שהיא מתארת. אנחנו רואים מצד אחד את הדו-מימדיות שבה תוארה בתקשורת אך גם שומעים כמה רהוטה ואמיצה היא הייתה, לרגע לא מתנצלת, מאמינה בצדקת הדרך שלה לחלוטין והולכת עם האמת שלה (גם כשהיא שקר).

הליידי והדייל, ליז קרמייקל. HBO,
המשפחה המשיכה לתמוך. "הליידי והדייל"/HBO

ככל שהפרקים מתקדמים, נקודת המבט של הסדרה נהיית יותר ויותר ברורה, גם אם שנויה במחלוקת - לדעת היוצרים, יותר מאשר הייתה פושעת, ליז קרמייקל הייתה אישה פורצת דרך, אחת שלא נתנה לנסיבות החיים לעצור אותה, ובעיקר דמות שהקדימה את זמנה. בזכות ראיונות עם מומחיות בתחום המגדר, אנחנו נחשפים לפרטים קשים על האפליה שפושעים ופושעות טרנסג'נדרים זוכים לה - אז אבל גם היום. אחרי שנים של בריחה מהחוק קרמייקל נתפסה לבסוף, ולמרות שניהלה משפט אמיץ, הורשעה והוכנסה בניגוד לבקשתה לשנה וחצי מאסר בכלא גברים. זה כמובן לא מנע ממנה להמשיך לחיות בין כותלי הכלא כאישה שהיא, לספוג לא מעט אלימות ולהמשיך לקבל תמיכה נטולת סייגים ממשפחתה.

התקשורת האמריקנית עשתה לליז קרמייקל בית דין שדה. היא תיארה אותה במשך שנים כאמן הונאה, גבר עם מוח קרימינלי ביותר שהיה מוכן לעבור כל גבול כדי לחמוק מהחוק - הנה, הוא אפילו חי כאישה. "הליידי והדייל" מנסה לעשות לנקות קצת מהכתמים שהוצמדו לקרמייקל ולתת לה ליהנות מקצת סיקור חיובי (כן, גם הרבה שנים אחרי שנפטרה). כאן אנחנו חוזרים שוב לאותה מכונית דייל מפורסמת. כאשר שומעים את ליז מדברת עליה, ניתן לקבל את התחושה שבאמת האמינה כי יש בידיה המצאה שתשנה את העולם, ולא תכננה הונאה גדולה. גם האנשים שעבדו איתה ושילמו את מחיר הכישלון מודים שהייתה בוסית מלאת אמונה ואמפתיה, ושאם הרשויות לא היו רודפות אותה אולי כולנו היינו נוסעים היום ברכב בעל שלושה גלגלים ומשלמים כלום כסף על דלק.

לקראת סוף הסדרה מספר אחד העיתונאים שסיקרו את הפרשה כי מתישהו בשנות השמונים הוא נסע עד לעיירת החוף לה הויה שבסן דייגו, כי שמע שקרמייקל משתתפת בטורניר טניס. קול מחוץ למסך שואל אותו אם הוא לא מתכוון לטניסאית רנה ריצ'רדס - אישה טרנסג'נדרית שהתחרתה באותן שנים בטורניר נשים, וזכתה לשיימינג תקשורתי לאחר שנחשף שנולדה כגבר ועד לפני מספר שנים חייתה כרופא בעיר ניו יורק. העיתונאי עוצר לרגע ומודה שאולי הוא מתבלבל ואכן מדובר בריצ'רדס, מדובר בקטע קטן, אך כזה שנועד להמחיש לנו שהעולם אולי השתנה מאז פרשת הדייל, אבל עדיין יש לא מעט מקום לשיפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully