וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפילו אם נתניהו יעשה שלום בכל המזרח התיכון, אסור שהוא יישאר במוקד כוח"

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 8:43

רותחת על היחס להלומי-הקרב ("לא ישנתי אחרי שאיציק סעידיאן הצית עצמו"), קוראת לנתניהו ללכת ("לאורך שנים הוא נותן דוגמא של רדיפת בצע והסתה. זה גרם נזק לחברה") ומשוכנעת שיש סיכוי לשלום: לרגל צאת אלבום ג'אז חדש, אחינועם ניני מדברת על הכול בלי פילטרים. ריאיון

אחינועם ניני. רונן אקרמן,
אחינועם ניני/רונן אקרמן

בשנת הקורונה אחינועם ניני הפכה את האלכוג'ל המר ללימונצ'לו מתקתק. אחת המוזיקאיות הישראליות המצליחות ביותר בעולם אמנם הפסידה יותר מרוב האחרים הופעות משמעותיות בחו"ל, אבל תתפלאו לשמוע שהיא דווקא מה זה מבסוטית מזה. "תקופת הקורונה הייתה לי באופן אישי מדהימה, יש דברים שאני יודעת שאתגעגע אליהם", היא אומרת. "אחרי שהופעתי המון בעולם, רציתי לעצור קצת, ממש הייתי צריכה הפסקה שלא הצלחתי לייצר בגלל שהאינרציות של הקריירה היו גדולות ממני - הציפיות, האמרגנים, הפסטיבלים והאנשים שתלויים בי לפרנסתם. בסוף את נגררת לפעמים. אמנם אני מאוד אוהבת להופיע אבל רציתי להיות יותר בבית עם הילדים, לפני שהם יגדלו ולא יהיו בבית, ולא הצלחתי לגרום לזה לקרות. והנה, העולם עזר לזה לקרות. אני מרגישה שקיבלתי מתנה. אם העולם לא היה עוצר - אני לא הייתי עוצרת".

"כמובן שמאוד דאגתי לבריאות המשפחה, לבריאות חבריי, לבריאות העולם, ולמצבים הפוליטיים ואחרים שקורים. אבל היה לי טוב להיות בבית. אחרי ההלם הראשוני התחלנו לעשות שידורים מהבית, היינו מהראשונים שעשו את זה בצורה מאוד מקצועית ועקבית. זה היה כיף גדול, בעזרת חברים ומשפחה. הבן שלי היה טכנאי בהופעות האלה בבית, כשטכנאי מקצועי לא יכול היה להגיע, וגייסנו הרבה כסף לבתי חולים ברחבי העולם - באיטליה, בספרד, בצרפת וגם בישראל לבית חולים רמב"ם".

חיסון אמנותי ומורלי נוסף נגד הקורונה קיבלו ניני ושותפה הוותיק גיל דור בהקלטת אלבום חדש בשם "Afterallogy", שיוצא בארץ ובעולם בשישי הקרוב. האלבום מורכב ברובו משירים שנחשבים לסטנדרטים של ג'אז בתרבות האמריקאית, ונכתבו על ידי גדולי מלחיני הג'אז, מחזות הזמר והסרטים, בתוספת של חומר מקורי של ניני ודור. "באלבום הזה עם הסטנדרטים של הג'אז לא הלכנו למחוזות של האילתורים המאוד משוכללים ומאתגרים", אומרת ניני, "אני שרה את השירים האלה באופן יותר מסורתי כמו שרה ווהאן, בילי הולידיי וברברה סטרייסנד, הן פשוט שרו את המילים של השיר מתוך הלב. אם אני מאלתרת זה בניואנסים בתוך המנגינה, אין דבה דבה דה באלבום הזה".

אחינועם ניני. Roberto Rocco,
גייסנו כסף לבתי חולים. אחינועם ניני/Roberto Rocco

האלבום כולל סגירת מעגל נאה: אחד משירי האלבום הוא "Eyes Of Rain", שיר מקורי שכתבה והלחינה ניני המוקלט בפעם הראשונה. בשנת 1990 היה זה אחד משני השירים שניני השמיעה לגיל דור כשהיתה תלמידה שלו בבית ספר רימון. השיר בעל האלמנטים של ג'אז ופיוז'ן הרשים מאוד את המורה, והפך למעשה לאחד המניעים לתחילת הקשר ההיסטורי שלה עם דור. בעקבותיו פנה אליה להצטרף באותה שנה למופע הראשון שלהם בסינמטק תל אביב. המבקר יוסי חרסונסקי עף על ההופעה הזאת במעריב וכינה את ניני "הריטה של הג'אז".

כמו שעשתה כבר באלבום הבכורה שלה שמציין השנה 30 ליציאתו, "אחינועם ניני וגיל דור בהופעה חיה", גם באלבום החדש ניני מפגינה גישה יצירתית ומעניינת בעיבודים מרחיקי לכת. כך למשל היא הוסיפה חלקים חדשים שכתבה לקלאסיקה הוותיקה "This Masquerade". "היינו צריכים לקבל אישור מיוחד מהמו"לים כדי לעשות את זה, והם נתנו לשמחתנו", היא מספרת. השיר המקורי נכתב על ידי ליאון ראסל ב 1972 והוקלט על ידי הקרפנטרז ובהמשך גם על ידי הגיטריסט ג'ורג' בנסון, ולימים הוא ביצע עם ניני בהופעה את השיר.

עוד בוואלה!

"אני לא נותנת להסתה נגדי לעצור אותי. זה לא גורם לי לשנות עמדות"

לכתבה המלאה

שיר פיקנטי נוסף באלבום, המשלב סטנדרט ג'אז עם מילים חדשות שכתבה ניני שבחלקן עוקצניות פוליטיות, הוא "Anything Goes". השיר המקורי נכתב והולחן כבר ב-1934 על ידי קול פורטר למחזמר באותו השם, ועמוס באיזכורי רכילות על סלבס מאותה תקופה. "בשיר יש מלא רכילויות, למשל על אשת חברה גבוהה שהתגלה שהיא מרגלת, או על חבורה של נודיסטים מהוליווד שהיו עושים מסיבות פרועות, ומולטי מיליונר שבגד עם אחת בת 20 ואשתו תפסה אותו", אומרת ניני, "החלטתי להוסיף כמה בתים עם סיפורים שרלוונטיים לתקופתנו. לשמחתנו המו"לים אישרו ומאוד התלהבו, אמרו שזה הרוח של השיר. באחת השורות אני כותבת על זה אנשים שקשה להם באמת והכאבים שלהם לא פייק, שרואים מיליונרים מבקשים הקלות מס. ואתה יכול לנחש על מי אני מדברת. ואז יש עוד שני בתים שבאופן מופגן מדברים על ידידנו טראמפ לו קראתי Red Hair T, ועל ביבי לו קראתי Blue Hair B. ובסוף יש בית נחמד שמתייחס לקורונה שאומר - זה לא מדבק לחשוב, בוא נחשוב על מה מחבר בינינו, גם האויבים וגם החברים, משם הכל אפשרי".

ואם בשיר שעוסק ברכילות עסקינן, מה הרכילות ההזויה ביותר שפרסמו עליך?

"אני לא זוכרת שנפגעתי מרכילות. תמיד ראיתי בזה דווקא מחמאה שכותבים עלי במדורי רכילות. אבל תראה, אני לא כל כך ברכילות, אני לא במעגלים האלה, לא הולכת למסיבות ואני לא בריאליטי. זה לא המעגלים שלי".

אז יצאת בזול ממדורי הרכילות. אבל ספגת לא מעט לשון הרע ופייק ניוז בחייך על רקע העמדות הפוליטיות שביטאת.

"המון, המון. אנשים ממציאים עליי חופשי. אסנת מארק הכריזה שמה אני בכלל יודעת, הרי אני לא בארץ. היא החליטה שב-25 שנה שאני גרה בארץ בעצם אני לא בארץ. היא החליטה כי היא יודעת. אנשים ממציאים עליי כל מיני דברים כאלה. אנשים מחליטים שהם יודעים מה אני אומרת, ומה אני חושבת ומה העמדות שלי. כבר התרגלתי לזה. זה לא משנה כמה אני מתראיינת מול מצלמות - מי שרוצה לעוות את דבריי יידע איך לעשות את זה. לפעמים זה ממש ממומן ואנחנו יודעים היטב מי האנשים האלה. כמה שאני יכולה להילחם בזה אני נלחמת. אבל אני לא מתעסקת כל הזמן במה שכל אחד כותב ואומר. אני מתעסקת באמת בלעשות הכי טוב שאני יכולה כאמן, ולעשות חסד עם העם שלי, עם החברה שלי ועם האנושות לפי ראות עיני".

אחינועם ניני וגיל דור. רונן אקרמן,
היכרות שהתחילה ברימון. אחינועם ניני וגיל דור/רונן אקרמן

בתום הקפאת התרבות בשנת הקורונה, נבחרה ניני בתחילת החודש להיות האמן האורח הראשון בהופעה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בהיכל התרבות. "להגיד שזאת הייתה התרגשות - זה מגמד את המעמד. לתזמורת, לקהל ולי זאת היתה התרגשות שיא. בעקבות הדרישה לכרטיסים קבענו עוד הופעה ל-5 ביוני", אומרת ניני. באותה הופעה ביצעה ניני את "שיר משמר (שמרי נפשך)" של אלתרמן וארגוב, ואמרה על הבמה: "בכל פעם שאני שרה את השיר הזה, אני מכוונת אותו למישהו ספציפי בליבי. בדרך כלל לשלושת ילדיי. אבל היום אני שרה אותו דווקא למדינה שלי, לבית שלי, שליבי אחוז דאגה כלפיה, כלפי ההווה שלה המיוסר והעתיד הלא ידוע, שהיום, צל ענק נופל עליו. חשוב לי לומר, שוב ושוב, דברים שאמרתי אין סוף פעמים: לא יהיה לנו טוב אם לאחרים לא יהיה טוב, אם לשכנינו לא יהיה טוב".

ואגב שכנינו, ביבי הכשיר את מנסור עבאס, ויש מי שחושב שהוא עשה את המעשה הנכון גם אם עשה זאת מהסיבות הלא נכונות והעקומות. אז אולי תסכימי לפרגן לו לפחות על הכשרת מנסור?

"אני לא יכולה לייחס לנתניהו שום דבר נכון. כל דבר בו הוא לא נכון. מצטערת. יכולת להגיד שגם אולמרט היה דקה מלעשות שלום עם הפלסטינים אבל הכנסנו אותו לכלא, ועוד על שטות לעומת הדברים שבהם נאשם נתניהו. אז מה, זה היה טעות והיינו צריכים לחון את אולמרט כדי שימשיך לעשות שלום? לא. אני מצטערת. זה לא עובד ככה. בוא נסתכל על התמונה הגדולה. שחיתות וטוהר מידות היו נחלתם גם של הימין וגם של שמאל. אבל אם מנהיג שעומד בראש מדינה באופן עקבי ולאורך שנים על גבי שנים נותן דוגמא אישית של רדיפת בצע כסף, הסתה, הפחדה, שקר ואז מגיע להיות גם נאשם בפלילים, זה גורם נזק כל כך עצום לחברה שלמה, לקהילה, זה נהיה נורמה שככה מתנהגים, כך ששום אקט שהבן אדם הזה יעשה, אפילו לא שלום בכל המזרח התיכון, לא יכול להצדיק את הישארותו במוקד כוח. שום אקט. הוא צריך ללכת, נקודה.

"הוא צריך ללכת ולעמוד למשפט, למען יראו וייראו הילדים, הנערים ואנשי העסקים וכולם. החברה הישראלית דורשת תיקון עצום, נגרם נזק ענק בגלל גזענות, יהירות, חשדנות, פחד, פראנויה, התבצרות וצדקנות. ואני לא מדברת על מחנאות אלא על חולי של החברה שצריך לבוא על תיקונו. זאת עבודה מאוד רצינית. האם יש אנשים שכבר מדברים את המילים האלה? יש. ואני חייבת להגיד שהפוליטיקאית הכי אהובה עליי בתקופה האחרונה וכבר הרבה שנים היא מרב מיכאלי. כל מילה שהיא אומרת, הדוגמא האישית שהיא נותנת. אז יש תקווה, יש אנשים ראויים לעמוד בראש המדינה הזאת, אנחנו צריכים לתת להם צ'אנס ולעבור הלאה".

אחינועם ניני וגיל דור. מישל בראונשטיין,
אחינועם ניני וגיל דור/מישל בראונשטיין

בסוף חודש מרץ הושחתו תמונות של ניני ושל המוזיקאית עפרה יצחקי שנתלו בכניסה לירושלים וברכבת הקלה. התמונות הן מתוך תערוכה בשם "מנגנים את הטראומה" של הצלם אייל הירש, שתיעד הלומי קרב מנגנים עם אמנים כדי לגייס כסף לטיפול עבורם. "לא הופתעתי מזה בכלל. אחרים היו מאוד מזועזעים. אמרתי להם - ממה בדיוק אתם מופתעים? לא ברור מה קורה בירושלים? יש שם גושים ענקיים באוכלוסייה שעכשיו גם נמצאים בכנסת, ומתבטאים בלי להתבלבל ובלי להתבייש במיזוגניה, בשנאת נשים, בגזענות ובאפליה. היחס הזה לנשים בא מכל כך הרבה מקומות בחברה שלנו, ומושרש גם באיזורים מסוימים של הדת האורתודוקסית. אז אני לא מופתעת. קיוויתי שמישהו יוריד את זה ויתלה פוסטר חדש, וזה מצטרף לרשימה ארוכה של דברים שאני מקווה שיקרו".

נושא ההזנחה מצד המדינה של הלומי קרב ונכי צה"ל עורר סערה, לאחר שנכה צה"ל איציק סעידיאן הצית את עצמו. בשבוע שעבר מאות נכי צה"ל הפגינו באזור הקרייה בתל אביב, בדרישה לרפורמה עמוקה באגף שיקום הנכים במשרד הביטחון. מה תחושתך על כך?

"אחרי שאיציק סעידיאן הצית את עצמו אני לא יכולתי לישון בלילה. זה הרס אותי. אני מתנדבת זמן רב עם הלומי קרב. יש לי מקום חם במיוחד בלב לאוכלוסייה הזאת, ואגב לדעתי זה חמישים אחוז מאוכלוסיית הגברים במדינת ישראל, ואני לא מגזימה. אנשים שעברו את הסיטואציה ההזויה הזאת, שבה לוקחים בן אדם צעיר ומלא באהבת חיים, שמחה, תקווה ואנרגיה, ומכניסים אותו לתופת הנוראית הזאת שנקראת מלחמה וקרב - זה הזוי בכל קנה מידה. הצבא הוא צבא העם, וכל כך הרבה עמדו בסיטואציה כזאת או אחרת וכל כך הרבה עמדו במצב מצוקה. לפני כחודש לקחתי חלק בקמפיין של אבא להלום קרב שפנה אליי.

"הבן לא יכול לסבול שום סוג של רעש, אפילו קטן. הכל זורק אותו חזרה למנהרות של חמאס. האבא נאבק כדי לקבל חדר אטום לסאונד, כמו באולפן הקלטות, שבו הבן יוכל איכשהו להתקיים. וכמו שתיארו כל הלומי הקרב, הוא נתקל בקיר אחרי קיר, בבירוקרטיה ובסירוב. בסוף פנה לציבור ואליי וקיבל את העזרה עם גיוס כספים. זה הפך לי את הקרביים לשמוע את הסיפור הזה. ברור שהמדינה צריכה לקחת אחריות מלאה על הלומי קרב, כמו שהיא צריכה לקחת אחריות על ניצולי שואה. היתה טרגדיה איומה, ועכשיו זורקים את הניצולים לכלבים. כי הטרגדיה חשובה לנו אבל מי שניצל ממנה הרבה פחות חשוב. וזה נורא ובושה לחברה".

אחינועם ניני, במהלך הפגנת הדגלים השחורים ברעננה 2 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אחינועם ניני, במהלך הפגנת "הדגלים השחורים" ברעננה/ראובן קסטרו

"ואחרי שכעסנו, ואחרי שבכינו, ואחרי שחיבקנו ואחרי שטיפלנו, אנחנו חייבים להסתכל עוד צעד אחד קדימה ולומר חבר'ה, אנחנו חייבים לא רק לטפל באלה שנפגעו אלא גם למנוע את הנפגעים הבאים", מוסיפה ניני. "והדרך היחידה למנוע את הפגועים הבאים זה לעשות כל דבר אפשרי כדי להגיע לשלום. כן, שלום, הדבר הזה שאף אחד לא רוצה לדבר עליו. להגיע למצב של שלום שלא נצטרך לשלוח אותם לקרב. האם זה אפשרי? כן. הנה אפילו ביבי חסר הערכים עשה הסכמים. הסכמים הם דבר אפשרי ובהישג ידינו. אנחנו צריכים להיות מוכנים גם לוויתורים כמו שעשינו בעבר. מה שנקבל עבור ויתורי האדמה האלה היא מתנה שאין לה בכל למחיר - בריאות הנפש והגוף והשמחה של ארחינו ובנינו".

לאורך שנים רבות את מגלה אומץ ולא מפחדת להגיד את דעתך. בשנת הקורונה אמנם חל ריבוי משמעותי בשירי המחאה מצד אמנים מוכרים, מצד שני עדיין ראינו מעט מאוד אמנים בהפגנות ובמחאות הפוליטיות.

"זה נחמד שהוציאו יותר שירי מחאה. אבל זה לא עשה עליי רושם. הרוב המוחץ של האמנים לא מגיעים להפגנות. היה משמח אותי לראות קהילה אמנותית הרבה יותר אמיצה ובועטת ומעורבת. ובאותו זמן אני רוצה לומר שהאמנים שכן הגיעו להפגנות וכן היו מעורבים עשו עבודה נפלאה ומעוררת השראה, אם זה צלמים, פסלים, רקדנים וזמרים. בהפגנה האחרונה והגדולה בבלפור שמעתי שם צמד מדהים של חבר'ה שעושים רוק אלקטרוני בועט ומטורף עם שירי מחאה שגרמו ללסת שלי להישמט. וחסרונם של השאר בולט מאוד".

אחינועם ניני מבצעת את "שיר משמר" בטקס יום הזיכרון הישראל-פלסטיני. 27 באפריל 2020. רמי בן-ארי, לוחמים לשלום, אתר רשמי
אחינועם ניני מבצעת את "שיר משמר" בטקס יום הזיכרון הישראל-פלסטיני, באפריל 2020/אתר רשמי, רמי בן-ארי, לוחמים לשלום

אם מדברים על אמנים צעירים ומעולים, יש לך עצה טובה לנגה ארז שמעוררת עניין בעולם?

"אין לי שום עצה. היא כבר הגיעה יותר רחוק מהמקום שאליו אני הגעתי. אני לא הגעתי לג'ימי קימל אף פעם. אני ממש התרשמתי מהאלבום המעולה שלה, שמעתי אותו בהתרגשות ובגאווה ואני מאחלת לה את כל ההצלחה שבעולם".

השבוע ל"ג בעומר בו נפתחת עונת החתונות, ובחודש הבא ימלאו 110 להולדת לאה גולדברג. מה שמזכיר את הלהיט שביצעת למילות גולדברג "הוא (בואי כלה)". זה עדיין הזוי שהשיר הפך ללהיט חתונות ענק בשעה שמדובר בעצם בחלק מצמד שירים העוסקים בכלל אהבה נכזבת, ובחלק השני שהושמט עונה האישה לגבר: "לא אבוא".

"השיר הזה הוא חלק מצמד שירים, שנקראים 'האוהבים על שפת הים', תחת הכותרות 'הוא' ו'היא'. מי שלא קרא את הספר לא יודע על קיומו של השיר השני. כשקוראים את השיר 'הוא (בואי כלה)' אי אפשר לדעת שבסוף היא לא תבוא. זה שיר של ערגה אינסופית לכלה. אז אני לא מאשימה אף אחד. ונכון שזה קצת משעשע. וכמו שנאמר, ברגע שהמשורר כותב את השיר - הוא כבר לא של המשורר. הוא שייך למי שמקבל אותו ולוקח אותו. זה הרבה פחות חשוב על מה כתב המשורר ויותר חשוב מה מקבל המאזין או הקורא. זה המתנה הגדולה שלנו, האמנים, שאנשים נעזרים בשירים שלנו ומשתמשים בהם ברגעים חשובים בחייהם. אין דבר שמשמח אותי יותר מלשמוע שמישהו התאהב, התחתן או ילד עם שיר שלי".

ביום שישי ייצא האלבום החדש של ניני בתקליט, פורמט שבו לא הוציאה מאז תקליט הבכורה שלה. למחרת, במוצאי שבת ב-21:00, תתקיים הופעה שלה להשקתו. היא תצולם במועדון טרמינל 4 שבמתחם התחנה, בשיתוף מועדון BlueNote העולמי האגדי. היא תועבר בלייב סטרימינג באתר המועדון, ולכן ניני תדבר בכל המופע רק באנגלית. כרטיסים ניתן לרכוש דרך אתרי BlueNote וטרמינל 4. כמו שאר הופעותיה של ניני בקורונה, למעשה הסטרימינג מועבר בחינם בפייסבוק שלה (ובמקרה זה גם באתר המועדון) אבל יש אפשרות לתמוך במוזיקה שלה.

אחינועם ניני. רונן אקרמן,
"שלום אפשרי? כן". אחינועם ניני/רונן אקרמן

באלבום הקודם והבינלאומי שלך, "Letters To Bach" שהפיק קווינסי ג'ונס הענק, כתבת מילים למוזיקה של יוהן סבסטיאן באך. האלבום החדש מוקדש לסטנדרטים של ג'אז. אחרי הקלאסי והג'אז, יש סיכוי שתוציאי אלבום על טהרת הפופ?

"אני מעדיפה לא להתעסק בהגדרות. אני שנים מתחמקת מהגדרות. עשיתי כל כך הרבה דברים שונים. נגעתי בכל כך הרבה ז'אנרים. אני עושה מה שאני אוהבת וחושבת שאני יכולה לעשות טוב. אף פעם לא עשיתי מוזיקה לא נגישה. המוזיקה שלי תמיד נגישה גם כשהיא בז'אנרים שנחשבים ללא נגישים ואנשים מתרגשים ממנה בהופעות. אני לא עושה הופעות רק לאניני טעם. האלבום הבא שאני מתכננת יהיה המשך של אלבום הג'אז הזה אבל הוא יהיה יותר קצבי ויותר מקורי. אבל אני לא הולכת לעבוד לפי תבניות כמו תבנית שיר הפופ בן שלוש הדקות ובכל ה'הוקים'. זה אף פעם לא עניין אותי. כל הלהיטים שלי היו מקריים. בחיים לא חשבתי ש'בואי כלה', 'החיים יפים' ו'אורי' יהיו להיטים. אני עושה מוזיקה שאני אוהבת וחושבת שהיא מצוינת. אם היא במקרה נהיית פופולרית - מעולה. אבל אני לא עוסקת בהנדסת שירים. זה לא המקצוע שלי".

בפברואר מת פסנתרן הג'אז האמריקאי הגדול צ'יק קוריאה. ביולי 2015 התארחת בהופעה שקיים בארץ עם בובי מקפרין. מי היה קוריאה בשבילך?

"איזה מוזיקאי גדול, איזה איש גדול. זה היה אחד מהערבים המרגשים בחיי, באמת, להיות עם שני הענקים האלה על הבמה. שרתי שם שיר שלו, מהאלבום 'שירי ילדים', שבו כל שיר יותר יפה מהשני. שרתי את זה איתו, אילתרתי, והוא היה כל כך מרוצה, מקסים, צנוע, חם ואוהב. זה אובדן עצוב לעולם המוזיקה. אין לו תחליף".

האלבום שלך נחתם בשיר "Every Time We Say Goodbye", מה שמעלה את השאלה - איזה שיר תרצי שינוגן בהלוויה שלך?

"אם הייתי צריכה לבחור שיר שלי שינוגן בטקס זה היה השיר 'All of the Angels' מהאלבום שלי 'Letters to Bach'. זו מוזיקה מדהימה של באך, ומילים שכתבתי. כן, זה השיר. יצוין שאני בכלל לא רוצה להיקבר. הייתי רוצה שיעשו טקס אינטימי וחמוד ויפה, שאחריו תהיה מסיבת ריקודים. שלא יבכו אלא ישמחו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully