וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות, סקסיזם ושמרנות: כל הסיבות לביטול טקס גלובוס הזהב

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 10:35

גלובוס הזהב עומד בחודשים האחרונים בעיצומה של דרישה לשינויים נרחבים בארגון שעומד מאחוריו. על אף שהודיע בתחילת החודש על שורת רפורמות, אולפנים ובכירים בהוליווד טענו כי מדובר בצעדים קוסמטיים והודיעו על הפסקת ההתקשרות עמו. נכון להיום, הטקס לא יתקיים כלל

טום קרוז על השטיח האדום של גלובוס הזהב, 2009. Frazer Harrison/Getty Images, GettyImages
החזיר את הפסלונים. טום קרוז על השטיח האדום בטקס גלובוס הזהב 2009/GettyImages, Frazer Harrison/Getty Images

בצעד תקדימי שחולל סערה בתעשיית הבידור, הודיעה אתמול (שני) רשת NBC שלא תשדר את טקס "גלובוס הזהב" הבא, שצפוי להתקיים ב-2022, החלטה שמשמעותה היא שהטקס לא יתקיים כלל. בכך הגיע לשיאו קמפיין מחאה הולך ומתעצם נגד הארגון המושמץ שמנהל את הטקס - תא העיתונאים הזרים של הוליווד. כדי להבין לעומק את כל הסיבות שהובילו למהלך הדרמטי, ההשלכות והתגובות, צריך לחזור כמה צעדים לאחור.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

מהו תא העיתונאים הזרים של הוליווד?

הארגון הוקם ב-1943, מתוך רצון לנהל בצורה מסודרת את תפוצת החדשות על תעשיית הקולנוע האמריקאית אל השווקים שמחוצה לה. ב-1944 ייסד הארגון את טקס גלובוס הזהב הראשון אי פעם, ולאחר שחבריו התפצלו בגלל סכסוך פנימי, הוא התאגד מחדש ב-1955 תחת השם "תא העיתונאים הזרים". הרכב החברות הזה מבדל את טקס גלובוס הזהב מטקסי פרסים אחרים, שבהם אנשי מקצוע מתחומים מובחנים מצביעים בקטגוריות השונות על ביצועי הקולגות שלהם. בגלובוס הזהב, חברי תא העיתונאים מצביעים לכל הקטגוריות במקביל.

לאורך השנים שמר הארגון באדיקות על מספר מצומצם במיוחד של חברים. על פי תקנון תא העיתונאים הזרים, מקסימום של חמישה חברים חדשים יכולים להתקבל מדי שנה, כשמנגד כל שנדרש כדי לשמור על החברות בארגון הוא להציג גזירים או העתקים של עבודות עיתונות הקשורות לתעשיית הבידור האמריקאית. כתוצאה מכך, מספר החברים בארגון כמעט לא השתנה לאורך השנים ועומד על 86 בלבד. לשם ההשוואה, באקדמיה האמריקאית לקולנוע ישנם 9,000 חברים ובאקדמיה האמריקאית לטלוויזיה לא פחות מ-20 אלף. מטבע הדברים, בארגון סגור ושמרן שכזה, גם הגיוון התרבותי, הגזעי והמגדרי הוא בהתאם.

מערכת היחסים בין הוליווד לתא העיתונאים הזרים משונה כבר שנים. מצד אחד, הרכב הארגון עצמו, חיבתו העזה לחסות בצלם של כוכבים, הבחירות ההזויות והקטגוריות המשונות - הפכו את החיצים כלפיו לסוג של מסורת ארוכת שנים. מנחי האירוע עצמם מתבדחים מדי שנה על חוסר התוחלת שלו, סונטים בחברים ולועגים להם - החריף ביותר מביניהם היה ריקי ג'רווייס. כל זה לא מנע מהארגון להזמין את ג'רווייס להנחות את הטקס בחמש הזדמנויות שונות.

מנגד, היוקרה של הטקס לא נפגמה, אפילו להפך. להוציא את טקס הקורונה בפברואר האחרון, נתוני הצפייה של "האח השיכור של האוסקר" נותרים חזקים, עם עשרות מיליונים בארה"ב וברחבי העולם מתכנסים לצפות בו. גם הבחירות עצמן, הזויות ככל שיהיו, לא מנעו מסרטים ואולפנים להתפאר בפסלוני גלובוס הזהב שקיבלו ולהציג אותם לגאווה בפוסטרים ובקידומים השונים. המתח הזה בין חשיבות הטקס לבין המתרחש מאחורי הקלעים, התפוצץ לאחרונה ברעש הגדול.

גל גדות, גלובוס הזהב 2021. GettyImages
היוקרה לא נפגמה. גל גדות בטקס גלובוס הזהב 2021/GettyImages

מה הוביל לפיצוץ?

תנועת Time's Up, שעמדה מאחורי חשיפת הטורפים המיניים בהוליווד, חשפה בתחילת השנה כי תא העיתונאים הזרים לא כולל ולו חבר שחור אחד. חברי התנועה שיגרו מכתב גם לרשת NBC - שרכשה את הזכויות הבלעדיות לשידור הטקס עד 2026 תמורת 60 מיליון דולר לשנה - והבהירו כי הם רואים בה שותפה להדרה.

בניסיון להנמיך את גובה הלהבות, הופיעו ראשת חבר המנהלים של הארגון מהר טטנה, נשיא הארגון אלי סאר וסגניתו הלן הון, על הבמה במהלך טקס גלובוס הזהב האחרון, כדי להבהיר שהם מכירים בבעיה ומתכוונים "לטפל בה". ההופעה הקצרה והטון הלא מחייב, הובילו להחרפת הביקורת על הארגון. "ההודעה של תא העיתונאים הזרים הלילה ובמהלך הימים האחרונים, מבטאת חוסר הבנה מהותית של עומק הבעיה העומדת בפניהם", כתבה נשיאת Time's Up, טינה צ'ן, "הגרסה שהצגתם לשינוי היא קוסמטית בלבד - מצאו אנשים שחורים. זהו לא פתרון".

עוד בוואלה!

הסדרה "פאטמה" מדגימה את כוח העל של אישה בלתי נראית

לכתבה המלאה
סקרלט ג'והנסון על השטיח האדום של גלובוס הזהב 2011. Jason Merritt/Getty Images, GettyImages
"שאלות שגובלות בהטרדה מינית". סקרלט ג'והנסון/GettyImages, Jason Merritt/Getty Images

אלא שהביקורת לא הסתכמה רק בחוסר המגוון של חברי תא העיתונאים הזרים. לאורך השנים נתפסו חבריו לא אחת בהתבטאויות גזעניות ובהתנהלויות מביכות. כך, במכתב ששלח נשיא הארגון לשעבר פיל ברק לחבריו, כונתה תנועת "חיי שחורים נחשבים" (Black Lives Matter) כ"תנועת שנאה גזעית". במקרה אחר, אחת מחברות התא התבלבלה בין זוכה האוסקר דניאל קלויה לבין לזלי אודום ג'וניור, כששאלה את קלויה איך הייתה החוויה לככב בסרט שביימה רג'ינה קינג. קלויה כמובן שיחק ב"יהודה והמשיח השחור", בעוד היה זה אודום ג'וניור ששיחק בסרטה של קינג.

סקרלט ג'והנסון הוסיפה לקלחת המפוקפקת של הארגון, כשחשפה את ההתנהלות מולו כשחקנית. "בתור מי שמחויבת להשתתף בקידום סרטים במהלך עונת הפרסים, להשתתף במסיבות עיתונאים וטקסי פרסים - נתקלתי לעתים תכופות בשאלות סקסיסטיות ובהערות הגובלות בהטרדה מינית, מצד חברים בתא העיתונאים הזרים. זו הסיבה שבמשך שנים רבות סירבתי להשתתף בכנסים שלהם". ג'והנסון טענה עוד שהארגון העניק לגיטימציה לאנשים מסוגו של הארווי ויינשטיין, וכי היא מאמינה שהגיע זמנה של תעשיית הבידור להתאחד מולו.

איך הגיב תא העיתונאים הזרים?

בעוד הביקורת סביבו הולכת ומתגברת, הציגו ראשי תא העיתונאים הזרים בתחילת החודש את המתווה לשינוי. התוכנית כללה, בין היתר: התחייבות להקמת ועדה שתייעץ להנהלת הארגון על רפורמות בתחום הגיוון האתני והגזעי, קבלה של 20 חברים חדשים לפחות במהלך 2021 - עם דגש ספציפי על הקהילה השחורה, יעד של הגדלת מספר חברי הארגון ב-50% במהלך 18 החודשים הבאים, דגש על ליהוק חברים ממגוון שכבות האוכלוסיה ועוד.

רשת NBC ניסתה בשלב ראשון לחבק את המתווה החדש. "התוכנית מהווה צעד מעודד בכיוון הנכון", טען דובר של NBCUniversal בראיון עם אתר חדשות הבידור דדליין. "היא מתארת את הרפורמות המעמיקות והקריטיות להמשך מערכת היחסים שלנו, ואנחנו מעריכים את המחויבות של הנהלת הארגון… כולנו תקווה שחברי הארגון יתמסרו לפעולות הנדרשות כדי לבנות עתיד משותף עם שקיפות מלאה, שיהיה בעל השפעה מכרעת על הארגון והאמנות אותו הוא מייצג". אלא שתגובת התעשייה הייתה שונה בתכלית.

שירה האס בגלובוס הזהב. סטפני קינן, GettyImages
אבני הדומינו החלו ליפול במהירות. שירה האס לקראת טקס גלובוס הזהב 2021/GettyImages, סטפני קינן

נטפליקס, אחת משתי השחקניות החזקות ביותר בתעשיית הבידור כיום (לצד דיסני) ירתה ראשונה. במכתב ששיגר מנכ"ל החברה טד סרנדוס לראשי הארגון, הצהירה נטפליקס על הפסקת כל פעילות משותפת עם הארגון. "כמו רבים בתעשייה שלנו, גם אנחנו ציפינו להצהרתכם, בתקווה שתכירו בסוגיות הנרחבות שעומדות על הפרק, ותציגו מפת דרכים ברורה לשינוי", כתב סרנדוס. "ההצבעה היום הייתה צעד ראשון חשוב. יחד עם זאת, אנחנו לא מאמינים שהמדיניות החדשה - בעיקר בכל הנוגע לגודל ומהירות הגידול של החברים בארגון - תפגוש ביעילות את האתגרים של הגיוון ושיתוף הפעולה שעומדים בפנינו… לכן אנחנו מפסיקים את כל הפעילויות שלנו עמכם עד ששינויים נרחבים יותר יבוצעו".

מכאן ואילך, אבני הדומינו החלו ליפול במהירות: אמזון הודיעה שתצטרף להחרמת הארגון ואחריה גם WarnerMedia, חברת האם של HBO. ארגונים חברתיים משפיעים נוספים כמו הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה (GLAAD) ודמויות בכירות בתעשייה כמו מארק רופאלו, גינו את הארגון בהצהרות חריפות, וטום קרוז הגדיל לעשות והודיע כי שלח את שלושת פסלוני גלובוס הזהב בהם זכה לאורך הקריירה, חזרה אל הארגון.

וכך, בתוך שבוע בלבד מתמיכתה בתוכנית הרפורמות של תא העיתונאים הזרים, נאלצה NBC לחזור בה ולהודיע על ביטול שידור גלובוס הזהב 2022. הרשת, אגב, עדיין מחויבת בתשלום 60 מיליון הדולר, לפי חוזה ההתקשרות שלה עם הטקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully