וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה איבגי שבר שתיקה והתנצל, אחת המתלוננות: "רגע לפני גזר הדין הוא נזכר?!"

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 2:23

חמש שנים לאחר שפרשת איבגי נחשפה בוואלה! ורגע לפני גזר הדין הסופי, השחקן התראיין לראשונה ב"המקור" ברשת 13. הוא הכחיש טענות לתקיפות מיניות ותלה אשמה ב"רוח התקופה". אנה סטפן שהתלוננה נגדו: "הופעתו הייתה מביכה ומקטינת נשים". דלית קהן: "הוא לא תוקף ברף הנמוך"

חמש שנים לאחר שפרשת איבגי נחשפה בוואלה! ורגע לפני גזר הדין הסופי שלו, השחקן משה איבגי התראיין (שלישי) לראשונה לחן ליברמן בתכנית "המקור" ברשת 13. איבגי הכחיש רבים מהמעשים שנטענו כלפיו מצד עשרות רבות של נשים, בתקשורת, במשטרה ובבית המשפט - והרבה להציג את עצמו כקורבן. עם זאת, הוא אמר שהוא מתנצל והודה כי טעה. "אני מתנצל בפני כל אישה שמרגישה שנפגעה ממני. למה אני אומר מרגישה? בגלל שאני לא יודע על כולן. עצם זה שאת מרגישה את זה, אני אומר אני פגעתי בך".

חן ליברמן ליוותה את איבגי לאורך חודשים, ופרסמה לראשונה את תיק החקירה המשטרתי נגד איבגי. עיתוי שידור הריאיון אינו מקרי - שבועיים וחצי לפני תחילת הטיעונים לגזר הדין הסופי של השחקן בבית המשפט המחוזי בחיפה. בחודש מרץ האחרון קיבל בית המשפט את ערעור המדינה והרשיע אותו בכל עבירות המין שיוחסו לו בכתב האישום המקורי.

"כשאתה רואה את הסך הכל, אתה אומר אם גם היא וגם היא אמרה, אז אתה מבין שטעית", אמר איבגי ב'המקור'. "אתה יכול לנסות להתווכח וזו נטייה כזו להגיד: 'אה זה לא היה ככה בדיוק' אבל בגדול צריך להגיד את האמת. טעית. כמה טעיתי? באיזה קנה מידה? זה עדיין אני עוד נאבק עם עצמי".

משה איבגי בריאיון לתכנית "המקור" ברשת 13. רשת 13, צילום מסך
"טעיתי". משה איבגי/צילום מסך, רשת 13

השחקנית אנה סטפן, שהעידה לראשונה בתחקיר וואלה שבעת עבודתם המשותפת איבגי דחף לשון לפיה, היא הדפה אותו - ופוטרה, אמרה לוואלה! תרבות לאחר שידור הריאיון: "ההופעה של איבגי היתה פאתטית, מביכה, ומקטינת נשים. הוא יכול לכתוב ספר הדרכה לגברים מטרידנים ופוגעים. מה זה המשפט הזה, 'אני מבין שככה הן הרגישו?' תקפת ופיטרת אותי ונשים אחרות. הוא לא אמר סליחה אמיתית שפגעתי, אלא סליחה שככה הרגשת. הטיעונים שלו לא מחזיקים מים. צפיתי בתכנית והייתי בעצבים. הוא אומר שהוא לא זוכר. ומפיקים אמרו שהם לא זוכרים. אשכרה יש בעיית זיכרון בתעשייה.

"הבן אדם במשך עשרות שנים תקף עשרות אם לא מאות נשים, ודאג לפיטורים של חלקן, והוא מכחיש הכול. הוא אומר 'אין בכוחי לפטר'. אז מה, זה רק יד המקרה שיום אחרי שתקפת מינית אותי, את דלית, את המאפרת, ואחרי שהתנגדנו - פוטרנו? הוא אמר 'זה נורא קל ונורא כיף לחשוב שקריירה של מישהי נהרסה כי אני פיטרתי אותה'. סליחה, לי היה מאוד לא כיף ומאוד לא קל, אבל כנראה שזה מאוד קל וכיף לא לזכור.

"הוא אומר: הפכתי לאדם שלא קשור אליי. איך זה לא קשור אליך? אז מי תקף אותי, סנטה קלאוס? הוא אומר שלא עשה אף פעם משהו למישהי בניגוד לרצונה, ושהוא היה חבר של הנשים. אבל אני לא הסכמתי שתדחוף לי לשון לפה ותפטר אותי. הוא אומר שהוא פעל כמו שהיה מקובל באותה תקופה. מצטערת, זה לא היה מקובל פעם. עבדתי עם הרבה גברים ואף אחד לא דחף לי לשון לפה, ואף אחד לא פיטר אותי אחרי שלא הסכמתי לזה. זה תירוץ של מטרידים ותוקפים. הוא אמר גם 'כנראה שלא הבנתי את החולשה המובנית אצל אישה'. זה נקרא לעבור תהליך?.

"כשכל הפרשייה התחילה הוא אמר שהוא מעולם לא פגע באף אדם. מה הוא חושב לעצמו? אז עכשיו, אחרי שכל כך הרבה נשים נחשפו, ואחרי חמש שנים ורגע לפני גזר הדין, ועם כל התדרוכים של עורכי הדין שלו, הוא נזכר להתנצל? וזה לא באמת התנצלות. מי שמתנצל באמת לא מבקש ערעור על עבודות שירות, כשהוא יודע מה הוא עשה באמת. וזה שהוא טוען שהוא לא זוכר, רק מראה שהיינו רק פס ייצור בבית החרושת להטרדות שלו. הוא חשב שמותר לו הכל. וחבל שנתנו ועדיין נותנים לחיות טרף כמוהו להסתובב בעולם ומגבים אותם".

השחקנית דלית קהן, שהעידה בעילום שם בתחקיר וואלה! שחשף את פרשת משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה בתחקיר התכנית "עובדה" של קשת 12, שעסק בהטרדות המיניות של השחקן. קהן העידה שאיבגי תקף אותה מינית על סט צילומים, ולמחרת ההטרדה פוטרה מהסדרה. מתוך "עובדה", קשת 12,
נפגעת נוספת. קהן/מתוך "עובדה", קשת 12

השחקנית דלית קהן, שהעידה לראשונה בוואלה! בעילום שם ובאחרונה נחשפה בפניה ב"עובדה", אמרה לוואלה! בתגובה לריאיון עם השחקן ב"המקור": "הרגע בו איבגי יושב אצל עורך הדין שלו, שמנסה ללמד אותו להישמע כאילו הוא אמפטי לקורבנות, אבל איבגי לא מצליח, עורך הדין מתעקש ואומר לו שהוא לא נשמע מספיק אמין, ואיבגי עונה שהוא יתאמן על זה - חושפת את המערומים שאיבגי מנסה להסתיר לאורך כל הכתבה".

"איבגי לא תוקף ברף הנמוך, ממש לא", אמרה קהן, שהעידה כי איבגי תקף אותה מינית בצילומי סדרה, ולאחר שסירבה לו - פוטרה. "פשוט עד עכשיו העזו להיחשף 'רק' כשלושים נשים - עם מקרים יחסית לא כבדים - ואני יכולה לדמות אותנו לגרגירי אבק על קצה קרחון מאוד גדול של מה שעוד יצא לאור בקשר לתקיפות המיניות של איבגי".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסרה: "הריאיון ששודר ב'המקור' עם משה איבגי מקומם ומעורר כעס. ההחלטה של ערוץ 13 לשדר את הראיון בעיתוי זה, טרם נקבע גזר דינו היא החלטה שגויה ומוטעית. בשידור זה הערוץ מאפשר לאיבגי להציג את עצמו כקורבן, כשחקן שעשה מעשים פעוטים וקלים, כמישהו שלא הבין את המציאות בה הוא חי ובסך הכל העביר את ידו על גבה של נפגעת. איבגי עושה מינימליזציה של המציאות ולא מגלה אמפטיה אמיתית כלפי עשרות הנשים בהן פגע. כאשר חן ליברמן מנסה להיכנס אתו לפרטים ולרדת עמו לדברים הספציפיים שהתרחשו, הוא דוחה אותה שוב ושוב ואינו מוכן לבקש התנצלות כנה. איבגי הוא פוגע ואדם חסר אמפטיה, והראיון עם ליברמן רק המחיש עד כמה הוא ראוי לעונש והוקעה חברתית ובכל מקרה היה עדיף לא לראותו ולא לשמוע את קולו, עד אחרי שישלם את חובו לחברה".

"רוח התקופה"

הפעם איבגי אמנם התנצל, אך במשך חמש שנים מאז פרסום התחקיר בוואלה! אודותיו לא לקח איבגי אחריות על מעשיו, טען ש"מעולם לא פגע בכל צורה שהיא באדם גבר או אישה. מצפונו שקט", הכחיש את הטענות, לא השמיע חרטה ולא אמר פומבית כי טיפל או יטפל בעצמו. לעומת זאת, העלה טענות כי רודפים אותו על רקע דעותיו הפוליטיות השמאלניות.

איבגי אמר עוד הערב שחלק מהמקרים הוא אינו זוכר וטען כי אחרים אירעו "בגלל רוח התקופה" הגם שקיימות עדויות נגדו גם מהעשור השני של שנות האלפיים. "אנחנו מדברים על התנהגות שהייתה חלק מאיזו מערכת, שהיא לא בסדר. אני לא מצדיק אותה. לא היום ולא אז. וצר לי". הוא דיבר על תקופת מי טו, ואמר: "אני ברוח התקופה משמש דוגמא לכל חטאי הגברים מאז ומעולם".

עוד בוואלה!

"ההתנהלות של משה איבגי הייתה שיטתית במשך עשרות שנים. אני מאמין לקורבנות שלו"

לכתבה המלאה
משה איבגי. גלית רוזן,
"רוח התקופה". משה איבגי/גלית רוזן

איבגי הכחיש בריאיון טענות שהועלו נגדו במשטרה, בבית משפט ובתקשורת. כך למשל הושמעה טענה לתקיפה מינית מצד מנהלת הצגה שלו בתיאטרון חיפה, עליה הורשע בערעור. האישה אמרה בעימות מול איבגי במשטרה שנחשף ב"המקור": "אתה תקפת אותי ודחפת את הראש שלך לחזה שלי. כאילו אתה מנסה לשחות בו. וביד השנייה שלך מיששת את החזה שלי. הייתי בהלם. פשוט קפאתי". איבגי אמר כי זהו סיפור "שקרי", והוסיף כי היה זה רק "חיבוק".

איבגי הגיב לעדויות שנחשפו לראשונה בוואלה! על ידי כותב שורות אלה. אחת מהן היא עדותה של אנה סטפן, שהעידה על תקיפה מינית בכפיית נשיקה עם לשון בסדרה בה היתה אמורה לשחק לצדו, ולאחר שהדפה אותו - גרם לטענתה לפיטוריה מההפקה. סטפן עברה בדיקת פוליגרף ונמצאה דוברת אמת. איבגי אמר בתגובה: "אני כשחקן לא מעסיק ולא מפטר שחקנים. זה לא בסמכותי". בתשובה לדברי חן ליברמן לפיהם הוא יכול להגיד מילה לבמאי ולבקש לפטר, אמר איבגי: "כששחקן חתום, אני יכול לפטר?".

איבגי התייחס גם לעדותה של דלית קהן, שדיברה לראשונה בתחקיר וואלה! בעילום שם ובאחרונה נחשפה לראשונה בפניה ושמה ב"עובדה" בקשת 12. היא העידה כי בצילומי הסדרה "דו"ח איבגי סוויסה" חוותה את אותו דפוס התנהגות - הוא כפה עליה נשיקה עם לשון, היא סטרה לו, ולמחרת הודיעו לה על פיטוריה. גם קהן נמצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף. איבגי אמר: "אני יכול רק להפנות אותך למפיקים, לבמאים, לאנשים שהעסיקו אותן ולשאול אותם. זה לא בסמכותי. אני לא עשיתי את זה".

השחקנית והבמאית אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה! NEWS על ההטרדות וההתקפות של השחקן משה איבגי, נחשפת לראשונה בשמה ובפניה. ראובן קסטרו
אנה סטפן, אחת העדות המרכזיות בתחקיר וואלה, שחשף את הפרשה/ראובן קסטרו

איבגי הגיב גם על עדות השחקנית נעמה שפירא, שהעידה לראשונה בוואלה כי הותקפה מינית על ידי השחקן לפני כעשרים שנה, כששיחקה לצדו בתיאטרון חיפה. לטענתה בעת חזרה בחדר מלון הוא השליך אותה על המיטה, נשכב מעליה וגישש מתחת לחולצתה בניגוד לרצונה. "זו דוגמה קלאסית לזה שאף פעם לא עשיתי משהו נגד רצון של מישהו. אני לא רוצה להיכנס לזה, אני מבקש גם את סליחתה, כי בחוויה שלה זה מה שהיא הרגישה. טעיתי. אני מודה. לא זכור לי חוויה כזאת, אבל אני מבקש את סליחתה".

איבגי הכחיש גם את טענותיה של השחקנית גלי אשכנזי שנחשפה לראשונה ב"עובדה" ותיארה מסכת הטרדות ותקיפות מיניות מצדו בהצגה שבה עבדו. "אני ראיתי בה חברת אמת", אמר, "כשההצגה ירדה היא המשיכה להיות איתי בקשר מיוזמתה". עוד ציין כי לאחר שהתפוצצה הפרשה אשכנזי איחלה לו מזל טוב, וסיימה במילים "אוהבת ומחבקת".

איבגי התייחס בריאיון לאפשרות שייכנס לכלא: "בטח שאני חושש. בחיים לא הסתבכתי בפלילים. ובכלל אני שואל שאלה אחרת: כמה אדם צריך לשלם על מה שאני עשיתי? האם על מה שאני עשיתי אני צריך להיות מנודה מהחיים לנצח?"

בריאיון פורסם לראשונה התיק המשטרתי נגד איבגי. התברר כי התיק כולל 19 עדויות, ובהן של השחקנית דלית קהן שפנתה למשטרה לאחר שהעידה לראשונה בעילום שם בתחקיר וואלה!, עדות מפיקה שסיפרה כי איבגי הטריד אותה מינית כשדחף את הלשון לפה שלה, אך הסבירה כי היא חוששת לפרנסתה ולכן לא התלוננה. מלבישה סיפרה בעדותה כי איבגי הכניס את היד שלו מתחת לחולצה שלה והיא סטרה לו. מלבישה העידה כי הוטרדה מילולית ופיזית על ידי איבגי לפחות שלוש פעמים, ואמרה "צריך לסרס אותו" אבל לא התלוננה. החוקרים הגיעו לשחקנית נוספת שסיפרה: "איבגי דחף לשון לאוזן שלי באמצע סצינה על הבמה". על מרבית התלונות שהגיעו למשטרה חל חוק התיישנות ועל חלק מהמקרים ביקשו הנשים שלא להגיש תלונה. איבגי, פורסם ב"המקור", אמר בתגובה למשטרה על הרבה מהמקרים: "אני לא זוכר".

השחקנית גלי אשכנזי מעידה בתחקיר "עובדה" על פרשת משה איבגי על הטרדות ותקיפות מיניות מצד השחקן. קשת 12, צילום מסך
השחקנית גלי אשכנזי מעידה בתחקיר "עובדה" על פרשת משה איבגי על הטרדות ותקיפות מיניות מצד השחקן/צילום מסך, קשת 12

לאורך היום, עוד בטרם שידור "המקור", נשמעו קולות רבים ברשתות ובתקשורת שמחו על הבמה שנותנת התכנית לעבריין המין המורשע, רגע לפני גזר הדין הסופי. גלי אשכנזי, שהעידה כי הוטרדה והותקפה באופן סדרתי על ידי השחקן, הביעה התנגדות לשידור הריאיון בשמה ובשם נפגעת נוספות, לדבריה גם בשיחותיה עם "המקור". "איתי אישית חן ליברמן דיברה לפני כשנה, והבהרתי חד משמעית כמה אני לא רוצה שהוא ירואיין. היא אף הבטיחה לי אז שהם לא יראיינו אותו", כתבה בפייסבוק. "גם הבוקר העברתי לה הודעה עם בקשה נוספת שלא ישדרו את זה. אני מכירה אישית עשרות נפגעות של משה איבגי, אף אחת מאלו שאני מכירה לא רוצה בכך. תעשו פרצוף מופתע".

העיתונאית ומגישת "סדר יום" בכאן ב', קרן נויבך, כתבה בטוויטר: "לא מצליחה להבין את התאווה הזו לשמוע את 'הצד השני' במקרה של טורף. ואיבגי היה טורף, שפעל במשך שנים תחת קשר שתיקה שגונן עליו, והותיר את הקורבנות מופקרות. זה חסר כל ערך עיתונאי ופוגע אנושות, שוב פעם, בנשים שנפגעו ממנו".

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית כתב בין השאר בעמוד הפייסבוק שלו: "איבגי הורשע בעבירות מין והטרדה מינית בארבע נשים, אבל העונש שלו עדיין לא נגזר. הראיון הזה יכול וכנראה גם ישפיע על בית המשפט שייקבע את העונש שלו. כולנו זוכרות וזוכרים כמה מוכשר הוא איבגי השחקן. רוצה לעמוד מול הציבור? לא כשזה עדיין משרת אותך".

מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, איתמר אביטן, השמיע דעה דומה: "ערוץ 13 מאפשר לאיבגי לחזור לזירת הפשע, להשתמש בבמה הטלוויזיונית כדי להצטדק ולפגוע שוב בנשים. אם איבגי רוצה להתנצל על מעשיו הנלוזים - שיעשה זאת ברשתות החברתיות ולא על גבי הסט, אותה במה שבה ביצע מעשים מגונים והטרדות מיניות. כלי התקשורת חייבים להיות קוליגיאליים כלפי אותן צלמות, מקליטות, מפיקות, עוזרות במאי, מאפרות ומלבישות שצריכות לצפות, להלביש, להפיק או לערוך את המטריד מינית. הריאיון הצורם הזה למעשה נותן לאיבגי שוב להשתמש בכוח שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully