וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגע וברח" אולי לא תהפוך לסנסציה עולמית כמו "פאודה", אבל היא מהוקצעת, אלגנטית ומרתקת

6.8.2021 / 0:00

גם אם לפרקים "פגע וברח" נראית כמו מותחן ניינטיזי מוכר ובנאלי, ולמרות התחלה מקרטעת, מעלותיה מאפילות בקביעות על החסרונות. ליאור רז ואבי יששכרוף מפגינים שוב את כשרונם לרקום רגעים מקפיאי דם, והפעם בצורה מעט שונה שמעידה על ורסטיליות, במסגרת סיפור קנוניה מעניין

טריילר לסדרה "פגע וברח"/נטפליקס

מתבקש לנכס את "פגע וברח" כסדרה הישראלית הראשונה של נטפליקס, הראשונה שיוצרים ליאור רז ואבי יששכרוף עבור ענקית הסטרימינג, אבל זה לא מדויק. צמד הישראלים הם אמנם כוח מניע שהגה את הסדרה, מפיק אותה, כתב כמה מפרקיה, ובמקרה של רז גם מככב בה לצד שחקנים מקומיים רבים, אך את כל זה עשו השניים עם צמד טלוויזיוני אחר - דון פרסטוויץ' וניקול יורקין, שלמעשה ניהלו בפועל את "פגע וברח". השתיים הן צמד הנשים הכותבות הוותיק ביותר בטלוויזיה האמריקנית, שביחד כתבו והפיקו עבור סדרות כמו "שיקגו הופ", "קרניבל", "באטלסטאר גלקטיקה" ו-"The Killing".

"פגע וברח", שעולה היום (שישי) במלואה בנטפליקס, היא יצירה משותפת לשני הצמדים האלה, שכל אחד מהם מגיע מארצות ומתעשיות שונות כל כך. בהתאם, יש הדהוד מעניין בין האיחוד מאחורי הקלעים לבין הסדרה עצמה. עלילתה נותנת דגש גדול, גם אם נקודתי מאוד, ליחסים בין ישראל לארצות הברית, וכולה מעין הלחם בין יצירות קונספירציה אמריקניות קלאסיות ומהוקצעות - נוסח "שלושת ימי הקונדור", "כל אנשי הנשיא" וכיו"ב - לבין חספוס ישראלי.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש סופה מתחת למעטה הקרח. ליאור רז, "פגע וברח"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסדרה עוקבת אחר שגב אזולאי (רז), מדריך תיירים ישראלי שנשוי לדניאל (השחקנית הקנדית קיילין אום), רקדנית בבת שבע שהיגרה ארצה מארצות הברית. יום לפני שדניאל אמורה לטוס לאודישן חשוב בניו יורק, היא נדרסת למוות בתאונת - ניחשתם - פגע וברח. בעזרת דודניתו השוטרת (מורן רוזנבלט, "חתונה מנייר", "כפולים"), שגב מוכה היגון מגלה עד מהרה שמותה של רעייתו אינו מקרי כפי שנדמה בתחילה, ושגם הוא ומשפחתו, בכללן בתו הצעירה אלה (נטע אורבך), מצויים בסכנה.

היגון הופך לנקם. שגב יוצא לניו יורק כדי למצוא את האשמים, ומוצא את עצמו בסבך של קנוניות וסודות. חלקם נטועים בישראל, כמו למשל הגבר המסתורי שנמצא בסביבתה של דניאל פעם אחר פעם (ליאור אשכנזי), וחלקם הולך ומתפרס בנכר בעוד שגב מגייס את חברו הוותיק רון (גל תורן, "הטבח") לסייע לו במשימה, ונעזר בעיתונאית חוקרת (סאנה ליית'ן, "הרומן") שיש לשניים עבר משותף עמה.

המגרעה הגדולה של "פגע וברח" ניכרת בראשיתה: לוקח לה זמן להתניע. שני הפרקים הראשונים, שמשום מה הם גם הכי ארוכים מבין התשעה שמרכיבים את העונה הראשונה, מקדישים הרבה יותר זמן לדרמה איטית ולא מאוד מעניינת. פלאשבקים מחייהם המשותפים של שגב ודניאל, קטעי מחול שלה, האבל הטרי שלו. המטרה שלהם ברורה - יש לבסס את ההיקף והעומק של האובדן כדי ליצוק תכלית במסע שלאחר מכן. אלא שזה לא באמת נדרש, ובטח לא בריכוז כזה. כדי להוסיף חטא על פשע, וכמעין הודאה בנקודת התורפה הזו, "פגע וברח" נפתחת ברעה החולה שמאפיינת הרבה יותר מדי סדרות בימינו: סצנה עתידית רוויית אקשן שאחריה חוזרים אחורה בזמן כדי להסביר איך הגענו אליה. החדשות הטובות הן שהסדרה משתפרת, בפרט במערכה השנייה שלה.

עוד בוואלה!

ליאור רז: "אנחנו לא באים לעשות פרופגנדה ישראלית, אנחנו באים לספר סיפור"

לכתבה המלאה
פגע וברח, גל תורן. ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס,
סיר לחץ. גל תורן, "פגע וברח"/ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס

על פניו אין הרבה דמיון בין "פגע וברח" לסדרה הקודמת שיצרו ליאור רז ואבי יששכרוף, "פאודה". ההיא דרמת מתח ואקשן ישירה העוסקת בקורותיה של יחידת מסתערבים ישראלית על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואילו החדשה כבר נמצאת במחוזות של תיאוריות הקשר ויחסים בין מדינות בעלות יחסים ידידותיים - ישראל וארצות הברית. אף על פי כן, יש כמה אלמנטים זהים בין שתי הסדרות, והם אף הולכים ומתחדדים ככל שמתקדמת העונה הראשונה של "פגע וברח".

גם אם ליאור רז לא היה מגלם את הגיבור בשתי הסדרות שיצר, דמותו של שגב מעלה על הדעת את דורון קביליו של "פאודה". בשני המקרים מדובר בגבר-גבר שהיה בעבר לוחם צבאי וכיום, בתחילת הסיפור, מתגורר לו בפינה פסטורלית עם משפחתו ועם משלח יד רגוע בהרבה. בשתי הסדרות, אף שזה לא בהכרח נראה כך בתחילה, יש מקום של כבוד לכמה מהנדבכים הבסיסיים ביותר של מלאכת הביון. ומעל הכל, שתי היצירות מצליחות לרתק אל המסך בזכות יכולתן ליצור סיר לחץ מורט עצבים.

פגע וברח, מורן רוזנבלט. קורינה קרן/נטפליקס,
"פגע וברח". מורן רוזנבלט, "פגע וברח"/קורינה קרן/נטפליקס

אחד הדברים ש"פאודה" הצטיינה בהם היה הנדוס המתח בסצנות שבהן גיבוריה היו בלבו של שטח עוין. לאורך שלוש עונותיה המחישו רז את יששכרוף שוב ושוב את כשרונם לרקום רגעים מקפיאי דם, כאלה שבהם צעד לא נכון עלול לחשוף את הדמויות בעודן מוקפות בגורמים המבקשים ברעתן. "פגע וברח" מפגינה שוב את המיומנות הזו, אך בצורה שונה שמבהירה כי השניים יודעים להחיל אותה על גוונים נוספים בז'אנר.

את מפלס החרדה המאיים-להישבר מחליפה הפעם תחושת פרנויה. גם בפרקים הראשונים הנינוחים-יותר של "פגע וברח", הרגעים שבהם ניכר ששגב נקלע לסיפור גדול ממנו עשויים היטב, אופפים אט אט את הגיבור בסימני שאלה מסוכנים שהולכים וגדלים. הסדרה מציגה את כל זה באיפוק מבעבע. מלבה כל העת את תחושת הרדיפה, כשמדי פעם המצלמה מביטה במתרחש ממרחק, כאילו אורבת, או כמו מציצה על הגיבורים מחוץ לחלונות ענק של בנייני משרדים.

פגע וברח, ליאור אשכנזי. נטפליקס,
לוקח לה זמן להתניע. ליאור אשכנזי. "פגע וברח"/נטפליקס

קשה להמעיט בתרומה של פסקול הסדרה, מאת המלחין הבריטי פיטר רייברן, למכלול ובפרט לנופך האלגנטי שלה. נעימת הנושא מייצגת את זה בשלמות: מזדחלת מתחת לעור, חורשת רעות ובכל זאת מלנכולית ויפהפיה. האריזה הזו משדרגת את "פגע וברח" כל העת - מצד אחד מיישרת קו עם קור הרוח של הגיבור, מצד שני מדגישה שמתחת למעטה הקרח בכל זאת מתחוללת סופה.

כך, הגם שלפרקים "פגע וברח" נראית כמו איזה מותחן ניינטיזי מוכר ובנאלי (אולי תורם לכך הבלש הניו יורקי עם הפידורה שחוקר את מעלליו של שגב בנכר), מעלותיה מאפילות בקביעות על החסרונות. האקשן משכנע, הטוויסטים הגיוניים, חלקיו של הסיפור הסבוך הולכים ומתחברים ככל שהוא מתקדם, ולא פעם אף נוגעים ללב. גם אם לא בטוח בכלל ש"פגע וברח" תהפוך ליצירת פולחן עולמית כמו "פאודה", היא ללא ספק צעד בכיוון הנכון עבור יוצריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully