וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאור רז: "אנחנו לא באים לעשות פרופגנדה ישראלית, אנחנו באים לספר סיפור"

עודכן לאחרונה: 21.7.2021 / 20:18

ההסתגלות של האמריקאים לעבודה עם ישראלים ולהפך, הקורונה שעצרה הכל, המחווה הגדולה של נטפליקס, והאופן שבו ישראל נתפסת בעולם דרך סדרות כאלה. לקראת "פגע וברח", הסדרה החדשה של יוצרי "פאודה" עבור נטפליקס, תפסנו את ליאור רז, גל תורן ומורן רוזנבלט לשיחה רשמית למדי

קטע מתוך "פגע וברח"/נטפליקס

מיד כשנכנסתי אל חדר ההמתנה הווירטואלי שממנו המשכתי לריאיון עם ליאור רז, קיבלה את פניי אוולין, אשת יחסי ציבור הלבבית של נטפליקס העולמית, וביקשה שאמתין בזמן שהיא מסיימת לתדרך עיתונאים שהגיעו לפניי. אחרי שסיימה היא פנתה אליי במה שנשמע כמו תסריט מהודק לגמרי, והסבירה בדיוק איך הולכים להתקיים הראיונות עם ליאור ("Mr. Raz") ושאר כוכבי "פגע וברח" ("Hit and Run") - גל תורן ומורן רוזנבלט. מים עם מלפפון אמנם לא קיבלתי - זום, בכל זאת - אבל היא כן וידאה שאעמיד את עצמי נכון מול המצלמה ("יש לך יותר מדי Headroom") ואציין את שמי והגוף שאני כותב לו מיד עם תחילת השיחה.

הסיטואציה הייתה מוזרה אך גם משעשעת והדגימה בצורה יפה לא רק איך נראה עולם הראיונות בימי הקורונה, אלא גם את סדר הגודל של הפרויקט שבאתי לסקר - סדרת אקשן אמריקאית בתקציב של עשרות מיליוני דולרים, שצולמה גם בישראל ומדברת אנגלית ועברית. למעשה, כשהתחיל הריאיון עם ליאור, כעבור דקות בודדות, דאגתי לברר אם מותר לדבר בעברית כי שום דבר כבר לא הרגיש מובן מאליו. מלבד השפה, כל דבר במסע הקידום ל"פגע וברח" הוא אמריקאי לגמרי, מרבית כוכבי הסדרה נמצאו באותו יום בלוס אנג'לס, שם שוכנו במלון מפואר מטעם ההפקה.

אם שמים בצד את השופוני, המסע לקראת עליית הסדרה היה ארוך ומפרך במיוחד, ומזכיר יותר חברי יחידת מסתערבים סטייל אתם יודעים איזו סדרה. כבר בשנת 2017 הודיעה נטפליקס שבעקבות ההצלחה האדירה של "פאודה", היא מזמינה מליאור רז ואבי יששכרוף, היוצרים, שתי סדרות מקוריות. "פגע וברח" היא הסדרה הראשונה בהסכם הזה. היא צולמה בניו יורק ובישראל (בזמן ההתפרצות מגפת הקורונה) עם צוות בינלאומי ענק של יוצרים, אנשי הפקה, במאים ושחקנים. בין היתר מעורבות דון פרסטוויץ' וניקול יורקין, הכותבות והמפיקות הראשיות של "The Killing" האמריקאית (ובנות זוג בחיים) והבמאי של "סיפורה של שפחה". על עלילת הסדרה, שתעלה בנטפליקס ב-6 באוגוסט, מותר בשלב הזה להגיד מעט מאוד, בעיקר את מה שאתם יכולים לראות בטריילר שפרסמו שם לאחרונה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

פגע וברח, ליאור רז. קורינה קרן/נטפליקס,
"מי זה נאמבר וואן?". ליאור רז, "פגע וברח"/קורינה קרן/נטפליקס

ליאור רז (שגם כתב ומשמש כמפיק עם יששכרוף) מגלם בה את שגב אזולאי, גבר ישראלי עם עבר מסתורי אשר נשוי לרקדנית אמריקאית בשם דניאל (השחקנית הקנדית קיילין אום), והשניים מתגוררים בתל אביב. כאשר היא נהרגת בתאונת פגע וברח מסתורית הוא יוצא למסע רווי אקשן, טוויסטים ומזימות בינלאומיות במטרה לברר מי פגע באישה שכל כך אהב. מלבד רז, הקאסט הישראלי כולל פרצופים מוכרים רבים, בין היתר גם את מורן רוזנבלט (שעבדה עם רז ב"פאודה") כבלשית משטרה בשם טלי, גל תורן שמגלם כאן את רון - החבר הטוב של שגב שחי בניו יורק, ליאור אשכנזי בתור איש ריגול חמקמק ועוד. מהצד הבינלאומי אולי תזהו כאן את סינה לאת'ן ("יריית פתיחה", "מתעוררת"), המגלמת דמות משמעותית מאוד שתסייע לשגב במסעו מעבר לים, ואת גרג הנרי (אותה "The Killing"), שמגלם את אביה של אשתו המנוחה דניאל.

מתוך שלושה פרקים שנשלחו לעיתונאים, השניים הראשונים מתרחשים רובם ככולם בישראל ומדברים בעיקר בעברית. אל תטעו, הצילום האקספרסיבי (לשם כך נקנו במיוחד עדשות מקוריות משנות השבעים) ואיכויות ההפקה הגבוהות יגרמו לכם להבין בן רגע שאתם לא נמצאים בשום סדרה ישראלית שכבר ראיתם. עם זאת, משהו במפגש התרבויות הזה עדיין עשוי לבלבל. האם ליאור רז חשש שהעברית בסדרה תרחיק צופים זרים? לא ממש. הוא הרי למוד ניסיון בתחום הזה.

"אני מאוד מקווה שאנשים יצפו בזה" הוא אומר בשיחה עם וואלה! תרבות. "זה באמת משהו חדש שעשינו, זאת סדרה שמדברת גם בעברית וגם באנגלית. גם אני לא האמנתי שמישהו יסתכל על סדרה שהיא בעברית ובערבית, אבל 'פאודה' הוכיחה שיש לזה קהל גדול. בעזרת נטפליקס יש היום הרבה יותר פתיחות לתכנים אחרים, תכנים בינלאומיים, וזה גם מה שאבי ואני מנסים לעשות, להביא תכנים כאלה לכל העולם".

יחד עם זאת נראה ששמרתם על סטנדרטים חו"לים לגמרי, איך היה להרים הפקה כזאת?

"הפקה אמריקאית זה משהו משוגע. בכסף שאנחנו עשינו את הסדרה הזאת אפשר לייצר אולי עשרים "פאודות". ביום הראשון שהגעתי לסט אני שומע את הנהג שלי אומר: 'Number one is on set', ואני לא מבין על מי הוא מדבר. שאלתי אותו: 'מי זה הנאמבר וואן הזה?', ואז הוא אמר שבדף של ההפקה כתוב שאני 'נאמבר וואן'. לקחתי ממנו את מכשיר הקשר ואמרתי לכל מי שעל הסט: 'סליחה, כאן ליאור רז, אני יודע שאתם רגילים להגיד נאמבר וואן אבל מעכשיו תקראו לי ליאור'".

עוד בוואלה!

הסדרה הנפלאה הזאת תגרום לכם לשיר ולרקוד מול המסך

לכתבה המלאה
פגע וברח, ליאור רז. ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס,
"כשהגעתי לניו יורק לראשונה הכל סגר עלי". רז, "פגע וברח"/ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס

לדברי רז, הגינונים האמריקאים התחילו עוד הרבה לפני הצילומים. "בדרך כלל, כשאנחנו יושבים וכותבים את 'פאודה' אצל אבי או אצלי בדירה או במשרדים שלנו, אנחנו יושבים על הרצפה ומפצחים גרעינים ולפעמים אני פשוט נרדם על הספה", הוא מספר, "פתאום פה שוכרים לך (נטפליקס - ב"ב) קומה שלמה, יש לך עשרה כותבים שלכל אחד מהם יש חדר משלו, ואתה יושב רק על זה מהבוקר עד הלילה, ויש מישהו שכותב כל מה שאתה אומר, עוזר אישי ועוד".

איפה עוד ראית את השוני בין ההתנהלות הישראלית לזו האמריקאית?

"כשאתה מצלם בארצות הברית כל אחד יודע בדיוק מה הוא עושה, אסור לאף אחד לחרוג מהגבולות שלו. בארץ זה בדיוק אחרת, הבום-מן יכול להגיד לך שהשמנת הבוקר ('אחי, מה השמנת?') או שהארט יכול להגיד לך שהייתה סצנה טובה למרות שנראה לו שאתה יכול יותר טוב. מצד שני, בישראל אם יש לך דקה אחרונה לצלם וצריך להביא מלא סלעים כדי לצלם משהו אז כולם יעזרו - המאפרת והצלם והבום מן, כולם ירימו את הסלעים האלה כדי שהשוט הזה יקרה, זה אחרת. אנחנו ניסינו להכניס טיפה את המשפחתיות שיש לנו בצילומים בארץ לתוך העבודה בארצות הברית.

שני דברים שעשינו, לילה לפני שהתחילו הצילומים והיינו בדירה שלי בניו יורק, הזמנו גל תורן ואני את כל מנהלי המחלקות של הסדרה אלי הביתה, וגל ואני בישלנו להם ארוחת ערב מטורפת. זה משהו שהם לא רגילים אליו, הם לא רגילים שהשחקן הראשי פותח להם את הדלת עם סינר ומכנסיים קצרים ומכין להם מיטבולס ועוף בגריל, הם שאלו איפה הקייטרינג, למה לא הבאת קייטרינג?".

ומה עונים על כזה דבר?

"אמרתי שזה המשפחה ומעכשיו אנחנו משפחה".

המפגש בין הישראליות והאמריקאיות לא מתרחש רק מאחורי הקלעים. עלילת הסדרה עצמה מפגישה את שגב אזולאי (רז בתפקיד שונה למדי מזה של דורון קביליו), מדריך טיולים לתיירים במזרח התיכון, עם המעצמה הגדולה בעולם. במהרה היא תתגלה לו כמקום שיקשה עליו מאוד. "אני זוכר כשהגעתי לניו יורק בפעם הראשונה בחיים שלי, בגיל 22. הכל אז סגר עליי, הכל היה נראה נורא קשוח, נורא לא מכיל, לא מכבד ולא מקבל", מתאר רז את החוויה שלו, "בהתאם, הבאנו את ניו יורק בסדרה בצורה הזאת. הבחור שלנו הוא הישראלי שבא ממקום מלא שמש, מהמושב, פתאום הוא נכנס לניו יורק עם כל הבניינים והוא מרגיש כמו דג מחוץ למים".

פגע וברח, גל תורן. ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס,
"גם אם אני מגלם גיבור אקשן, משהו אצלו בבסיס יהיה רקוב". גל תורן, "פגע וברח"/ג'וג'ו ווילדן/נטפליקס

בדיוק ברגע הזה שבו דמותו של שגב שבור הלב וחדור הנקמה מגיע לניו יורק לפגוש את חברו הוותיק רון (תורן), הוא מגלה שהדברים הולכים להיות שונים מאוד ממה שחשב. כבר מהנחיתה בשדה התעופה JFK, אז שגב מתקשר אל רון ומצפה שיבוא לאסוף אותו, הוא מבין שהאדם שהכיר נמצא בנקודה אחרת לגמרי בחיים. זאת גם בדיוק ההזדמנות לשאול את גל תורן על חוויית ה"פגע וברח" שלו, בשונה מרז ורוזנבלט הוא נמצא בביתו בישראל, אבל גם הוא מתנהל בהתאם לכל כללי הטקס הנטפליקסיים ומצטרף בזום.

"הצילומים של הסדרה התחילו בניו יורק, אז מבחינתי כל התפקיד שלי היה שם וזאת הייתה חוויה אמריקאית גרידא", הוא מתאר את הזמן על הסט, "הישראלים היחידים שהיו שם זה אני וליאור עושים צחוקים בעברית, מדברים בעברית. נכנסנו להפקה בינלאומית ענקית, ממש מיינד-בלואינג, כמו שאתה מדמיין ושומע בסיפורים, חוויה מטורפת".

הבנתי מליאור שההתנהלות שם שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים כאן. אי אפשר "לעשות שכונה", כל אחד עושה את התפקיד שהוגדר לו. כשחקן זאת חוויה מאתגרת?

"תראה, אני אנסה לתאר את זה ככה: זה כמו שיש מישהו שלומד ללכת עם צליעה, אבל זאת הדרך שהוא הולך בה וזה יכול להביא אותו להמון הישגים שהוא לא היה מגיע אליהם אחרת. אני חושב שאלה ההבדלים בין התעשייה העצומה הזאת - האמריקאית, לבין התעשייה שלנו כאן בארץ. הרעיון הזה שאין זמן ואין כסף ויש המון רעש ובלאגן אבל בסוף מסתדרים ודברים קורים תוך כדי - בסוף זה מוליד רגעי טלוויזיה משוגעים שלא היו יכולים להתקיים בסיטואציה אחרת. אבל לעבוד בצורה הזאת? כשיש לך כל כך הרבה אורך רוח, כל כך הרבה משאבים שמופנים לרגע הזה שבו יצלמו אותך משחק את הסצנה וזה יהיה מושלם, זה משהו שמתרגלים אליו מאוד מהר".

טריילר "פגע וברח"

טריילר לסדרה "פגע וברח"/נטפליקס

מי כמו תורן מכיר את תעשיית הטלוויזיה הישראלית, מאז הפריצה שלו עם התפקיד של רם בסדרת הקאלט "תעשה לי ילד" ("עד היום יש אנשים שחושבים שזאת סדרה אוטוביוגרפית"), הוא הספיק להשתתף בקומדיות ("האחיות המוצלחות שלי"), דרמות פשע ("עיר מקלט"), מותחנים ("לאבד את אליס" שמשודרת גם באפל טיוי פלוס), דוקו ריאליטי ("טיול אחרי צבא" עם פבלו רוזנברג) וממש לאחרונה ב"הטבח" שאליה הצטלם אחרי "פגע וברח" אך שודרה לפניה.

"ספונטני זה משהו שאני עושה הרבה זמן בישראל, ככה אני נושם", הוא מתפייט על החוויה, "להגיע לניו יורק ולהבין שיש לי עוד הרבה מקום בריאות שאני יכול לנשום על הדבר הזה (המשחק - ב"ב), זה משהו שהתרגלתי אליו באמת נורא מהר. ואז חזרתי ועשיתי את 'הטבח', שזאת כאילו סדרה שהשתמשו בה במודע בחוסר בשביל להגיע להישגים שאני חושב שהם מאוד מרשימים. אני לא חושב שהאנאליות האמריקאית מבאסת באותה מידה שאני עף על לעשות טלוויזיה בישראל".

תורן מגלם כאמור את רון, חבר ותיק של שגב עם עבר צבאי שנמצא בניו יורק בספק מסתור, ספק בריחה מעצמו ("בחור לא מתפקד שמסתתר מאחורי כמה החלטות מאוד גרועות", כמו שהוא מתאר אותו). אחרי שהתחיל את המסע שלו על המסך ככוכב רוק, המשיך כבן זוג שטותניק והפך לטבח מכור לסמים ולמין, נראה שהפאזה החדשה של גל תורן אולי נמצאת בסדרות אקשן מסוגה של "פגע וברח".

אתה מרגיש התפתחות טבעית בדמויות שאתה מגלם? מצד אחד, יש לך רזומה מאוד עשיר עם מגוון מאוד גדול של תפקידים, מצד שני, בכולם יש תמיד משהו קצת דפוק ופגום.

"זה בדיוק המקום שמרגש אותי, הקצוות. דמויות שיש בהם מהאירוניה והצער והפחד והסכנה והבלבול והכעס, כל הדברים שאנחנו פחות רוצים להיות בהם בעצמנו, הם מאוד מושכים אותי ומסקרנים אותי. מבחינת ההתפתחות המקצועית, בסופו של דבר ההנאה שלי כשחקן זה לחוות כמה שיותר, בגלל שאני שואף לחיים שקטים ושלווים, אני לא מאחל לעצמי את הצרות של הדמויות שאני מגלם, מבחינתי לעבור בתוך נפש של דמות ולהיות בה לאיזו תקופה, זה מקור השראה מאוד גדול, גם לקריירה האחרת שלי (כמוזיקאי - ב"ב). לכן גם אם אני מגלם גיבור אקשן, משהו אצלו בבסיס יהיה רקוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פתאום כולם היו צריכים לחזור למדינות שלהם". רז, "פגע וברח"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פערי התרבויות לא היו האתגר היחיד שעמד בפני הפקת "פגע וברח". בשיאם של הצילומים בישראל, בהם לקחו חלק כזכור מאות אנשי הפקה מהארץ ומחו"ל, התפרצה מגפת הקורונה, מה שחייב את נטפליקס לחשב מסלול מחדש.

"כולם היו צריכים לחזור למדינות שלהם", נזכר רז, "זאת הייתה ההחלטה של נטפליקס ואנחנו הפסקנו את הצילומים באמצע. זה היה נורא, אבל זה בדיוק כמו כל אדם שהפסיקו לו את העבודה באמצע בגלל הקורונה - נורא. בהקשר הזה אני חייב לומר שקיבלנו עזרה מאוד גדולה ממשרדי החוץ והתרבות ועיריית תל אביב. אחריה הקמנו על הסט ממש יחידת קורונה, כל השחקנים וכל מי שהיה על הסט היה צריך להיבדק שלוש פעמים בשבוע כדי לוודא שאין לו קורונה. הסט חולק לפי אזורים והיה אסור לאנשים לעבור מאזור לאזור, אבל בזכות זה לדעתי אנחנו מהיחידים שלא היה להם אף נדבק על הסט, למרות שהיו מאות ניצבים". דבר נוסף שרז מציין לטובה הוא הגיבוי הכלכלי שהעניקה נטפליקס לאנשי ההפקה הישראלים, שעבודתם הופסקה במפתיע בגלל המגפה וקיבלו מענקית הסטרימינג תשלום מלא על כל ימי העבודה שהפסידו.

מורן רוזנבלט, שמגלמת כאן את טלי, בלשית משטרה מחוספסת עם קרבה משפחתית לדמותו של שגב, הופתעה גם היא מההקפדה של נטפליקס על נהלי הקורונה. "אחרי ההתפרצות של הקורונה חזרנו לצלם בישראל עוד חודש. זה היה מטורף", היא מתארת את תקופת הצילומים, "כמו בדיקות הקורונה שעשיתי, עשינו כולנו, זה היה מערך קורונה של ממש, עם אוהלים שלמים ואף אחד לא יכול היה להיכנס לסט. שמרו עלינו וגם אני מאוד שמרתי, הבנתי כמה רע אני ארגיש אם אני אגרום לכך שיתבטלו ימי צילום לכל כך הרבה אנשים".

אם בדיקות הקורונה ואווירת הריחוק החברתי לא היו מאיימים מספיק, רוזנבלט מספרת שבימים הראשונים של ההפקה היא חוותה סוג של הלם. "אני צילמתי בארץ אז החוויה הייתה חמה ומשפחתית, אבל לפחות ההתחלה הייתה עבורי ממש אובר-וולמינג", היא מספרת, "ביום הראשון שכחתי איך משחקים, זה לא קורה לי בדרך כלל. יש לי חרדת במה אבל אין לי חרדת מצלמה. כמות האנשים שהיו בימי הצילום באיכילוב וההבנה שמי שמביים אותי הוא הבמאי של 'סיפורה של שפחה'" - היא לוקחת אוויר - "אז לרגע באמת היה קשה לעכל אבל התאפסנו על עצמנו והתחלנו לעבוד".

פגע וברח, מורן רוזנבלט. קורינה קרן/נטפליקס,
"לא הבנתי את זה, למה לא מדברים איתי?". מורן רוזנבלט, "פגע וברח"/קורינה קרן/נטפליקס

יש דברים שהתפקיד הזה לימד אותך על עצמך?

"כבר חוויתי בעבר הפקה בינלאומית אבל לא בסדר גודל הזה. זאת אומרת, אם בארץ אנחנו משנים פה ושם טקסטים, אז כאן בכל מילה שמשנים צריך להעביר מיילים. אם יש משהו שאני חושבת שאני לא מבינה בסצנה, אז צריך לפנות לפני ולא להגיע ביום הצילום עצמו ולבקש. זה קודים אחרים לגמרי. בהתחלה הפתיע אותי שהם לא נותנים פידבק אחרי טייקים, לא הבנתי את זה, למה לא מדברים איתי? אמרתי לבמאי שאני צריכה את זה, את הפידבק. אבל אצלם זה אחרת, אם הטייק היה טוב אז פשוט ממשיכים הלאה, לא צריך לחפור".

הראיונות נערכו לפני הסערה שחולל הבמאי נדב לפיד עם הזכייה בקאן של סרטו "הברך" והביקורת שהשמיע על המדיניות של ישראל, ובוודאי שהרבה לפני פרשת "בן אנד ג'ריס" והחרם שהטילו על מכירת מוצריהם מחוץ לקו הירוק - אך כמו כל מוצר ישראלי שפונה לקהל בחו"ל, השאלות הפוליטיות עולות גם כאן. "אנחנו לא באים לעשות פרופגנדה, אנחנו באים לספר סיפור", מתייחס רז לנושא, "אבל בצד השני, אנחנו גם ישראלים ואנחנו אוהבים את ישראל, זאת המדינה שלנו איך שלא תהפוך את זה".

אז מה תגיד למי שיטענו שהסדרה מחמיאה מדי או ביקורתית מדי?

"אנחנו מראים את החיים שלנו כמו שאנחנו חווים את ישראל, אני חווה את תל אביב כמקום הכי יפה בעולם, אני חווה את קיסריה כמקום יפהפה, אני רוצה שכל העולם יראה את זה. אני רוצה שכל העולם ידע שישראל היא לא רק מקום של מלחמות ושל אינתיפאדות. אני מכיר ומדבר עם אנשים מהעולם הערבי, 'פאודה' הייתה מקום ראשון בלבנון, מקום שני באיחוד האמירויות, אני חושב שבזכותה ההתייחסות לישראל השתנתה".

ב"פגע וברח" הצבא הרבה יותר ברקע של הדמויות ולא במרכז. זה מכוון?

"הקהל רואה כאן ישראלי שהוא גם בן אדם, הוא לא רק הקלגס שדורך על לא יודע מה, זה חלק מהדבר. אנחנו לא שגרירים, אף אחד לא משלם לנו ואנחנו לא מנסים לרצות אף אחד, אני בטוח שחלק מהישראלים לא יאהבו ואחרים כן יאהבו, בדיוק כמו 'פאודה'. זה חלק מהאמנות, זה דרמה. אני רק יודע שמי שרואה את ישראל בסדרה הזאת מתלהב מאוד מאיך שהיא נראית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully