וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי בדיחות על מתנגדי חיסונים, אבל עם המון לב: אל תפספסו את הפנינה הזאת בנטפליקס

עודכן לאחרונה: 27.10.2021 / 12:45

"המושכים בחוטים" ("Inside Job"), סדרת האנימציה למבוגרים הראשונה שנוצרה באולפן הביתי החדיש של נטפליקס, מושכת את הצופים אליה בגלל ההבטחה לצחוק על חובבי תיאוריות קשר נלעגות. אלא שמתחת לפני השטח מתפתחת עלילה מורכבת שמשאירה את הצופים עם טעם של עוד

טריילר הסדרה "המושכים בחוטים"/נטפליקס

מספרים על אישה שנפטרה, לא חשוב מאיזו סיבה, והגיעה לשערי גן עדן. אלוהים מגיע ומברך אותה בכבודו ובעצמו. "את יכולה לשאול אותי שאלה אחת על החיים", הוא מציע לה. הגברת לא עוצרת לרגע ואומרת: "האמת שתמיד רציתי לדעת האם חיסונים באמת גורמים לאוטיזם". אלוהים מביט בה בחמלה ופולט: "לא, ממש לא. אין שום קשר בין חיסונים לבין אוטיזם". האישה מהנהנת בראשה באכזבה וממלמלת: "לא ייאמן, הם קנו אפילו אותו".

האמת היא שבדיחות על מתנגדי חיסונים, כמו רבים ממתנגדי החיסונים עצמם, לא מזדקנות טוב. זאת כנראה הסיבה שאפילו בסדרת האנימציה החדשה של נטפליקס, "המושכים בחוטים" (או "Inside Job" במקור), שכולה סובבת סביב תיאוריות קונספירציות פופולריות, כמעט ולא מתייחסים ל"ביג פארמה". מצד שני, יכול להיות שנטפליקס לא רצתה לקחת צד באחד הוויכוחים הכי סוערים כיום באמריקה, דווקא באחד הניסיונות הראשונים שלה בפורמט.

ליתר דיוק, צריך להבין כי רשמית, "המושכים בחוטים" היא סדרת האנימציה למבוגרים הראשונה שהופקה על ידי נטפליקס. זה עשוי לבלבל, בטח אחרי שראינו אצל ענקית הסטרימינג סדרות מקוריות כמו "בוג'ק הורסמן", "פה גדול" ו"אהבה, מוות ורובוטים", אך זו הפעם הראשונה שנטפליקס הפיקה סדרת אנימציה למבוגרים בסטודיו הביתי החדיש שלה, ולא השאירה את עבודת האנימציה לסטודיו חיצוני.

"המושכים בחוטים" בנטפליקס
INSIDE JOB. נטפליקס,
הקשר הכי מעוות בין הורה לילד מאז "מיסטר רובוט", ושוב כריסטיאן סלייטר בתפקיד האבא. רייגן ואביה ב"המושכים בחוטים"/נטפליקס

אם שמים בצד את הבחירה התמוהה להתעלם מקונספירציות החיסונים הכל כך רלוונטיות, מדובר בסדרת אנימציה למבוגרים קלאסית. כל כך קלאסית, שקשה בהתחלה לנער את התחושה שכבר צפינו בה. סיפור הרקע והאנימציה גורמים לך להרגיש במין קרוס אובר מוזר של "ריק ומורטי" "וגרוויטי פולס" (היוצר של האחרונה, אלכס הירש, הוא מפיק בכיר כאן), יש בה נגיעות של "ארצ'ר" ושל "גברים בשחור", עד שלבסוף הכל מתחבר למין שילוב של "פיוצ'רמה" פוגשת את "תיקים באפלה".

איכשהו, למרות כל הרפרנסים והדימיון לסדרות אנימציה ישנות, אם כהומאז' ואם כגניבה ספרותית לא מודעת, הסדרה עומדת בפני עצמה. זה קורה בעיקר בזכות הדמות הראשית של רייגן (ליזי קפלן), גאונה אנטי-סוציאלית שסובלת מתסביכי-אב קשים, שחלומה הוא לעמוד בראש ארגון "קוגניטו בע"מ" (משחק מילים על המילה "אינקוגניטו").

החברה שרייגן חולמת לנהל היא למעשה "הדיפ סטייט", אותה ממשלת צללים ששולטת מאחורי הקלעים במה שבאמת קורה בעולם. שמעתם עליהם כבר בציוצים של דונלד טראמפ ויאיר נתניהו, אך כעת זו ההזדמנות לראות איך עובד המנגנון ששולט בעולם. זו החברה שדואגת שלא תדעו שאנשי לטאה מסתובבים בינינו, ביגפוט הוא יצור אמיתי (אבל אנטיפת), נשיא ארה"ב הוא בעצם רובוט שמופעל על ידי מיליארדרים והנחיתה על הירח בוימה על ידי סטנלי קובריק. אגב, בצד האפל של הירח עדיין יש מלא נאצים.

עוד בוואלה!

קל להתעלם מהסדרה הזאת, אבל היא אחד הדברים הכי מדהימים בנטפליקס

לכתבה המלאה
"המושכים בחוטים" בנטפליקס
INSIDE JOB. נטפליקס,
הנשיא הוא בעצם רובוט, והמנכ"לית של ארגון הצללים בעצם רוצה עולם טוב. אירוניה מעודנת במיטבה/נטפליקס

בעוד קונספירציות הביג-פארמה וגם תיאוריית "השקר הגדול" של דונלד טראמפ נשארו בחוץ, הסדרה לא פוחדת לצחוק על כמה מהאנשים החזקים והמשפיעים ביותר באמריקה. האיש העשיר בעולם ג'ף בזוס מוצג כנבל בונד מרושע שנקודת התורפה שלו היא הפסקות שירותים, מארק צוקרברג הוא איש לטאה, וגם טיילור סוויפט, בעוד אופרה ווינפרי עומדת בראש האילומינטי - החברה המתחרה. אפילו האסטרונאוט באז אולדרין בן ה-91, האיש השני שדרך על הירח וגיבור אמריקני, זוכה לטיפול לא נעים בכלל.

אלא שבחוכמתה, יוצרת הסדרה שיאון טאקאוצ'י בחרה לא להציב את תיאוריות הקונספירציה במרכז, אלא להשתמש בהם כרקע עלילתי חכם ומושך אל תוך העולם המורכב של הדמויות המרכזיות שבה. לא מדובר בסדרה שצוחקת על קונספירציות וקונספירטורים (למעט המאמינים בתיאוריית "העולם השטוח" שזוכים לטיפול ייחודי וקורע מצחוק), אלא מאמצת אותן לצורך העמקת הסיפור היומיומי. כמו ש"המשרד" זו לא סדרה על מוצרי נייר, כך גם "המושכים בחוטים" משתמשת בסביבת העבודה הכאוטית כדי לגרום לנו להזדהות עם הדמויות.

דמותה של רייגן היא הבסיס לכל הסדרה, וזאת שגם מפליאה להציג את הקונפליקט הכי בסיסי שבה: אישה טובה ובעלת יכולות נדירות, שרוצה להתקדם ולעשות לעצמה שם באמריקה התאגידית, שמגיעה לעמדת הנהגה ומגלה סביבה רק ציניות ומשחקי כוח. העוצמה של רייגן הנוירוטית וחסרת הכישורים החברתיים מתגלה כשלמרות האמת הקשה שהיא נחשפת אליה מתוקף תפקידה, היא עדיין רוצה להפוך את העולם למקום טוב יותר. האירוניה הפשוטה הזאת מניעה את הסדרה בצורה מדויקת בלי להאכיל את הצופים בכפית.

פן וטלר מחוץ לבית המלון בו הם מופיעים בלאס וגאס, 2019. GettyImages
חשפו את הבולשיט של מתנגדי החיסונים כבר לפני עשור. פן וטלר/GettyImages

מסביב לדמות המרכזית של רייגן עומד צוות משעשע שמורכב מברט (קלארק דיוק, "המשרד", "מת על הבמה"), טירון נאה שזקוק לחיזוקים סביבתיים קבועים, משהו בין מורטי מ"ריק ומורטי" לפריי מ"פיוצ'רמה"; יש שם גם את גלן דולפמן (ג'ון דימאג'יו, "פיוצ'רמה"), חצי אדם-חצי דולפין שמהווה פארודיה על כל דמות צבאית בתולדות הוליווד; ג'יג'י (טישה קמפבל) אשת יחסי הציבור/כיבוי שריפות האולטימטיבית, וכמובן מג'יק מייק (ברט גלמן, "פליבג", "דברים מוזרים"), פטריית קסם פסיכדלית בעלת תודעה ואישיות מאוד מינית, ששואבת הרבה השראה מבנדר מ"פיוצ'רמה" וגם מהחייזר רוג'ר מ"אבא אמריקאי".

במקביל לסיפור "המשרדי", אנחנו נחשפים בצורה איטית אך חכמה לקשר בין רייגן לאביה ראנד (כריסטיאן סלייטר, בתפקיד דומה להפליא לתפקידו ב"מיסטר רובוט"), שעמד בעבר בראש הארגון. הקשר הבעייתי בין האבא לבתו הופך את הסדרה מעוד אנימציה-בלתי-מזיקה-שאפשר-להירדם-איתה ליצירה קודרת, עם עלילה פסיכולוגית שנבנית לאט ומגיעה לשיאה עם סוף העונה הראשונה בת 10 הפרקים. ככה כנראה הייתה נראית "ריק ומורטי" אם היוצרים היו אוהבים יותר את הדמויות שהם יצרו. התוצאה היא לא "חובת צפייה" אבל היא בהחלט מספקת את הסחורה יותר מהמצופה. למען הסר ספק, נטפליקס הזמינו מראש 20 פרקים, כך שההמשך יבוא, ובהחלט יש למה לצפות.

בקטנה

בזמן שבנטפליקס בחרו לבינתיים לא להתעסק עם קונספירציות של מתנגדי חיסונים, בסלקום טיוי החליטו לשלוף מהבוידעם את "בולשיט" של פן וטלר, שנוספה החודש לשירות ה-VOD של החברה. הסדרה, שירדה מהמסכים לפני יותר מעשור, רצה במשך שמונה עונות ברשת "שואוטיים" כשמדי פרק היו בוחרים צמד הבדרנים-קוסמים נושא מסוים, ומציגים אותו ללעג תוך כדי הצגת ראיות מדעיות חותכות. מפנג שווי, דרך מגדי עתידות ועד ברית מילה. בסלקום החליטו להפיץ בכל שבוע פרק אחד של הסדרה. בשבוע הראשון עלה הפרק הראשון של התכנית, ששודר ב-2003, בעוד שבשבוע השני עלה הפרק ה-89 של התכנית, ששודר ב-2010. במקרה, פרק (קורע מצחוק) על מתנגדי חיסונים. עבודה יפה של הביג פארמה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully