וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אכלתי שיפודים עם אמנון אברמוביץ' וטיבי בבאקה, והבנתי: אי אפשר להיות יותר שמאלני"

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 13:38

קצת אחרי לידת בתו השנייה שב תם אהרון עם מופע חדש ומדבר על הורדת תוכניתו ("נפלתי לשבלונה"), האבהות ("הבת שלי קיללה לראשונה"), אב"ח ("לא מסכים עם כל דבריו אבל הוא לא אלים") ואיך שיפודים עם אמנון אברמוביץ' ואחמד טיבי גרמו לו להפסיק להגדיר את עצמו כשמאלני

תם אהרון. מאיר כהן,
בלי דרמות. תם אהרון/מאיר כהן
לי כבר היה קשה לעשות סאטירה על ביבי. היה לי קשה לחדש. היה לי קשה להגיד משהו שמעניין אותי. ופתאום נפתח העולם, יש עוד דברים חדשים, יש עוד תופעות לתקוף, יש עוד אנשים שמחפשים כוח, יש מוקדי צביעות חדשים, ויש עוד צבעים בעולם. עכשיו זה הזמן הכי טוב לעשות סאטירה

"אני כל הזמן מסתכל על הבת שלי, עלמה, על איך היא מגלה ולומדת דברים בסיסיים, ואני חושב שראיתי אותה מקללת לראשונה לפני כמה ימים", מספר הסטנדאפיסט והסאטיריקן תם אהרון. "היא בת שנה וחצי, ויודעת רק מילים ספורות. אבל היה איזה רגע שבו נינה, הכלבה שלי, דפקה נביחה מטורפת. עלמה נבהלה נורא. ואז היא הסתכלה על נינה והצביעה עליה איזה חצי דקה, כיווצה את המבט לעברה ואמרה לה: 'עיניים!', שזאת אחת המילים הבודדות שהיא מכירה. אני חושב שמה שהיא התכוונה להגיד לה זה 'יא בת זונה הלוואי שתמותי!', אבל לא היה לה את הכלים אז היא פשוט אמרה לה 'עיניים'. האינטונציה שלה לא השאירה מקום לספק. היא לא ניסתה להגיד 'עיניים שלי'. היא רצתה להגיד לה בעצם 'בת זונה, שתמותי'".

זהו אחד מהסיפורים החדשים שמגולל תם אהרון במופע הסטנדאפ החדש שלו, "בלי דרמה" שמו. שנה לאחר שירדה תוכניתו "פעם בשבוע" מכאן 11 בתום שלוש עונות, הסטנדאפיסט המוערך חוזר לשורשים ועולה שוב לבמה, מושחז, מקורי ומשעשע מתמיד. המופע משקף גם את השינויים שעבר העולם בקורונה וגם, כפי שמעיד המונולוג הנ"ל, את השינויים הגדולים שעבר אהרון עצמו בחייו הפרטיים: לפני שנתיים התחתן עם ליאת, יחצ"נית בתחום המוזיקה, לפני שנה וחצי נולדה בתם הבכורה עלמה, ולפני שבועיים בלבד נולדה בתם השנייה עמנואל. את כל המופעים תפתח טליה ברטפלד, סטנדאפיסטית, שחקנית ויוצרת תוכן ברשת. מחרתיים (שלישי, 21 בדצמבר) יתקיים המופע בזאפה הרצליה, ב-28 בדצמבר בזאפה חיפה וב-2 בפברואר בזאפה ירושלים.

"למופע קוראים 'בלי דרמה' כי הוא נולד אחרי תקופה מאוד מטורללת בעולם, וגם תקופה מאוד מטורללת בחיים האישיים שלי", אומר אהרון. "התגבשה אצלי ההבנה שלא צריך להתמסר לדרמה, החיים כל הזמן יזרקו עלינו כל מיני דרמות, ואנחנו צריכים להיות קול ככל האפשר. אם יש מסר אחד שאני רוצה שהמופע הזה יסקרן אנשים לבוא ולשמוע - זה המסר הזה. לא דרמות מבני ובנות הזוג, לא דרמות ההורים, לא יהיו דרמות פוליטיות. שום דבר".

תם אהרון. מאיר כהן,
לא רוצה ליפול לשבלונה. תם אהרון/מאיר כהן

"המופע נכתב ממש אחרי שהקורונה נגמרה", מוסיף אהרון. "בתקופת הקורונה לא הצלחתי לכתוב בדיחות כי לא הייתה לי במה לנסות אותם. נשארתי עם אנרגיה עצורה מאוד גדולה. אבל איך שהודיעו על ההקלות ואיך שהתחילו לפתוח את האולמות ישבתי וכתבתי, עשר דקות פה ועשר דקות שם, תפרתי את זה. באמת זה היה אחד התהליכים הכיפיים שעברתי. הרכבתי מופע - קודם היה לי חצי שעה, אחר כך היה לי 40 דקות, ואז 50 דקות, ועשיתי מופע הרצה, עד שהרגשתי שיש לי את זה. וצירפתי אלי קומיקאית צעירה ומעולה בשם טליה ברטפלד. היא יוצרת מוכשרת מאוד, גם שחקנית וגם יוצרת ברשתות, יש לה קול מאוד ייחודי, ואתם עוד תשמעו עליה הרבה".

בנוסף לקורונה ולחייך האישיים, המופע החדש עוסק גם בנושאים כמו בומרים בפייסבוק, ספיר ברמן, וולט, העבר המפוקפק של הרצל ומה שאתה מכנה "ממשלת האשכנזים". בקיצור, לא חסר לך על מה לדבר. ועם זאת, קשה לך יותר לעשות סאטירה כשביבי לא בשלטון?

"לא קשה יותר. לי כבר היה קשה לעשות סאטירה על ביבי. היה לי קשה לחדש. היה לי קשה להגיד משהו שמעניין אותי. ופתאום נפתח העולם, יש עוד דברים חדשים, יש עוד תופעות לתקוף, יש עוד אנשים שמחפשים כוח, יש מוקדי צביעות חדשים, ויש עוד צבעים בעולם. ההפך, עכשיו זה הזמן הכי טוב לעשות סאטירה. זה הזמן הכי טוב להסתכל סביב ולהגיד - בוא נראה מה דפוק בעולם".

חלפה שנה מאז שירדה התוכנית שלך "פעם בשבוע עם תם אהרון" מכאן 11, אחרי שלוש עונות. גורמים בתאגיד אומרים שלמרות שניתן לה הרבה זמן, התוכנית לא המריאה, לא היה עליה מספיק דיבור, ואפשר לראות את זה גם בנתוני הדיגיטל.

"נגמרו שלוש עונות, שזה הרבה מאוד, תקופה מאוד ארוכה, והחלטנו ביחד לא לרוץ לעונה רביעית. אני חושב שזה היה נכון כי בפורמט הזה די אמרתי את כל מה שאני יכול להגיד. וגם חיפשתי דרך חדשה לייצר סאטירה. אני תמיד רוצה להישאר הכי פרֵש שיש, וגם בתאגיד רוצים להישאר הכי פרֵש שיש. אז חיפשנו את הפורמט החדש, ואני עדיין מחפש אותו. זה משהו שאני מאוד רוצה להקפיד עליו בקריירה שלי, גם עכשיו וגם קדימה - להמציא את עצמי מחדש בכל פעם מרגיש שאני נופל לאיזושהי שבלונה. בהקשר הזה, אני ממש חושב שאם הייתה עונה רביעית היא לא הייתה טובה, והיית מדבר עליה אחרת".

עוד בוואלה!

תם אהרון הוא ההוכחה שבשביל תוכנית טובה לא צריך שעתיים ופירוטכניקה

לכתבה המלאה
הסדרה "פעם בשבוע" בהגשת תם אהרון. כאן 11, צילום מסך
הסאטירה צריכה לטרוף את הקלפים מחדש. תם אהרון/צילום מסך, כאן 11

בנוסף לתוכנית שלך ירדו תוכניות סאטירה נוספות מהאוויר עוד בעידן נתניהו, לכן זה לא בהכרח קשור לממשלה הנוכחית, ובהן "גב האומה", "עד כאן" ו"ערוץ אפס". מה שנשאר כרגע באוויר זה בעיקר "ארץ נהדרת" וגם "זהו זה" שהיא יותר תוכנית בידור מסאטירה. מה דעתך על הצמצום הדרסטי הזה בז'אנר?

"אני חושב שהסאטירה נמצאת קצת בצומת שהיא צריכה להמציא את עצמה מחדש. לי היה נורא קשה לבוא ולהגיד - 'להלן סאטירה'. במסגרת הרעיונית שבה שמתי את עצמי, היה לי מאוד קשה לאתגר את עצמי להגיד דברים שלא היית מצפה מסאטיריקן להגיד. הרגשתי שאני צריך למצוא את הפורמט הנכון שיאפשר לי לעשות את זה. אני מרגיש שסאטירה - קצת כמו התקשורת והעיתונות בכלל - צריכה לטרוף את הקלפים שלה מחדש. כי הסכנה לדבר למשוכנעים נמצאת בגידול אקספוננציאלי. ואני אישית שונא את המקום הזה. הדבר האחרון שרציתי לעשות זה תוכנית סאטירה לשמאלנים. אני מזכיר שהתוכנית הסתיימה עוד בעידן נתניהו. רציתי לאתגר את המחשבה שלי ושל הצופים כל הזמן, וברגע שהרגשתי שהאתגר הזה מתחיל להתרחק, אמרתי אוקיי, הגיע הזמן לערבב".

אולי התוכניות שירדו, ובהן שלך, פחות מתאימות לפריים טיים ומתאימה יותר ללייט נייט שלא קיים כרגע בישראל. פריים טיים נועד לפנות לכמה שיותר אנשים, ואם עושים סאטירה שנוקטת צד אתה מסתכן לאבד חצי מהקהל. עם זאת, בלייט נייט אין תקציב להחזיק מערכת.

"גם בפריים טיים אין כל כך תקציבים - תוכניות אולפן זה דבר שהולך ונעלם מהטלוויזיה המסחרית. היום כבר לא כל כך מייצרים תוכניות כמו 'גב האומה', לא תוכניות סאטירה ולא תוכניות בידוריות. לפי ההבנה שלי זה פחות רווחי. יש סיבה שהזכייניות נמצאות בריאליטי, שהוא עתיר תקציב אבל מצופה ממנו להביא רייטינג בהתאם. המודל של תוכנית אולפנית, מחוץ לתאגיד, כבר לא קיים".

למה הסאטירה שעושים ימנים בדרך כלל הרבה פחות מצחיקה מהסאטירה שעושים שמאלנים?

"אני לא יודע אם היו מספיק ניסיונות סאטיריים ימניים, מתוקצבים, עצמאיים וחזקים כדי שנוכל לבחון את השאלה הזאת באמת בצורה מחקרית. אני יודע שכשקישון עשה סאטירה ימנית זה היה מאוד מצחיק, מאוד קולע ומאוד נכון. אני חושב שבאופן טבעי, כשהימין היה בשלטון הרבה מאוד שנים, היה קצת קשה לייצר סאטירה שתתקוף אותו מצד מי שקרוב אליו אידיאולוגית ומעשית".

במצעד 50 השירים המושמעים ביותר ברדיו ב-2021 לאייל גולן הייתה כניסה אחת בלבד, ובמקום נמוך - 47. מצד שני, הוא מוביל את מצעד האמנים המושמעים. כי משדרים הרבה משיריו הישנים ומעט משיריו החדשים. אתה עצמך משמיע את גולן בתוכניתך בגלגלצ, אבל יש רבים שחושבים שלא ראוי לתת לו במה בגלל פרשת הקטינות והתביעה נגדו.

"השאלה שאתה שואל מחזיקה בתוכה את כל הסיפור. בסופו של דבר כשעורך מוזיקלי מתבקש לערוך את אייל גולן, מונחת על כתפו משקולת של 200 קילו. הוא צריך להחליט - אל"ף, מה ראוי ומה לא. בי"ת, מי מנצח בקרב הנרטיבים של ישראל הראשונה וישראל השנייה. גימ"ל, האם אפשר להשוות בין דברים שאמן אחד עשה לדברים שאמן אחר עשה. אין איך לצאת מזה. בתוכנית האחרונה שידרתי את מייקל ג'קסון, שעשה דברים הרבה יותר חמורים מהמעשים שנטענו על אייל גולן. מה אני אגיד לך, אני חושב שאייל גולן הוא זמר ענק שעושה מוזיקה מעולה, וזה הכל. מעבר לזה, השיבוץ המוזיקלי שלו הוא אך ורק שיבוץ מוזיקלי ואין לראות בו החלטה ערכית או ייעוץ משפטי כלשהו".

תם אהרון. מאיר כהן,
על אבישי בן חיים: "לא מדובר באדם שלילי". תם אהרון/מאיר כהן

כלומר, אתה חושב שראוי להמשיך לשדר יצירות גם של אמנים ויוצרים שהיו מעורבים בפרשיות חמורות, למשל וודי אלן?

"אני מאלה שחושבים שהיה הרבה יותר קל אם היו סערות רק סביב אמנים מאוד גרועים. זה היה עושה לכולם חיים קלים. עצם זה שיש סערה סביב אמן עם תוכן טוב - מקשה מאוד על החיים".

לפני כשש שנים שימשת כעורך אורח של וואלה! תרבות, ושלחת אותי לבדוק למה כמעט ואין שירי מחאה חברתית ופוליטית במוזיקה הים תיכונית. מאז המחסור הזה לא השתנה, אולי אפילו החריף, ומעניין שגם ממשלת השינוי שמחציתה שמאל-מרכז, לא הולידה אפילו שיר מחאה ים תיכוני בולט אחד. אתה יכול להסביר למה?

"המוזיקה עוברת תהליך כל כך קיצוני בהקשר לכסף. יש מסחור משוגע של מוזיקה, זה גם טוב, זה גם רע וזה גם משנה את התעשייה בכל מיני מובנים. אני מניח שזה קשור איכשהו לזה. פולו דה מאני. לא במובן שמישהו מנסה להשתיק את המחאה אלא במובן שמחאה זה כנראה פחות מסחרי. אבל יש את היוצא מהכלל שמעיד על הכלל - 'ג'וני' של בר צברי הוא שיר מחאה שהצליח. גם בהיפ הופ היותר צעיר אתה כן שומע מחאה. אבל במוזיקה המזרחית אני לא זוכר שהיה משהו מחאתי. זה מעניין. אולי זה בגלל שמצבם של המזרחים מעולם לא היה טוב יותר!"

מה דעתך על אבישי בן חיים? אתה מרגיש שהוא מייצג אותך באופן כלשהו?

"אני מרגיש שאבישי בן חיים הוא אדם עם רעיונות מאוד מעניינים. יש לו רעיונות שאני לא מסכים איתם. מה שלי בלט לגביו זה הפער בין כמה שהאדם הזה הוא חיובי ולא אלים לבין קיתונות השנאה שנשפכים לכיוון שלו על כל דבר שהוא אומר. ושוב, גם אני לא מסכים עם חלק מהדברים שהוא אומר, אבל לא מדובר באדם שלילי. לא מדובר באדם שמשמיע ביקורת אלימה או לא לגיטימית. זה מקרה בוחן מאוד מעניין לאיפה שהשמאל נכשל במטרות הפלורליסטיות שהוא מציב לעצמו".

תם אהרון. מאיר כהן,
"יותר שמאלני מזה אתה לא יכול להיות". תם אהרון/מאיר כהן

אנשים בטח מתפלאים שאתה גם מזרחי וגם נחשב כשמאלן. זה מעיד על גזענות לדעתך?

"אל"ף, כן. בי"ת, יש לי סיפור שלא סיפרתי מעולם, שיהיה במופע. הסיפור הוא על איך הפסקתי להגדיר את עצמי כשמאלני. לפני שנה ומשהו הזמינו אותי לשבתרבות בבאקה אל-גרבייה, בחברה הערבית. הלכתי לשם. הנחתה את זה תמר איש שלום. בפאנל ישב אמנון אברמוביץ'. ח"כ אחמד טיבי היה מרואיין. ואז, כשהסתיים האירוע, אחמד טיבי הזמין אותנו לאכול שיפודים בשיפודיה בבאקה אל-גרבייה. ישבתי שם בשיפודיה הזאתי, ליד אמנון אברמוביץ' ומולי אחמד טיבי. ואז הגיע ילד, ואמר לי: תשמע, זה השלב האחרון של המשחק. יותר שמאלני מזה אתה לא יכול להיות. אין שום דבר יותר שמאלני שאתה יכול לעשות מאשר לשבת עם אחמד טיבי ואמנון אברמוביץ' בשיפודיה בבאקה אל-גרבייה. אז כדאי שתחפש אפיקים אחרים. רק בשביל העניין. סיימת את כל השלבים. אז אני לא יודע אם אני כבר מגדיר את עצמי כשמאלני. אני קצת מאסתי בדרישה להזדהות שבטית כזאת או אחרת מבחינה פוליטית".

ואיך אתה מגדיר את עצמך עכשיו - כמרכז או ימין או א-פוליטי?

"אני חושב שברוח השנה שאנחנו חיים בה, אני מרשה לעצמי לשמור על פלואידיות פוליטית. אני טראנס פוליטי".

אייל קיציס סיפר בראיון לוואלה! תרבות שהוא מתחרט על אמירה שלו שנגעה לצביקה פיק והבנות שלו, במבזק באחת העונות הראשונות של "ארץ נהדרת", ואחר כך הוא התבאס מעצמו ואף התנצל בפני פיק. ועל איזה פאנץ' אתה מצטער שסיפרת?

"שאלה טובה! אני אצטרך רגע לחשוב. לא זכור לי פאנץ' שאני מצטער עליו. אבל יש רגעים שאני מסתכל אחורה על מונולוגים שעשיתי, בעיקר בעונה הראשונה, שהיה בהם גוון מאוד אתאיסטי, מתריס קצת. מאז למדתי שגם אם האמונה שלי לא השתנתה, אני קצת יותר מכבד אמונה של אנשים אחרים. וכמובן שכתוצאה מכך התנצלתי בפני צביקה פיק והבנות שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully