וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות מוקשים: רוחם של המתים שורה על העונה האחרונה של "אוזרק"

21.1.2022 / 0:43

אחרי אירועי סוף העונה השלישית, חוזרת "אוזרק" לחצי ראשון של העונה האחרונה, ומגייסת את המתים לטובת טריפת קלפים ונאמנויות. בצורה פיקחית מאוד היא תוקעת טריז בין הגיבורים השונים, וכך מערבבת בין המקצועי לאישי בצורה שמקשה להפריד ביניהם. ביקורת בלי ספוילרים

טיזר "אוזרק" עונה 4/נטפליקס

עוד לפני ש"אוזרק" אפילו עלתה למסך ב-2017, ההשוואות בינה לבין "שובר שורות" היו בלתי נמנעות. שחקן שמוכר בעיקר כקומיקאי מחונן והשתתף באחת הקומדיות הגדולות של שנות האלפיים, חותך לכיוונים אפלים בדרמת פשע יוקרתית על איש משפחה מן השורה שמסתבך עוד ועוד עם ארגון פשע וסמים מסוכן. גיבור הסדרה לוקח תחת חסותו צעיר/ה בעייתי - שבדיעבד מתברר כנשמה של הסדרה - ומלמד אותו/ה את המלאכה. בהדרגה כל משפחתו של הגיבור נשאבת במערבולת הזו ומסייעת בעסק המשפחתי שמטרתו להלבין את הכספים הלא חוקיים.

כמו כדי להתריס בפני ההשוואה הזו, העונה האחרונה של "אוזרק" מוסיפה ונוטלת השראה מזו של "שובר שורות": כמוה היא מחולקת לשני חלקים (שבעת הפרקים הראשונים עולים בנטפליקס מחר, שישי, ושבעת האחרונים בהמשך השנה) וכמוה היא נפתחת בסצנה עתידית ומסקרנת שאחריה היא חוזרת אחורה כדי לגולל את מה שקדם לו (שימו לב, אין להלן ספוילרים לעונה החדשה אבל בהחלט יש לעונות קודמות). רק לאחר מכן היא ממשיכה בדיוק מאותה נקודה שבה הסתיימה העונה הקודמת, שהגיעה לפני כמעט שנתיים: מרטי (ג'ייסון בייטמן המעולה) ו-וונדי (לורה ליני הנפלאה), שהוטסו אל ראש הקרטל עומר נבארו (פליקס סוליס) במצוותו, מנקים משיערם בהלם את שאריות דמה, מוחה וגולגולתה של עורכת הדין הלן פירס (ג'נט מקטיר), אחרי שהוצאה להורג לנגד עיניהם.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

אוזרק עונה 4. סטיבן דייטל/נטפליקס,
מכבים שריפה אחר שריפה. ג'ייסון בייטמן ולורה ליני כמרטי ו-וונדי, "אוזרק" עונה 4 חלק א'/סטיבן דייטל/נטפליקס

מותה של הלן, כמו גם זה של בן (טום פלפרי) - אחיה של וונדי, שנרצח בידיעתה כדי להגן על הקרטל - מרחפים מעל כל העונה הזו וחוצים את הנאמנויות המשפחתיות. את ג'ונה (סקיילר גיירטנר) ראינו בסוף העונה הקודמת הולך בזעם לביתה של הלן עם רובה ציד ומאיים עליה בשל מה שעשתה לדודו. הלן הצליחה לגרום לג'ונה לקלוט שהרצח של בן לא נעשה בלי אישורה של אמו. כשחזר הביתה פרק את זעמו בירי בחלונות הענקיים, אות למה שעתיד לבוא בעונה החדשה: ג'ונה מורד לחלוטין בהוריו, עד כדי כך שהוא מחליט לסייע לרות' (ג'וליה גארנר). גם היא נטשה בזעם את מרטי ו-וונדי בסוף העונה הקודמת בגלל הרצח של בן, ומעט אחרי כן קיבלה הצעה מדרלין (ליסה אמרי) לעבוד איתה.

מותן (קרי: הירצחן) של שתי הדמויות המשמעותיות האלה הוא הרוח במפרשי העונה החדשה של "אוזרק", שמתבטאת גם בממדים הרגשיים וגם בטכניים. בשני המקרים הגופות כמובן לא נמצאות, כך שהלן ובן בחזקת נעדרים, והשאלות על היעלמותם התמוהה מגיעות שוב ושוב לפתחם של וונדי ומרטי. במקרה של הלן מגיע בלש פרטי נמרץ במיוחד שמנסה להבין לאן נעלמה, ואילו היעדרו של בן מנחה את מעשיהם של רות' וג'ונה, שחלק גדול מהם נובע מתחושות נקם ואנטגוניזם כלפי וונדי.

עוד בוואלה!

צהוב יורד: איך ייתכן ש"הצהובות" מפספסת דבר כל כך חשוב?

לכתבה המלאה
אוזרק עונה 4. נטפליקס,
שלוחות מנוגדות. סקיילר גיירטנר וג'וליה גארנר כג'ונה ורות', "אוזרק" עונה 4 חלק א'/נטפליקס

שני בני טיפוחיו של מרטי - לאחת הוא משמש דמות אב ולשני הוא אב בפועל - משתמשים עכשיו במיומנויות ובידע שהקנה להם כדי לשרת את אחת היריבות הגדולות שלו. זו בחירה פיקחית מאוד שקושרת בין המקצועי לאישי, וטוענת כמעט כל מהלך משני הצדדים בסוללה של שיקולים אישיים ואמוציונליים. ג'ונה הופך איכשהו לשלוחה של דרלין אצל משפחת בירד, ורות', למרות הזעם והאיבה, נדמית לפעמים כשלוחה של הבירדים אצל דרלין.

ממש יפה לראות איך גם כשרות' רחוקה ממרטי היא עדיין מחוברת אליו, ועד כמה הקשר ביניהם מוסיף להיות המרכיב הכי מרגש של הסדרה. האיפוק, היובש וקור הרוח התמידי שלו - שהפעם אפילו מניבים כמה רגעים מצחיקים, מי העלה על דעתו - נתקלים בסערה התמידית של רות', מה שהופך אותם למעין יין ויאנג. למרות היריבות החדשה בין השניים, עדיין ניכר שאכפת להם זה מזה, ולעתים הם מפגינים את זה גם במחיר שיקוליהם האישיים. גארנר בפרט זוכה העונה לכמה רגעים שבהם היא פוצעת את הלב.

אוזרק עונה 4. סטיבן דייטל/נטפליקס,
עוד אחד בשורה של דמויות בלתי צפויות. אלפונסו הררה בתפקיד חאבי, "אוזרק" עונה 4 חלק א'/סטיבן דייטל/נטפליקס

על כן קצת מבאס להיתקל שוב בחיבה המנג'סת של "אוזרק" לדמויות בלתי צפויות. אתם יודעים, אלה שפועלות מתוך גחמנות או פתיל קצר ואין לדעת מה הדבר הבא שיעשו. זו מורשת שקיימת מאז ראשית ימיה של הסדרה, מתכון שקוף לדרמה כאילו מסעירה אבל בעצם קלישאתית ורדודה. הסוכן פטי (ג'ייסון באטלר הרנר) היה כזה, אביה של רות' (טרבור לונג) היה כזה, וכך גם ג'ייקוב (פיטר מולאן) ודרלין.

לזכותה של "אוזרק" יאמר שככל שהתקדמה כך גם השתכללה. דמויות מהסוג הזה עדיין קיימות, אבל הן יותר מתוחכמות. בן ז"ל הוא הדוגמה הטובה ביותר לכך - דמות שנופלת להגדרה אבל גם כזו שמאפשרים לנו להכיר קודם ולהתחבר אליה רגשית, כך שמעשיה הקפריזיים לאחר מכן יהיו נטועים במשהו חזק. דמותה של דרלין עצמה השתפרה מאז שרצחה את בעלה, והקשירה בינה לבין וויאט - ועכשיו גם לרות' - מאזנת אותה ואת קווי העלילה שלה.

אוזרק עונה 4. סטיבן דייטל/נטפליקס,
פוצעת את הלב. ג'וליה גארנר עם ג'ייסון בייטמן, "אוזרק" עונה 4 חלק א'/סטיבן דייטל/נטפליקס

העונה החדשה מציגה דמות חדשה תחת המטרייה המפוקפקת הזו: חאבי (אלפונסו הררה, "מלכת הדרום"), אחיינו של נבארו ראש הקרטל, שבניגוד לדודו ממש לא סומך על מרטי ו-וונדי ושם לו למטרה לבחון אותם לפני ולפנים ולהתקיל אותם ככל שרק יוכל. הוא חסר את שיקול הדעת של דודו ואין לו שום בעיה להשאיר בדרך שובל גופות וגשרים שרופים, וככזה מזכיר את הדמויות הדלות של העבר. למרות זאת, ככל שהעונה מתקדמת גם דמותו נעשית מעניינת יותר, בעיקר מפני שהמשקל שלו על כל מהלך העניינים גדל.

כמו שניתן להבין, גם הפעם מרטי ו-וונדי מוצאים את עצמם מכבים שריפה אחר שריפה אחר שריפה מכל כיוון אפשרי, בדרכם לנסות לצאת כבר מהחיים האלה ומאחיזת המלחציים של נבארו. לאן שלא יפנו יש מישהו שרוצה מהם משהו שעשוי למוטט הכל, מה שיוצר גם הפעם עונה נבונה ומותחת עם רגעים שומטי לסת. אפילו עם סצנת פתיחה שמציצה אל העתיד, קשה לנחש לאן כל זה ילך מכאן, לקראת שבעת הפרקים האחרונים של הסדרה. מה שכן ודאי הוא שחצי העונה הראשון מכשיר היטב את הקרקע - כולל ללא ספק הטמנת מוקשים - לקראת בואם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully